1 review

Apple iMac 27" Retina 5K (2017) Core i5 3,4GHz, 8GB, 1TB sshd Fusion Drive - Reviews

Specificaties All-in-one met Ci5-7500 en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 27" Retina 5K (2017) Core i5 3,4GHz, 8GB, 1TB sshd Fusion Drive Review

Tommie12 19 juni 2017, 1.117 views Product gekocht

Apple iMac 27" Retina 5K (2017) Core i5 3,4GHz, 8GB, 1TB sshd Fusion Drive

Ongelooflijke schermkwaliteit, maar mocht nog wat sneller. Migratie van oude iMac liep vlot, maar duurde toch een heel tijdje. Toetsenbord valt nogal klein uit. Rekening houdend met het scherm is deze prijs echt wel correct.

Pluspunten

• Scherm, scherm en scherm!
  • Stil - je hoort de fan nooit
  • Goede prestaties van Fusion Drive
  • Perfecte en complete migratie
  • Geheugen uitbreidbaar

Minpunten

• Toetsenbord is nogal klein
  • Er mochten nog een paar USB poorten extra op zitten.
  • Migratie van backups duurt lang

Features Score: 5

INTRO

Mijn eerste iets uitgebreidere review
Ik had een iMac 21 basisversie uit 2010, en het was tijd voor een upgrade/update.

Ik ga het hier niet hebben over IOS, of over het Apple ecosysteem. I like it, en daar gaat het hier niet over.
Unboxing... tje, ik heb tijdens het uitpakken geen geduld om nog eens foto's te nemen. Je vindt filmpjes en foto's zat. De computer is in elk geval voldoende robuust verpakt om totaal onbeschadigd aan te komen. Het valt meteen op hoe weinig kabels (Lightning en Power) je nodig hebt bij dit toestel.
Verwacht ook geen dikke handleidingen, alles zit in een kartonnen doosje.

Opstart en Migratie

Ik had van mijn oude computer 2 backups, ééntje op een externe schijf verbonden via USB, en dan ééntje op een TimeCapsule.

Je start die computer voor de eerste keer op, en mits een paar inlogschermen kom je snel bij de migratieassistent. Die leidt je perfect door de het overzetten van je gegevens. Het is zeer simpel uitgelegd, en als je weet waar je backups staan, dan is dit echt wel idiot proof.
Omdat mijn backup op de TimeCapsule de recentste was, koos ik die om te migreren. 500GB data, foto's etc.
Dat ging alvast trager dan gedacht. Het duurde zo'n 7 uur voor alles mooi geďnstalleerd was, maar dan is het ook perfect.
De printer werd direct gedecteerd, en de iMac vond de driver zelf.

Nadien voegde ik de tweede backup er aan toe, en mits wat geduld behoud je ook je volledige backup history.
Dat was dus voor dag 2, want dat duurt ook nog een paar uur, maar ondertussen kan je wel werken.

Wat direct opvalt is dat de computer een heel stuk vlotter werkt. De foto's komen direct op het scherm, en werken in iMovie runs like a charm!
Mail, Safari, alles prima alleen dus iets vlotter.

Je merkt de eerste dagen wel dat de computer alles nog aan het ordenen is (Spotlight, foto's, etc), en elke keer dat je die gebruikt ietsje sneller en vlotter werkt.
Ik denk dat de Fusion drive eerst nog goed moet leren welke gegevens op de SSD komen, en wat er verder weg mag bewaard worden.

Na een dag of 3 heb ik dan in iTunes mijn iPhone en iPad opniew moeten koppelen. Dat werd blijkbaar niet perfect over genomen, maar is ook op een paar minuten gebakken inclusief backup op de iMac.

Dagelijks gebruik.

