Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax) Review

MartijnGizmo 19 november 2005, 453 views

Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax)

Pluspunten

• scherp
  • F/2.8 over het hele bereik
  • frontelement draait niet (ideaal voor circulair polarisatie filter)
  • warme kleuren
  • degelijke zonnekap meegeleverd

Minpunten

• geen USM/HSM
  • niet alle exemplaren zijn goed
  • plastic (daardoor wel minder gewicht in je tas)
  • zoomring draait andersom dan normaal, stoort mij in de praktijk echter nooit

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Na alle positieve berichten op internet toch maar eentje besteld. Uit Duitsland, scheelde weer een paar centen. Bij ontvangst meteen uitvoerig getest op scherpte en focus aangezien ze bij Tamron niet zo heel nauwkeurig schijnen te zijn qua toleranties. Gelukkig focust mijn exemplaar prima, en is ook op F/2.8 al zeer scherp. Op F/4.0 is er nog een lichte verbetering waarneembaar, daarboven maakt het geen verschil.

Tijdens een weekje vakantie in Keulen heb ik deze lens vrijwel constant op m'n 350D gehad, en ben niet teleurgesteld. Scherp, goed contrast en ietwat warme kleuren, waar ik zelf ook de voorkeur aan geef. Een diafragma van F/2.8 over het hele bereik is natuurlijk ook ideaal. Met een cropfactor van 1.6 komt het effectieve bereik op 45-120mm, wat ook voor portretten een mooi bereik is. Ik ben iig serieus aan het overwegen om m'n 50 1.8 lens te verkopen.

In vergelijking met bijvoorbeeld de Canon 24-70 F/2.8 L zijn er weinig verschillen wat betreft de uiteindelijke foto's. Qua bouw zijn er wel wat verschillen, de Tamron is grotendeels van plastic en beschikt niet over USM/HSM. Maargoed, daarom kost de Canon-variant dan ook 4x zoveel. :)

Heb jij ook een Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax)?