Xiaomi Mi Band 2 Review

DamirB 19 juni 2017, laatste update op 20 juni 2017, 347 views

Xiaomi Mi Band 2 (Product gekocht)

Voor de prijs krijg je erg veel met de mi band 2. Hij ziet er goed uit en is solide gebouwd. Hij heeft genoeg leuke en handige functies maar is niet echt een fitness tracker omdat hij alleen lopen of hardlopen meet.

Pluspunten

• App notificaties
  • Accurate stappenteller
  • Accurate hartslagmeting
  • Ergonomie
  • Batterijduur
  • Stijlvol
  • Waterdicht

Minpunten

• Andere bewegingen soms als stap geteld.
  • Geen support voor andere sporten
  • Maar 5 app notificaties
  • Knop reageert op water
  • Geen aan/uit functie
  • Scherm te donker voor gebruik in felle zon.

Uitpakken

De Mi band 2 komt in een simpel wit doosje (beetje apple stijl) met een foto van de mi band op de voorkant en op de achterkant vermoedelijk extra informatie maar dat staat in het chinees.
Als we het doosje openen komen de losse ‘capsule’ tegen en daaronder vinden we de oplader, het antibacteriŽle rubberen bandje en instructies (ook in het chinees).
De capsule in het bandje krijgen vereist wat druk, let hierbij op dat je zo min mogelijk op het het glas drukt.

Om de mi band op te laden moet je hem uit het bandje halen en in de usb oplader stoppen, let op deze werkt niet met de oplader van de oude mi band.
Bij mij was de mi band niet opgeladen, dus voor gebruik heb ik hem in mijn laptop gestopt, binnen ongeveer een half uurtje was de armband ongeveer 50% opgeladen.

Installatie

De handleiding is in het chinees maar e-supply heeft een Nederlandse handleiding op hun site.
Na de capsule in het bandje te hebben gedaan heb ik in de Play store de officiŽle app gedownload.
De app vraagt je om een account aan te maken en daarna je lengte en gewicht in te vullen, en daarna om je contacten, telefoon (bel functie) en locatie.
Het laatste snap ik maar ik zie niet in waarom Xiaomi mijn contacten hoeft te weten.
Gelukkig kan je dit uitzetten in de instellingen van je telefoon.

De mi band verbind met je telefoon via bluetooth en de app, je moet de mi app gebruiken omdat je band niet bij je bluetooth menu te voorschijn komt, ook staat bij het bluetooth menu niet dat je telefoon ergens mee verbonden is, alleen bij de app kan je zien of je verbonden bent.
Als je verbonden bent kan je trouwens nog steeds met andere bluetooth apparaten verbinden, hierbij word je mi band als bridge gebruikt.

Hierna ben ik in de app gaan kijken wat voor extra dingen je allemaal kan instellen.
De app heeft genoeg functies, zoals een gesture om de tijd te laten zien en het switchen tussen de zes dingen die je op het scherm kan zien: tijd, aantal stappen, gelopen afstand, verbrande calorieŽn, hartslag en je batterij niveau.
Om te wisselen tussen alle info kan je of de ‘knopje’ gebruiken die helaas touch is en niet daadwerkelijk drukt, dit in principe geen probleem maar deze word makkelijk geactiveerd door o.a water.
Ook kan je instellen van welke apps je notificaties op je mi band ziet, je voelt dan een flinke tril en je ziet het icoontje van de app in kwestie op het scherm voor een paar seconden, daarna verdwijnt het en kan je het ook niet meer terug zien. Van de meeste apps krijg je echt een icoontje, bij wat minder bekende apps zoals Signal staat er een wit vierkantje.
Wat tegenviel is dat je maar 5 apps kan instellen, persoonlijk heb ik meerdere email clients en ook meerdere social media apps en het maximum van 5 apps lijkt mij onnodig en limiterend.