Wel, ik ben geen professionele gebruiker. De computer dient vooral om mijn foto's te bewaren en te beheren, orde te houden in mijn muziek, en dan natuurlijk wat surfen, bankapplicaties, documenten, ...en dat alles mooi in samenwerking met de iPhone en iPad.
Je merkt dat de computer je gedrag leert, en dat bij routineklusjes je echt niks hoort van fan of HD.
Pas als je met iMovie begint hoor je af en toe wat gezoem.
De processor kan alles wat ik wil doen perfect aan. Ook de 8GB geheugen zijn daarvoor voldoende. Enkel bij het bewerken van filmpjes of foto's zie je het geheugengebruik wat stijgen, maar ik denk niet dat er echt moet "geswapt" worden.

Waarom die keuze? Zou ik deze opnieuw kopen?

Zoals hierboven al beschreven liep mijn 21' van 2010 tegen zijn geheugen en processorgrenzen aan.
Ik wou ook een groter scherm, en zeker zijn dat ik het geheugen later wat kan uitbreiden (ik had al 8GB in de 21' steken).
Mijn foto's zijn mijn passie, (en grootste nachtmerrie moest ik ze kwijt raken). Daarom dus dat topscherm van 5K, en die 27'.
De makkelijkheid van de migratie, en de dubbele backup die zo makkelijk in te stellen zijn geven me behoorlijk wat gemoedsrust. (foto's bewaar ik daarenboven nog eens in een online stack drive)
Met mijn gebruik kan ik gerust verder in de basisconfig, en denk ik dat deze ook een jaar of 7 verder kan zonder kosten.
Een paar GB geheugen bij steken zal ik ooit wel doen, en dat is bij de 27' ook iets wat je zelf zonder gereedschap kan doen.

Jullie horen me al afkomen, als deze vandaag door een brand of zo defect gaat, dan sta ik een dag later terug in de winkel voor dezelfde.

Is 2000¤ voor deze machine nu correct, veel of "te veel"?
Om op deze vraag te antwoorden moet je de juiste vergelijking maken.
Met een tower, los scherm en toetsenbord is het sowieso moeilijk vergelijken.
Als ik in de winkels ga kijken naar schermen, dan vind deze spec al amper, of je zit sowieso te kijken naar schermen van 700¤+ en dan nog heb je geen 5K resolutie.
LG heeft een 31' model met 4000x160, en die zit boven de 1100¤.
Is de rest 900-1000¤ waard... ik vind van wel.

Puntjes van kritiek

Apple geeft je natuurlijk de keuze om een full SSD te plaatsen, maar die prijs is hoog. Ik vind na een 10-tal dagen dat voor mijn gebruik de Fusion drive het goed doet. De SSD's die Apple gebruikt zijn zeer goed en zeer snel. Waarom niet standaard een 'normale' SSD steken van 1TB en in optie een snellere SSD aanbieden? Dat zou ik op deze modellen eigenlijk wel verwachten.
Anderzijds, ik kan niet zeggen dat de schrijtoegang traag is.

De migratie loopt perfect, maar lijkt toch sneller te moeten kunnen. Mijn TimeCapsule is wel een paar jaar oud, maar lijkt geen snelheden boven de 30 MB/s aan te kunnen. Dat moet echt beter Apple!

Het standaard draadloos toetsenbord is mooi en prima, maar mocht iets groter zijn. Als ik 8 uur per dag op deze computer zou moeten werken, dan zou ik toch iets anders kopen.

Aansluitingen: voor mij mocht er nog een USBtje extra zijn. Ik weet dat USB sticks langzaamaan "out" zijn, maar ik gebruik ze nog, en dan mis ik een poortje.
Standaard steken er in: Printer, Externe drive, Bankpad, Lightning kabel.
Als mijn huidige externe drive het begeeft, dan komt er eentje met USB-C, en is het probleem al weg. Vroeger gebruikte ik voor een stick wel eens de poorten aan mijn keyboard, en nu mis ik wel een aansluiting die makkelijk bereikbaar is.

Heb jij ook een Apple iMac 27" Retina 5K (2017) Core i5 3,4GHz, 8GB, 1TB sshd Fusion Drive?