Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

AKG Y50BT (Zwart) Review

Ircghost 11 juli 2017, 154 views

AKG Y50BT (Zwart) (Product gekocht)

Fijne headset, zeer goed geluid en uitstekende batterijduur met een redelijk draagcomfort. Wel wat kleine schoonheidsfoutjes die dagelijks terugkomen. Al met al wel een zeer tevreden gebruiker.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Uitstekende batterijduur
  • Niet te opzichtig
  • Sluit geluid goed buiten
  • Goed instelbaar
  • Verbind snel en makkelijk

Minpunten

• Draagband wordt wat oncomfortabel
  • Microfoon is niet altijd even goed
  • Niet alle applicaties (Lync) ondersteunen de headset volledig
  • Te weinig quick buttons
  • Kussens al een stuk minder sterk na 1 maand
  • Bij het opvouwen kan de aanknop ingedrukt worden

Dagelijks werkte ik met dopjes vanaf mijn laptop of telefoon om muziek te kunnen luisteren, en vergaderingen te kunnen houden. Ik werd echter gek van de storing op de lijn wanneer je de kabel aanraakt en dat de kabel constant in de weg zit bij het typen.

Daarom was ik op zoek naar een draadloze oplossing.

Mijn eisen:
- Goede muziekkwaliteit bij Jazz en klassieke muziek
- Lange batterijduur
- Comfortabel voor enkele uren dragen
- Microfoon aanwezig
- Niet te groot voor het opbergen
InitiŽle keuze
Vooral de combinatie van goede kwaliteit bij jazz en klassieke muziek en draadloos bleek lastig. Blijkbaar wil iedereen tegenwoordig alleen maar zoveel mogelijk bass & treble versterking bij hun draadloze koptelefoons. Na vele online reviews gelezen te hebben, kreeg deze headset keer op keer hoge ratings voor een breder muziek spectrum.

Daarnaast reis ik dagelijks met het openbaar vervoer en werk ik in een rumoerige kantoortuin, waar je snel afgeleid kan raken door de vele gesprekken. Daarom wilde ik ook een headset die goed geluid kan dempen.
Geluid
Geluidskwaliteit is altijd erg lastig te beoordelen omdat het bijzonder subjectief is. Vele gerenommeerde HiFi websites geven hier echter goede ratings voor (4 tot 5 sterren). Ook heb ik meerdere mensen de headset laten proberen, tot nu toe was iedereen onder de indruk. Ik ben er persoonlijk in ieder geval erg over te spreken.

1 voordeel van de geluiddempende oorschelpen is dat ik het geluid ook niet te hard hoef te zetten om de muziek goed te kunnen horen, dit is dus meteen beter voor je oren op de lange termijn!
Batterij
Ook de batterijduur van 20uur in tegenstelling tot veel 4 - 8 uur is voor mij perfect, soms gebruik ik de headset bijna de hele dag door. Dan wil je niet halverwege opladen. Tot nu heb ik nog nooit met een lege headset gezeten, en ik laad niet vaak op. Hier ben ik dan ook bijzonder over te spreken.
Gebruiksvriendelijkheid
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de headset, maar op dit punt zou het toch meer moeten bieden voor deze prijs. Er zijn 4 knopjes aanwezig op de headset: volume hoger / lager, power knop en een multi-functionele knop. De multi-functionele knop werkt door meerdere keren drukken (1x play/pauze, 2x volgende, 3x vorige), dit werkt wel, maar fijn is het ook niet.

Daarnaast is de headset goed opvouwbaar, het wordt een vrij klein pakket. In mijn geval past het daardoor makkelijk in mijn laptoptas (schoudermodel). Wel heb ik 1 hele grote maar: bij het opvouwen komen de twee oorschelpen tegen elkaar, hierdoor wordt bijna altijd de powerknop ingedrukt en verlies je dus batterij vermogen. Ik kan het nog steeds moeilijk geloven dat dit door Q&A is gekomen bij de fabrikant.

Bouwkwaliteit / comfort
De headset komt stevig over en kan prima tegen een stootje tot nu toe. Wel heb ik twee opmerkingen:
  • De hoofdband heeft maar een klein kussen, daarom wordt het na enkele uren wel merkbaar op je hoofd. 2 collega's die dezelfde headset hebben, geven aan aan dat zij hier minder last van hebben. Mogelijk heeft het ook iets te maken met de vorm van je hoofd.
  • De kussens van de oorschelpen zijn na 1 maand intensief gebruik toch al redelijk zacht aan het worden, ik maak mij dus wel zorgen over hoe comfortabel ze nog zullen zijn over een jaar.[/i]
Al met al ben ik bijzonder tevreden met de headset en gebruik ik het dagelijks in het openbaar vervoer en in de kantoortuin. Zelfs zonder geluid merk ik al dat het goed geluiddempend werkt. De microfoon werkt niet zo fijn als ik zou willen, maar is voor incidenteel gebruik meer dan voldoende.

Heb jij ook een AKG Y50BT (Zwart)?