WD WD TV Live (2009) Review

Symphony-X 30 december 2009, laatste update op 30 december 2009, 11.027 views

WD WD TV Live (2009)

Pluspunten

• start razendsnel op en is meteen gebruiksklaar
  • perfecte 1080p24 weergave, zonder haperingen
  • snelle, soepele interface
  • goede stop/resume functie
  • genoeg mogelijkheden om beeld aan te passen; framerate i.c.m. resolutie, colormode (RGB /component), ev. deepcolor
  • goede weergave van subtitles
  • Youtube kanaal werkt erg goed en snel in gebruik
  • doet wat tie moet doen & doet dat overtuigend!

Minpunten

• automatische framerate werkt niet goed, ik dien de framerate te forceren om 't gewenste resultaat te bereiken
  • geen mogelijkheden tot customizen van menu's, lay-out
  • niet mogelijk meer informatie aan films / muziek toe te voegen

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik was sceptisch. Zo'n klein mediastreamertje die mijn mediacenter zou kunnen vervangen? Dit apparaatje heeft echter mijn stoutste verwachtingen overtroffen!

Ik gebruik de WDTV live in combinatie met een fullHD TV, ~[die 1080p24 weergave ondersteund + deepcolor] en een receiver voor de weergave van DTS en DD surroundgeluid. Ik gebruik verder een externe USB harddisk voor de aanvoer van files. Aansluitingen die ik gebruik zijn dus: HDMI voor beeld, optical voor geluid, USB voor harddisk en LAN voor netwerk en updates over internet.

POSITIEF:
* perfecte 24p weergave van 720p en 1080p .mkv bestanden. Ik heb geen enkele hapering kunnen waarnemen wanneer ik de WDTV op een framerate van 23.976 liet lopen. Geweldig dat deze optie er is, behalve een framerate van 24 kun je dus daadwerkelijk 23.976 kiezen (waar de meeste HD films op zijn geschoten).

* ontzettend snel en soepel in de bediening. Zelfs zware .mkv files van dik 20gig starten meteen, spoelen direct en stoppen eveneens zeer snel. Wanneer je een film stopt kan je later op dat moment resumen; dit moment wordt altijd opgeslagen. Erg handig.

* Menu's zijn snel in gebruik en overzichtelijk.

* WDTV start razendsnel op en is geruisloos.

* Prima bijgeleverde remote, beetje klein maar snel en goed in gebruik. Ik gebruik echter mijn Harmony One.

* wanneer ik Nederlandse ondertiteling toevoeg aan de map van een film die al andere subtitles embedded heeft (bijv. in 't Engels); dan pakt hij de NL subs zonder probleem! * mogelijkheid tot uitsturen van component of RGB (TV of PC levels) kleuren. * deepcolor ondersteuning.

* prima weergave van xvid en divx, zonder schokjes - mits de framerate goed is ingesteld.

NEGATIEF:
* automatische framerate werkt niet goed. Bij een 24p file pakt de WDTV automatisch 1080p60, omdat dit beter zou zijn dan 1080p24.. "hoger is beter" staat vermeld; in dit geval natuurlijk onjuist. Ik moet de WDTV een framerate te laten forceren van 23.976 en dan werkt t perfect. Ik moet het wel weer opnieuw omzetten om materiaal schokvrij te kunnen bekijken dat op 25 (PAL) of 30 frames (NTSC) geschoten is. Beetje jammer.

* geen customize (aanpassings) mogelijkheden in het uiterlijk van menu's enz. Maar wat er is werkt goed en ziet er strak uit.

* thumbnails van films zijn niet erg gedetailleerd (ongeacht grootte van toegevoegde jpg als thumb) en er is helaas geen extra info bij films mogelijk, zoals IMDB ratings, summary enz. Ik ben MediaPortal gewend icm Moving Pictures en TVSeries, dus das even afkicken op dit vlak.

