Nokia 3310 2G (2017) Blauw

Specificaties 2,4" • 320x240 (QVGA) • 16MB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 3310 2G (2017) Blauw Review

ucsdcom 16 juni 2017, laatste update op 12 augustus 2017, 15.581 views Product gekocht

Nokia 3310 2G (2017) Blauw

Verbazend goed no nonsense toestelletje met geweldige accuduur. De ultieme clasic mobiel on een leuk, modern jasje en met camera. De knoppen en behuizing hebben een hoogwaardiger gevoel dan vele andere simpele telefoons. Eenvoudig in gebruik. Helaas alleen dualband GSM 900/1800. Wel Bluetooth! De 2 Megapixel camera is helaas matig.

Pluspunten

• Mooi plat en compact
  • Ligt goed in de hand
  • Nu met camera
  • Goede kwaliteit toetsen
  • Makkelijke bediening
  • Bluetooth 3.0
  • Oneindige accuduur van ca. 31(!!!) dagen
  • Ook nog hip als festival telefoon

Minpunten

• Opera appstore biedt weinig
  • Geen Whatsapp is een gemis
  • Alleen GSM 900/1800 geen 3G of 4G
  • Relatief hoge prijs
  • Achterkant "losbreken" om hem te openen

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DmTqRQ7gyLs9k1.jpegInhoudsopgave van de review:
  • Inleiding
  • Tweakfactor
  • Conclusie
  • Changelog
Inleiding:

Het is lang geleden dat reviews geschreven werden over de Nokia 3310. Nadat de merknaam "Nokia" verdween op de Windows phones van Microsoft, kwam deze weer beschikbaar voor gebruik bij het op de markt brengen wat eenvoudigere telefoons. Tot 1 januari 2017 mocht Nokia zelf de merknaam niet gebruiken, maar die beperking is nu voorbij. Ze gaan echter (nog) niet zelf toestellen produceren. De Finse firma HMD-Global heeft de naam nu in lincentie gekregen. Vrij vlot daarna hebben ze de pers al de ludieke 2017 versie van de Nokia 3310 laten zien.

Voor nu wil ik jullie de eerste indrukken en de eerste foto's van de echte verkoop versie niet onthouden. De komende dagen zal ik deze review verder gaan vullen met mijn ervaringen.

Ik vond hem vandaag bij een Mediamarkt en wilde hem graag hebben als cult toestel. Mediamarkt had hem bijna 3 weken geleden al aangekondigd, maar hij was er nog niet in de schappen te vinden. Vanaf vandaag wel! Het rek stond sinds vandaag vol. De beschikbare kleuren waren blue, grey, red. De gele zag ik niet zo snel. Er zullen flinke aantallen op voorraad komen. Toch denk ik dat dit de eerste weken de rekken alweer moeten worden aangevuld. Al is het maar, omdat hij gekocht wordt door de vele liefhebbers van de nostalgische Nokia modellen.

Bij Mediamarkt Duitsland verkopen ze de dual sim versie. In de praktijk blijkt deze niet leverbaar/uitverkocht. Mediamarkt Nederland verkoopt de gewone versie voor een enkele microsim en SD kaart. Let bij koop online op dat er inmiddels al vele neppe clone versies op de markt gebracht worden als Nokia 3310. Jammer, maar helaas waar.

Zelf wilde ik hem slechts uit nostalgische overwegingen hebben. Een ook puur, omdat ik nieuwsgierig was hoe de eerste Nokia voor consumenten die door HMD geproduceert wordt er uit ziet en of het werkt.

Specificaties:

De Nokia 3310 is een eenvoudig toestel, maar juist bij eenvoudige toestellen zie je dat er steeds meer "goedkope" extraatjes worden toegevoegd.

Bij deze Nokia is dat niet anders, hij heeft:
  • FM radio met RDS
  • 2 Megapixel camera
  • 2,4 inch scherm
  • LED flitser die ook als zaklamp te gebruiken is
  • Bluetooth 3.0
  • Rekenmachine en currency converter
  • Wekker
  • Weerapp
  • Beperkte Agenda en notitie app
Des te opvallender is dat zowel een email client als de mogelijkheden van messaging via What'sapp, Telegram etc. missen. Dat is tegenwoordig best een vervelende beperking.

In connectiviteit biedt het toestel naast de al genoemde Bluetooth ondersteuning voor GSM 900/1800 netwerken voor bellen. Het ingebouwde modem werkt via GPRS en EDGE. En de dataverbinding werkt nog goed ook! Door het kleine scherm werkt dit nog best vlot. De EDGE verbinding toont tig keer vlotter dan die op moderne smartphones, waarop ik gprs en EDGE tegenwoordig onbruikbaar acht.

