Specificaties 40" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver Review

JaccohTestpanel 19 juni 2017, 131 views

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver (Testpanel)

Samen met mijn zoon heb ik deze monitor uitgebreid mogen testen voor een testpanel actie van tweakers.net. Ervaringen zijn helaas niet ronduit positief. Om een unieke invalshoek te hebben ten opzichte van andere reviews hebben wij ook op een NVidia Shield TV (naast de PC met een RX480).

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Kleuren
  • Contrast
  • Resolutie
  • Aansluitingen

Minpunten

• Ghosting
  • Kijkhoeken
  • Geluid

Introductie

Het was een positieve en leuke verrassing toen bleek dat mijn zoon en ik deze monitor mochten testen voor een testpanel actie van tweakers.net. Het is altijd leuk om dit soort dingen met je zoon te doen. Dol enthousiast gingen wij aan de slag :).

De ervaring met de monitor zelf is echter niet onverdeeld positief.

Om toch een unieke invalshoek te hebben ten opzichte van andere reviews hebben wij de monitor getest op de game PC van mijn zoon (met een AMD Radeon RX 480) en op een NVidia Shield TV. Dat laatste lijkt misschien onlogisch, maar het geeft een unieke kans om er wat mooie 4K content tegen aan te gooien.

Verpakking en bouwkwaliteit

De monitor zit keurig verpakt, zoals je mag verwachten van een merk als Philips. Alles wat zou kunnen krassen zit verpakt in folie. Ook de bouwkwaliteit maakt een goede eerste indruk. Hij maakt een prachtige eerste imposante indruk. De kleur is een kwestie van smaak.

De voet is stevig en het scharnier maakt het scherm kantel- en draaibaar. De randen om het scherm zijn subtiel te noemen. Tot zover alles prima in orde.

Kleuren en contrast

Wij hebben niet de apparatuur in huis om alles goed te meten en wetenschappelijk te benaderen, maar de kleurdiepte en kleurechtheid lijken prima in orde. Het contrast is ook meer dan goed voor mijn smaak.

Curve en kijkhoeken

Dit is het eerste punt waar ik persoonlijk vind dat hij niet goed genoeg presteert. De kijkhoeken zijn niet heel goed. Je moet er kaarsrecht voor zitten om niet wat verkleuring te zien door je kijkhoek. Dat is op zich niet zo’n probleem, maar het is een Curved monitor. Dat maakt het probleem alleen maar duidelijker.

Ook zou ik na deze ervaring niet meer kiezen voor een curved monitor. Dat is persoonlijk uiteraard. Ik vond het erg vervelend dat rechte lijnen niet recht zijn, zeker niet als ze bewegen.

NVidia Shield TV

Wij hebben in huis een grote TV (ook van Philips). Voor de test heb ik de monitor ook met de TV vergeleken door de NVidia Shield TV er op aan te sluiten. Toen vielen mij een paar dingen op. Het beeld is beter dan de TV. Contrast en kleur zijn dus prima! Maar je kunt er geen film op kijken. De monitor heeft erg veel last van ‘ghosting’. Als een camera wegdraait of een persoon loopt snel weg, dan zie je een lange streep achter die persoon aan. En dat is natuurlijk maar één voorbeeld.
[img]l6NFyM0g[/img]

Gamen

Als het scherm ook op de PC met de RX480 niet zo’n last van ghosten had was het vast een enorme ervaring met zo’n mooi groot scherm. Echter, om nu te kunnen winnen in een gemiddelde FPS, ging ik terug naar mijn 1080P Philips scherm van ¤140. Raak schieten of snel reageren is gewoon onmogelijk met dit niveau aan ghosting.

Aansluitingen

Theoretisch zitten er wat gaten die suggereren dat je het scherm kan ophangen. Maar de aansluitingen zijn haaks en bieden dus geen enkele ruimte. Ook kun je de kabels niet netjes organiseren. Het aantal aansluitingen is dan wel weer prima!

Geluid

Als laatste het geluid. Kort en krachtig; ik weet niet wat ik moet zeggen. Het is te triest voor woorden en ik kon geen volume functie ontdekken op de monitor.

Heb jij ook een Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver?