Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-1000X (Champagne) Review

GJV63 24 juni 2017, laatste update op 25 juni 2017, 708 views

Sony MDR-1000X (Champagne) (Product gekocht)

Sony levert met de MDR 1000X een headset af die kan concurreren met de QC35 van marktleider Bose en die deze op tal van punten overtreft. Gebruiksgemak, geluidskwaliteit, kwaliteit van active noise cancelling en draagcomfort zijn de belangrijkste pluspunten. en maken het tot de beste headset die ik kon selecteren..

Pluspunten

• Kwaliteit geluid
  • Kwaliteit ANC
  • Veel features
  • Uitstekende touchpad bediening
  • Stevig en flexibel
  • Goede pasvorm
  • Tegelijk koppelen met meerdere devices
  • Ruim 20 uur op een lading

Minpunten

• Groot om mee te nemen
  • Duur
  • Erg summiere manual
  • Laden en luisteren niet tegelijkertijd
  • Microfoon heeft weerkaatsing nodig tijdens telefoongesprekken

Samenvatting:

Sony prijst de MDR 1000x headset aan met de slogan ‘Laat de wereld binnen. Sluit de wereld buiten’. Hier is niets aan gelogen. Mijn ervaring op het werk, thuis en onderweg is inderdaad dat ik mij volledig kan afsluiten van de buitenwereld en kan opgaan in wat ik beluister of focus op waar ik mee bezig ben. De geluidskwaliteit is uitstekend en draagt samen met het draagcomfort bij aan de uitstekende gebruikservaring. Noise cancelling is uiterst effectief. Geluiden van buiten worden weggefilterd. Als je geen muziek aanhebt kun je vaag stemmen en geluiden om je heen horen. Met muziek aan is de wereld om je heen zonder geluid en al heel snel afwezig. Dit alles in combinatie met het design en de prettige features zorgden ervoor dat ik de MDR 1000x heb gekozen als mijn dagelijks te gebruiken headset.

Wat je koopt

De uitvoering die ik heb is de beige uitvoering. Beige zijn de kunststofdelen die zijn afgewerkt met zilver aluminium rond de gehoorschelpen en bovenop een grijsstalen band. Nergens zijn onbedoelde kieren zichtbaar en de totale uitstraling ademt kwaliteit.

Met een gewicht van 270 gram is de headset niet een van de lichtste maar door de goede passing ervaar ik de headset niet als zware headset, ook niet nadat ik deze geruime tijd heb gedragen.

De aansluitingen voor de laadkabel en geluidskabel zitten onderaan de linker en rechter oorschelp. De laadkabel is met 50 centimeter niet echt lang. In de praktijk gebruik ik mijn laptop om de headset op te laden waarbij ik hem als ik hem weer moet laden avonds inplug in de usb poort die altijd spanning geeft waardoor ik hem ochtends weer vol kan pakken en gebruiken. Mijn eerste indruk was dat de kabel wel erg kort was maar omdat de headset uitschakelt op het moment dat je deze aansluit om op te laden is er geen noodzaak voor een langere kabel.

Als je zonder een bluetooth verbinding wilt werken dan ben je aangewezen op de bijgeleverde kabel. Deze plugt in de linker oorschelp. En zit ver genoeg van hoofd en kleding om hier geen last van te hebben. De kabel is met 1.5 meter lang genoeg.
Knoppen voor bediening op de linkeroorschelp zijn makkelijk te vinden door het verschil in vorm, ook wanneer de geluidskabel ingeplugd is.

Tot slot wordt de headset geleverd met een stevige case waar je hem in kunt bewaren en tevens goed kunt meenemen. De kleur van de case correspondeert met de kleur van de headset.

Geluidskwaliteit en noise cancelling

Een van de belangrijkste aspecten voor een headset is de kwaliteit van het geluid. Ik ben mij ervan bewust dat je met een bluetooth verbinding niet dezelfde kwaliteit kunt verwachten als van een bedrade headset maar wilde zeker niet een headset waarbij ik mij al snel zou ergeren aan de kwaliteit van het geluid. Mijn andere headset voor onderweg is de AKG N60NC. Ik heb deze destijds gekocht omdat hij klein is, makkelijk mee te nemen, noise cancelling heeft en vooral een goed geluid. In mijn keuze voor een nieuwe bluetooth headset heb ik de AKG als referentiepunt gebruikt.
Bij mijn vergelijkingen was de smartphone waarmee ik eea uitprobeerde mijn Nexus 5x en de muziek kwam van Spotify waarbij ik streamde op de hoogste kwaliteit. De Sony headset had de standaard instelling beste geluid.

