Tweakers zegt: 6,5

Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry KEYone, 3GB ram, single sim Zilver, Zwart Review

Noresponse 28 juni 2017, laatste update op 28 juni 2017, 374 views

BlackBerry KEYone, 3GB ram, single sim Zilver, Zwart (Product gekocht)

Dit toestel is gewoon fijn en wil je een toetsenbord en ben je een echt social media tijger en wil je een goede camera en extreem lange batterij duur dan is dit je toestel

Pluspunten

• Hardware gevoel meer dan premium
  • Heldere en goede kwaliteit scherm
  • Fraai design, mooier in het echt
  • Batterij gaat extreem lang mee
  • Camere zeer goed en scherp
  • Keyboard is gewoon heerlijk

Minpunten

• Geen Stereo Speaker

Eerst even kort waarom je kiest voor een BlackBerry. Het merk dat dood is en al een paar jaar met verrassingen komt als het gaat op het gebied van toestellen zoals de award winning BlackBery Passport en nu met de KEYone als meest geprezen toestel op de grootste smartphone beurs van Europa dit jaar is springlevend.

De BlackBerry toestellen zijn de veiligste toestellen die je kan kopen om je gegevens te beschermen, dankzij een aangepaste Qualcomm processor met een hardware matige sleutel. Elk toestel heeft zijn eigen versleuteling en encryptie die ook weer je opslag op het toestel wederom versleuteld. en beschermd.

Het zijn deze laagjes die ervoor zorgen dat je gerust alles op je toestel kan zetten en wil je een extra laagje dan kun je zelf nog een extra wachtwoord aanmaken om je hardware te locken, wat meteen ook je toestel beschermt tegen derden die denken dat ze het toestel eventueel te kunnen overschrijven met nieuwe software.

BlackBerry zorgt er ook voor dat je elke maand de laatste security update's krijgt en op regelmatige basis ook vernieuwingen en verbeteringen als het gaat om de BlackBerry apps. Android O staat al reeds gepland voor de eerste kwartaal van 2018. Het is wel te hopen dat BlackBerry met een eigen app komt voor notifcatie, want op Android is dit een puinhoop als je dat afzet tegen BlackBerry 10.

De KEYone wordt geleverd met Android 7.1.1 en is een stock rom. Dit betekend een platform met de standaard google apps en de bekende BlackBerry Apps die je ook makkelijk kan verwijderen als je dat wil , dit in tegenstelling van bijvoorbeeld een Samsung. De Samsung S8 is hierdoor niet sneller met apps opstarten dan de KEYone door alle bloatware die het toestel blijkbaar vertraagd.

Het is duidelijk dat BlackBerry niet alleen voor een veilige platform gaat, maar ook voor privacy zoals met apps als Password Keeper, BlackBerry Messenger die niet zoals Whatsapp,Facebook alles opslaan en dit weer doorverkopen. BlackBerry zorgt daarnaast voor maandelijke security update, prestatie en een steeds weer verbeterde ervaring door de software en de apps te verbeteren.

Het is natuurlijk altijd een keuze maar mijn ervaring met de KEYone was enorm gelukkig en dit door een heerlijk toetsenbord en hoe alles klopt op dit toestel, behalve dan dat BlackBerry OS met zijn gesture en swipe en veel betere notificatie veel sneller en beter werkt. Het is duidelijk dat je niet alles kan hebben en dat Android veel minder structuur heeft dan BlackBerry zijn eigen OS, maar wel weer veel apps.

De software op het toestel is snel en dat moet ik toegeven en het kan sneller als BlackBerry het nog meer gaat tunen. Een voorbeeld is BlackBerry HUB die op de andere toestellen iets sneller is en ik verwacht dat dit opgelost gaat worden. DE HUB is een social media plek waar als je berichten,e-mails en gemist oproepen op binnenkomen van BlackBery Messenger, SMS, E-mail en veel meer.

De Camera software is erg goed, maar kan verbeterd worden als ik dit vergelijk met de Google Pixel. De Foto's zijn scherp en natuurlijk . Als je van bonte kleuren houdt zoals op de Samsung kun je makkelijk de foto's nog nawerken met een filter. De Video Camera is ook erg goed en is erg snel met met zijn focus.

Het scherm is natuurlijk van kleur en groot genoeg. Het was twijfelachtig qua grootte, maar heb nog geen enkele keer het idee gehad dat het scherm te klein was. Het is zelf zo tijdens het typen dat je meer scherm overhoudt dan op een toestel met een virtueel toetsenbord. Een youtube filmpje kijken of Netflix is ook geen probleem en je kan gewoon de toetsenbord vasthouden om te kijken.

Het toetsenbord is erg fijn en typt heerlijk, hoewel ik even moest wennen aan de spatiebalk die een andere klik heeft dan de andere toetsen. Het toetsenbord is ook nog eens een trackpad zoals op een laptop en werkt goed in bepaalde situatie's zoals scrollen, woorden weghalen door te vegen op het toetsenbord of om ergens de cursor te positioneren.

De keyboard knopen kun je ook programmeren met een app door de knop even in te drukken zonder de app te klikken of te zoeken op je scherm, snel en handig. Ik gebruik standaard zoeken op het toestel door gewoon te typen op het toestel zonder eerste een app te open. Dit is handig als je weet welk bestandje je wil zoeken, adres voor je navigatie of gewoon een muziekje.

De vingerscanner is super snel als je dit vergelijkt met Apple of Samsung . Het programmeren van je vingerscanner neemt BlackBerry serieus en dat kost je ook gewoon echt twee minuten. De scanner wordt geleverd door Fingerprint Cards AB.

Het geluid van de KEYone is niet harder dan Samsung of een iPhone, maar is naar mijn gevoel wel beter en klinkt goed. De Headset uitgang zit aan de bovenkant en werkt goed en is met een headset ook een antenne voor de radio in het toestel.

De Batterij is extreem en gaat tweemaal langer mee in gebruik dan de iphone 6.. Ik had de eerste dag met installeren van apps, contacten, etc iets meer dan 11 uur schermtijd en 3% batterij over, voordat ik bedacht het eens aan het stroom te hangen. De Batterij is geweldig en je laad het snel weer op met je snellader.

De software van Android ga ik verder niet op in en het is fijn dat het een kale besturingsysteem is ,waarbij je geen onzinnige apps hebt zoals als die bloatware op bepaalde merken die je ook nog niet eens kan verwijderen. Het is verder gewoon Android met een BlackBerry sausje die het toestel wel afmaakt.

Is dit het beste toestel op de markt, qua specs. Het antwoord is mischien wel JA door een goede camera, goede batterij en goede prestaties van het toestel, ondanks mindere specificatie zoals de Samsung S8 starten apps op dit toestel niet sneller op dan op de KEYone, tenzij je 3D games wilt spelen zal de Samsung wellicht een betere keus zijn.

Dit toestel is gewoon fijn en wil je een toetsenbord en ben je een echt social media tijger en kijk je zo nu en dan het laatste journaal of een youtube filmpje dan kan dit perfect op dit toestel. Wil je muziek luisteren via Spotifyt dan kun je zowel genieten via de speakers als via de headset. Dit toestel doet het gewoon en doet het goed en dat voor een betere prijs dan een Pixel, Samsung S8 of een Iphone 7.

Hieronder wat foto's , Helaas moest ik de foto van het museum en sluis verkleinen in resolutie door de beperkte 4 MB. Ik had veel betere foto's ,maar ga ze niet allemaal verkleinen :)

Heb jij ook een BlackBerry KEYone, 3GB ram, single sim Zilver, Zwart?