Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

RHA MA750 (RVS) Review

Fordox 9 juli 2017, laatste update op 12 juli 2017, 246 views

RHA MA750 (RVS) (Product gekocht)

Zeer geloofd in verschillende reviews op bijvoorbeeld Innerfidelity, The Headphone List en Head-Fi. Ze zijn qua constructie exact wat je verwacht van een RVS setje met 3 jaar garantie: Super strak en zeer degelijk. Het geluid kun je vrijwel vergelijken met de constructie van deze prachtige set!

Pluspunten

• Constructie van RVS
  • Kabel van een stugere soort
  • Springveertje bij de jackplug tegen kabelbreuk
  • Draagcomfort
  • Tips die bijgeleverd zijn
  • Styling
  • 3 jaar garantie en overall zeer degelijk
  • Volle warme bass met meer dan genoeg detail in de highs

Minpunten

• Door het veertje bij de jackplug misschien iets te lang in de aansluiting bij mobiel gebruik, maar liever dat dan kabelbreuk na een jaar!
  • Soms rolt de bas door naar de mids waardoor een beetje detail verloren gaat. Maar dat is het verschil tussen een set van 90 en 5000 euro
  • Isolatie van externe geluiden wat selectief

Hoera
Ik heb sinds vandaag de RHA 750 binnen. Ik heb ze gekocht vanwege alle lovende reviews van onderandere Innerfidelity, The headphone list en Head-fi. Ik gebruik ze in combinatie met een LG V20 (een telefoon waarin een hi-bit audio dac in is gezet) en ik luister voornamelijk heel veel Muse en electronische muziek waar veer detail in te vinden is (Zoals Rone - Parade en Attlas - Ryat).

Achtergrond
In de reviews bleek al dat ie een beetje bass-enhanced is waarbij het meer lijkt op een warm geluid dan een echte basshead setje. Ik hou zelf meer van een neutralere sound dat de bass wel goed mag uitvoeren en daarom trok dit setje mij wel enorm. Ook de 3 jaar garantie en de stalen constructie trok me.

Ik noem mijzelf wel een audiofiel maar toch ook een average consumer gezien ik zit aan een budget. Daarnaast dacht ik ook bij mezelf dat een setje boven de 100 euro nooit perfect aangestuurd zal worden door een telefoon. Tot mijn eigen zeggen kan ik ook aardig het verschil tussen sets aanwijzen (Ik heb mij ook ondertussen ingelezen over metingen van koptelefoons. Dat trekt mij enorm vanwege mijn elektronica achtergrond/studie. Meer info hier: https://www.innerfidelity.com/headphone-measurements), dus misschien geef ik een goed oordeel aan jullie hoe ze zullen klinken.

De presentatie
Wanneer je de doos open maakt is alles exact zoals het is op alle foto's en hoe je het verwacht van RVS dopjes: Ze zijn prachtig en heerlijk strak. De kabel doet me denken aan hitte bestendige silicoon geisoleerde bedrading, wat juist iets goeds is. Het voelt degelijk aan en het raakt niet snel in de knoop. Ook komt er een heel leger aan tips bij waardoor ze voor iedereen vast wel goed zitten.
De dopjes zijn ietwat aan de zware kant zoals je ook zou verwachten en daarom moet je ze dragen over het oor.
Het deel dat over het oor zit is een flexibele kabel die zijn vorm behoud. Best bijzonder. Ik dacht eerder dat je ze zelf een beetje moest vormen, maar dat is niet zo. Opzich is dit best relaxed want dat zorgt ervoor dat je ze makkelijk in je oor kunt stoppen.
Het gewicht merk je vrij weinig van. Het is niet dat je ze niet in je oren voelt (vooral niet met de Comply tips die bijgeleverd zijn die juist in de binnenkant van je oor drukken), maar ze zitten wel zeer comfortabel. Een groot voordeel is dat ze aan je oorschelp trekken ipv aan je oorkanaal wanneer de kabel ergens achter haakt. Ook blijven je dopjes dan zitten in je oren. Ook met het draaien van je nek heeft dit een zeer positief effect.
De tips die erbij komen zal voor iedereen vast wel iets hebben dat goed past. Ook vind ik het een enorme pré dat ze echte Comply foam tips erbijh geleverd hebben. Dit zijn tips gemaakt van memoryfoam. Je drukt deze eerst in, stop je in je oor, en dan zetten ze zich uit zodat ze de ideale pasvorm hebben.

Aan de jackplug zit een springveertje die ervoor zorgt dat kabelbreuk bij de aansluiting vrijwel nooit kan voorkomen. Het geeft ook een mooie look aan de aansluiting. 1 nadeel is dat het een stukje zal uitsteken uit je telefoon, maar gelukkig is het flexibel ;). Ik heb liever een springveertje dat uitsteekt dan kabelbreuk na een jaar!