CONCLUSIE:
Een fantastisch apparaatje dat doet wat hij moet doen, zonder problemen en ontzettend soepeltjes! Ik kan de WDTV iedereen aanraden die zonder zorgen HD en SD films wil kunnen kijken.

Ps. Let wel, ik heb enkel .mkv's en .avi's getest, heb geen idee hoe eventuele .vob files afspelen - daar heb ik persoonlijk geen belang bij.

• Pioneer Kuro KRP-500a TV
  • Denon AVR receiver
  • WD 1tb ext. harddisk
  • Harmony One remote

Heb jij ook een WD WD TV Live (2009)?

Op 1080p60 krijg ik kleine schokjes in beeld. Dit heeft met name te maken met de afstellingen van mijn TV, die bij 24p materiaal op 72hz draait. Dus op het moment dat ik een 1080p24 film op 60hz laat draaien, worstelt de TV met 60hz input die hij op 72hz moet weergeven.. niet bepaald optimaal dus.

Op 60hz kan 24p materiaal er overigens prima uitzien hoor! Zo hebben mijn ouders een HD ready TV (720p/1080i dus) en die draaien een 24p film op 720p60. Ziet er prima uit; al is de TV framerate niet gelijk aan die van het bronmateriaal, hij geeft het zonder grote schokken weer.

De film gaat absoluut niet 2x zo snel lopen of iets dergelijks. Er is enkel wat zgn. judder in beeld, maar daar valt absoluut prima naar te kijken. Dus ook wanneer je een HD ready TV hebt is deze speler zeker aan te raden :)

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord!
Hallo Symphony-X,

Bedankt voor jouw review. Ik had echter een vraag; Wat gebeurt er wanneer je hem met automatische framerate afspeelt, en hij kiest 1080p60, gaat hij dan meer dan twee maal te snel, of krijg je een ander (kleiner) ongewenst effect?
Ik heb zelf ook een WD TV Live en ben er tevreden over.
(Daar had ik ook een review van gemaakt, maar na een mail van een medewerker van Tweakers dat hij niet geloofde dat ik de apparaten bezat waarvan ik in korte tijd een review had geplaatst heb ik ze allemaal verwijderd inclusief die van de WD TV Live.) Dat gezeur hoef ik niet.

Anyhoe, zoals gezegd bevalt hij goed. De gekozen handling van films met afwijkende framerate is niet bepaald handig gedaan. De stand 'Auto' van de WD TV Live zorgt er alleen voor dat de instelling van de TV wordt overgenomen (wanneer mogelijk).
Overigens, het afspelen van 24p materiaal op 60hz kan inderdaad gewoon omdat de missende frames aan worden gevuld. De framerate wordt verdubbeld, en de resterende 12 frames worden toegevoegd. Dit is de judder die ziet. Niet mooi, en zeker niet op de dure apparatuur die je hebt staan. Een Auto stand die werkt is zeker wenselijk mits de tv mee kan gaan met de verschillende framerates. Zo niet, dan is de handmatige stand alsnog nodig. Lang leve de huidige videostandaard... ;(
ik heb deze media player ook sinds kort, maar kom er niet echt uit.
Het werkt, usb schijf aangesloten, hdmi kabel naar me led tv.
Alleen ik zie alle films met de bestandsnamen (vts_01_02.vob)
Hoe krijg ik dit per film netjes in mapjes gezet.
Ik ben zelf op zoek naar een goeie alleskunner. Ik heb een collega die deze heeft. Blijkbaar zou deze het geluid enkel in dts 2.0 afspelen...
Jammer vind ik dat want als je graag film kijkt in HD heb je meestal een 5.1 surround systeem staan om het filmgevoel helemaal te hebben.

mss dat een popcorn hour een beter alternatief is? maar daar lees ik toch ook nogal wat kritiek.
Dat is uiteraard niet waar, natuurlijk kan je surround sound (DD of DTS) beluisteren via de WD :)

De WD heeft echter wel de optie DD en DTS te downmixen naar stereo (2.0), in het geval je geen surround set hebt. Het multichannel geluid wordt doorgegeven via een optical kabel.