Nokia/HMD geeft voor het toestel een spreektijd van 22,1 uur op. Puur standby zou deze Nokia maarliefst 31 dagen vol moeten maken.

Omdat ik het toestel pas net heb, moet ik dit nog meemaken. Het Duitse computerblad Computer Bild behaalde meer dan de opgegeven 31 dagen standby. Ik ga kijken of dat mij ook gaat lukken. Later zal ik mijn eigen ervaringen toevoegen. Deze Nokia klinkt ideaal als backup of nood telefoon.

Dan het geheugen: het toestel zelf heeft 16MB (geen GB!) eheugen. Volgens het bestand beheer menu is er in het toestel nog 1,4MB over. Dat zou dan betekenen dat het toestel OS 14,6 GB inneemt, wat ik mij niet echt kan voorstellen.(edit: is dus 16MB in plaats van 16GB) Dan heb je al snel een SD kaart nodig.

In dat toestelgeheugen kan je in totaal 2000 telefoonnummers opslaan. Het aantal SMS wat je op kan slaan, zie ik nergens terug. Dit is ook niet te kiezen vanuit een SMS. Multimediaberichten kan je naar keuze naar de SD kaart of naar de telefoon laten kopieren. Standaard staat bij ingelegde SD kaart het SD geheugen geselecteerd.

Unboxing

Het toestel zit in een compact fleurig Nokia doosje. Na verbreken van het papieren zegel zie je in het eenvoudige kartonnen doosje slechts de telefoon.

Onder de eerste laag karton vind je een micro USB lader, verwisselbare accu, stereo headset die ook meteen als antenne voor de FM RDS radio werkt en een dun boekje.

Look & feel:

De nieuwe Nokia 3310 is een heel ander toestel dan de oude Nokia 3310 van vroeger. Licht, dun, kleurenscherm, micro USB poort etc. Maar toch is dit nieuwe model zo goed getroffen, dat vriend en vijand er meteen een Nokia 3310 in zal herkennen. Best een knappe prestatie!

De behuizing voelt degelijk. Geen kraakjes, alles sluit keurig, zonder kieren. Dan is het jammer dat je de behuizing voor je gevoel met geweld moet "open breken" om een simkaart te wisselen of er een verse accu in te stoppen. Anderzijds: hoe vaak doet een gemiddelde koper van dit soort toestellen dit.

Het simkaartslot staat keurig aangegeven. Daarnaast zou er een SD kaart gebruikt moeten kunnen worden van maximaal 32 GB. Dat was even zoeken. Van het SD slot ontbreekt echter in eerste instantie ieder spoor. Op een gegeven ogemblik zag ik wat koperen contactjes boven de simkaart. Daar schoof de SD kaart prima in. Dat ook weer opgehelderd.

Prestaties:

De prestaties zijn OK, Het toestel start snel op, voelt in het gebruik vlot aan. Geen haperingen.

Bellen klinkt voor bellen over een GSM netwerk behoorlijk goed. Een redelijk vol geluid, zonder haperingen. Met name voor jou als beller klinkt het goed. Praat je hard dan hoort de persoon aan de andere kant dat het gesprek scheller wordt tot aan vervorming toe. Bij gewoon volume klinkt het goed. Iets scheller dan voor jou .

De accuduur is verbazend goed. Ik ben er zeker van dat hij de meer dan 31 dagen standby tijd gaat redden die het Duitse ComputerBild in hun lab testte. Met wat gebruik haalde ik met gemak 3 weken. Verbluffend als je de energie vretende smartphones gewend bent die iedere dag geladen moeten worden.

Gebruiksgemak:

Bij eerste in gebruikname moet je eerst akkoord gaan met de voorwaarden die op het scherm verschijnen. Als je vervolgens de internet browser opstart mag je nogmaals voorwaarden accepteren. Verder wordt je niet meer lastig gevallen met meldingen of voorwaarden.

Het toestel heeft niet zoveel functies en is geen smartphone. Wat er op moet zitten zit er op, inclusief bluetooth voor gebruik op je carkit. Voor ons is het gebruik kinderlijk eenvoudig. Wel kan ik mij voorstellen dat nieuwe telefoongebruikers die niet met techniek zijn opgegroeid de dubbele functie van de bel/ophang toets niet meteen onder de knie hebben. De Bel en ophang toets bestaat namelijk uit 2 gedeelten in 1 toets.

