TomTom Spark 3 Cardio Zwart (L) Review

Jewest 26 juni 2017, laatste update op 6 september 2017, 609 views

TomTom Spark 3 Cardio Zwart (L) (Product gekocht)

Activiteiten tracking werkt goed, de rest wat minder.

Pluspunten

• Hartslag meter
  • Syncronisatie met Strava
  • User interface
  • Grafieken TomTom Website

Minpunten

• Bluetooth syncronysatie werkt niet met "mijn" S5
  • Slaapdetectie werkt niet correct
  • Stappenteller werkt niet correct

<Let op!!!, review nog niet compleet>

Waarom gekocht?

In een poging om mijn conditie een beetje op peil te krijgen weer gaan hardlopen.
Dan begint het:
  • Telefoon mee om die 1,5 KM te tracken.
  • Hartslag horloge en band mee om te kijken wanneer je echt buiten adem bent.
  • Koptelefoon mee voor de beukende beats, zodat je je ademhaling niet hoort.
In een poging dit makkelijker te maken de TomTom Spark3 gekocht.

Verschil Spark 3 en Runner 3?

Er is hardwarematig geen verschil tussen de Spark en de Runner.
Het enige verschil is het bandje en 10 euro.(op moment van schrijven)

Slaap meter

De spark 3 bied de optie om je slaap te kunnen meten.
Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat deze functie niet werkt zoals ik zou verwachten.
Tijdens de eerste test, een luie zondag, sliep ik volgens mijn Spark 10 uur. Terwijl ik zeker weet dat ik 8 uur heb geslapen en 2 uur tv heb liggen kijken.
Om batterij te sparen heb ik deze functie uitgezet.
(Trackers --> Heart -->off)
1 keer in de week zet ik de tracker weer aan voor 2 uur om mijn basis hartslag te bepalen.

Hartslag monitor

<Nog schrijven>

Stappenteller

De stappenteller is geen absolute meter, zoek je die kijk dan verder.
Waarom zeg ik dit? 's morgen sta ik op en doe het horloge om en loop naar de badkamer daarna beneden naar de keuken.
Ik kijk op mijn mooie horloge,.......0 stappen.... vandaar indicator.

User interface

Persoonlijk vind ik de user interface aangenaam werken.
Het is even wennen met de knop, maar voor de rest werkt dit prima.
Als horloge is het scherm goed af te lezen, vaak gebruik ik de achtergrondverlichting niet eens tijdens het hardlopen.

Achtergrond verlichting is wel een puntje, deze activeer je door even je hand op het horloge te houden. dit werkt goed alleen zie je dan onderin 2 puntjes van je verlichting. Niet storend maar het doet in mijn beleving afbreuk aan een goed product.

Bluetooth

Dit is bij mij op dit moment een hekel puntje.
Op de website van tomtom staat dat het device werkt met een S5.
Ik heb via de playstore een lage rating gegeven aan de app.
Update Bluetooth
Sinds ik mijn S5 voor een S7 heb verwisseld is de bluetooth te gebruiken.

Mijn rating is 1 ster met als onderbouwing:
Synchroniseren via Bluetooth met S5 en Spark 3 is drama. Engineers mogen zich afvragen of bij 10% van hun salaris hun salaris is gesynchroniseerd. Volgens mij is dat gewoon een fail en niet gesynchroniseerd. Beetje jammer want dit zou een goed basis functie moeten zijn. Misschien een update vanuit tomtom of een in ieder geval uitleg waarom ze het niet voor elkaar krijgen?

De reactie van TomTom:
Hoi Jeffrey, vervelend dat de Spark 3 en je Galaxy S5 niet synchroniseert.
We hebben vergelijkbare reacties gezien en uit onderzoek is gebleken dat er bepaalde S5's zoals die van jou een iets andere specificatie hebben dan het merendeel van de S5's die op de markt zijn.
Helaas hebben we nog geen oplossing voor deze S5's.

Als ik weer tijd heb / weer gefrustreerd ben dat hij niet via bluetooth synchroniseer neem ik weer contact op met TomTom.
De standaard oplossing van tomtom is factory reset je horloge, factory reset je telefoon en het werkt weer.
Ik persoonlijk heb niet zo veel zin om dit elke keer te moeten doen om mijn horloge te synchroniseren.

Bovendien vind ik het antwoord niet echt bevredigend om de volgende redenen:
  • De app draait op een OS(Android) dus je hoeft zelf niet de Bluetooth te regelen.
  • Als er een andere aansturing nodig is, maak dan de optie in de app of doe dit autodetecting.

Batterij

Omdat ik zelf benieuwd ben hoe lang de batterij mee gaat in bepaalde situaties wil ik een aantal dingen testen.

Mijn test plan: opladen met usb en dan 1 test uitvoeren tot batterij leeg/bijna leeg is.
Nog te testen
- Bleutooth de hele tijd aan.
- hele dag gps tracking aan
- hele dag hardslag meter tracker aan.
- hele dag slaap tracker aan
resultaten
6 uur lang alleen hardslag meter aan tijdens festival --> 1 streepje minder

Elke dag lopen met de hond (freestyle) loggen --> 45 a 60 min per dag.
Bij dag 5 begon horloge piepen dat de batterij leeg is, tijdens dag 6 was horloge leeg. 's morgens gewoon een log gedaan.

Horlogeband

Dit stukje is puur persoonlijke beleving en kan per persoon variŽren. ;)
Ik merk dat tijdens normaal horloge gebruik ik de band minder strak heb dan wanneer ik een activiteit aan het doen ben.

Backlight

<Nog schrijven + foto backlight>

Na een paar maanden gebruik van dit horloge heb ik nog geen spijt van mijn aankopen.
Ik ben er niet meer van gaan sporten, maar dat was te verwachten. ;)

Change log

2017-9-6: Stappenteller/Freestyle batterij log/horlogeband toegevoegd.
2017-7-10: bluetooth aangepast, batterij verbruik toegevoegd.
2017-6-26: begonnen met review.

Heb jij ook een TomTom Spark 3 Cardio Zwart (L)?

Wel een beetje een cliffhanger dit :P Er staat in de samenvatting 'Stappenteller werkt niet correct', maar dan moet je het gedeelte nog schrijven. Doe dan iig 2 zinnen ofzo :P wat werkt er niet goed? Niet accuraat?
Sorry, sinds de geboorte van mijn dochter zie ik mijn thuis pc erg weinig. :'(
Ik ga proberen deze week de review af te maken.