Specificaties 3.0 Bar speaker - Bekijk alle specificaties

Denon HEOS Bar (Zwart) Review

mauspartyhouse 14 juli 2017, laatste update op 23 september 2017, 769 views

Denon HEOS Bar (Zwart) (Product gekocht)

Voor mij waren de overwegingen deze Bar te kopen; Vereenvoudiging in gebruik voor vrouw en kids, Minder draden in het zicht, en minder apparatuur in het algemeen.

Pluspunten

• Geluid
  • Groot aantal aansluitingen
  • Plaatsingsmogelijkheden
  • Draadloos uitbreidbaar (sub/surround speakers)
  • Goede aftersales (helpdesk)
  • Prima app
  • Goed hifi merk met historie
  • Nog niet uitontwikkeld

Minpunten

• Meegeleverde handleiding erg summier
  • Nog niet uitontwikkeld

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Als je zoals ik van volledig 5.1 Denon/Tannoy opstelling naar deze HEOS Bar overstapt moet je objectief blijven over de geluidskwaliteit. Twee vloerstaanders en een goede center kun je niet 1 op 1 laten vervangen door een sound bar, zonder in te boeten in geluidsbeleving.

In de huidige opstelling (5.0) met twee HEOS3 speakers als surround en dus zonder HEOS Sub, vind ik de set bij muziek laag missen. De TV sound klinkt erg goed.
Inmiddels hangt de boel 1 week, en ben nog zoekende naar de juiste geluidsinstellingen. Vooral de bass vind ik niet ideaal. Wellicht doordat ik geen Subwoofer heb zodat de overige speakers deze taak op zich moeten nemen, die dit imho niet prettig doen.

Kijkende naar mijn overwegingen om deze set (bar+2x heos3) aan te schaffen ben ik zeer tevreden over de set in het algemeen. Prima bouwkwaliteit, Veel manieren om de Bar op te hangen / neer te zetten. Goede connectiviteit, ARC/CEC werkt prima, IR leerfunctie van de Bar werk super (we kunnen met 1 afstandbediening TV kijken).

Je merkt echt dat Denon goed heeft nagedacht over deze Bar. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de manier van verbinden met de surround speakers. Dit gebeurd middels 5gzh wifi. Surround speakers staan immers altijd in dezelfde ruimte als de Bar. De Bar wordt een wifi zender, het kanaal is naar eigen wens in te stellen zodat je een lage kans hebt op signaal verlies omdat de buren bijv. ook een 5ghz wifi verbinding hanteren. Goed doordacht dus.

Uiteraard zijn er ook nog wel verbeterpunten op te noemen, De verbinding met 1 van de HEOS3 speakers is niet altijd stabiel, exemplarisch of design fout? Ik ben er nog niet achter. Ook vind ik de app niet handig ingericht, maar wellicht is dit gewenning. De Bar is nog niet zo lang op de markt dus ik verwacht nog regelmatig software updates. De mogelijkheid om Denon te bereiken is goed. Helpdesk is erg behulpzaam en vriendelijk.

Update 21-08-17
Ben ik een HEOS pechvogel?
Helaas werken de surround HEOS3 speakers nog steeds niet naar behoren. De verbinding valt regelmatig weg. zowel links als rechts zonder een regelmaat te herkennen. Erg naar. Ik heb ze dan ook stroomloos gezet. Vooralsnog geen bericht van de Denon Heos helpdesk. Ik zal ze blijven stalken...

Ben ik een HEOS pechvogel? 2
Ondanks de ervaring met de slechte connectie van de surround speakers, heb ik de subwoofer aangeschaft. Verbinden ging prima. 15min na inschakeling vloog er een stop uit in de meterkast. Huh? De 700,- subwoofer doorgebrand? omg, ja dus.
Gelukkig heb ik de doos nog, zodat de dode sub netjes retour gestuurd kan worden.
Er zal kostenloos een nieuwe teruggestuurd worden.

Update 20-09-17 Nieuwe s/w update voor Heos serie!(s/w x.xxx.153)
De tweede nieuwe sub draait al een tijdje zonder problemen. Er zit erg veel power in. Ik moet hem dan ook flink terugschroeven in vermogen om gebonk te voorkomen.
Sinds vandaag is er een software update beschikbaar voor alle Heos apparatuur, een spannende ontwikkeling omdat de Helpdesk had aangegeven dat mijn probleem met de surround speakers opgelost zou worden in deze update.
Tot op heden ben ik voorzichtig tevreden. De speakers zijn 0 keer uitgevallen, de komende dagen zullen uitwijzen of de update echt heeft gewerkt.

