Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus 5 (8GB RAM, 128GB opslag) Zwart Review

Themba 24 juni 2017, laatste update op 30 juni 2017, 9.193 views

OnePlus 5 (8GB RAM, 128GB opslag) Zwart (Product gekocht)

Eerste ervaringen zijn zeer goed. Upgrade vanaf HTC One M9. Dash Charge is razend snel, vingerafdrukscanner zeer snel, OS heerlijk clean.

Pluspunten

• OxygenOS is clean
  • Prima scherm
  • Camera
  • Snel
  • Dubbele sim-card tray

Minpunten

• USB2.0 ipv 3.0
  • Geen ANT
  • Geen uitbreidbaar geheugen

Verleden en gebruikersprofiel
Ik gebruikte tot kortgeleden een HTC One M9 en daarvoor een One M7. Vanwege slijtage aan de M9 (plastic over IR was weg, dus camera zit vol stof) besloot ik op zoek te gaan naar een nieuw toestel. Eisen waren Snapdragon 835 (ivm toekomstbestendigheid), fingerprint-reader, voldoende opslag (128GB of meer), Bluetooth 5.0, degelijke accuduur.
Ik gebruik mijn telefoon niet zeer intensief, maar gebruik hem wel voor het tracken van fietstochten met Strava (tochten tot 160km). Een prima camera is een fijne toevoeging, maar professionele foto's zal ik nooit nemen. Ik vind een snappy ervaring zeer belangrijk, stuttering is een enorm minpunt voor mij.
In de doos
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DoKHI341Y243dY.jpeg (foto genomen met One M9)
De doos is niet zo heel groot en bevat geen gadgets. Dit betekent dat je een Dash Charger en USB type-C kabel krijgt en de telefoon. Voor de rest slechts nutteloos, maar verplicht, boekwerk en een stickersetje. Tool om simcard-tray te verwijderen wordt wel bijgeleverd.
Uiterlijk
Uiteraard is de HTC One U11 overwogen (gezien mijn HTC-verleden), maar de glimmende achterkant van die telefoon kan mij niet bekoren. Hetzelfde probleem heeft de Sony Xperia XZ Premium ook. Deze Oneplus5 is in de kleur Midnight Black, wat ik gewoon mat-zwart zou noemen. Ik vind het een understated mooi design.
Eerste gebruik
De telefoon heeft bij eerste gebruik meteen een systeemupdate klaarstaan. Accugebruik liet zien dat die 115 dagen geleden voor het laatst was gebruikt, blijkbaar is er vier maanden geleden begonnen met testen van de accu's.
Aangezien ik overstapte van een Android toestel was het overzetten een breeze. Een vingerafdrukscanner was nieuw voor mij en die reageert heel vlot.
OxygenOS
Na jaren HTC Sense te hebben gebruikt (overigens naar tevredenheid), heeft de Oneplus5 OxygenOS. Dit wordt geadverteerd als een zeer cleane versie van Android, dit is een stukje marketing dat klopt. In tegenstelling tot vele andere fabrikanten is er geen bloatware geinstalleerd. Geen gezeik dus met zes verschillende agenda en mail apps, gewoon kiezen welke je het prettigst vindt. Er wordt zelfs geen media-app meegeleverd, de enige die ik zo snel kon vinden was een galerij-app (direct vervangen door Google Photos).
Algehele vibe
Tot nog toe ben ik zeer tevreden over deze aanschaf. Ik ben gegaan voor de versie met 128GB (en dus 8GB ram) omdat ik hopeloos archa´sch nog steeds muziek direct op mijn telefoon wil hebben en niet wil streamen. 64GB is daarvoor de afgelopen jaren niet genoeg gebleken.
8GB ram lijkt mij overkill en ik kan tot nu toe niet zeggen dat het een toegevoegde waarde is. Ik heb er echter ook geen last van en hopelijk is het in de toekomst nuttig.

Al met al kan deze telefoon aanraden. Ik heb veel gehoord over dat de prijs te hoog is en het geen flagship-killer meer is, ik geef direct toe dat het geen spotgoedkoop ding is, maar het is zeker een flagship. Of het ook een killer is betwijfel ik, maar de combinatie van een clean design (lijkt in het echt minder op een iPhone dan in de renders) en hele goede specs maken het wel gewoon een heel goed toestel.
Er zitten geen fratsen aan of unique selling points, maar is een high-end telefoon met een redelijke prijs.
Update (deels nav reacties)
- Ik vind het ontbreken van ANT een minpunt omdat ik mogelijk binnenkort een powermeter voor de fiets wil kopen. Die werken bijna allemaal via ANT. Dan is native ondersteuning makkelijker dan een dongle via USB OTG.
- Accu is zeer degelijk. Telefoon gebruikt om een fietstocht van 230km te tracken, met af en toe het scherm aan om de snelheid te checken. Bij thuiskomst was er nog 51% over. Na het douchen en aankleden was de accu alweer opgeladen tot 82%.
- Google Play Music vind ik nog geen fijne app. Hij probeert heel erg een abonnement te pushen, dus ik ben voor nu overgestapt naar Blackplayer. De geluidskwaliteit is zeker net zo goed als bij mijn HTC One M9.
Update na week 1
Ik zit momenteel nog op het Vodafone netwerk en had in het begin dus geen 4G. De hotfix kwam na een dag of vier binnen en heeft het probleem opgelost.
De accu is fantastisch, ik hoef mijn telefoon niet meer constant aan de lader te hangen, af en toe een kwartiertje is genoeg.
De camera is prima, er zit geen OIS op en de software-variant is uiteraard niet zo goed dat het hetzelfde effect oplevert. Zie bijgevoegde voorbeeldfoto's voor ''real-life'' foto's.[img]i8bvKIJ5[/img]https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DqWEo1W5QOk8K1.jpeg

Heb jij ook een OnePlus 5 (8GB RAM, 128GB opslag) Zwart?

Hoe lang duurt het voordat hij vanaf ongeveer 10% volledig geladen is?
Weet ik nog niet. Ik heb hem vandaag gebruikt om een fietstocht van 230km te tracken, toen zat ie nog op 51%. Na douchen en aankleden zat ie alweer op 82%. Zal ongeveer een kwartiertje geweest zijn.
Op de 3 is het ongeveer 3 kwartier om van 10% tot 90+% te gaan.
Je geeft aan dat er geen ANT op zit als minpunt, echter kan ik dat niet opmaken uit je revieuw waarom dit een minpunt is.
Omdat het er niet op zit? ANT is een protocol waarmee veel fitness sensoren enzo werken. Al zijn ze tegenwoordig ook wel altijd met BLE te krijgen. Ik weet eigenlijk niet of andere telefoons wel ANT ondersteunen.
Goed punt. Ik heb even een update eronder geschreven waaruit het hopelijk wel duidelijk wordt. Dank voor de scherpe opmerking.
Ik heb helemaal dezelfde ervaring en kan me er ook helemaal in vinden. Ook de upgrade gedaan van de M9 naar de OPO5 met de U11 in het achterhoofd. Heel tevreden van dit toestel. Nu nog een cover kunnen scoren ergens
DBrand heeft weer mooie skins klaarliggen. Weet niet wat voor cover je zoekt, maar ik vind hun spul vaak wel prettig.
Dit had net zo goed een review van de oneplus3 kunnen zijn :-) Begrijp me niet verkeerd, je hebt een mooie upgrade gedaan naar een top toestel. Maar ik zie vooralsnog geen reden om mijn 3 te vervangen voor de 5.
Idd, Ik blijf voorlopig nog mijn OP3 gebruiken. Deze OP5 wordt vanzelf goedkoper :P
Helaas niet, of ga je hem 2e hands kopen?
Hetzelfde sentiment hier. De OP5 lijkt me een toptoestel, maar mijn vandaag precies 1 jaar oude OP3 doet het nu nog prima voor me :)
Je geeft aan dat ANT+ niet werkt, heb je ook de apps geinstalleerd van ANT+ zelf misschien dat dat helpt. Heb zelf ook de OP5 ik zal vanavond eens testen met mijn cadans sensor met ANT+. Die werkt in ieder geval wel via BLE met strava.
Ik heb een galaxy s6 edge.
Zou die op5 in alle opzichten een verbetering in mijn geval zijn?
Een wereld van verschil in vergelijking met mijn oude Samsung Note 4
Wat moet je met 128gb ROM read only memory?
"Ik ben gegaan voor de versie met 128GB (en dus 8GB ram) omdat ik hopeloos archa´sch nog steeds muziek direct op mijn telefoon wil hebben en niet wil streamen. 64GB is daarvoor de afgelopen jaren niet genoeg gebleken."
Directe quote uit de review. FLAC bestanden nemen nogal wat ruimte in en veel muziek in die kwaliteit betekent veel opslag.
itcouldbeanyone maakt een grap.
In de titel van je review staat 'ROM'. Maar die 128GB flash geheugen is geen ROM, anders zou je er niet naar kunnen schrijven.
Ach so. Ik heb volgens mij geen invloed op die titel. Ik denk dat die direct uit de pricewatch komt, maar true, ROM zou onhandig zijn. Gelukkig kan ik er wel dingetjes naar overhevelen.
Dit staat bij vrij veel telefoons verkeerd in de titel, je kan Verbeter Productgegevens indienen onderaan de specificatiepagina. ROM staat imo nog steeds voor read only memory. Je kan het beter storage, flash of opslag noemen of zo.
Hij zegt toch helemaal niks over FLAC?

Daarnaast is FLAC niet te onderscheiden van 320kbit MP3 voor de meeste muziek. Misschien dat je met klassiek het verschil zou kunnen horen vanwege het grote dynamische bereik, maar dan zeker niet tijdens het fietsen.
Klopt, daar begin ik zelf over. Hij vroeg waarom ik 128GB nodig vind, ik laat zien dat ik in de review al zei dat ik mijn muziek nog op m'n telefoon zet en niet stream. Dat in combinatie met de hoge kwaliteit (inderdaad niet altijd nuttig) levert een vraag naar veel opslag op.
mensen noemen het ROM, maar dat is maar deels waar.

Op het laagste level heb je een ROM, hierop wordt de firmware, bootloader, cache en internal storage geflashed. De meeste van deze zijn inderdaad Read Only, maar in de internal storage kan gewoon geschreven worden. Er kan niet over de internal storage gelezen worden.

Zie het voor je als een multomap met allemaal plastic mapjes, je kan niet OP het plastic mapje schrijven, maar wel op het papier in het mapje.
Ik heb 4 jaar lang Sony gebruikt en keer op keer laten zij me in de steek. Mijn OnePlus 5 is onderweg en dit review bevestigt mijn verwachtingen van deze telefoon, dank u. :)
Je zal er heel tevreden mee zijn.. ik kom van een Samsung Note 4 .. geweldig snel en goede camera
Leuke review bedankt
Leuke review helpt bij het vormen van een beslissing.
Twijfel tussen een S8 of de one plus 5. Alhoewel ik geen fan ben van Samsung. Heeft de S8 wel mijn voorkeur. Mede door de goede camera. Hoe doet de OP5 het bij minder licht?