Toen ik de AKG kocht heb ik ook de QC25 beluisterd maar in mijn ogen zeer matige geluidskwaliteit zorgde ervoor dat ik de QC25 van mijn lijstje schrapte. Toen de QC35 uitkwam en ik hier lovende recensies over las was opnieuw mijn interesse gewekt. Toen ik de QC35 beluisterde werd direct duidelijk dat deze veel beter is dan de QC25 en een mogelijke kandidaat wanneer ik een bluetooth headset zou aanschaffen. De Sony was op dat moment al aangekondigd en ik besloot te wachten totdat ik deze kon beluisteren. In een directe vergelijking viel de Sony mij op door een helderder en meer evenwicht klankbeeld met een goede verdeling tussen laag, midden en hoog. Ik heb veel reviews gelezen en de uitkomsten variŽren met de verschillende reviews. Omdat beide zeer aan elkaar gewaagd zijn zal waarschijnlijk je persoonlijke voorkeur de doorslag geven. In vergelijking met de AKG N60NC is de Sony beter. Vooral laag komt beter naar voren zonder dat midden en hoog hiermee overstemd worden. Een nummer dat ik bijvoorbeeld gebruik om verschil tussen headsets te bepalen is Gold Dust Woman van Fleetwood Mac. Het is een rustig nummer waarbij de scherpe stem van Stevie Nicks in combinatie met alle andere instrumenten en stemmen mij altijd een duidelijk beeld van de kwaliteit van een headset geven en ook of de klankkleur en het totale beeld mij bevalt. Ook nog even snel het verschil bepaald met mijn Bose SIE2 oortjes die ik gebruik voor hardlopen. Hier werd het verschil nog duidelijker, de MDR 1000x houdt alles open, instrumenten zijn los van elkaar te horen waarbij bij mijn Bose sportheadset het geluid veel meer dichtgesmeerd wordt (ben er overigens nog steeds erg tevreden over)

Op basis van de geluidskwaliteit viel mijn keuze dus op de Sony. Noise cancelling was een tweede aspect waarop ik beide headsets vergeleek en hier zijn de Bose en de Sony aan elkaar gewaagd dus dit was geen reden om de Sony niet te kiezen. Noise cancelling is voor mij voornamelijk van belang wanneer ik thuis ben, op kantoor of reis met openbaar vervoer. Ik heb bijna 20 jaar veel gevlogen maar heb dat gelukkig achter me gelaten en reizen met vliegtuigen speelde dus geen rol meer in mijn afwegingen. Mijn beoordeling van noise cancelling was dus voor omgevingen met veel wisselend omgevingsgeluid. Het dempen van dit soort geluiden was waar de Sony hoger scoorde. Met alleen ANC aan en geen muziek hoor je de omgeving nog maar erg gedempt. Met name stemmen worden door de Sony in mijn beleving duidelijker gefilterd dan de Bose. Met muziek aan levert het een combinatie op waarbij de omgeving volledig verdwijnt. Hoe goed dit werkt valt op wanneer ik de headset afzet. Het geeft het gevoel dat geluid van de omgeving letterlijk aan wordt gezet. ANC maakt het mogelijk om muziek op een laag volume te luisteren. Wanneer je dus de headset afzet neemt het volume toe in plaats van af zoals bij andere headsets waarbij het volume hoog moet om omgevingsgeluiden te overstemmen.

Heb overigens onlangs nog een andere ANC ‘test’ uitgevoerd. Bij het maaien van het gras met een motormaaier maak ik altijd gebruik van een professionele gehoorbeschermer. Ik besloot in plaats van de gehoorbeschermer de Sony te gebruiken. Netto resultaat was veel betere eliminatie van de maaigeluiden en als een bonus ook nog het kunnen luisteren naar muziek.

Luisteren naar muziek waarbij je met de kabel verbonden bent maakt overigens ten opzichte van de Bluetooth verbinding geen verschil in kwaliteit en beleving.
Alles met elkaar was de keuze voor de Sony voor mij een duidelijke op grond van de kwaliteit van het geluid en de ANC. Andere aspecten die hielpen bij de keuze waren design en features van de MDR 1000x die mij eveneens konden bekoren.

Codecs:

De codec die de MDR ondersteunt is LDAC, ontwikkeld door Sony. LDAC maakt streamen van HI-RES audio mogelijk. Ik heb helaas geen Sony walkman of smartphone waardoor ik het niet heb kunnen uitproberen wat luisteren naar muziek met deze codec voor verschil maakt. De standaard Android codec aptX wordt wel ondersteunt en deze levert uitstekend geluid op zoals ik al eerder aangaf. Recente updates over Google’s nieuwe Android O versie die later dit jaar uitkomt geven aan dat deze versie LDAC zal ondersteunen. Voor bezitters van de MDR 1000x en Android smartphones een goede zaak. Andere codec’s die ondersteunt worden zijn SBC en AAC (Apple iPhone). De headset selecteert automatisch de codec benodigd.

Features

Ambient sound
Standaard wordt noise cancelling geactiveerd zodra de headset aangezet wordt. Wil je meer horen van je omgeving dan kun je dit regelen met Ambient Sound. Ambient sound aanzetten (stand normal) zorgt ervoor dat noise cancelling wordt uitgezet en je de omgeving hoort zoals deze is. Nogmaals de Ambient sound knop indrukken activeert noise cancelling opnieuw maar nu met de instelling dat je stemmen wel hoort maar overige geluiden niet (stand voice). Handig wanneer je in een kantooromgeving werkt of in een omgeving waar je omroepberichten wel wilt horen maar overige geleden niet.
ANC Optimizer
De ANC knop ingedrukt houden activeert de Optimizer. Deze analyseert hoe je de headset draagt op je hoofd en, wanneer je bijvoorbeeld een bril draagt en de pootjes een geluidslek veroorzaken, hoe de instellingen aangepast moeten worden om toch een zo optimaal mogelijk resultaat te hebben. Een prettige feature om te hebben.
Touchpad
Dť feature die de MDR 1000x onderscheid van vele soortgenoten is de mogelijkheid om de headset via een touchpad te bedienen. Geluid harder/zachter, track vooruit/achteruit, pauzeren/hervatten, Google search activeren zijn allemaal zaken die je met het touchpad bedient. Het kost even tijd om te wennen aan de juiste richting van de bewegingen maar eenmaal onder de knie werkt het snel en gemakkelijk.

Aanvullend aan de bediening vormt de mogelijkheid om direct je omgeving te horen een geweldige optie. Het touchpad met je hand bedekken betekent dat je omgeving hoort via de microfoons. Je hoeft de headset niet af te doen om toch te kunnen praten met iemand of te luisteren naar iets wat je wilt horen. Het gebruik is zo handig dat ik dit als standaard feature zou willen op al mijn volgende headsets.
Bluetooth pairing
Gelijk aan de Bose QC35 kun je de headset koppelen aan meerdere apparaten. Wel moet je hier op de verschillende apparaten de A2DP instellingen (telefoonaudio/media audio/contacten delen) goed instellen zodat per apparaat duidelijk is wat je met het apparaat wil doen. Dit maakt het mogelijk om met je laptop verbonden te zijn en bijvoorbeeld naar een film te kijken en te luisteren maar tegelijkertijd een binnenkomend telefoongesprek te horen en deze aan te kunnen nemen, pauzeren of beŽindigen.

Standaard probeert de headset te verbinden met het apparaat of de apparaten waarmee het laatste verbonden is geweest. Op het moment dat verbinding gemaakt is hoor de melding ‘Bluetooth connected’. Wil je verbinden met een ander apparaat dan moet je de verbinding verbreken en activeren vanaf het apparaat waarmee je wilt verbinden. Vergeleken met de Bose QC35 is dit het grote minpunt van de MDR 1000x. Werk je vaak met verschillende apparaten dan is het koppelen en weer ontkoppelen een klus en kan ik mij voorstellen dat dit een reden kunnen zijn om bijvoorbeeld de Bose te selecteren.

Overige gebruikservaringen

De headset gaat uit wanneer aangezet maar deze niet gekoppeld is met Bluetooth of via een kabel. Dit is dus van belang wanneer je de headset opzet en alleen ANC wilt benutten om minder mee te krijgen van je omgeving. Wanneer dit van belang is zul je alsnog via Bluetooth een verbinding moeten maken of een kabel moeten aansluiten of als workaround, een stekkertje bij je moeten hebben die je in kunt pluggen. Voordeel is dat de headset niet nodeloos aanstaat en de batterij hiermee leeg raakt (gebeurt me bij de AKG regelmatig). Voor mij telt het voordeel zwaarder dan het nadeel.

Sony geeft aan dat de headset 20 uur kan doen op een batterij lading. Ik heb dit niet getest maar diverse tests op internet bevestigen dit. Voor mij betekent dit dat de headset aangenaam lang gebruikt kan worden. Zodra ik de boodschap ‘battery level low’ hoor sluit ik hem aan op mijn laptop en is hij na een paar uur weer opgeladen.

De twee externe microfoons worden gebruikt bij telefoongesprekken. Hoe goed je verstaanbaar bent hangt het af waar je je bevind. Zit ik achter mijn bureau waar wat ik zeg weerkaatst tegen het bureau en het scherm, dan is er niets aan de hand. Loop ik rond tijdens het gesprek, dan krijg ik direct opmerkingen of ik meer in de microfoon wil praten omdat ik slecht verstaanbaar ben. Koop je de headset om vaak telefoongesprekken mee te voeren, dan zou ik hier rekening mee houden.

De Sony MDR 1000x headset is een headset die heb aangeschaft om naar muziek of films te kunnen luisteren zonder dat ik hierbij last heb van geluid uit mijn omgeving. Bij mijn afwegingen speelden geluidskwaliteit en kwaliteit van ANC een belangrijke rol. Op deze punten voldoet de MDR 1000x meer dan uitstekend. Draagcomfort en aanwezige features maken de MDR 1000x tot een veelzijdige en prettige headset. De kwaliteit van de uitvoering en het design tot slot maken de geheel af waardoor de MDR 1000x, alhoewel niet goedkoop, voor mij een goede aankoop en zijn prijs waard is.

Heb jij ook een Sony MDR-1000X (Champagne)?

Goede review!.
Heb je trouwens met bluetooth geen last van een dusdanig latency dat bijv. tijdens het kijken van een film op je laptop het geluid niet synchroon loopt met de film?
Dank. Nee heb geen moment het gevoel gehad dat er sprake is van merkbare latency. Mijn laptop is van 2016 dus recent wat betreft hardware.