En nu het geluid:
Ik heb dit vrijwel volledig getest op mijn LG V20. De telefoon heeft een hi-bit DAC die afgestemd is door Bang & Olufsen. Er zit helaas geen IQ op, maar is wel beduidend beter dan het onboard geluid van mijn ITX pc.
Ik neem aan dat gebruik met een telefoon ook de meest voorkomende usecase zal zijn voor de gemiddelde consument. De audio bestanden zijn ook de 'extreme quality' van Spotify, wat eigenlijk 320kb MP3 is.
Eventueel dat dit later nog aangevuld word met resultaten van een dedicated geluidskaart met lossless bestanden.

De bass is enhanced. Dat merk je vrijwel direct wanneer je ze in je oren stopt. De bass beschrijf ik als snappy en lichtelijk punchy en zeer helder. De reactietijd is dus dik in orde van de bass en het kan redelijk intens zijn op een warme manier. Een bass gitaar is echt een genot om naar te luisteren door deze dopjes. Een basgitaar is namelijk niet zo punchy en geeft een heel fijn semi-rollend geluid.
Ook heb ik een paar keer gevoeld aan de casing zelf of die niet meetrilt, zo intens kan het zijn. Heerlijk!
9,5/10

Low mids vind ik iets minder. De bass rollt er een beetje in over doordat de bass een tikje overheerst. Bij drums en lagere gitaargeluiden komt dat naar voren en ook soms wat bij mannelijke zang. Het kan daarom net iets te warm klinken als je van heel neutraal geluid houdt.
Het is dus niet dat dit mist, maar meer dat het teveel aanwezig is.
Fair enough, de dopjes zijn ook niet geadverteerd als neutraal. Als dit meer aan jouw stijl past (meer een fan van electro dan rock) of als je eraan kan wennen, is het zeker goed uitgevoerd. Ook valt dit goed te compenseren met een beetje equalizing in je player.
7,5/10

Hogere mids worden een beetje overheerst door de lagere mids waardoor het soms wat detail kan missen. Maar wanneer de lagere mids niet aanwezig zijn, vind ik dit geluid echt prachtig! super gedetailleerd en het geeft een zeer ruimtelijk gevoel waarbij je je bijna in een andere wereld kan wanen. Vooral in de chille electro muziek komt alles heerlijk tot zijn recht.
Sommige details in nummers komen echt goed naar voren en het kan je het gevoel geven alsof je geluiden hoort die je eerder niet hoorde in een nummer die je al jaren lang kent.
8,5/10

Highs zijn niet zozeer sparkly, waar ik zelf een beetje sceptisch over was. Ik hou zelf veel van treble en andere 'crisp' geluidjes waardoor veel detail en ruimtelijkheid naarvoren komt.
Maar nu kom ik erachter dat het helemaal niet erg hoeft te zijn :) Ze zijn zeer neutraal en passen bij het warme karakter van de oortjes.
Wat het al helemaal ideaal maakt, is dat ze nooit te luid zullen zijn. Het klinkt nooit schel of vervormd, ook niet op hoog volume. Pijn aan je oren zul je daarom minder hebben en dit maakt het ook zeer comfortabel om een langere tijd naar te luisteren!
9/10

Geluids isolatie van buitenaf:
Het geluid van buitenaf word voornamelijk in de lage tonen goed gedempt. Ik typ dit op een mechanisch toetsenbord (Cherry MX Brown) en ik hoor voornamelijk alleen de hogere klikjes wanneer ik typ. Hetzelfde geld ook voor mijn muis.
Ook grappig is dat je een vrouwenstem van buitenaf beter kan horen dan een lage mannelijke stem. Met muziek aan had ik soms niet eens door dat iemand tegen me praatte (best awkward, maar oke :+).
Opzich vind ik dit niet erg, maar misschien kan het voor sommigen iets beter.

Overall & tl;dr:
Het is een ruimtelijk setje die warm klinkt. Het is niet perfect bij muziek waar vele dingen door elkaar heen spelen zoals metal of andere hardere rock muziek, maar in vrijwel elk andere muziekgenre zal het zeker een lach op je gezicht brengen en je laten dagdromen :)
Voor onder de 100 euro zijn dit de best klinkende earbuds die in het warm-neutrale spectrum liggen!

Het verschil tussen de 750 en de 750i
Alleen de controle ding met mic. Ik vond het de 10 euro extra niet nodig in mijn use-case.

P.s.
Na wat onderzoek over RHA, de T20 set is ook 1 van de beste in zijn prijsklasse volgens verscheidene reviews, dat zegt ook wat over de visie van het bedrijf vind ik :)
Het was wat vlug geschreven en kan dus tikfouten en kromme zinnen bevatten. Zet dat maar in de comments en ik pas het aan :)

Heb jij ook een RHA MA750 (RVS)?