Specificaties 2,4" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 3310 (2017) Blauw Review

ucsdcom 16 juni 2017, laatste update op 19 juni 2017, 8.626 views

Nokia 3310 (2017) Blauw (Product gekocht)

Verbazend goed no nonsense toestelletje. De ultieme clasic mobiel on een leuk, modern jasje en met camera. Het toestel voelt goed aan tijdens het gebruik. De knoppen hebben een hoogwaardiger gevoel dan vele andere simpele telefoons. Eenvoudig in gebruik.

Pluspunten

• Mooi plat en compact
  • Ligt goed in de hand
  • Nu met camera
  • Goede kwaliteit toetsen
  • Makkelijke bediening
  • Bluetooth 3.0
  • Oneindige accuduur van ca. 31(!!!) dagen
  • Ook nog hip als festival telefoon

Minpunten

• Opera appstore biedt weinig
  • Geen Whatsapp is een gemis
  • Alleen GSM 900/1800 geen 3G of 4G
  • Relatief hoge prijs
  • Achterkant "losbreken" om hem te openen

[img]qXzikAQN[/img]Inhoudsopgave van de review:
  • Tweakfactor
  • Conclusie
  • Changelog
Inleiding:

Het is lang geleden dat reviews geschreven werden over de Nokia 3310. Nadat de merknaam "Nokia" verdween op de Windows phones van Microsoft, kwam deze weer beschikbaar voor gebruik bij het op de markt brengen wat eenvoudigere telefoons. Tot 1 januari 2017 mocht Nokia zelf de merknaam niet gebruiken, maar die beperking is nu voorbij. Ze gaan echter (nog) niet zelf toestellen produceren. De Finse firma HMD-Global heeft de naam nu in lincentie gekregen. Vrij vlot daarna hebben ze de pers al de ludieke 2017 versie van de Nokia 3310 laten zien.

Voor nu wil ik jullie de eerste indrukken en de eerste foto's van de echte verkoop versie niet onthouden. De komende dagen zal ik deze review verder gaan vullen met mijn ervaringen.

Ik vond hem vandaag bij een Mediamarkt en wilde hem graag hebben als cult toestel. Mediamarkt had hem bijna 3 weken geleden al aangekondigd, maar hij was er nog niet in de schappen te vinden. Vanaf vandaag wel! Het rek stond sinds vandaag vol. De beschikbare kleuren waren blue, grey, red. De gele zag ik niet zo snel. Er zullen flinke aantallen op voorraad komen. Toch denk ik dat dit de eerste weken de rekken alweer moeten worden aangevuld. Al is het maar, omdat hij gekocht wordt door de vele liefhebbers van de nostalgische Nokia modellen.

Zelf wilde ik hem slechts uit nostalgische overwegingen hebben. Een ook puur, omdat ik nieuwsgierig was hoe de eerste Nokia voor consumenten die door HMD geproduceert wordt er uit ziet en of het werkt.

Specificaties:

De Nokia 3310 is een eenvoudig toestel, maar juist bij eenvoudige toestellen zie je dat er steeds meer "goedkope" extraatjes worden toegevoegd.

Bij deze Nokia is dat niet anders, hij heeft:
  • FM radio met RDS
  • 2 Megapixel camera
  • 2,4 inch scherm
  • LED flitser die ook als zaklamp te gebruiken is
  • Bluetooth 3.0
  • Rekenmachine en currency converter
  • Wekker
  • Weerapp
  • Beperkte Agenda en notitie app
Des te opvallender is dat zowel een email client als de mogelijkheden van messaging via What'sapp, Telegram etc. missen. Dat is tegenwoordig best een vervelende beperking.

In connectiviteit biedt het toestel naast de al genoemde Bluetooth ondersteuning voor GSM 900/1800 netwerken voor bellen. Het ingebouwde modem werkt via GPRS en EDGE. En de dataverbinding werkt nog goed ook! Door het kleine scherm werkt dit nog best vlot. De EDGE verbinding toont tig keer vlotter dan die op moderne smartphones, waarop ik gprs en EDGE tegenwoordig onbruikbaar acht.

Nokia/HMD geeft voor het toestel een spreektijd van 22,1 uur op. Puur standby zou deze Nokia maarliefst 31 dagen vol moeten maken.

Omdat ik het toestel pas net heb, moet ik dit nog meemaken. Het Duitse computerblad Computer Bild behaalde meer dan de opgegeven 31 dagen standby. Ik ga kijken of dat mij ook gaat lukken. Later zal ik mijn eigen ervaringen toevoegen. Deze Nokia klinkt ideaal als backup of nood telefoon.

Dan het geheugen: het toestel zelf heeft 16MB (geen GB!) eheugen. Volgens het bestand beheer menu is er in het toestel nog 1,4MB over. Dat zou dan betekenen dat het toestel OS 14,6 GB inneemt, wat ik mij niet echt kan voorstellen.(edit: is dus 16MB in plaats van 16GB) Dan heb je al snel een SD kaart nodig.

In dat toestelgeheugen kan je in totaal 2000 telefoonnummers opslaan. Het aantal SMS wat je op kan slaan, zie ik nergens terug. Dit is ook niet te kiezen vanuit een SMS. Multimediaberichten kan je naar keuze naar de SD kaart of naar de telefoon laten kopieren. Standaard staat bij ingelegde SD kaart het SD geheugen geselecteerd.

