Creative Inspire P380 (2.1, 2x 6W, 17W) Review

Rhannie 19 november 2005, 1.787 views

Creative Inspire P380 (2.1, 2x 6W, 17W)

Pluspunten

• Speakers hebben lange kabels met tulpaansluitingen
  • Er komt mooi geluid uit
  • Afstandsbediening
  • Kan zeer hard gezet worden
  • Niet duur

Minpunten

• Ontzettend veel bassvervorming bij hogere volumes
  • De subwoofer lijkt te ratelen bij veel bass
  • Een aparte adapter voorziet de set van stroom

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Een maand of 3 geleden was ik mijn koptelefoon zat. Ik wilde eigenlijk wel eens een speakersetje hebben. Ik had wel een 5 jaar oud setje van Trust staan, maar het geluid dat daaruit kwam was om te huilen. Ik ben op het internet op zoek gegaan en kwam de Creative Inspire P380 tegen en de specs, prijs en looks bevielen me wel.

Toen ik de set eenmaal binnen had, kon het uitpakken beginnen. De set zat goed verpakt in de doos met karton en bubbelplastic om beschadigingen te vorkomen. De kabels van de speakers, afstandbediening en de voeding zaten vast met kabelbinders.

Het aansluiten van de set was zo gebeurd. Op de achterkant van de sunwoofer staat waar elke aansluiting voor is, dus je hebt geen handleiding nodig om uit te vissen wat waar hoort. Ook op de kabels van de afstandsbediening staat welke plug er in de subwoofer moet en welke in je geluidskaart. De speakers zijn voorzien van 2 meter kabel met tulppluggen eraan en de afstandsbediening en de adapter zijn voorzien van 4 meter draad. Het enige wat een beetje tegenviel was dat er een aparte adapter bij zat voor de stroom. Zelf zie ik liever dat zoiets in de subwoofer zelf zit en dat je dus geen adapters overal rond hebt slingeren.

Toen was het tijd om te kijken wat voor geluid eruit kwam. Ik zette Watskeburt op van De Jeugd Van Tegenwoordig en... Wat een gigantische bass kwam er uit die subwoofer. Ongelooflijk. De set kan ontzettend hard gezet worden, zodat de hele wijk mee kan genieten van je muziek. Achterop de subwoofer ziet ook een knop waarmee je de hoeveelheid bass kan regelen.

Maar na een tijdje begon ik me aan de bass te ergeren. Hoe hoger je het volume zette, hoe erger de bassvervorming werd. Ook leek de subwoofer te ratelen bij veek bass. Als je het volume niet te hard zet en de hoeveelheid bass terugschroeft, heb je er geen last van. Maar als je een keer flink wil beuken, hoef je geen hoogwaardige bass te verwachten. De speakers klinken daarintegen altijd kristalhelder en geven mooi geluid.

Films kijken en gamen is een genot met deze set. Door de grote hoeveelheid bass kan je spellen en films ook eens op een andere manier ervaren: door het te voelen. Schoten van geweren en rijdende sportauto's klinken harder dan ooit tevoren. Alleen als er muziek in zit, dan gaat de bass weer ratelen, wat een leuke film- of gameervaring kan verzieken.

De stevige subwoofer is gemaakt van hout en is zwart geverft. De subwoofer is tevens voorzien van een basspipe aan de voorkant. De speakers zijn gemaakt van zwart plastic en hebben een afneembaar frontje. De speakers kunnen ook opgehangen worden aan de muur door middel van de uitsparing aan de achterkant, zodat je 'm aan een schroef op kan hangen en er zit ook schoefdraad aan de achterkant, zodat je de speakers wat degelijker op kan hangen.

Zeker gezien de prijs is dit een goede set voor degenen die niet te veel uit willen geven aan een speakersetje. Je krijgt er een hoop bij, zoals een afstandsbediening. Alleen voor de veeleisende mensen die vaak harde muziek willen luisteren met veel bass is dit geen aanrader.

Getest met:
Grundig CD speler
nVidia Soundstorm
Creative Audigy
Realtek AC'97

Heb jij ook een Creative Inspire P380 (2.1, 2x 6W, 17W)?