Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart Review

Techprice 18 juni 2017, laatste update op 18 juni 2017, 835 views

Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart (Product gekocht)

De Samsung Galaxy A5 (2017) is een goede midranger met een premium look. Alles oogt zeer hoogwaardig en goed gebouwd. Overall een goede telefoon, jammer genoeg geen absolute topfeatures. De prijs ligt ook eerder naar de hogere kant voor de prestaties die je krijgt, vergeleken met toetellen voor dezelfde prijs.

Pluspunten

• Goed design
  • Waterdicht
  • Amoled scherm
  • Camera
  • Vingerafdrukscanner
  • NFC

Minpunten

• Luidspreker klank
  • Matige batterij (nog vrij OK)
  • Samsung skin
  • Android 6

Inleiding:

Zelf vind ik Samsung nogal duur voor wat ze te bieden hebben, maar dat is begrijpelijk met zo'n naam. Daarom dus toch gegaan voor de Galaxy A5 om dagelijks te gebruiken. De A5 is de grote broer van het kleinere model, de A3. Zelf zou ik nooit gaan voor de A3 door het scherm. (Maar 720p bij een Amoled is eerder slecht van scherpte). De A5 lijkt dan ook veel weg te hebben van de S7, door enkele features.

Design en uiterlijk :

De A5 is een pareltje voor het oog. Samsung heeft geweldig haar best gedaan om het een prachtig toestel te maken. De zwarte versie die ik heb, dat was de enige die beschikbaar was, is mooi afgerond aan de zijkanten en voelt geweldig aan in de hand, mede door de glazen achterkant. Het is helemaal niet glibberig in de hand en is een plezier om in de hand te houden. De camera komt niet uit de behuizing, wat zeer netjes oogt. Wel moet ik als minpunt geven dat je heel snel vingerafdrukken ziet op de achterkant. Gelukkig gebruik ik een case en merk ik hier niet heel veel van. De telefoon is niet te groot, terwijl het scherm niet te klein is, perfect dus in gebruik. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmASDqV5B6v0V1.jpeg

Hardware:

Als eerst het positieve: De prestaties van de telefoon zijn goed en wordt onder heavy load niet warm. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGA1hCz6kOW1.png

Er zijn bijna geen vertragingen en haperingen te merken. Multitasken gaat zeer goed, mede door de 3GB aan RAM die de telefoon heeft. De knoppen op te telefoon voelen goed aan en bieden en goede feedback. Wel jammer dat de volumeknoppen aan de andere kant staan. Soms zijn die daardoor moeilijk te bedienen. De vingerafdrukscanner werkt overigens vlot, alleen bij natte en vochtige vingers doet hij het niet. Niets speciaals dus. De USB type c poort is geweldig en is gemakkelijk in gebruik.
Het scherm is een Amoled 1080p scherm met goede kleurbalans. Het scherm is zeer scherp en geeft goed de zwartwaarden en details weer. De kleuren zijn zeer helder en levendig.

En nu negatief: De plaatsing van de luidspreker is op het eerste zicht speciaal, maar is zeer handig, bv. bij het kijken naar een video. Wel is de kwaliteit van de luidspreker ronduit slecht. De lage frequenties zijn nauwelijks hoorbaar en de bass is nergens te vinden. Het hoogste volume is betreurend laag. Er is een 3.5 mm poort aanwezig, maar deze zit naast de oplaadpoort, wat zeer nadelig is als je wil luisteren naar muziek tijdens het opladen van je toestel.

Software:

Eerst en vooral: Ik gebruikte de Lenovo P2 dagelijks voordat ik de A5 had en ga hem hiermee dus soms vergelijken.
De ervaring die ik heb gehad met de skin van Samsung toen ik deze telefoon gebruikte was vreselijk. Ik heb niet graag dat er veel bloatware op staat en daar had je het al: Nog voor ik de telefoon kon gebruiken werd me gevraagd om een Samsung account aan te maken. Daarna zag ik ook dat er zeer veel onnodige apps waren voorgeïnstalleerd. Dan bleek ook nog eens dat deze telefoon nog steeds draait op Android 6.0! Als je een nieuwe telefoon koop verwacht je dat de nieuwste software geïnstalleerd is. Zelfs mijn Lenovo P2 draait al op Android 7.

