Sigma 15mm F2.8 EX DG Diagonal Fisheye (Sigma) Review

Floor-is 20 juni 2008, laatste update op 20 juni 2008, 2.245 views

Sigma 15mm F2.8 EX DG Diagonal Fisheye (Sigma)

Pluspunten

• Lekker scherp, niet al te zwaar, robuust gebouwd.

Minpunten

• Focust traag, veel CA, veel flare (beide logisch) en de zonnekap is natuurlijk een geintje.

AF-snelheid Score: 2
Lens flare Score: 1
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 1
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Wat valt er nou helemaal te zeggen over een 15mm fisheye lens?

Optisch gezien is het een puik stukje werk, het is zeker een goede Fish-eye en hoewel ik Sigma niet al te hard wil afzeiken is dit eigenlijk een van de weinige lenzen van Sigma die ook daadwerkelijk echt goed is. (Natuurlijk is de 30/1.4 goed, mits je een goed exemplaar krijgt; de nieuwe 70-200/2.8 schijnt ook niet bepaald verkeerd te zijn -model 2008- etc.)

Op een camera met een 1.6crop vertekent hij niet zo heel veel, je ziet wel barrel-distortion en er is best wel vertekening, maar het is gewoon geen 180graden fish. Omdat de vertekening nog wel meevalt op die crop, is het een lens die je eigenlijk nog best wel veel kunt gebruiken.
Mocht je, zoals ik, een 1.3 crop camera hebben, dan is het toch een beetje een ander verhaal omdat deze crop voor meer vertekening zorgt. Het is veel duidelijker dat je een fisheye gebruikt en daar moet je van houden. Je hebt dan bovendien een stuk meer last van flare, eenvoudigweg omdat je de hoeken meer gebruikt.

De lens focust als een koffiemolen (traag en met herrie), maar is wel betrouwbaar. De coating van de nieuwere modellen (na half 2004) laat nogal los, wat bij de mijne gelukkig veel minder is, hoewel ik er ook last van heb is dat wel een minpunt. Ondanks deze punten zou ik eerder een Sigma aanraden dan de tegenhanger van Canon zelf: het prijsverschil is aanzienlijk en optisch doet de Sigma niks onder voor de Canon (misschien is ze zelfs een heel pietsje beter!). De Canon is misschien wel iets waardevaster, maar het prijsverschil in mijn ogen gewoon niet waard, meestal scheelt het zo'n 150 euro in het voordeel van de Sigma.

Mocht je overigens echt voor het fish-effect willen gaan, zijn er inmiddels betere alternatieven te vinden, zoals de Tokina fish-zoom, een 8mm Fish van Sigma of een retegoedkope Peleng.

• Canon EOS 1D Mark II
  • Canon EOS 1D MarkIII
  • Canon EOS 10D
  • Canon EOS 20D
  • Canon EOS 30D
  • Canon EOS 40D
  • Canon EOS 5D
  • Canon EOS 1Ds Mark II

Heb jij ook een Sigma 15mm F2.8 EX DG Diagonal Fisheye (Sigma)?

Het maximaal diafragma van de Peleng is F/3.5, al issie pas scherp op F/8.
Dank voor de tip, heb het inmiddels aangepast. :)
(Lekker op tijd ook :D)

Edit juni-2008: review geupdated, camera's toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Floor-is op 20 juni 2008 09:33]

Zou je misschien wat resultaten willen posten?