Je vriend zal waarschijnlijk downmixing naar 2.0 hebben geselecteerd ipv surround geluid via optical.
Ik heb hem 3 dagen in huis, en vandaag besloten terug te brengen.

De zaken die tegen vielen:

Geen menu bij (vod) DVD.
Geen eigen stream/internet radio in te stellen (pandora US only, live365.com 5 dagen gratis)
Ik heb geen enkelen ondertiteling draaiend gekregen, niet bij dvd's, avi, mp4.
zowel sub, srt geprobeerd, opnieuw gecodeerd als UTF-8 (zoals de handleiding voorstelde)
Zoeken op content in bij voorbeeld titel werkt niet.
Ondertiteling via .srt files schijnt alleen te werken als je:
1. de .srt exact hetzelfde noemt als de videofile
2. een externe harddisk gebruikt om je films vanaf te spelen

Punt 2 weet ik niet 100% zeker, maar heb ik op verschillende fora gelezen. Ik gebruik zelf altijd een externe HD, dus werken de .srt subs altijd!
ik heb bij mijn gewone WDTV (dus niet live) via het netwerk (streaming wireless met b-rad wdtv) subtitles werkend.
Maar je moet inderdaad de .srt exact dezelfde naam geven als het videobestand.
nix mis met de speler alleen jij die er niet mee om kan gaan..
iedereen weet toch dat het dezelfde naam als het videobestand moet hebben.
dat is elk videoprogramma op de pc en alle dvd spelers altijd al zo geweest.

[Reactie gewijzigd door tw3akfr3ak op 6 augustus 2010 21:38]

Ik had dit ding ook zit geen audio downmuxe op dus geen dts audio naar ac3 via hdmi kabel dat is wel jammer.
Doorspoelen gaat erg slecht.
Heb um terug gebracht zit te denken over de Asus O!Play
Volgens mij zeg je:

1) Er zit geen 'DTS audio downmix' op?
Dit is juist de grootste verbetering van de WD Live ten opzichte van de vorige versie. Kortom je hebt geen 'dure' stereo/versterker nodig met DTS.

2) Doorspoelen gaat erg slecht.
Wanneer ik zo'n kastje koop, ga ik altijd direct even alles checken via de vele fora. En dan had je al heel snel de tip gekregen hoe je fatsoenlijk kunt door spoelen. a) je kunt 16x sneller spoelen wat behoorlijk rap gaat. b) wanneer je 2x gaat doorspoelen of terugspoelen en klikt vervolgens op de knop voor de volgende (of vorige) film, schiet hij 10 minuten vooruit. Dit kun je uiteraard verschillende keren herhalen...
ik vraag me af of dit ding draadloos filmbestanden van mijn netwerk kan halen?
en als hij het niet van zichzelf kan kan ik er dan een usb-wifi ontvanger op aansluiten?
als het dat kan haal ik er meteen 1 maar ik heb alleen geen zin om opnieuw een internetkabel door de living te moeten laten lopen net nu ik eindelijk alles draadloos heb.
Heb de WD TV Live en de asus oplay. Die eerste heeft weliswaar een mooiere interface maar is duidelijk minder gebruiksvriendelijk. Bijvoorbeeld: voor het wijzigen van instellingen moet je weer helemaal terug navigeren naar het begin, en daarna dus weer helemaal terug naar je shares. Met de oplay ben je bij je settings met 1 druk op een knop.
Ook het automatisch aanpassen van de framerate (24 p of niet etc) gaat bij de oplay automatisch en bij de wd tv live is dit nog altijd niet het geval.
Daarnaast speelt de wd tv live geen mp4 files af zonder dat het geluid af en toe stottert. De oplay doet dit flawless. Verder is de firmware ondersteuning van WD ronduit matig.