De skin is bombastisch en komt bijna onnatuurlijk over. Stock Andoid heeft nog steeds mijn voorkeur op dat gebied. Als je iets anders wilt kan je dat tenslotte ook zelf wijzigen. De appdrawer zit aan de rechter kant onderaan, terwijl ik deze in het midden gecentreerd wil. Zo zijn er nog wel meer dingen. Het notificatiescherm is onoverzichtelijk en onhandig.
Wel heeft Samsung ook enkele handige functies toegevoegd. Zo is er een Always-on screen. (Al heb k dit al beter gezien bij bv. Motorola) De energiebesparingfunctie bestaat uit 2 setting (Medium en full) die je zelf kan instellen.

Camera:

Foto's
De camera is een 16MP exemplaar van goede kwaliteit. Met een f1.9 is de camera niet al te best in donkere omgeving, maar geeft de camera wel zeer goed de details weer in goede belichting. Samsung heeft hiermee dan ook een zeer goede balans gevonden. De camera presteert ondanks het kleiner diafragma gaan nachtfoto's nog redelijk en is met deze foto's zeker te werken. Soms kan er wel lensflare optreden als je met flits een foto neemt. Foto's kunnen ook soms bewogen lijken, waarschijnlijk door een te lange sluitertijd en een gebrek aan optische beeldstabilisatie. Ook de frontcamera is uitgerust met een 16MP! lens die goed presteert. er is geen flitser voorzien voor selfies te nemen.
De camera-interface is in vergelijking met de algemene indruk van de software wél overzichtelijk. Alle opties zijn aanwezig om een goede foto te kunnen nemen.
De PROmodus is wel eerder beperkt en kan voor sommigen iets te weinig opties geven.
Oordeel zelf maar over volgende foto's:https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGAnTbUqKcL1.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGA16tSSNvN1.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGA1bPIsJa71.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGAv7ybSr8y1.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGABgQwRPcr1.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGAdA50EFax1.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGAqA1tcHlo1.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmBGA0gDrys141.jpeg
Video
Video opnemen op deze camera gaat prettig met de software die er is. Het is gemakkelijk om te starten opnemen en ondertussen een foto te nemen. De videokwaliteit is goed en het beeld ziet er scherp uit. De kleuren komen er goed uit. De audio kan mee met de kwaliteit die de telefoon te bieden heeft. Alles is duidelijk hoorbaar bij opnames binnen, al kunnen sommige details in de audio ontbreken. Slowmotion opnames zijn goed en kunnen in 720p opgenomen worden. Ook bij time-laps modus is de beeldkwaliteit nog zeer goed.

Batterij:

De Samsung Galaxy A5 heeft een 3000 mAh batterij, die bij matig tot lichtintensief gebruik makkelijk een volledige dag meegaat. Als je de lader eens vergeet mee te nemen op een weekend, kan de A5 dit ook nog door komen mits je zuinig bent met het batterijverbruik. Een lichte verbruiker kan met gemak 2-3 dagen behalen. (Al zal die derde dag wel moeten onderbroken worden voor een oplaadbeurt.) Het Amoledscherm kan mee verantwoordelijk zijn voor het lage energieverbruik. De besparingmodi waarover ik eerder sprak kan je helpen bij het besparen van enkele (kritieke) uren gebruik. Het batterijverbruik valt wel niet te vergelijken met de Lenovo P2 die ik heb. De 5100 mAh batterij gaat makkelijk, zelfs bij intensief gebruik 2-3 dagen door. Een lichte gebruiker hoeft dat toestel zelfs maar om de 5 dagen op te laden. (Meer info over de P2 vind je hier de review en hier de specs) Daarom is dit punt op de A5 niet echt het sterkste punt, maar eerder zwak.

