Elephone P8 Mini Zwart Review

mission 12 juli 2017, laatste update op 14 augustus 2017, 1.763 views

Elephone P8 Mini Zwart (Product volledig gesponsord)

Ik ben aangenaam verrast door de telefoon, je krijgt erg veel telefoon voor je geld. Helaas zijn er wel wat schoonheidsfoutjes, zo vind ik het ontbreken van een notificatie led een onbegrijpelijke fout.

Pluspunten

• De prijs
  • Bouw kwaliteit
  • Scherm
  • Accu duur
  • Prestaties
  • Camera
  • 4G

Minpunten

• Geen notificatie led
  • Input lijkt soms vertraagt

Ik was niet bepaald blij toen ik na vier weken hoorde dat de notebook die ik vier weken geleden al had moeten ontvangen nog niet eens opgestuurd was. Als goedmakertje werd per express deze telefoon naar mij opgestuurd. Daar was ik ook niet echt blij mee. Wel met de telefoon, maar niet met de verzendwijze. Met de belachelijk hoge administratiekosten van DHL kwam er bijna 45 euro aan onkosten bij.

Verder ben ik tegenwoordig verplicht bij de review aan te geven dat deze volledig gesponsord (met tegenprestatie) is. Of dit wel volledig is wanneer ik 45 euro import moet betalen laat ik maar even achterwege. Dus bij deze: De review is volledig gesponsord door Geekbuying.com. Dit heeft geen invloed op de beoordeling van het product, als ik een product troep vindt, dan zeg ik dat.

De verpakking

Weinig over te zeggen, strak wit doosje met een stickertje waar de specificaties op staan. In de doos vinden we de telefoon met een screenprotector reeds aangebracht door de fabrikant, een doorzichtig siliconen hoesje voor de telefoon, de oplader en een boekje met pin voor de simtray.

Eerste indrukken

Qua design is het eigenlijk gewoon een diep rode Iphone clone. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht, want de telefoon is erg stevig en de metalen behuizing voelt vrij luxe aan.

In tegenstelling tot een Iphone heeft dit toestel wel een audiojack, welke gelukkig aan de onderkant naast de usbpoort geplaatst is. Aan de onderkant zit ook de speaker. Aan de linkerzijde zit de simtray en aan de rechterkant zitten de volume en power knoppen.

Leuk detail overgens is dat de fabrikant de screenprotector alvast erop geplakt heeft, je hoeft alleen het beschermplakkertje eraf te halen. Het is dan wel geen glas, maar het is zeker een detail waar ik blij van word.

De telefoon en in gebruik

Absoluut niet verkeerd voor het geld. Tijd om het toestel aan te zetten;

Wauw. Als je een willekeurig toestel van een bekend merk koopt dan zal je gemiddeld drie pagina's vol bloatware vinden. Maar dit toestel heeft slechts een pagina, meer stock Android vind je niet snel. Klein minpuntje was dat niet alles netjes engels vertaald was, maar niks wat een reset niet kan verhelpen.

Even terug komende op het sponsor gebeuren; Geekbuying wilde graag zo snel mogelijk, zo veel mogelijk reviews van dit toestel online en naar mijn weten zijn alle reviewers verzocht de telefoon binnen een week te reviewen. Me being me ben ik uiteraard een week te laat maar alsnog word de review ietsje verkort. Ik test nu meer de "out of the box" ervaring dan de ervaring op lange termijn.

Terug naar het testen:

Eerst de Antutu score eens vast stellen;

Prima score voor het toestel. Zegt mij verder niet zo veel maar er zijn mensen die er heilig in geloven. Het toestel voelt in alles snel aan, de kale Android is spaarzaam met zijn werkgeheugen en de accu gaat belachelijk lang mee bij licht gebruik.

Daarna heb ik mijn simkaart erin gedaan. Dit is het eerste toestel uit China wat ik getest heb welke de Nederlandse 4G banden ondersteund. Qua snelheid doet het ook niks onder voor elk willekeurig A merk toestel, al merkte ik dat het bereik binnenshuis nogal eens tegen viel. Een beetje muur is al genoeg om geen 4G meer te ontvangen.

Bellen is ook geen straf, ik kan mijn gesprekspartner goed verstaan, en hij mij. Sms`en, voor wie dat uberhaupt nog doet, werkt uiteraard ook gewoon. Alleen lijkt de input op het toetsenbord soms vertraagt. Dan druk ik op een toets maar ik moet een tweede keer drukken voor er wat gebeurd, en ook lijkt het toestel het niet heel prettig te vinden als ik er de turbo in gooi en in bliksemvaard met meerdere vingers aan het typen ben.

Ook eigenaardig is het volledige gebrek aan verlichting, de navigatie tiptoetsen zijn niet verlicht en er is ook nergens een notificatie ledje te vinden. Die tiptoetsen kan ik in het donker ook wel vinden, maar het is gewoon irritant om geen indicatie te hebben dat je een bericht of melding hebt.

Daarna heb ik de camera getest, wat die dubbele camera toe moet voegen weet ik niet, maar de foto´s zijn zeker niet verkeerd;

Behalve dan mijn matige stukje "tuin"

Scherpstellen duurt soms even, en de camera is erg gevoelig voor trillingen. Niet ideaal als je een close up wil maken.

Verder is er weinig wat ik nu op de telefoon kan testen. Ik heb het een en ander aan spelletjes geinstalleerd (mobile gaming is not gaming) en alles liep gewoon soepel, en ook hier viel weer op hoe goed het scherm is. Verder heb ik een paar avonden filmpjes op het toestel gekeken, ook dit beviel prima en het speakertje geeft voor een telefoon best wel aardig geluid. De fingerprint reader werkt trouwens ook lekker snel, ook met het scherm uit is een tikje genoeg om het toestel te ontwaken en in te laten loggen.

Overall ben ik dus erg tevreden met het toestel. Enige echt puntje van kritiek voor mij is het missen van die notificatie led. Maar verder werkt alles gewoon naar behoren. Ook is het toestel goed gebouwd, krijg je niet alleen een screenprotector erbij die de fabrikant er zelfs al voor je op geplakt hebt, je krijgt er ook een doorzichtig hoesje bij. En alsof dat nog niet genoeg was, ik heb nog nooit zo'n goede lader uit China gekregen. Het ding is stevig, heeft wat gewicht en het is erg fijn om eens niet voor je leven te vrezen wanneer je het ding in het stopcontact doet. Ook de kabel is bovengemiddeld, stevige ietwat stugge kabel die goed aansluit op de telefoon.

Het toestel kost bij Geekbuying op dit moment 120 euro met gratis verzenden. Standard shipping brengt meestal geen kosten met zich mee, maar wees gewaarschuwd.

Voor die 120 euro kan ik geen enkel beter toestel bedenken en dat maakt dit het beste toestel wat ik ooit getest heb.

Heb jij ook een Elephone P8 Mini Zwart?

Bedankt voor je review, fijn om te lezen en hopelijk heb je je bestelde spullen toch nu binnen :)
Ik wacht toch liever op de 'gewone' Elephone P8.
Had de vorige versie ervan gehad, was wel een goed toestel, gaat om de Elephone P8 MTK6592.

Hoe kan het trouwens dat DHL 45 rekent als je iets gratis hebt ontvangen?
Waarde kan zo uiteen lopen met verschillende winkels.
Inmiddels is alles binnen gelukkig.

DHL rekend bijna 30 euro administratiekosten, vandaar.
ok, bedankt voor je reactie!
Maar dat is met DHL Express. DPD rekent enkel de inklaringskosten.

En standard airmail heeft meestal helemaal geen kosten.
13 toch? Met PostNL?
Verschilt per keer.

*spoiler* ik heb een laptop onderweg waar 15 euro op zat.

Lijkt dus net alsof ze die kosten uit een hoge hoed trekken soms :)
Hahahaha ja zo te horen wel ja
Hoe zit het met update Android
Na installatie kreg ik ten minste 1 keer updates van android binnen. Of dat synchroon loopt met de laatste versie weet ik zo niet.