Update 23-09-17
De set werkt erg goed. Geen uitval meer gehad! Tevens Tunein ontdekt. Een binnen de Heos app gratis te gebruiken radio database, elke Nederlandse radiozender komt er in voor. Ook de uitgebreide handleiding online gevonden via de denon website :-)

Heb jij ook een Denon HEOS Bar (Zwart)?

Bedankt voor de review!
Erg fijn dat je updates geeft!
Ben ook wel benieuwd of de s/w update inderdaad heeft geholpen(ik weet t: nog maar drie daagjes verder)...
Tot op heden geen last meer ondervonden van geluidsuitval.
De verbinding van de surround speakers is stabiel, het geluid loopt synchroon met de Bar
Ik ben benieuwd of deze opstelling automatisch schakelt tussen verschillende geluidsformaten. Als een film een 5.1 DTS geluidsspoor heeft, wordt deze automatisch gedetecteerd en schakelen dan de rear speakers in, of staan deze altijd aan? En schakelt hij dan over naar 2.1 bij gewoon TV kijken en radio luisteren?
Deze opstelling benut -op een bepaalde manier- altijd alle speakers.
Het eea is naar wens in te stellen. Het systeem detecteert zelf de bron en past jou keuze hierin toe.

In mijn geval:
TV kijken zonder DD/DTS geluidsspoor = Stereo wordt omgezet in surround sound (5.1)
TV kijken met DD/DTS geluidsproor = DD/DTS wordt 1 op 1 uitgevoerd (5.1)
Muziek afspelen (welke bron dan ook) = Multi-channel stero, de rear speakers spelen stereo mee (5.1)

Afwijken van de gekozen geluidsformat kan altijd handmatig middels de app.
Ik heb de complete 5.1 set (Bar+Sub+2xHS2 3) aangeschaft op Black Friday met 20% korting en inderdaad: fan-tas-tisch. En alles zonder een losse versterker. Hiervoor had ik Bose, maar dit is veel beter - vooral bij muziek. Zeer tevreden mee.
Gefeliciteerd met je aankoop Bokkem. Geniet er van. Ook via de rentepuntenwinkel van ING zijn ze te verkrijgen. Scheelde mij toen heel veel geld. Inmiddels zijn de prijzen in de maintream winkels ook een stuk aantrekkelijker geworden. Hoe heb jij de subwoofer ingesteld(niveau & crossover), en fysiek in de kamer opgesteld?
Bedankt ook voor jouw review, die ertoe heeft bijgedragen. Het ziet er mooi, strak en rustig uit vind je niet?

Ik heb 5 witte (bijna geel inmiddels) 'melkpakjes', een knoepert van een passieve sub en 8km kabel van Bose kunnen verwijderen. Daarnaast had ik nog een losse bar+sub van Samsung voor de TV. Ook de AV receiver is de deur uit.

De sub ligt plat onder de bar in een open kast. Ik heb de 'THX subwoofer test' op youtube afgespeeld om te testen of er geen resonantie, fase of echo was. Best een enge test trouwens, alsof je hoofd gaat ploffen, dus niet je volume opschroeven omdat je niks hoort. Je gaat hem voelen en je servies kast ook als je die hebt.

Ook een aantal demos (DTS-X) en films (tip: Terminator Salvation heeft veel laag in de ambient) bekeken om hem op het gehoor te calibreren, ik wil niet dat bass dominant aanwezig is bij elke auto die voorbij rijdt, maar je wel in de bank drukt als het er toe doet. Ik heb hem nu ingesteld op Niveau: -2, LPF: Geoptimaliseerd. De surrounds heb ik flink opgeschroeft naar niveau: +8. Ik gebruik op de BAR alleen de HDMI ARC, zodat het geluid altijd het beeld volgt en ik hier geen quicksettings of extra afstandbediening voor hoef te gebruiken. Ik vond het handmatig instellen veel makkelijker en sneller naar wens te krijgen, dan met het Audyssey MultEQ XT systeem dat ik hiervoor had.

[Reactie gewijzigd door bokkem op 8 december 2017 16:39]

Ziet er erg netjes uit Bokkem. Een sub met kast in een kast :-)
Ik heb de LPF op 100 gezet en ook de surrounds flink opgeschroefd.
Je bent zo te lezen serieus met het calibreren bezig geweest. Ik zal jou calibratie methode ook gaan hanteren. We hebben recent de woonkamer anders ingericht waardoor het eea opnieuw ingesteld moet worden.