Specificaties 40" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver Review

ard-eTestpanel 18 juni 2017, 101 views

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver (Testpanel)

Ik mocht de monitor een aantal weken testen voor Tweakers. Kwaliteit is zeer goed, de prijs is maar wat je er mee wilt gaan doen! Het gebogen scherm geeft prachtig (4K) beeld en heeft een aantal aansluitingen.

Pluspunten

• 40 inch diameter (101cm)
  • Beeldkwaliteit (4k)
  • Curved scherm (vooral bij dit formaat)
  • USB 3 hub
  • Multidisplay
  • Geen pixels defect

Minpunten

• Bediening instellingsscherm
  • handleiding op cd-rom ipv usb stcik
  • Fel licht (vooral als donker is valt dat op)

Philips BDM4037-monitor (4K)

De Philips 4k Monitor BDM4037 is voor mij de eerste echte ervaring met 4K.
Het haarscherpe beeld, de resolutie van 3840 x 2160 en de diameter van 101,6 cm (40") geeft al aan dat we hier over een sublieme monitor spreken! De monitor curve is mij 100% meegevallen, eerdere ervaring had ik niet met curved-screen, maar als je er gewoon recht voor zit, dan valt dat in z’n geheel niet op.

Philips BDM4037-monitor komt in een doos met daarin ook kabels en een Quick start gids en een cd-rom met de handleiding. Dit laatste zou ik liever als usb-stick hebben, of online de handleiding beschikbaar maken voor het op de markt zetten van zo’n monitor. Niet elke pc/laptop heeft tegenwoordig nog cd-rom en online kon ik de handleiding niet meteen vinden.

De kabels die meegeleverd worden zijn:
1- Stroomkabel
2- Audio kabel (2x male)
3- Usb kabel
4- DP kabel
5- VGA kabel (die met die blauwe stekker)
6- HDMI kabel

De kabels zijn net als de behuizing aan de achterkant, netjes allemaal in witte uitvoering. Daar is dan wel weer goed over nagedacht.
Curved screen: het gebogen scherm geeft het beeld zo weer dat je ondanks het formaat van het scherm, wel alles in ogenschouw kunt nemen, je hoeft niet constant met je hoofd van links naar rechts te draaien.

Resolutie en kleuren: Omdat het voor mij voor het eerst een ervaring was om 4K beelden te kijken, moest ik zelf ook eerst op zoek gaan naar apparaten die 4k goed kunnen afspelen. Ik heb daarom de monitor getest met:
1- Dreambox 500 HD (satelliet tv) HDMI.
2- Laptop I7, HDMI
3- Playstation 4, HDMI

Helaas heb ik geen zware game pc met DP aansluiting, dus dat heb ik niet kunnen testen.

Wel heb ik met de laptop en Playstation heel wat 4k filmpjes van Youtube bekeken, en ik geef toe het is wel erg mooi beeld! Toch viel het mij op dat op een gegeven moment enkele flamingo’s door het beeld vlogen, waar je duidelijk een zwarte waas achter aan zag komen. Dus ja in enkele gevallen heeft deze monitor te maken met “Ghosting” alleen valt dit bijna niet op.

Zoals gezegd is de kleurweergave super goed, zwart is zwart en dat geldt ook voor de andere kleuren. In de meeste 4K filmpjes is meestal ook maar één punt juist scherp, waar op gefocust is, dit valt dan ook meteen op als je naar een punt kijkt wat niet scherp gefilmd is. Dit is dan ook misschien wel een aandachtspunt voor de aanschaf, “waar ga je hem voor gebruiken?”

De monitor is bedienbaar met één (1) knop op de achterkant. Alle instellingen zijn hiermee benaderbaar, echter zit de knop voor mij althans niet op de meest logische plek. Daarnaast is het beeld, als je er recht voor zit geweldig, maar in de avond zie je pas hoe fel het scherm staat. Als je van boven in het scherm kijkt, dan zie je het beeld ook veel “witter” dan gewoon vanaf de voorkant. Ondanks dat het in juni lang licht is, schrok ik van de hoeveelheid licht in de kamer, toen ik alleen het scherm aan had, en het buiten donker werd. Dit is natuurlijk wel instelbaar, maar zoals ik al zei, het was mij eerst niet opgevallen. Ik vraag me dan ook af, wat dit scherm doet op langere termijn met je ogen?

De monitor komt goed verpakt aan in een doos, waarbij je allen nog de voet hoeft te monteren. Helaas is dit een niet verstelbare voet! En dat vindt ik zelf wel een minpuntje. Het scherm heeft geen pixels defect. De bouwkwaliteit is goed, maar de afwerking van de kap op de achterkant, op het scherm, is mijn inziens slecht. Echter is dit aan de achterkant en heeft geen invloed op de beeldkwaliteit.

Prijs kwaliteit verhouding: De kwaliteit is zeer goed, de prijs van ca ¤650,- tijdens het schrijven van deze review, zal menig gebruiker toch aan het denken zetten. Ik vind het zelf moeilijk om te zeggen of dit te veel is, zelf zou ik voor de doeleinden waarvoor ik mijn pc gebruik, deze investering niet doen.

Ik zal de monitor ook nog in cijfers beoordelen op de schaal 1 tot 10:
- Algemene beoordeling: 8
- Feature set: 6
- Kleurweergave: 8,5
- Contrast en Helderheid: 6
- Ghosting; Minimaal maar wel ervaren!
- Pixeldefect: Geen pixels defect
- Bouwkwaliteit en afwerking: 7
- Vormgeving 8 (curved beeld met name!)

Wat ik nog niet vermeld heb, en zelf ook niet getest heb, is de mogelijkheid van multi-display 4K, tot 4 schermen tegelijk, op 1 monitor. Aangezien 40” behoorlijk groot is, kan ik mij voorstellen dat bij Cad-GIS werkzaamheden, dit een uitkomst kan zijn. Zelf werk ik ook met Geo-informatie en heb op mijn werk 2 x 24” monitoren naast elkaar staan. Een scherm van 40”inch met multi-display zou een handige vervanging zijn.

Als laatste meld ik nog even de ingebouwde speakers, met een 3,5mm male kabel of via de HDMI kun je het geluid weergeven via deze monitor, verwacht geen top kwaliteit geluid, maar de mogelijkheid is er!

Hieronder heb ik nog enkele foto's geplaatst, van deze monitor, hierin zie je ook het kleur verschil als je voor de monitor zit, of wanneer je er boven of van op zij op kijkt.

Heb jij ook een Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver?