Specificaties 40" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver Review

den 150Testpanel 19 juni 2017, 155 views

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver (Testpanel)

Erg mooi en indrukwekkend scherm, maar niet zo praktisch.

Pluspunten

• Groot!
  • Mooi design
  • 4k
  • Mooie kleuren

Minpunten

• Ghosting
  • Geen USB3 kabel
  • Geen kabelmanagement
  • USB aansluitingen moeilijk bereikbaar
  • Speakers

Eerste indruk

Wow. Da's groot. Echt heel groot.

Design

Het design mag er best wel wezen. De randen zijn echt minimaal. De voet is eenvoudig (enkel naar voor/achter kantelen) maar past er mooi bij.
4k is natuurlijk fantastisch, en op 'n 40" scherm komt dit zeker tot zijn recht.

Aansluitingen

Type en aantal aansluitingen zijn ok. Naast displayport & hdmi is er zelfs een antieke VGA D-Sub aansluiting. Er zijn 4 usb3 poorten, waarvan je 1 (de gele) kan instellen als high power oplaad poort, ook als het scherm in standby staat. Helaas staan de poorten achteraan. En omdat de voet niet draait, en het scherm zo'n kolos is, moet je op voorhand al een kabel insteken, die je niet zo snel zal wisselen. Bovendien is er geen kabelmanagement in de voet, dus bengelt er constant een kabel onder de middenkant van je scherm.

Instellingen

Je kan het scherm instellen via de joystick op de achterkant van het scherm. Dit systeem werkt op zich prima, maar er zijn toch enkele dingen die ik zou verbeteren. Omdat het scherm zo groot is, en je wat naar voor moet leunen om aan de joystick te kunnen, is het al niet meer vanzelfsprekend om het menu te lezen op het midden van het scherm. Gelukkig kan je dit eenvoudig verhuizen naar de rechts vanonder. Daarnaast is het instellen van een waarde niet intu´tief. Je kiest een optie of gaat terug met rechts/links, kiezen uit de opties doe je met boven/onder. Als je de optie brightness of contrast wil aanpassen krijg je een horizontale balk te zien met de huidige waarde. Als je die dan wil aanpassen is de reflex om links of rechts te duwen, maar daarmee bevestig of annuleer je de keuze. Je moet dus onder/boven duwen. Niet zo logisch, maar je hebt het snel door. Beter zou zijn geweest om een verticale balk te tonen.

Curved

Curved vind ik eigenlijk storend. Ik heb constant de indruk dat rechte lijnen naar binnen worden vervormd (pincushion distortion). Je hebt eigenlijk maar 1 punt van waar alles er 'juist' uit ziet, en da's gewoon te ver van het scherm. Een beetje naar links of naar rechts ziet er al niet juist uit. En als je dichter zit, op normale werkafstand dus, ziet het er vervormd uit. Natuurlijk zit er bijna altijd onderaan op je scherm een taakbalk en boven een titelbalk, waardoor ik me er bijna altijd aan stoorde. Je hebt al een extra diepe bureau nodig om optimaal achter het scherm te zitten.

In games of films daarentegen zorgt de curvature en vooral het formaat voor betere immersion. Het geeft bijna een cinema gevoel om voor zo'n groot gebogen scherm te zitten.

Ghosting

Maar daar staat dan helaas de ghosting tegenover. Er is een menu optie om dit tegen te gaan, maar ik slaagde er niet in de ghosting weg te krijgen. Vooral in donkere stukken valt het op. Bij het gamen maakt dit het veel moeilijker om iets in een schaduw te zien. Ook bij films is het storend. Dit is blijkbaar een gekend nadeel van VA-panelen.

Glossy

Het scherm is glanzend, niet mat. Zwart ziet er hierdoor dieper uit, en kleuren zijn wat intenser. Nadeel is dan weer dat lichtbronnen heel sterk reflecteren. Zeker bij zo'n groot scherm moet je op voorhand goed nadenken hoe het te positioneren.

Let there be light

De helderheid voelt enorm. Hoewel ik "maar" 223cd/m▓ gemeten heb (toch zo'n 25% minder dan de opgegeven 300cd/m▓) heeft dit scherm meer dan 2x de oppervlakte van mijn 27", waardoor je dit toch ervaart als heel veel licht. Ik zet het scherm dan ook op 50% helderheid of lager. De dynamische contrast optie past de helderheid automatisch aan aan de content, wat best wel aardig werkt.

Kleur

Er is een SRGB optie in het menu, en die werkt heel goed. Het enige nadeel aan deze modus is dat de helderheid vast op 100% staat. Zodra je die naar beneden wil aanpassen ben je SRGB kwijt, da's wel jammer. Philips beweert een delta E (94) van <3, ik kwam aan delta E (2000) van 3,7. Gamma zit op 2,19 en temperatuur van 6435K. SRGB dekking is 98,75%

(Gemeten met een oude Spyder 2 icm DisplayCal 3.2.4.0 en Argyll CMS 1.9.2)

Naast mijn Asus PA279Q doet dit scherm het uitstekend, ik moest moeite doen om een kleurverschil te zien. Pas als je wide gamut content opent (bvb een raw file van dslr) zie je een duidelijk verschil.

Conclusie:
Erg mooi en indrukwekkend scherm, maar niet zo praktisch.

Heb jij ook een Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver?