Specificaties 23,5" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • PLS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LS24F356FHU Zwart Review

Maulwurfje 12 juli 2017, laatste update op 19 juli 2017, 1.208 views

Samsung LS24F356FHU Zwart (Product gekocht)

Deze Samsung LS24F356 monitor voor 119 euro bij Mediamarkt op de kop getikt. Zolang dit scherm bij Mediamarkt voor deze prijs in de schappen ligt, is deze allrounder wat mij betreft de beste aankoop in de prijsklasse tot 150 euro. Freesync - IPS - strak design en erg zuinig.

Pluspunten

• Freesync
  • Overklokbaar paneel naar 75Hz
  • Rijke kleurweergave
  • Contrast in orde

Minpunten

• 1 hdmi aansluiting
  • Zichtbare ghosting in hoogste overdrive
  • Freesync range beperkt
  • Plaatsing menu vergt gewenning

Waarom ik dit scherm heb gekocht.

In september van dit jaar wil ik een Samsung C27HG70 monitor aanschaffen. Helaas besloot mijn vorige Samsung Syncmaster 2333HD na 8 jaar trouwe dienst net kort voor zijn pensioen de geest.
Er was dus een periode die ik moest overbruggen. Ik heb op basis van de prijs de Samsung LS24F356FHU gekocht. Een bijkomend voordeel is dat het design (poot) gelijk is aan die van de C27HG70; ik beslis misschien nog in september of ik dit scherm als tweede monitor houd.

Ervaring
Samsung heeft ervoor gekozen om het scherm met PLS (IPS) paneel uit te rusten. En ondanks dat mijn oude scherm TN paneel had was ik wel bekend met IPS schermen op andere apparaten. Het scherm geeft de herkenbare "boom" look. De kleurweergave is prima en icm met een zeer hoge brightness waardes spat het beeld van het scherm af.
Als je de brightness waardes omlaag brengt houd je een rustig beeld over. Ik ben te spreken over de zwartwaardes van dit scherm; niet altijd het sterkste punt van een IPS paneel.
Met een getraind oog zie je de achtergrond verlichting, doordat in alle vier de hoeken het paneel wat op schijnt in het donker. Het scherm heeft ondanks het gebrek aan matte afwerking geen last van reflectie of spiegelingen. Je kunt dit scherm dus prima naast een lamp of raam plaatsen.

Op de site lagom.nl kun je aan de hand van verschillende tests je monitor (deels) kalibreren. Ik heb deze reeks van tests doorlopen en de door Samsung ingestelde custom fabrieksinstellingen zijn "verzadigd". Het instellingen van het scherm vergt even wat gewenning. Dit gaat via de menu knop (joystick) wat rechtsonder aan de achterkant van het scherm zit.

Instellingen (x)=fabrieksinstelling
  • Color green 50 (50)
  • Color blue 47 (50)
  • Gamma modus 1 (1)
  • HMDI black level normaal
Via testufo.com heb ik gekeken naar de overdrive en gamemodus settings voor ghosting en pixelperformance. Ook heb ik Rising Storm: Vietnam 2 en Overwatch gespeeld.
Er zijn drie niveaus voor Response Time (overdrive); standard, faster and fastest
Het scherm is "snel genoeg" om snelle schietspellen erop te spelen als je instelling fastest (standaard faster ingesteld) gebruikt. Er is nog steeds wat motionblur zichtbaar. Je hebt dan wel zichtbaar veel last van ghosting en er is duidelijke motionblur zonder overdrive aan. Ik vind in snelle online shooters hier wat minder gevoelig voor, dus voor mij werkt het, maar echt snel is het paneel niet.

Om het bij gaming te houden. Het scherm ondersteund Freesync, wat vrij uniek is voor deze prijsklasse (tot 150 euro). Omdat ik een GTX 960 videokaart gebruik heb ik dit niet kunnen testen. Ik heb zelf niet de minimale en maximale freesync range kunnen achterhalen.
Via deze site die alle freesync monitoren bij houdt is de range 40-60. Tweakers vermeld 48-72. Ik weet bijna zeker er geen Freesync voor de volledige range van 30-60Hz wordt ondersteund. Al wordt door AMD wel low framerate compensation op Freesync monitoren toegepast.

Overklokken
Ik heb via een eenvoudige handeling in het NVIDIA controle panel dit scherm overgeklokt van 60Hz naar 75Hz. Dit doe je via Display - Change resolution - Customize - Create Custom Resolution.
Sneller dan 75Hz wordt niet ondersteund; gebruikte kabels zijn HMDI 1.4 die snelheden boven de 75Hz op 1080p prima ondersteunen.
Toch een leuke bijkomstigheid die icm met Freesync voor gamers zeker iets toevoegt.

Andere feitjes en features.
Bevat maar één HDMI aansluiting en D-vga. Twee apparaten tegelijk aansluiting is dus niet mogelijk; tenzij je d-vga gebruikt.
Scherm heeft een blauwlichtfilter functie; deze is via het snel menu eenvoudig in te stellen.
Samsung Magic Upscale is een functie om foto's te verbeteren. Dit is de uitleg van Samsung zelf:
Magic Upscale Technology improves image quality to such a level that you will only receive a better picture. Enjoy enhanced image quality no matter how the original picture quality is. Magic Upscale prevents image degradation when scaling up and gives only brilliant and pristine colours and images. And it also makes images on the monitor appear clearer and sharper than on a note pc. Magic Upscale enhances the layers of the picture details and the vividness of the picture.
Ik kan hier kort over zijn; ja (lage kwaliteit) foto's worden scherper maar ook korreliger en het is onbruikbaar bij dagelijks gebruik doordat tekst ook korrelig wordt. Ik vraag mij af wanneer deze functie ooit eens een uitkomst biedt voor iemand.

Samsung hanteert een adviesprijs van 169 euro voor dit scherm. Mediamarkt heeft dit scherm nu al voor vijf weken voor 119 euro in de schappen. Voor die prijs is dit scherm wat mij betreft de beste aankoop tot 150 euro.
Mocht dit scherm niet meer worden verkocht of de prijs is omhoog gegaan, bekijk dan het broertje: LS24F350FHU. Dit is exact hetzelfde scherm, met alleen een andere voet.

Ik was op zoek naar een tijdelijke monitor tot ik in september een ander scherm koop en keek dus alleen naar de prijs (en looks). Ik ben zeer verrast van de kwaliteit van dit scherm. En zet je dit af tegen de prijs dan heb ik maar een conclusie; dit is het beste scherm voor de prijs die je momenteel kunt kopen.

Heb jij ook een Samsung LS24F356FHU Zwart?

De Samsung 24F350FHU waar je naar linkt, is zeker niet exact hetzelfde scherm
deze is 0,5" groter ...
Volgens Samsung haar eigen site zijn het beide 23.5" displays.

De LS24F356FHU staat niet op de site van Samsung Nederland. Wat ik opmerkelijk vind. Want het product wordt via o.a. mediamarkt verkocht en dit is een officiële dealer. En de boekjes zijn ook in het Nederlands. Misschien omdat Samsung Duitsland dit model wel heeft en Mediamarkt vanuit Duitsland deze producten krijgt? Wie weet.

Je ziet dezelfde typering ook terug bij de curved VA varriant. Waar duidelijk de 6 in het typenummer staat voor de versie met een hoekige voet.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 12 juli 2017 16:21]

Heyhoi, ik ben van plan om deze monitor te combineren met mijn 580 alleen momenteel speel ik op 75hz (oc) en vroeg me af of freesync actief zal zijn tot 75hz

Edit: Na het overclocken uiteraard

[Reactie gewijzigd door Moess op 27 juli 2017 01:59]

Dat weet ik dus niet. Ik heb geen AMD videokaart en heb Freesync niet getest. Over de range doet de fabrikant vaag; er staat niets vemeld. En tweakers zegt 72Hz.
Misschien heb je hier wat aan.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 28 juli 2017 18:55]

Dag,
Denkt u dat het scherm ook goed kan dienen voor fotobewerking?
Mvg.