Druk je op de onderste helft van deze toetsen, dan is het inderdaad de bel of ophang toets, of keer je met de ophang toets terug uit een menu. Tot zover helder. Als je naar de foto's kijkt dan zie je op de bovenste helft van deze toets een voelbaar puntje zitten. Druk je daarop, dan heeft deze zelfde toets opeens de functie van softkey voor het menu item wat vlak boven deze toets op het scherm staat. Voor ons geen probleem, maar als ik kijk hoe bijvoorbeeld mijn ouders onwennig hiermee om gaan, dan is dat wel jammer dat er geen aparte softkey is toegevoegd hiervoor.

Wat mij in negatieve zin verder aan het toetsenbordje opvalt is dat er geen opdruk van cijfers en letters op de toetsen is gedrukt, maar dat deze cijfers en letters transparant in de toetsen zijn verwerkt. Is de toetsenbord verlichting uit, dan is alles goed te zien. Gaat de toetsenbord verlichting aan, dan is deze zo ongelijkmatig dat je afhankelijk van de lichtomstandigheden buiten soms wat moeilijker kan zien, wat nu op welke toets staat. Gelukkig ben ik nog van de SMS generatie geweest, dus vind ik ze blind. Maar dat is natuurlijk niet iedereen gegeven. En vooral belangrijk: Een goed drukpunt in de toetsen en als je sms-en minder gewend was, dan typ je met de T9 woordvoorspelling minstens net zo vlot.

De internetbrowser is van Opera en werkt nog ook. Je start de browser via het menu of ook gewoon via de oude Nokia sneltoets: lang indrukken van de "0" toets. Het scherm is natuurlijk te klein om ook echt veel te kunnen weergeven. Het nut is dus beperkt.

Voor zo'n eenvoudig toestel verbaast het mij dat de browser nog werkt ook. Blijkbaar schalen de mobiele versies van websites intussen zo goed dat het er zelfs nog toonbaar uit ziet op een "ULR" oftewel Ultra Lage Resolutie scherm ;).

Zie Nu.nl of zoals hieronder de Buienradar:

Nog grappiger en totaal niet verwacht is dat via een trage EDGE verbinding zelfs Youtube filmpjes bekeken kunnen worden. Soms met vervorming en met een alles behalve prettige beeldkwaliteit, maar het lukte!

Wat je vast ook meteen opvalt: de bovenstaande plaatjes zijn buiten genomen: het kleine schermpje spiegelt buitenshuis sterk in het licht. Ondanks dat blijft het scherm wel leesbaar. Dat er een browser is toegevoegd is misschien wel gedaan om ook applicaties te kunnen toevoegen via een soort van appstore.

De ingebouwde apps zoals "Agenda, notities en adressboek" kan je op geen enkele wijze synchroniseren. Wel leuk is de memorecorder en Snake 3D in kleur. Wil je meer, dan ben je vast blij met de app store die het toestel heeft. Maar wees niet blij met een dode mus svp. De appstore is niets anders dan een verwijzing naar wat downloads op internet. Met name wat spelletjes vind je daar. Het nuttigste zijn misschien nog de buitenlandse woordenboekhes die je vlot kan downloaden. Maar eigenlijk zou ik die appstore maar meteen vergeten. Nu niets nuttigs er in en ik verwacht ook niet dat app bouwers enthousiast gaan ontwikkelen voor deze Nokia.

Tenslotte de fotokwaliteit: nou, daarvoor hoef je het toestel zeker niet te kopen. Met een 2MP camera zou je al hele behoorlijke plaatjes moeten kunnen schieten mits je lens en de optische chip niet al te veel een punt van bezuiniging is. Nou en hier is dat helaas het geval. Het toestel maakt zelfs onder goede lichtomstandigheden sterk "verwassen" foto's. Flets, korrelig en met vervorming langs de randen. Vervolgens kan je de plaatjes alleen uitwisselen via MMS, Bluetooth of door de SD kaart met je PC uit te lezen. MMS is dan ook nog iets wat providers willen stoppen. Voor een situatie foto na een ongeval voldoet de camera nog net. Dus dan beter deze camera, dan geen camera.

Als je onderstaande foto ziet, dan snap je wat ik bedoel met de matige fotokwaliteit.

Door gebrek aan een email client is die route uitgesloten.

Zonder SD kaart te plaatsen kan je trouwens slechts 5(!) foto's opslaan op het toestel.

Tweakfactor

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet heel diep gezocht heb, maar ik heb nog geen voor Tweakers bruikbare truukjes gevonden. Dus geen Nokia netmonitor of andere speeltjes voor ons als Tweaker. Met alleen GSM en EDGE 900/1800 ondersteuning is er ook niet zoveel te meten met dit toestel.