Speciale functies:

De Galaxy A5 heeft geen al te speciale functies. Het is uitgerust met een NFC chip die prima lijkt te werken. Maar je zou verwachten dat NFC op alle telefoons nu standaard zit, dus hier geen grote verrassingen.
Een topfeature is de waterbestendigheid. In midrangers kom je dit niet vaak tegen. Dit heeft waarschijnlijk wel iets te maken met het feit dat de A5 het neefje is van de S7 die al waterbestendig was.
De A5 ondersteunt ook gewoon een 5GHZ verbinding, net zoals je mag verwachten.
Voor de rest valt er niet veel meer te vernoemen.

Besluit:

De A5 kan goed mee met het midrange assortiment en heeft zelfs enkele functies die je voorheen enkel kon verwachten op toptoestellen. (16MP frontcamera, waterbestendigheid, ...) Het design oogt premium en voelt afgewerkt aan. De batterij is groot genoeg om de dag door te komen, meer niet. De camera is prettig om te gebruiken. De software is onoverzichtelijk, met toch enkele leuke toevoegingen. In het algemeen kunnen we hier ten minste spreken over goede allround telefoon. De prijs ligt wel redelijk hoog voor wat je krijgt. (¤379) Voor deze prijs zijn er dus wel al enkele andere opties die misschien beter kunnen zijn.
Als je dus een nieuwe Samsung wilt, maar niet de volle pot wilt betalen voor de nieuwste S8, is de A5 zeker een goede keuze die je niet zal teleurstellen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart?

Je plaatjes werken niet - ze verwijzen alleen naar 'NiTj3hvx' een bepaald achtervoegsel. Je vergeet de rest van de URL :o

Heb je de waterbestendigheid getest? Want daar ben ik wel benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 18 juni 2017 20:09]

De andere afbeelding werkt wel, raar. Ik heb ze op dezelfde manier toegevoegd. Volgens mij ligt het aan een foutje in het systeem van Tweakers. Waterbestendigheid heb ik ook al eens getest, maar niet erg goed (5 minuten in volle regen doen). Ik wil het eens testen in een bak water met een diepte van een halve meter. De regentest verliep trouwens zeer goed. Bedankt voor het lezen van mijn review. Dat apprecieer ik heel erg! Als je nog vragen hebt over de A5 zeg je het maar.

P.s.: Ik zal proberen de fout met de foto's op te lossen door de URL's handmatig toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door Techprice op 18 juni 2017 21:18]

Ik snap niet goed waarom je de batterij als minpunt beoordeelt. De vergelijking met een P2 is als appels met peren vergelijken. Voor een telefoon met een 3000mAh batterij gaat hij vrij lang mee, mede door het amoled scherm.
Je hebt gelijk dat de batterij van de P2 niet te vergelijken valt met die van de A5. Maar toch moet je ook weten dat de dikte van beide phones zo goed als gelijk zijn en dat de 2 producten binnen dezelfde prijsklasse vallen. Daarom heb ik ook beslist om de accu wel te vergelijken vanuit dit perspectief.Ik schrijf ook inderdaad dat de batterij nog gemiddeld tot lang meegaat. De batterij heb ik bij minpunt geplaatst omdat deze zeker niet één van de echt pluspunten is. (Bij de P2 is dit wel duidelijk een pluspunt.) Mocht er een neutraal punt zijn, dan zette ik de batterij als neutraal punt.
Bedankt voor het lezen van mijn review en het geven van een goed opgebouwde reactie. Dit waardeer ik erg.
Ik weet niet waarom andere fabrikanten dan Lenovo niet kiezen voor een 5100mAh batterij, maar er zullen vast nadelen aan zitten. Kosten wellicht. Bij de review van Tweakers zie ik ook dat zij de batterij als minpunt hebben. Terwijl ik als eigenaar van een A5 2017 de batterijduur als pluspunt ervaar. Ik zou liever het gladde materiaal als minpunt aandragen :)

Overigens is het toestel inmiddels voorzien van Android 7. Mijn toestel is (nog) met standaard rom en heeft 9 dagen geleden een update gekregen van 6 naaar 7.

Jij bedankt voor de review(s). Ik maak veel gebruik van reviews bij het zoeken naar nieuwe producten.

[Reactie gewijzigd door Tarabass op 3 september 2017 13:57]