Fitbit Alta HR Large Gunmetal (Zwart) Review

aex351 1 juli 2017, laatste update op 5 september 2017, 1.167 views

Fitbit Alta HR Large Gunmetal (Zwart) (Product gekocht)

De Fitbit Alta HR is een armband dat je activiteiten bijhoudt. Het is klein, zit comfortabel en is aanpasbaar. Integreert goed in het Fitbit Ecosysteem.

Pluspunten

• HR Sensor
  • Comfortabel
  • Aanpasbaar
  • Design
  • OLED Scherm

Minpunten

• Geen altimeter

Waarom de Fitbit Alta HR?
Sinds begin 2016 maak ik gebruik van de Fitbit Charge HR. Dit was één van de eerste compacte fitness trackers met alles erop en eraan. Ik wilde hiermee mijn activiteiten bijhouden.

Zie ook productreview: Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart) review door aex351

Nu is het zo dat de Charge HR qua bouwkwaliteit en uiteindelijk ook qua comfort wat te wensen over liet. Vanwege de slechte kwaliteit van het bandje, ging het bandje om de 5-7 maanden kapot en kreeg ik een vervangend exemplaar. Toen ook mijn tweede Charge HR kapot ging heb ik besloten om gebruik te maken van een kortingscoupon aangeboden door Fitbit om dan maar een geheel ander product aan te schaffen. Immers mijn oorspronkelijke garantie zou over 7-8 maanden verlopen en de kans dat de Charge HR weer kapot zou gaan was voor mijn gevoel nagenoeg 99%.

Op het punt van comfort. De Charge HR heeft een sensor die uitsteekt. Dus wanneer je de armband 24/7 om hebt, en hier ook mee slaapt dan wil dit nog wel eens vervelend zitten. Je voelt de armband. Ik heb een afweging gemaakt tussen de Charge 2 (intro Augustus 2016) en de Alta HR (intro April 2017). Het verschil tussen deze twee is dan de Charge 2 een sensor heeft die uitsteekt en een altimeter heeft en de Alta HR niet. Bij de Alta HR is de sensor vlak. Er drukt dus niets tegen je pols/arm. Mijn conclusie dan ook was dat de Alta HR een verbetering (door ontwikkeld) product is ten opzichte van de Charge HR en de Charge 2.

Verder is de Alta HR beduidend smaller en dus minder nadrukkelijk aanwezig.

Draag comfort en design
Net als de oorspronkelijke Fitbit Alta, kan je met de Alta HR de bandjes aanpassen. Fitbit zelf biedt een reeks originele bandjes aan van diverse materiaal typen. Denk aan rubber, leer en staal. En zo zijn er ook andere partijen die deze verkopen. Wil je goedkoop doen dan kan een site als Aliexpress of eBay uitkomst bieden.

De Alta HR is smal en ik vind het design er best strak uit zien. Ik heb zelf voor de kleur 'gunmetal' gekozen (speciale editie). En dit vertaald zich naar een donker grijze, bijna zwarte zijkant op de behuizing. Het bandje zelf is gewoon zwart. Persoonlijk vond ik dit mooier dan een zilverkleurige zijkant.
Verder zit de Alta HR goed om de arm. Je voelt het nauwelijks zitten. Mede ook omdat de er geen uitstekende onderdelen zijn, zoals de sensor. Verder is het tamelijk licht.

De armband in gebruik
De Alta HR gaat zo'n 6-7 dagen mee op na één oplaad sessie. En het duurt ongeveer een uur om het volledig op te laden. De Alta HR is helaas niet waterdicht. Het is alleen bestand tegen spatwater. Al kan je informeel gezien er gewoon wel mee douchen en zwemmen, Fitbit raad dit niet aan. De armband synchroniseert via Bluetooth met je telefoon. En zodoende wordt alles bijgehouden. Op het armband zelf zit een OLED scherm waarmee je de huidige bijgehouden statistieken kunt aflezen. Om het door het scherm te bladeren moet je een tik opgeven. En dit werkt best goed. Dubbeltikken om het scherm op te starten en dan een enkele tik om te bladeren.

Verder kunnen diverse notificaties op het scherm weergeven worden, wanneer je bijvoorbeeld gebeld wordt. Dit is best handig, want in mijn geval, mijn telefoon staat altijd op stil. Zodra iemand me belt dan trilt de armband zachtjes.

Charge 2 versus Alta HR
De Alta HR is wat mij betreft een doorontwikkeling op de Charge 2 en de Charge HR. Het enige verschil voor zover ik die heb gezien is het ontbreken van een altimeter. Hiermee kan je verdiepingen bijhouden. Dit was iets dat ik oorspronkelijk wel wilde toen ik de Charge HR kocht. Maar eerlijk gezegd, ik deed er weinig mee. Een ander verschil is dat je met de Charge serie een fysieke knopje aan de zijkant hebt waarmee je ook het scherm kan bedienen en mocht je dat willen, stopwatch / activiteit kan starten. Klikt handig, maar ondanks ik regelmatig in de sportschool te vinden ben, is het iets waar ik nauwelijks gebruik van maakte en dus makkelijk kan missen. Al met al is het comfort van de Alta HR beduidend beter.