Conclusie:

De Nokia 3310-2017 is een grappig en fijn toestelletje wat snel een cult status zal krijgen.

De uitrusting is redelijk in deze prijsklasse: werkende en zelfs redelijk bruikbare internet browser, Bluetooth 3.0, MP3 speler, FM radio, spraak recorder en eigen app store, voornamelijk voor een beperkt aantal eenvoudige games. De bijgeleverde headset moet je wel meteen vervangen. Die klinkt echt ouderwets slecht. De enige beperking is dat slechts GSM 900/1800 ondersteuning, met een GPRS/EDGE modem is ingebouwd. De data verbinding werkt overigens voor deze oude technieken best goed.

De bouwkwaliteit van het toestel zelf is beter dan andere toestellen in de eenvoudige "GSM" mobiel klasse. De prijs is er in verhouding ook naar. In de klasse van goedkope simpele mobieltjes betaal je doorgaans tussen de 9,95 en 35,- euro. Dit toestel is met de laceerprijs van 59,- dus best wat duurder.

Toch denk ik dat deze Nieuwe versie van de Nokia 3310 best goed zal verkopen. Als eerste bij liefhebbers van de oude Nokia 3310. Daarnaast zal juist bij het publiek wat eenvoudige mobieltjes wil de naam Nokia nog wel bekend zijn van vroeger.

Wat mij betreft een aanrader. Vooral als je een eenvoudig toestel zoekt of ergens een noodtelefoon wilt neerleggen, bijvoorbeeld in de auto of een vakantiehuisje, dan is dit toestel vanwege de lange accuduur een aanrader. it is een toestel waar niemand zich een buil aan zal vallen die een no nonsense toestel zoekt voor bellen en SMS. Dat er geen versie van Whatsapp voor is in de zeer beperkte appstore, is wel een echt gemis. Dat had het toestel compleet gemaakt.

En natuurlijk: vragen zijn welkom!

Changelog:

ik ga deze review door de tijd heen aanpassen en aanvullen. Onderstaand de wijzigingen en aanvullingen die gedaan zijn:

Versie beheer/toevoegingen/wijzigingen:
  • foto's toegevoegd
  • Specificaties toegevoegd
  • Foto's en toelichting over mijn ervaringen met de internetbrowser toegevoegd
  • Tekstueel de review uitgebreid met wat ik ervaar en te weten kom tijdens het gebruik
  • Tekst verder uitgebreid
  • Accu ervaringen toegevoegd
  • Foto toegevoegd, gemaakt met de Nokia 3310

Heb jij ook een Nokia 3310 2G (2017) Blauw?

Inderdaad, stel dat deze gsm ook:

- whatsapp
- gps (maps bestond ook op dergelijke kleine schermen)
- 3g
- potentieel 8mp camera
- potentieel: dualsim

had, dan zat deze gsm veel te veel in het vaarwater van andere toestellen, en zeker in de armere landen met lage budgetten.
Ik denk dat niemand hier door heeft dat het gemis van whatsapp niet door nokia komt maar door facebook, Facebook heeft in al zijn wijsheid besloten whatsapp niet meer te ondersteunen voor de software waar deze telefoon op draait. (s40 / s60 / symbian 3^)

whatsapp word alleen nog maar ondersteund voor nieuwe(re) versies van android en IOS en hier en daar nog een windows versie maar dat duurt ook niet lang meer.

zodra je natuurlijk de 3310 op android wil laten draaien is het een smartphone (met bijbehorende harware eisen), dus ander markt segment.
Inmiddels is een volgende versie van de 3310 te koop die zowel 2G als 3G aan boord heeft. De functionaliteit van het toestel is daarbij onveranderd. Dus nog steeds geen whatsapp en browsen gaat niet heel veel makkelijker.
Nou was het een beetje vergeten, maar mijn sms counter staat nu op 740 stuks.
Dank je voor je update. Dat is voor nagenoeg iedereen al meer dan voeldoende verwacht ik.
Dat gok ik ook ik ;) zelf ook inderaad nog nergens last van gehad. Graag gedaan!
6 maanden later en je krijgt een reactie :+

Nee het is geen Nokia Series 30+ OS.

Het is... het is.. Android.
6 maanden later en je krijgt een reactie :+

Nee het is geen Nokia Series 30+ OS.

Het is... het is.. Android.
Juist deze Nieuwe Nokia heeft geen Android OS, maar zoals hierboven genoemd een aangepaste versie van het eigen Nokia OS.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony