Saeco Pico Baristo HD8925/01 Review

spook68 12 juli 2017, 592 views

Saeco Pico Baristo HD8925/01 (Product gekocht)

Complete volautomatische espresso machine. Compacte afmetingen, goede prijs kwaliteit verhouding en ziet er netjes uit.

Pluspunten

• 11 verschillende dranken
  • makkelijke melkkan
  • Water en bonen reservoir goed bereikbaar
  • duidelijk display
  • druipbak en koffie afval makkelijk bereikbaar
  • Aquaclean kalkfilter
  • Zetgroep makkelijk uit te nemen

Minpunten

• veel lawaai
  • Melkuitloop moeilijk schoonmaken
  • koffie uitloop max 11 cm hoog
  • instellen persoonlijke voorkeuren

Introductie

We hebben de Saeco Pico Baristo gekocht ter vervanging van een oude FrancisFrancis X1 ESE serving machine. We wilde een volautomaat om zelf bonen te kiezen en om makkelijk en snel lekkere koffie te zetten. De nieuwe machine moet zowel zwarte koffie als koffie met met geschuimde melk kunnen maken.

De Saeco Pico Baristo is niet groot, belangrijk in een kleine keuken. De bediening is makkelijk en de zwarte versie valt niet zo op maar ziet er netjes uit.
De handleiding is duidelijk en het is raadzaam om alle stappen in de snelstart handleiding goed te volgen.

Instellen van de machine

Als de machine gebruiksklaar is kunnen de persoonlijke voorkeuren worden ingesteld. Bij de Saeco Pico Baristo kan de maalgraad, zettemperatuur, en de hoeveelheid koffie kan worden geregeld.
Maalgraad instelling
Het instellen van de maalgraad gaat via een draaiknop in het bonen reservoir. De handleiding is duidelijk maar je kan de maalgraad alleen instellen als de machine maalt. het is niet zo makkelijk maar je hoeft het niet zo vaak te doen
Koffiehoeveelheid instellen
Per soort drank kan je je persoonlijke voorkeuren instellen. Dit gaat makkelijk door de knop van de soort drank lang ingedrukt te houden en bij de juiste hoeveelheid de OK knop in te drukken.
Jammer is dat het lastig is om bij koffie met melk om de juiste tijd te bepalen omdat je voor zowel melk als koffie de tijd moet bepalen. Er is geen tellertje dat meeloopt dus het is gokken. Is het ok niet meer aanzitten.
Koffie sterkte
De sterkte kan in 5 stappen met 1 knop ingesteld worden. Je kan het verschil goed proeven. Jammer is wel dat dit niet in de persoonlijke instellingen per drank kan worden geregeld.

Koffie zetten

De koffie is uiteindelijk het belangrijkste. Daar zijn we tevreden over. Het is lekkere koffie, nu is het nog zoeken naar lekkere bonen.
De machine is snel warm en het voorspoelen duurt ook niet lang.
Zwarte koffie
De Espresso, Espresso Lungo en Caffe Crema (aan de voorkant direct te kiezen) zijn prima. Het zetten gaat snel. Het malen van de bonen maakt wel veel lawaai: 95 dBA op een halve meter, maar duurt niet lang.
De voorgemalen koffie mogelijkheid hebben we niet gebruikt, kan ik ook niets over zeggen.
Koffie met melk
Het vullen en plaatsen van de melkkan is eenvoudig. De melkuitloop kan makkelijk worden in en uitgeschoven.
Het melkschuimer maakt wel veel lawaai. Ik heb meer dan 104 dBA op een halve meter gemeten. De eerste keer is dat best schrikken.
Als eerste komt er een beetje water uit de melkschuimer, dan pas de melk met schuim. Het schuim is ok, de melk goed warm, iets te warm naar onze smaak.
Bekers hoger dan 11 cm kunnen niet onder de koffie uitloop.

Schoonmaken

De druipbak en de koffie opvangbak zijn makkelijk te verwijderen en schoon te maken. Wel kan de druipbak vol raken en dan is het verstandig voorzichtig te zijn.
Het schoonmaken van de melkbeker is niet zo makkelijk. Omdat er melk doorheen gaat wil je die wel regelmatig goed schoonmaken. De drukknoppen om de opschuim unit uit te nemen gaat erg zwaar. En dan is het nog steeds niet duidelijk of alle melkresten binnenin verwijderd zijn. Philips raadt een speciale melkopschuimerreiniger (3x woordwaarde) aan.....is nog niet getest.
De zetgroep is wel weer makkelijk te onderhouden. Uitnemen, afspoelen en terugplaatsen, allemaal duidelijk en overzichtelijk.

De Saeco Pico Baristo HD8925/01 is een prima machine voor thuis. De koffie die er uit komt is prima voor een machine in deze prijsklasse.
Over de levensduur kan ik niet veel melden maar ik heb bij diverse werkplekken vergelijkbare machines gehad die veelvuldig gebruikt werden en gewoon hun werk bleven doen.
Met de minpunten kunnen we leven. Doe een paar stappen achteruit en het lawaai is al minder ;)

Heb jij ook een Saeco Pico Baristo HD8925/01?