Specificaties 40" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver Review

fantafridayTestpanel 21 juni 2017, 227 views

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver (Testpanel)

Stevige prijs voor een stevige monitor. De kleuren zijn zeer goed en het scherm haarscherp maar hij is niet voor iedereen.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • Ontwerp
  • USB hub

Minpunten

• (te) groot voor gewoon gebruik
  • Missende USB 3.0 kabel

Van de bezorger die hem met moeite uit zijn of haar bus naar je deur toe krijgt tot aan het moment dat hij dan eenmaal goed en wel staat op je bureau is één ding zeker. Hij is huge maar lijdt niet aan overgewicht.

De verpakking eenmaal open kom je een net verpakte monitor, een displayport kabel, 3.5mm jack kabel, een VGA-kabel en een HDMI-kabel tegen. Ja de 3.0 USB-kabel voor de USB hub van de monitor wordt er niet bij geleverd. Ook als we in de quick start guide kijken zie ik tot mijn grote verbazing dat het per regio kan verschillen wat erbij zit.

De kabels zijn overigens allemaal mooi wit/grijsachtig wat weer past bij de metalen voet van de monitor en de witte afwerking van de monitor die er overigens prima uit ziet. De achterkant steekt tot ongeveer halverwege wat uit zoals je bij de gemiddelde curved van vandaag de dag mag verwachten.

Naast de USB-kabel mist overigens nog een ‘killing’ feature. Een uitknop, leuk als er een ledlampje op een monitor gezet wordt maar het wordt al snel iets minder leuk als deze in de avonduren niet uit kan zonder de stekker eruit te halen.

Algemeen

Dat alles terzijde gezet. Het is een monitor dus het belangrijkste is het beeld. En dat is fenomenaal. Het is niet het zwart wat je bij oled of amoled kan krijgen/verwachten maar het is wel ‘goed zwart’ vergeleken met de backlight bleed en dergelijke die ik ken van voorgaande monitoren. Ook van pixel defecten was bij mij geen sprake.

Ook de kleuren worden zeer goed weergegeven. Het is niet het kinderachtige dat je soms bij amoled kan hebben maar ook niet het platte wat ik zelf bij IPS-LCD schermen meestal zie. Voor de geïnteresseerde het is een LCD VA edge lit scherm met 4 ms response time. Draait overigens op 60hz waarbij je ook gelijk het limiet bereikt van HDMI 2.0 dus die keuze is zeer begrijpelijk.

Het VA stuk zou een soort combinatie tussen TN (snelle response time maar slechtere kleuren) en IPS (Langzamere response dan TN maar veel betere kleuren dan TN) moeten zijn waarbij je dus een snellere response hebt dan IPS normaal gesproken en betere kleuren dan TN. Beetje een mix van beide dus. Ook zouden de kijkhoeken beter moeten zijn maar het betreft hier een gebogen scherm dus daar zal je weinig mee opschieten. Wat kijk hoeken betreft is vanaf de zijkant op het scherm kijken mogelijk maar mis je een groot stuk van de ervaring die een 40 inch 4k curved monitor met zich mee brengt.

Gebruik

Bij dagelijks gebruik is een monitor die eigenlijk te hoog is als we de aanbevolen kantoor houding erbij zouden pakken. Normaal gesproken zou je ongeveer tegen de bovenste bezel moeten kijken zodat je in een soort rustende positie op het scherm kijkt. Echter als je hier een venster bovenin het scherm hebt staan kijk je toch vrij ver omhoog naar mijn mening.

Maar voor dagelijks gebruik is deze monitor niet helemaal bedoeld denk ik zo zelf. Hij is meer bedoeld voor de ‘creators’ zoals Microsoft het zou noemen. Nu ben ik zelf geen ‘creator’ maar raketten bouwen in Kerbal Space Program deed ik jaren terug met veel plezier. En JA is het eerste wat in mij op kwam toen ik aan de slag ging. Door het grote scherm is alles naar mijn mening veel beter op schaal met hoe het echt zou zijn en door het 4k paneel ziet alles er alsnog haar scherp uit.

Ook bij andere games als Battlefield 4 en World of Tanks geeft dit een echte boost in de ervaring. Ook mede omdat het scherm een groot stuk van je gezichtsveld in neemt en curved is. Alles ziet er toch ietsjes minder 2d uit dan bij een platte monitor.

Voor professioneel gebruik (waarvoor hij volgens mij ook bedoeld is) zou het scherm ook kunnen werken op kantoren waar er geen monitor is voor de monitoring van bijvoorbeeld netwerken of systemen. Hierbij zou je via picture in picture (zie features) of gewoon het monitoring scherm bovenin zetten altijd de monitoring kunnen volgen.

Voor de rest merk je in Windows en bij het ‘normaal gebruik’ (internet, pdf’s lezen en mail lezen) dat het een beter schaalt dan het ander maar over het algemeen is het een goede ervaring deels omdat het in de meeste gevallen toch scherper en vooral allemaal wat groter is. Bij het schrijven van deze review is het onder anderen handig dat 3 pagina’s tegelijk op het scherm passen. In één oog omslag kun je het alles nog even na lezen om te voorkomen dat je dingen er dubbel inzet.

Features

Smart response
Het nut is mij tijdens het testen ontgaan en echt verschil merkte ik niet. Maar wat het doet en waarom werd mij duidelijk toen ik eens wou kijken hoe de kleur weergave was toen kwam ik deze afbeelding tegen:

Weinig spannends aan tot ik ging scrollen op de pagina. Het werd mij al snel duidelijk dat het overgaan van zwart naar de kleur in de bar (vooral de linkse kan van de bars) zeer lastig was voor de monitor. Dit gebeurde duidelijk trager namelijk en ging echt van zwart naar de juiste kleur met smart response uitgeschakeld. Dus smart response werd wederom voor een test of het verschil maakt aangezet op standje ‘Fastest’ in de hoop dat dit de lagg zou oplossen. Maar nee, het ‘smart’ zit hem erin dat hij de pixel snel op een over belichte versie van de kleur weet te zetten. En dan naar de juiste kleur gaat in plaats van zwart naar de kleur. Hierdoor valt het iets minder op.

Nu is dit de eerste keer dat ik hier echt op let dus heb ik het ook getest op mijn mobiel, tablet (Tab S2) en laptop. Hierbij zie de overgang meestal wel een beetje maar bij de Philips monitor is het echt een heel stuk duidelijker aanwezig.

Zetten we ‘smart response’ op ‘fast’ zien we dat het overbelichte veranderd is naar een wat ik zou zeggen: Veel accuratere gok van welke kleur het moet worden. De transitie duurt een stuk minder lang en is ook een stuk minder duidelijk dan bij geen smart respone of standje ‘fastest’. Al met al vrij ‘smart’ van Philips maar niet smart om op ‘fastest’ te zetten. Ghosting zou ik dit overigens niet noemen.
Smart contrast
Wat deze functie doet kon helaas niet achterhaalt worden met de afbeelding van smart response. Persoonlijk verwachte ik dat de duidelijke scheiding tussen de verschillende kleuren zou vervagen voor de ‘slimme’ overgang van kleur maar nee die bleven kaars recht. Ook nog met een aantal video’s gekeken om erachter te komen wat het nou eigenlijk doet maar dat was tevergeefs.

Zowel het ‘gewone’ als ‘smart’ contrast zou ik beoordelen als zeer goed.
Picture in picture
Een van de meest aan sprekende features naar 4k, curved en 40-inch is picutre in picture dat deze monitor kan. Hierbij plaats je tot maximaal 4 verschillende inputs op het scherm. Ieder een eigen hoek bij 4 verschillende inputs. De overig opties zijn 2 inputs naast elkaar wat opzicht leuk werkt maar dan heb je wel een dikke zwarte rand boven en onderin het scherm. Zelf ben ik dan meer een fan van de modus waarbij input 1 het grote scherm krijg en input 2 de hoek rechts bovenin handig voor als je met een raspberry pi bezig bent en ssh nog niet werkend hebt. Maar ook op kantoor zou dit handig zijn voor als je client’s aan het pxe booten bent en zo af en toe een blik erop moet werpen. Ook kun je snel switchen tussen welke van de 2 inputs het grote scherm krijg. Zeer handig vind ik zelf.

Zelda en werk tegelijk? Natuurlijk kan het!
USB 3.0 hub
Opzicht een leuk idee en lijkt me zeer handig. Deze bestaat uit 4 USB-poorten waarvan 1 uitgerust met quick charge handig voor als je geen lader bij je werkplek wilt hebben want dat staat wel zo netjes. De overige 3 USB 3.0 poorten zou je dan nog je toetsenbord, muis en bijvoorbeeld een externe HDD aan kunnen hangen. Dit zou voor mij al voldoende zijn en scheelt weer een berg kabels die naar de PC zelf moeten.
Overige features:
- 1x HDMI 1.4
- 1x HDMI 2.0
- 2x Displayport 1.1/1.2 (in het menu kan ingesteld worden welke versie je wilt gebruiken)
- 1x VGA
- 1x audio in
- 1x audio uit
- Ingebouwde speakers (Zeer matig maar hiervoor koop je de monitor dan ook niet.)
- Smart control (Applicatie op je computer de monitor te configureren.)

Op het moment van schrijven kost de monitor 649 euro. Een groot bedrag voor een monitor maar dan krijg je wel een 4k curved monitor die 40 inch is. Praktisch een TV maar dan net iets anders en zonder Android TV want Philips meestal bij haar televisies zou meeleveren.

Maar gezien de grote is hij niet voor alles geschikt. Voor normaal kantoor/thuis gebruik zou ik hem dan ook zeker niet aanbevelen. Maar voor het ontwerpen en maken van dingen zou ik hem zeker aanbevelen. Het is niet de meest praktische monitor maar wat hij doet, doet hij zeer goed (Scherp beeld / goede kleurweergave). Vandaar ook de 4 sterren beoordeling.

Heb jij ook een Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver?

Uitstekende review.