Apple MacBook Pro 2017 13,3" met Touch Bar, 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty) Review

Ventieldopje 8 juli 2017, 5.437 views

Apple MacBook Pro 2017 13,3" met Touch Bar, 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty) (Product gekocht)

Groot verschil met de 2015 versie maar een héél klein verschil met de 2016 versie. Niet altijd de moeite waard om te upgraden dus. Toetsenbord had bij mij net uit de doos flink wat problemen met sommige letters, dit ging vanzelf over.

Pluspunten

• Stevig en compact
  • Vingerafdruk lezer
  • Groot touchpad
  • 4 USB-C / Thunderbolt 3 poorten ipv. 2
  • Helderheid scherm

Minpunten

• Kan wat warm worden
  • Levensduur toetsenbord(?)

Gezien de grote hoeveelheid reviews op het internet ga mij daar niet ook aan wagen om vervolgens een hoop te herkauwen. Toch wil ik jullie een aantal punten niet onthouden die mij opvielen tijdens het gebruik van de 2015, 2016 en 2017 modellen.
Toetsenbord
Toen ik mijn MBP uit de doos haalde schrok ik even toen een paar toetsen wat issues hadden. Eentje klikte heel erg maar ging na een paar keer indrukken weer over. De andere toets had er helemaal geen zin in en had wat meer overtuigingskracht nodig waarna hij af en toe de aanslag dubbel pakte. Toch maar de installatie afgemaakt en aan het werk gegaan waarna het probleem vanzelf verdween. Nu gelukkig helemaal geen last meer van maar het zet bij mij net als bij mijn vorige 2016 versie vraagtekens bij de levensduur van de toetsenborden. Het toetsenbord van de 2015 versie was veruit een stuk robuuster uitgerust en heb ik nooit problemen mee gehad.

Ondanks dat was het bij de overstap van de 2015 naar 2016/2017 even wennen en ik twijfelde bij de aankoop aan of ik er uberhaubt wel aan zou kunnen wennen. Gelukkig ging dit heel snel en is het echt weer even wennen als ik de 2015 er bij pak.

De toetsen maken wat meer geluid dan de 2015 versie maar ik heb nog geen boze blikken van collega's gehad ;)
Scherm
Het scherm is tenopzichte van de 2016 versie niet veranderd maar wel ten opzichte van de 2015 versie. De hoge helderheid van ~ 500 cd/m2 maakt het scherm prima af te lezen in de felle zon mits je geen donkere/zwarte applicaties gebruikt. Tijdens mijn werk schakel ik dan ook over naar een lichter thema van mijn editor.
Touchpad
Net als het scherm is het touchpad ook niet veranderd tenopzichte van de 2016 versie maar wel ten opzichte van de 2015 versie. De extra grote touchpad maakt het makkelijker om bestanden te slepen en om multi-touch gestures te doen. Ondanks de grootte heb je er geen last van tijdens het typen. De software weet goed onderscheid te maken tussen vingers en je handpalmen/polsen.

Jammer genoeg is nog steeds de "silent clicking" feature niet beschikbaar, iets wat voor het laatst beschikbaar was in de 2015 versie. Hierdoor is de feedback vrij "clicky" en maakt het wat meer lawaai dan de wat zachtere "silent clicking" optie.
USB-C / Thunderbolt 3
Veel mensen hoor ik nog klagen dat een HDMI / USB-A poort ontbreekt maar persoonlijk vind ik dat onzin. Nu USB-C / TB3 er al een tijdje is zijn er genoeg kabels te vinden met een directe aansluiting van bijv. USB-3 naar USB-C en van USB-C naar HDMI. Als een kabel geen optie is dan zijn er tegenwoordig ook talloze adapters te vinden die ook steeds goedkoper worden.

De enige reden waarom mensen klagen is omdat ze toevallig al een HDMI<->HDMI kabel hebben en er niet bij stilstaan dat ze die ook kunnen vervangen.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2017 13,3" met Touch Bar, 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty)?

Ik lees iets over een editor en dat hij wat warm wordt, gebeurt dit al bij dagelijks gebruik of alleen wanneer je bijvoorbeeld foto's rendert / gamet? Ik vraag dit omdat ik hem graag zou gebruiken voor software development icm verscheidene IntelliJ tools, maar niet sketch of de Adobe suit.

Verder bedankt voor de review!
Onder zware load kan hij wel eens wat warm worden, denk aan virtuele machines, compilen van grote programma's en dergelijken. Echter is het ook weer niet zo extreem dat je je vingers brand.

Gebruik hem zelf voor webdevelopment met o.a. docker (virtuele machines) en dat werkt perfect :)

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 10 juli 2017 01:16]