Een ander verschil dat is weggewerkt met een update is het kunnen bijhouden van je fitnesslevel (VO2max). De Alta HR biedt dit nu ook. Eigenlijk is dit niets meer dan een extra scherm in de app waaruit je kan aflezen op welke level je zit qua fitheid ten opzichte van anderen. Het is iets waar je één keer naar kijkt en dat is het, maar het is leuk om te hebben.

Fitbit Alta HR kopen of niet?
De Alta HR is een relatief nieuwe fitness tracker die in mijn ogen een underdog positie heeft ten opzichte van de gevestigde Charge-serie. Wil je een fitness tracker met stopwatch mogelijkheid, GPS of om verdiepingen bij te houden, dan is de Alta HR waarschijnlijk niet de beste keus. Ben je opzoek naar een tracker die wel comfortabel zit, modieus goed mee kan en wel alle basis functionaliteit biedt om je activiteiten 24/7 bij te houden. Dan is de Alta HR absoluut een goed keus.

Heb jij ook een Fitbit Alta HR Large Gunmetal (Zwart)?

Goede review :) , maar ik ben het niet met je eens dat de Alta HR een doorontwikkeling is van de Charge HR en Charge 2. De reden hiervoor is het ontbreken van de mogelijk een activiteit zelf te starten en ook assisted GPS ontbreekt. Ga je hardlopen en wil je daarbij ook GPS gebruiken via je telefoon, dan ontbreekt zowel de nauwkeurigheid van een start- en stoptijd als een nauwkeurig afgelegde afstand en route. Daarmee is de doelgroep van beide producten volgens mij verschillend. Voor mij zou de Alta HR totaal ongeschikt zijn, terwijl de Charge HR/2 dat wel is. Maar de verschillen geef je eigenlijk ook al allemaal zelf aan. ;)

Ik gebruik zelf de Charge HR nog steeds en ook een Garmin vivoactive HR en beide hebben een uit-stekende hartslagsensor (in eerste instantie dacht ik dat je met uitstekend bedoelde dat het een erg goede sensor was |:( ) en ik heb deze nog nooit 'gevoeld'. Maar als je het bandje iets strakker omgedaan hebt, dan zit er wel een kuiltje in je pols. Van beide apparaten merk ik eigenlijk niet dat ik ze draag, ook niet tijdens de slaap. Maar, mits de 'plattere' hartslagsensor nog steeds goed werkt, dan is dat natuurlijk een doorontwikkeling (misschien bedoelde je dat wel?). Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij de Garmin Fenix 3 en de Fenix 5. Bij de 5 valt de hartslagsensor ook volledig weg in de behuizing.

Ik ben benieuwd hoe je Alta HR gaat bevallen. Veel plezier ermee in ieder geval! :D
Fitbit moet wat doen om onderscheidt te maken. Ik ben me ervan bewust dat Fitbit zich op bepaalde doelgroepen richt. Maar met die uitspraak kijk ik verder dan het marketingapparaat.

De Alta HR bevat nu nagenoeg alle en zo niet meer functionaliteit dan de Charge HR, maar dan veel verfijnder. De doelgroep tussen de Alta en de Charge serie vervaagd. Het enige dat qua functionaliteit ontbreekt is de altimeter en natuurlijk het direct kunnen starten en stoppen van een activiteit met de tracker. Toen de Alta HR op de markt kwam ontbrak de 'Cardio Fitness Levels', dit was een functionaliteit dat exclusief beschikbaar was voor de 'fitness' doelgroep Blaze en Charge 2. En dat is nu wel beschikbaar in de Alta HR.
Met assisted GPS moet je alsnog je telefoon (met app) bij je hebben. En activiteiten kan je starten via de app.
Ik heb de tekst zojuist aangepast. En ter verduidelijk ook meteen wat foto's toegevoegd.
Met assisted GPS moet je alsnog je telefoon (met app) bij je hebben.
Klopt, maar sommigen nemen altijd hun telefoon mee met rennen en dan heb je dus wel de mogelijkheid om GPS te gebruiken op je Fitbit. Ik gebruikte het wel eens op mijn Charge HR tijdens wandelen of fietsen (dan heb ik meestal wel m'n telefoon bij me). Voor hardlopen heb ik het nooit gebruikt, want dan vind ik een telefoon meenemen niet prettig.
Goede tekstuele verbetering. Ook de foto's voegen wat toe aan je verhaal.