Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Valve Steam Link Review

SkyStreaker 2 juli 2017, laatste update op 2 juli 2017, 576 views

Valve Steam Link (Product gekocht)

Een no-nonsense oplossing om op afstand te gamen binnen-in jouw LAN/WAN-gebied. Apparaat net 1 week binnen, reviews zijn grotendeels sterk verouderd, daarom mijn inbreng.

Pluspunten

• Klein
  • 3 USB 2.0 poorten
  • Voldoende connectie mogelijkheden
  • Via HDMI 2/4/5.1 audio
  • HDMI 2.0 CEC

Minpunten

• ...Via HDMI, audio output...

Geluidskwaliteit Score: 3
Ten eerste heb ik het model 1003, het is lastig te ondervinden wat de exacte verschillen hierin zijn, ten opzichte van, mogelijk, eerdere modellen.

Out of the box, zat ik op een oude build van 2xx (en mijn eerste indrukken daarvan, is dat het ook incompleet aanvoelde). Meteen een update naar 615 en wat een verschil!

De inhoud van de doos is als het apparaat: no nonsense. Internationale stekkers, een flatcable voor de LAN-aansluiting (verwacht ook hierbij dat de link auto-sense heeft) en een bijzonder dunne HDMI kabel (waarvan ik vermoed dat die HDMI 1.4 compliant is)

Handige link, een teardown: https://boilingsteam.com/whats-the-steam-link-made-of/

Wat je in de teardown zal opmerken, is dat er NFC aanwezig is, er is nog niks bekend of daar gebruik van gemaakt zal worden. Alhoewel een SkyLander e.d. games, daar gebruik van zouden kunnen maken.

Featureset - "goed"

Zoals ik al eerder zei, de link is no-nonsense. 3 USB-poorten, bluetooth 4.2, 100Mbps ethernet, etc etc. alles in huis, voor wat jij wil. Ik zie niet in hoe zelfs de serieuze gamer opties te kort komt. Door de bluetooth 4.2 en USB-aansluitingen wordt een legio aan controllers ondersteund. De Link kan uit stand-by gehaald worden door een joypad-knop lang ingedrukt te houden, vaak de home-knop of start-knop bij bepaalde controllers. Het bereik van de BlueTooth is goed te noemen. Meerdere apparaten worden ook ondersteund zoals een bluetooth-headset, muis en toetsenbord. Als de game de optie heeft voor deze combi, werkt dat ook. Erg fijn, als je een shootergamer bent die liever de mouse/keys-combi gebruikt.

Zoals je ook weet, Steam kan je ook externe games in de lijst zetten. Geprobeerd met o.a. Witcher 3 e.d. - dit lijkt prima te gaan. Ook voor games die uplay e.d. front-ends gebruiken, vooralsnog.

Ik had "uitstekend" willen oordelen, als er een optical out op de Link aanwezig was.

Beeldkwaliteit - "goed"

Subjectief, 1080p@60fps - beetje de facto standaard, zelfs over WiFi, onder vermoedelijk de juiste omstandigheden zoals componenten die, doorgaans, kwalitatief beter zijn dan de routers van je ISP.

Geluidskwaliteit - "voldoende"

Geluid via je TV, prima natuurlijk, je hebt je geluid. De Link geeft ook de optie om surround of quadrofonisch aan te sturen. Echter, over HDMI. Een beetje fatsoenlijke TV heeft een optical-out tegenwoordig. Ik heb echter niet kunnen testen of hier een LAG zich zal voordoen. Sommige apparaten compenseren dit al, maar of dit meegaat met je joypad gebruik, synchroon lopen beeld/geluid. Hangt van je apparatuur af, vermoedelijk en dat maakt het allemaal subjectief. Evenzo, build 615 heeft sowieso aansturing voor 2.0/2.1/4/5.1 opstellingen.

Gebruiksgemak - "voldoende"

De reden waarom ik hier voldoende neerzet, is dat ik het gevoel heb dat Steam Link ervan uit gaat dat je geen onder-gemiddelde PC gebruiker bent. Er zijn de guides, prima - Jan met de Pet komt er wel uit. Troubleshooten, dat wordt een ander verhaal.

Sommige games komen namelijk met een start-up GUI voordat je de game zelf speelt. Je moet er maar even al doende achterkomen dat de rechterstick je muis is en de RT-trigger een linkermuisklik is. Ik ervaar het als handig als dit je uitgelegd wordt bij een 1st startup tutorial. Voor mijn part een tool die geļnstalleerd wordt die je het een en ander "traint". De tweaker boeit dit niet en ervaart dit als leuk om uit te vinden, de gewone gebruiker zal zich, vermoedelijk, snel gaan irriteren.

Wat ik vooral in de voorgaande reviews zag, was het gebrek aan een "uit-knop", als je daar echt belang bij hebt, dan heb jij sowieso een verlengdoos met een uit-knop. Er is zelfs een optie om het apparaatje op stand-by te zetten via instellingen door een timer of zelf de optie te kiezen om het meteen te doen, na gebruik.

Design - "uitstekend"

Het apparaatje is fantastisch klein en plat. Enorm makkelijk weg te stoppen en geen irritante lichtjes die afleiden en/of je halve huiskamer verlichten. Op het LAN-lichtje na, maar zelfs die branden minimaal hard. Waar wat mij betreft over nagedacht is, is dat er een USB-poort aan de rechterkant zit. Als je bekabelde joypads hebt, heerlijk.

Bouwkwaliteit/afwerking

De Steam Link voelt robuust aan, de onderkant is een enorme rubberen laag, zodat hij minder snel gaat glijden over het oppervlak. Naadjes zijn goed verstopt. De behuizing lijkt van goed plastic te zijn en het apparaat wordt niet al te warm, ook niet na lang gebruikt. Het Valve-logo aan de bovenkant is mooi gevonden.

Dit ervaar ik als lastig, ik heb hem tijdens de sales gekocht voor grofweg 25 Euro, icm. verzendkosten (DHL). Voor de gewone prijs, lijkt hij net wat te duur door iets te kleine, bijna niks-zeggende, tekortkomingen. Maar... het apparaat doet exact wat het verteld te doen, niks meer, niks minder. Met de flexibiliteit die je daar in die ruimte van gebruik mag verwachten.

Het eindoordeel

Je ziet het, "goed", uitstekend als eind-oordeel vindt ik niet realistisch. Een product zou dan op alle kanten uitstekend moeten scoren en dat bestaat niet, niks is 100%. Het gemis is de optical-out. Wellicht is voor de toekomstige Steam Link die 4k gaat ondersteunen, dat dit beter werkbaar is. Hoe minder "stootpunten" om het maar zo te noemen (connectie op connectie op connectie), hoe, potentieel gezien minder lag-werking. Eventueel een 4e usb-poort aan de linkerzijde, voor de mensen die het apparaat ergs links tegenaan plaatsen.

Heb jij ook een Valve Steam Link?

Meer advertenties

Wat was de doorlooptijd van je order? Ik heb een bundel besteld (controller + link) in deze summer sale op 25 juni maar heb nog steeds geen levering gehad...
Eigenlijk 1 hele week. Kijk eens in je aankoopgeschiedenis. Startpagina -> account -> aankoopgeschiedenis. Als je dit niet kunt vinden, rechtsboven en dan links van je nickname op steam zie je de hoeveelheid aan geld die op je steam-account aanwezig is, 0,00 ¤ of hoger. Klik op dat bedrag. In het paneel rechts, zie je "aankoopgeschiedenis".

Daar zie je in de lijst "verzendingsdetails bekijken" zien staan, naast je steam link aankoop. Die verwijst door naar een Engelse DHL-pagina. Niet aanwezig, neemt contact op met klantenservice.
Bedankt voor je reply, ben het daar inderdaad al een hele week aan het opvolgen.
Maar er staat enkel : wordt spoedig verzonden.
Ik heb steam contacteerd maar krijg amper reactie
Zie het nog even aan hoe het Maandag ervoor staat. Als na, laten we zeggen 20:00u de situatie nog niet veranderd is...

Hoe heb jij steam gecontacteerd? Via de productpagina zelf -> "Ik ondervind problemen met deze aankoop" of anderzijds?
Jep heb ze op die manier gecontacteerd.
Ga het idd nog even afwachten tot maandag, heb schrik dat het order gecancelled wordt en ik alsnog de korting verlies omdat de sales woensdag aflopen..
@Boempatat Je hebt vooruit betaald. De order mag dan niet zonder goede redenen, vziw, even geannuleerd worden. (IANAL :)) Als de vraag groter is dan de levering aan kan, tja - kerel, geen idee.

Het is verrekte jammer dat er geen telefoonnr. beschikbaar is.
Wijzig
-oeps, verkeerde "reageer"-knop- XD

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 2 juli 2017 14:33]

Wat mij opvalt is dat als je primaire monitor afwijkt van 16:9 (heb een ultrawide monitor) je de spellen windowed op 1080p moet instellen.

Bij shadows of mordor moet je zelf in een cfg file de settings aanpassen om het voor elkaar te krijgen.
Dat is dan inderdaad net dat stukje "troubleshooting" waar ik het over heb. Dergelijke situaties behoeft als snel weer de kennis van de boven-gemiddelde gebruiker (niveau: ik-weet-ongeveer-wat-ik-doe-in-regedit).

Zo zijn er wel meerdere kleine dingen die misgaan :)
Dus iedere keer dat je een spel speelt via de steamlink moet je settings aanpassen? En als je vervolgens die game normaal wil spelen moet je die aanpassingen weer ongedaan maken?
Alleen als je monitor afwijkt van 16:9 (1920x1080/ 2560 x 1440 of 4k gaat goed). Met 2560x1080/ 3440x1440 krijg je balken in beeld in moet je het spel instellen op windowed 1920x1080.

Misschien komen ze met een update die dit verbeterd.
Kun je hier dan PUBG op spelen of hoe moet ik dit ding zien.