Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Tower • 22 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Oranje) Review

Radheron85 25 juni 2017, 144 views

be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Oranje) (Product gekocht)

Robuuste en strakke kast met veel features en mogelijkheden. De voorkeur voor een bepaald design is natuurlijk persoonlijk, maar over deze kast is goed nagedacht. Alles sluit goed op elkaar aan en de schroefgaten kloppen precies. Het stof filteren werkt fenomenaal en zodoende blijft de kast (binnenin) goed schoon.

Pluspunten

• Degelijke kwaliteit.
  • Bijna alles past precies.
  • uitstekende filtering van stof.
  • Groot glazen zijpaneel, maximale inkijk.
  • 2 ledstrips met 5 statische kleuren: wit, rood, groen, blauw en oranje
  • 7 HDD bays per stuk te verwijderen: geen blokkade van de airflow.
  • geluiddempend materiaal en getemperd glas
  • fan controller en Qi-lader voor de telefoon

Minpunten

• SSD cage aan de achterkant nét 2mm te smal.
  • Het installeren van twee 140 fans onderin wil eigenlijk niet zoals het hoort, ivm de aparte voeding montage
  • cable management aan de achterkant: mooi uit het zicht, maar vergt even wat tijd en moeite om het zijpaneel dicht te krijgen. Had iets ruimer gemogen.
  • Prachtige glasplaat, maar wel poetsen!

Ik was op zoek naar een nieuwe behuizing waar ik minstens 8-10 jaar mee verder kan. Het moest dus een degelijke kast zijn en ruimer dan zijn voorganger (Thermaltake Tsunami Dream). Hier had ik zelf een plexiglas raampje in gedremeld van 35 x 20 cm, maar de inkijk vond ik ook te klein, vooral omdat de kast van 49 liter inhoud volgepakt was met een Scythe mugen 2, je keek dus met name daar tegenaan, en de videokaart, alsof je een hotelkamer hebt met uitzicht op een muur. Dat moest groter. Nou, dit is groter! deze kast is 83 liter en het complete zijpaneel is van getemperd glas. Een prachtige inkijk op de gehele binnenkant. Zeker nu je de kabels grotendeels kunt wegwerken aan de achterkant. Ook vond ik het belangrijk dat er een goede stoffiltering in zit. Deze kast heeft een uitstekend systeem wat dat betreft: 1 filter aan de voorkant voor de twee front fans (zou je de 5.25 bay verwijderen en daar een derde front fan in zetten, dan is die overigens niet gefilterd, maar dat is in mijn situatie niet het geval). Aan de onderkant het tweede filter: deze lange filter bedekt de complete onderzijde, inclusief de voeding, zodoende is de complete intake van lucht gefilterd. Dubbel gefilterd naar mijn mening, want de lucht wordt niet aan de voor- en onderkant naar binnen gezogen, maar aan de zijkanten, waar een mesh gaas zit dat meteen de grootste stofpluizen (en donsveertjes van mijn vogel) tegenhoudt. De kast blijft zodoende erg schoon aan de binnenkant. Wel zo mooi vanwege de ledstrips die elk stofje zouden accentueren. Aan de voor- en onderkant, zit, net als de rechterzijkant en bovenkant, geluiddempend materiaal. Hierdoor is de pc, zelfs met 7 fans bijna onhoorbaar stil (op de laagste stand). Het is natuurlijk niet voor niets een Be Quiet!

Tijdens de installatie merkte ik dat alles gewoon goed past en dat schroefgaten heel precies zijn geplaatst zodat elke schroef er in één keer in wil. Dit heb ik ook wel eens anders meegemaakt, waar je moet buigen en trekken en dan nog de schroef er schuin in draaien. Ook het moederbord tray kun je eruit halen. Dit zijn weliswaar 9 schroeven (6 achter en 3 voor) en je moet de kabels van de front controllers er even doorheen halen, maar het was de moeite wel waard, want met wederom een Scythe (fuma) koelblok hou je anders weinig ruimte over voor je handen als je alles in de kast moet uitvoeren. In de tray zit ook weer een rechthoekige uitsparing achter de cpu, zodat wanneer je een backplate moet wisselen, je niet eerst het moederbord hoeft los te schroeven.

Ben ik dan niks tegen gekomen? jawel. Ik heb er voor gekozen om extra fans bij te bestellen. Standaard zitten er 3 140mm fans bijgeleverd. Ik hou van koeling en maximale airflow, dus ik heb er 4 bijbesteld, zodat ik in totaal 7 casefans (140mm) geïnstalleerd heb: 2 aan de voorkant, 2 aan de onderkant, 1 aan de achterkant en 2 aan de bovenkant (achterin). De onderste tweede fan vormde een probleem: ook al had ik een standaardformaat voeding (16cm), toch zou de tweede fan niet passen vanwege het aparte montage systeem van de voeding met meerdere standen: voor een tweede fan onderin moet de voeding helemaal in de achterste stand. Alleen, dan past de verlengkabel van het voedingssysteem er niet meer in óf je krijgt de achterkant van de kast dan onderaan niet meer dicht. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het laatste, de stroomkabel gaat nu rechtstreeks (zoals normaal) in de voeding, en de achterkant is onderaan open. Voor mij niet zo'n bezwaar aangezien ik nooit tegen de achterkant aankijk, maar het is toch een onvoorziene fout.
Ook de SSD tray aan de achterkant van het moederbordpaneel is net te krap voor mijn Crucial MX300 SSD. 2mm meer was goed geweest. Ik heb het met bloed, zweet, tranen, buigen en drukken uiteindelijk wel voor elkaar gekregen. Wellicht hebben meerdere kasten dit euvel? Ook van andere merken bedoel ik dan.

Dan het cablemanagement. Een best aantal kabels en een beste uitdaging om dat allemaal weg te werken. En dan heb ik nog een relatief slanke build met o.a. één SSD, één HDD, één DVD-RW en één grafische kaart. Pas bij de derde keer modeleren en de stekkers half in de grommets laten hangen kreeg ik het zijpaneel dicht. 5 of 10mm meer ruimte was al een verademing geweest. De kast is groot genoeg, dus dat kleine beetje breder had dan ook nog wel gekund.

Ondanks de minpunten blijf ik erg positief over deze kast: ik heb lang gezocht en deze kast is uniek op een aantal punten:
- het uitgebreide stoffiltersysteem (bij alle intake fans, de stoflappen aan de bovenkant bij de phanteks en de nzxt kasten heb ik niks aan, dan is het kwaad al geschied)
- De mogelijkheid om alle 7 hdd trays apart te verwijderen. Bij de meeste andere kasten heb je 1 of 2 kooien van 3, dat blokkeert alsnog de airflow als je er maar één HDD in hebt zitten.
- de qi telefoon oplader
- de ingebouwde fan- en led controller

Verder maak ik geen gebruik van het compleet ombouwen en draaien van de kast naar de linkerkant en heb ik ook geen waterkoeling en radiatoren geïnstalleerd, dus daar kan ik geen review over geven.

Heb jij ook een be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Oranje)?

Hoi,

ik heb de non-pro versie van deze kast, en vind het ook lastig om de voeding (Corsair HX850i) goed te monteren. Nu staat hij los in de kast. Hoe heb jij je voeding gemonteerd? Heb je daar een foto van?
Ik heb 2 extra fans (Silent Wings 3). 1 aan de onderkant (voor), en 1 aan de bovenkant (achter). En de airflow is heel goed, al zou ik voor het leuke ook nog wel een extra fan aan de onderkant willen plaatsen.

Met vriendelijke groet, Ron