Gebruik

De mi band zit comfortabel en is licht genoeg om soms te vergeten dat je hem om hebt.
Wat ik voornamelijk positief vind is dat je je niet constant zorgen hoeft te maken over de mi band, hij is waterdicht en kan ook tegen een stootje, het rubber voelt ook goed aan.
Over het glas is niet te vinden of het gorilla glass is maar ik heb er nog geen krassen op, al met al voelt de mi band erg solide aan.
Naar mijn mening is het ook een erg stijlvolle armband die zowel bij mannen en vrouwen goed staat (makkelijker gezegd dan gedaan) en er niet schreeuwerig uitziet
De band is bovendien een handig systeem, een drukknoopje om he vast te klikken en een erg verstelbaar.

Wat belangrijk is dat je van te voren moet weten wat je kan verwachten, dit is niet een smartwatch. Het is een fitness tracker voor een nette prijs met een paar leuke extra features.
De stappenteller telt alle stappen correct maar telt ook andere dingen als stappen, douchen is bijvoorbeeld 52 extra stappen volgens de mi fit.

Alle info wordt op een klein oled schermpje weergeven, de resolutie is wat laag en de pixels zijn duidelijk zichtbaar maar het stoort niet, en alles is nog steeds duidelijk leesbaar en het helpt met batterijduur, dus ik vind de beslissing voor deze resolutie prima. Waar ik het niet mee eens ben ik de maximale helderheid van de scherm, in direct zonlicht is het scherm niet al te duidelijk afleesbaar, het is te doen maar je moet wat beter kijken.
Dan de hartslagsensor, deze lijkt me grotendeels accuraat, 45bpm tijdens rust en 110 bij intensievere beweging is wat de Apple Watch ook bij mij aangaf.

Ook heeft de mi band een calorieŽn meter, hier zou ik niet op vertrouwen aangezien hij andere activiteiten zoals fietsen niet kan meten.
Er is een beta functie om de mi band andere vormen van beweging aan te leren maar dit werkt niet intuÔtief.

Persoonlijk houd ik de mi band altijd aan, tijdens het slapen heb der er verassend weinig last van en de slaapmonitor is een leuke extra functie.
Juist vanwege het altijd om hebben zou ik in een update of de volgende generatie graag kunnen zien of de bluetooth van de mi band zelf ook altijd aan staat aangezien ik niet de hele nacht wil dat hij constant aan staat en data synchroniseert met mijn telefoon.
De meningen over de gevaren van straling zijn verdeeld maar totdat er een duidelijk antwoord is voel ik er vrij weinig voor om ook bluetooth aan te hebben terwijl hem toch niet gebruik.

De batterij duur is fantastisch, ik heb hem nu drie dagen flink intensief gebruikt en ik heb 12% van de batterij gebruikt. Dat is een heel goed resultaat.
Wat ik wel graag had gezien (ook als dat de prijs wat verhoogd) is de mogelijkheid tot draadloos opladen zodat ik hem niet steeds uit zijn bandje moet halen als ik hem wil opladen dit kan na een tijdje het rubberen bandje verslappen waardoor je capsule minder vast kan zitten en er misschien wel uitvallen.

De software ervaring is prima, er zijn behalve de officiŽle app nog genoeg third-party apps te vinden die veel extra functies toevoegen.
De officiŽle app gelukkig in het engels en goed vertaald.
Sommige functies staan een beetje onlogisch ingedeeld maar na een tijdje raak je eraan gewend.
Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben de klok altijd aan te hebben aangezien hij soms je gesture niet pakt je de knop moet gebruiken, ik snap dat dit ten koste gaat van batterijduur maar laat de gebruiker beslissen.

De mi band is een goede fitness tracker met veel leuke extra features en een fantastische batterijduur voor een erg nette prijs.
De app mag wel wat meer functies krijgen voor wat meer aanpasbaarheid, ook lijkt draadloos laden mij een goede toevoeging ook al gaat de prijs dan wat omhoog.
De prijs was in het begin wat hoger en de mi band was moeilijker verkrijgbaar maar nu is hij voor een zeer goede prijs verkrijgbaar en ook leverbaar zonder import gedoe o.i.d ik heb die van mijn bij e-supply besteld.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Band 2?

Inmiddels heb ik deze Mi Band 2 al bijna een jaar, en herken de genoemde plus en minpunten. Ik ben wel benieuwd welke apps je gebruikt voor extra functionaliteit.
Ik heb de Mi Heart rate geprobeerd en ga morgen Tools & Mi Band proberen