Microsoft Surface Studio (Core i7, 32GB Ram, GTX 980M, Qwerty toetsenbord) Review

Timshort87 29 juni 2017, laatste update op 27 juli 2017, 608 views

Microsoft Surface Studio (Core i7, 32GB Ram, GTX 980M, Qwerty toetsenbord) (Product gekocht)

Een prachtig premium apparaat met een slechte aftersale, low budget muis en verouderde pen

Pluspunten

• Premium design
  • Hoge bouwkwaliteit
  • fantastisch scherm
  • vooruitstrevend en vernieuwend
  • toetsenbord

Minpunten

• onprettige muis
  • low budget pen ondanks dure aanschafkosten
  • prijs (al is de aanschaf van pc+touch+goed scherm ook kostbaar)
  • lelijke electrakabel (wellicht wordt er een betere geleverd)
  • pas na (bijna) een jaar uit in Nederland

Features Score: 3
Prachtig apparaat
Na lang wachten hebben wij afgelopen week de Surface Studio geleverd gekregen. Een prachtig multifunctioneel apparaat met een fantastisch scherm. Iets wat het wachten waard is. Een aanwinst voor ons ontwerpbureau dat mogelijk een meer digitale werkwijze betekent (nu schetsen we op kalkpapier, scannen dit in, passen de kleuren aan in Photoshop).

Lelijke kabel
Tot mijn schrik werd het apparaat geleverd met een ontzettend lelijke kabel die totaal niet past bij de elegantie van het apparaat. Op de plaatjes zie je een kabel die vormgegeven is in de ronding van het apparaat. Zo ziet de kabel die erbij geleverd wordt er niet uit, gewoon een standaard hoekige kabel.

Low budget muis en pen
Over de accessoires niets dan geklaag. De Surface muis is bedroevend te noemen, een zeer zware, onprettige muisklik al is het batterijklepje met magneet een pluspunt. Het toetsenbord heeft een prettige aanslag en is goed ontworpen (incl fancy batterijklepje met magneet). De bijgeleverde Surface Pen is alweer oud! De nieuwe Surface Pen Premium heeft een tilt functie, een 4000 ipv 1000 drukgevoelige punt en een vertraging van 21 ipv 40ms, een flinke verbetering dus.

Gemixte gevoelens over de aftersales
Het probleem met de lelijke kabel en het ontbreken van de laatste pen heeft het bedrijf waar wij de Surface Studio hebben gekocht neergelegd bij de premium surface afdeling van Microsoft. Er is beloofd een nieuwe kabel te sturen, maar of dit de zaak zal verbeteren is onbekend. Over de verouderde pen werd gezegd 'op de website staat duidelijk dat de Surface Pen wordt meegeleverd, de nieuwe pen is de Surface Pen Premium, deze zal u er apart bij moeten bestellen. Onze reactie; 'Ik mag er toch van uitgaan dat een premium apparaat van 5000 euro geleverd wordt met premium accessoires?' De reactie van mijn collega's; 'Ja dit soort problemen heb je niet met Apple producten', geef ze eens ongelijk.

Voor als Microsoft meeleest:
Als je apple wilt verslaan, zorg dan voor dat je niet bezuinigd op je service en accessoires.

Mijn advies
Wacht met aanschaf tot de nieuwe Surface Studio uit komt. De leverantie is zeer traag, de accessoires verouderd. Versie 2.0 is vaak beter dan de proefversie 1.0.

foto's volgen later.

Toegevoegd op 27 juli:
Algemene indruk
Nu de Surface Studio een maand gebruikt te hebben kan ik niet anders dan tevreden zijn over dit product. Het scherm is en blijft fantastisch en het rekenvermogen meer dan voldoende voor de meeste zware Photoshop bestanden. De fan begint daarbij wel meer geluid te produceren, maar ik vind het zelf niet storend aangezien er veel activiteit is de ruimte waar de Studio staat.

Gebruik
In ons bureau gebruiken we de Studio als een flexplek. Wanneer collega's grafische toepassingen willen gebruiken loggen ze in op de Studio. Dit maakt de hoge investeringskosten draagbaar. Met name voor Photoshop en Illustrator is de Studio een uitkomst, werken met een pen werkt vele malen intuitiver dan werken met een muis.

Toch merk dat mijn collega's nog moeite hebben met het idee dat je de computer ook als tekenapparaat kan gebruiken. Om in te zoomen in Maps wordt toch nog vaak de muis gebruikt terwijl het zoveel makkelijker is om daar je vingers voor te gebruiken. Door het fantastische scherm wordt de Studio 60% van de tijd gebruikt als normale computer. (cynische modus aan) Dit zijn met name Apple gebruikers waarbij het woord 'touch' soms niet voor lijkt te komen in hun digitale vocabulair (cynische modus uit). Neem dus de tijd om de mogelijkheden van touch te verkennen en ga niet te snel voor het schijnbare gemak van de muis. Indien gewend aan touch hoef je de muis nog maar nauwelijks te gebruiken. Iets wat je wel vaak zult gaan gebruiken is het toetsenbord, werken met shortcuts werkt nu eenmaal sneller. Het toetsenbord ligt dus vaak naar de Studio wanneer er met desktopprogramma's als Adobe gewerkt wordt.

Software
Het is noodzakelijk de laatste software te draaien indien je alle mogelijkheden van de Studio wilt benutten. Om bijvoorbeeld gebruik te kunnen maken van Pinch and Zoom zal het softwarepakket dit moeten ondersteunen. Zo zijn wij deze maand overgegaan van Adobe CS5.5 naar Adobe CC omdat CC beter overweg kan met touch en de hoge resolutie van dit scherm (extra subscriptiekosten per jaar ongeveer 850 euro). Veel programma's schalen niet goed mee. Dit kan echter verholpen worden door de compatibiliteit opties van het programma over te zetten naar 'systeem' (zie afbeelding). De Fall Creators Update zou hier verbetering in aan moeten brengen.

De pen; een upgrade noodzakelijk
Het is noodzakelijk de Premium pen aan te schaffen. De basic pen is gewoonweg niet goed genoeg. Af en toe worden strepen onderbroken en ook de pen schuin tegen het scherm zetten resulteert regelmatig in een onderbroken lijn. Als we de beloftes moeten geloven zou de nieuwe pen daar verandering in moeten brengen. Wel moeten we daar geduldig op zijn, de pen is pas leverbaar vanaf einde zomer.

Na onze ontevredenheid over de kabel kenbaar te hebben gemaakt bij Microsoft hebben we een nieuwe kabel geleverd gekregen echter was dit exact dezelfde als de kabel die wij al hadden. Je zult er dus mee moeten leven dat het productontwerp van de kabel niet aansluit bij het hoogstaande productontwerp van de Studio.

Hoger eindoordeel
De visie van Microsoft om alle mogelijke inputtoepassingen te gebruiken in 1 besturingsysteem is tot een nieuw hoogtepunt gekomen in de Surface Studio. Microsoft laat hiermee zien dat touch, pen, muis en toetsenbord prima naast elkaar kunnen werken en tot nieuwe innovatieve en creatieve ervaringen kan leiden. Wel zal je jezelf moeten overgeven aan het feit dat je al deze inputmogelijkheden naast elkaar kunt gebruiken.

De bouwkwaliteit is uitmuntend, het feit dat je met je volle gewicht op het scherm kunt leunen tijdens het tekenen geeft aan dat er ook goed na is gedacht over het gebruiksgemak van dit oogstrelende ontwerp.

De aanschafkosten zijn hoog (deze Studio heeft 4999 euro gekost) maar wanneer je een gelijk systeem zou moeten opzetten door de aanschaf van een pc (1200 euro), vergelijkbaar scherm (1700 euro), Wacom tekentabletPC (2200 euro) dan kan je niet anders concluderen dat deze prijs concurrerend is. Het zal geen PC zijn die je als particulier koopt, daarvoor is hij gewoonweg te duur.

De capaciteiten van de Studio is goed genoeg voor programma's als Photoshop en Illustrator. Wellicht is de grafische kaart niet krachtig genoeg voor het renderen van zware V-ray bestanden maar dat is ook niet waar wij dit apparaat voor gebruiken.

De accessoires (kabel en muis) stellen teleur en dus 4 in plaats van 5 sterren.

Heb jij ook een Microsoft Surface Studio (Core i7, 32GB Ram, GTX 980M, Qwerty toetsenbord)?

Prima advies, ik verwacht dat MS wat moet nadat de iMac Pro eind dit jaar op de markt komt en ook apparaten voorzien van een Xeon processor en 64-128GB werkgeheugen zal gaan produceren. Maar we gaan het zien. Tenslotte is er ook nog steeds geen Surface Phone en geen Surface Mini verschenen.
Naar wat ik begrepen heb uit verschillende podcasts van Brad Sams Paul Thurrot is de Surface studio al heel lang in ontwikkeling.

Dat verklaart dat er vanuit ons perspectief oude graphics in zitten en een verouderde intel in zit. Dat er niet is gekozen voor de laatste generatie intel en NVidea chips heeft deels te maken met de wat beschikbaar was op het moment van ontwikkelen van de Surface Studio beschikbaar was. Dit moest allemaal in een kleine behuizing passen zonder te oververhitten en zonder throtteling toe te passen.

Om op het laatste moment de laatste generatie intel en NVidea chips er in te prakken zou betekenen dat het gehele ontwerp van de systeem kast anders moet voor de koeling. Daarmee zouden ze niet op tijd op de markt kunnen komen terwijl deze setup al meer dan snel genoeg is om het op te nemen tegen de huidige iMac lijn.

Uiteraard is een 2e generatie Surface Studio beter dan de 1e gen. Maar zo kan je blijven wachten toch? Er komt altijd weer wat snellers en beters.
Hoe zit het eigenlijk met fan geluid? Ik kan hier echt totaal niet tegen... als je iets zwaars draait, hoor je hem dan?

Ik snap niet dat je zo een mooi groot metalen ding niet gewoon gebruikt als 1 groot passief koellichaam. Een fan die nog net te doen is kwa geluid is dat na 1.5 jaar vaak niet meer...
Ik vind het geluid niet storend, het is vergelijkbaar met het geluid van een Surface pro 4. Kan mij goed voorstellen dat de volgende passief gekoeld gaat worden.
Na ruim 2 maanden gebruik kan ik je zeggen dat het geluid alleen hoorbaar is bij zware applicaties. Ik werk als animator en moet af en toe een guide voice-over inspreken.

Fan geluid wordt 9 van de 10 keren niet opgepikt met mijn microfoon op voorwaarde dat ik alleen Adobe audition draai. Heb ik meer applicaties op de achtergrond aan staan dan wordt het fan geluid harder. Mocht het wel te horen zijn is het fan geluid achteraf gemakkelijk weg te filteren.

al met al is het geen storende ervaring als je een computer met systeem kast gewend bent. De Surface Studio is voor mij in veel gevallen stiller dan de gemiddelde DESKTOP workstation waar ik ook wel eens achter zit als ik bij een andere studio werk.

Wil je echt een stille computer dan moet je elders kijken. (Mac PRO prullenbakje bijvoorbeeld... die had ik voor de Surface Studio en die hoorde je niet. Ook niet onder zware belasting)
Ik ben het niet helemaal eens met de reviewer.
De surface studio is vorig jaar oktober gelanceerd en was toen alleen in de Verenigde staten te krijg. De Surface Studio is sinds 15 juni in Nederland verkrijgbaar en in juli heeft Microsoft de Surface Pen Premium aangekondigd met in plaats van 1024 drukniveaus een gevoeligheid van 4096 drukniveaus. Deze pen is los te bestellen maar komt als back order op je bon.

Dat deze premium pen er niet standaard bij zit kan je Microsoft niet aanrekenen. Je koopt immers de set zoals hij in oktober 2016 door Microsoft zelf is gepresenteerd.

Apple is heus niet beter op de vlak. Die laat je rustig een nieuwe iPad Pro kopen voor minder latency in de pencil. Microsoft zegt hier koop een nieuwe pen installeer de (nog uit te brengen software update) en geniet op oude hardware van de nieuwe functionaliteit. Bij wie ben je dan slechter af?

Ik snap je verontwaardiging wel.
En het klopt idd dat je nooit zo happig moet zijn op 1e generatie producten als het een eerste in zijn product categorie is. Ook dat geldt bij Apple keer op keer weer.

Waar ik het wel mee eens ben is dat de meegeleverde kabel er een beetje raar uit ziet. Laat ik het zo zeggen. Het gedeelte dat in de Surface studio gaat ziet er niet zo uit als op de marketing materialen. Het lijkt bijna alsof (in mijn geval redable) de Surface studio heeft geīmporteerd en de kabel heeft omgewisseld. Of dat Microsoft Nederland dat heeft gedaan om op die manier toch op tijd voorraad te hebben.

snelheid
Qua prestaties een stap voorwaarts voor mijn doeleinden.
Ik had voorheen een Mac pro (2013) en een Wacom Cintiq 22HDTouch. (Deze heb ik voor een mooie bundelprijs kunnen verkopen waardoor ik niet veel bij hoefde te leggen voor de 32GB versie van de Surface studio. ) Hij rendert merkbaar sneller in de Adobe CC applicaties dankzij CUDA ondersteuning. Dit was niet mogelijk op de Mac Pro.

Het scherm
Het scherm is heerlijk met de 4K resolutie als je van full HD af komt.

de pen
De (oude) Pen werkt prima. Doet niet onder voor de Wacom pen met tekenen. Als je de pen punt te glad of juist te stroef vindt kan je deze wisselen met de Surface pen tip kit net zoals bij Wacom het geval is. Nadeel deze kit wordt niet standaard mee geleverd.

Ik heb geen spijt van de aankoop.
Het enige dat jammer is dat je hem zachtjes op de achtergrond hoort als je geen muziek aan hebt. Voor Apple gebruikers wellicht een afknapper. Voor PC gebruikers... tja een beetje fan noise is er altijd wel geweest.

[Reactie gewijzigd door Sjonge op 16 juli 2017 11:05]