Unboxing

Het toestel zit in een compact fleurig Nokia doosje. Na verbreken van het papieren zegel zie je in het eenvoudige kartonnen doosje slechts de telefoon.

Onder de eerste laag karton vind je een micro USB lader, verwisselbare accu, stereo headset die ook meteen als antenne voor de FM RDS radio werkt en een dun boekje.

Look & feel:

De nieuwe Nokia 3310 is een heel ander toestel dan de oude Nokia 3310 van vroeger. Licht, dun, kleurenscherm, micro USB poort etc. Maar toch is dit nieuwe model zo goed getroffen, dat vriend en vijand er meteen een Nokia 3310 in zal herkennen. Best een knappe prestatie!

De behuizing voelt degelijk. Geen kraakjes, alles sluit keurig, zonder kieren. Dan is het jammer dat je de behuizing voor je gevoel met geweld moet "open breken" om een simkaart te wisselen of er een verse accu in te stoppen. Anderzijds: hoe vaak doet een gemiddelde koper van dit soort toestellen dit.

Het simkaartslot staat keurig aangegeven. Daarnaast zou er een SD kaart gebruikt moeten kunnen worden van maximaal 32 GB. Dat was even zoeken. Van het SD slot ontbreekt echter in eerste instantie ieder spoor. Op een gegeven ogemblik zag ik wat koperen contactjes boven de simkaart. Daar schoof de SD kaart prima in. Dat ook weer opgehelderd.

Prestaties:

De prestaties zijn OK, Het toestel start snel op, voelt in het gebruik vlot aan. Geen haperingen.

Bellen klinkt voor bellen over een GSM netwerk behoorlijk goed. Een redelijk vol geluid, zonder haperingen. Met name voor jou als beller klinkt het goed. Praat je hard dan hoort de persoon aan de andere kant dat het gesprek scheller wordt tot aan vervorming toe. Bij gewoon volume klinkt het goed. Iets scheller dan voor jou .

Gebruiksgemak:

Bij eerste in gebruikname moet je eerst akkoord gaan met de voorwaarden die op het scherm verschijnen. Als je vervolgens de internet browser opstart mag je nogmaals voorwaarden accepteren. Verder wordt je niet meer lastig gevallen met meldingen of voorwaarden.

Het toestel heeft niet zoveel functies en is geen smartphone. Wat er op moet zitten zit er op, inclusief bluetooth voor gebruik op je carkit. Voor ons is het gebruik kinderlijk eenvoudig. Wel kan ik mij voorstellen dat nieuwe telefoongebruikers die niet met techniek zijn opgegroeid de dubbele functie van de bel/ophang toets niet meteen onder de knie hebben. De Bel en ophang toets bestaat namelijk uit 2 gedeelten in 1 toets.

Druk je op de onderste helft van deze toetsen, dan is het inderdaad de bel of ophang toets, of keer je met de ophang toets terug uit een menu. Tot zover helder. Als je naar de foto's kijkt dan zie je op de bovenste helft van deze toets een voelbaar puntje zitten. Druk je daarop, dan heeft deze zelfde toets opeens de functie van softkey voor het menu item wat vlak boven deze toets op het scherm staat. Voor ons geen probleem, maar als ik kijk hoe bijvoorbeeld mijn ouders onwennig hiermee om gaan, dan is dat wel jammer dat er geen aparte softkey is toegevoegd hiervoor.

Wat mij in negatieve zin verder aan het toetsenbordje opvalt is dat er geen opdruk van cijfers en letters op de toetsen is gedrukt, maar dat deze cijfers en letters transparant in de toetsen zijn verwerkt. Is de toetsenbord verlichting uit, dan is alles goed te zien. Gaat de toetsenbord verlichting aan, dan is deze zo ongelijkmatig dat je afhankelijk van de lichtomstandigheden buiten soms wat moeilijker kan zien, wat nu op welke toets staat. Gelukkig ben ik nog van de SMS generatie geweest, dus vind ik ze blind. Maar dat is natuurlijk niet iedereen gegeven. En vooral belangrijk: Een goed drukpunt in de toetsen en als je sms-en minder gewend was, dan typ je met de T9 woordvoorspelling minstens net zo vlot.

De internetbrowser is van Opera en werkt nog ook. Je start de browser via het menu of ook gewoon via de oude Nokia sneltoets: lang indrukken van de "0" toets. Het scherm is natuurlijk te klein om ook echt veel te kunnen weergeven. Het nut is dus beperkt.

Voor zo'n eenvoudig toestel verbaast het mij dat de browser nog werkt ook. Blijkbaar schalen de mobiele versies van websites intussen zo goed dat het er zelfs nog toonbaar uit ziet op een "ULR" oftewel Ultra Lage Resolutie scherm ;).

Zie Nu.nl of zoals hieronder de Buienradar:

Nog grappiger en totaal niet verwacht is dat via een trage EDGE verbinding zelfs Youtube filmpjes bekeken kunnen worden. Soms met vervorming en met een alles behalve prettige beeldkwaliteit, maar het lukte!

Wat je vast ook meteen opvalt: de bovenstaande plaatjes zijn buiten genomen: het kleine schermpje spiegelt buitenshuis sterk in het licht. Ondanks dat blijft het scherm wel leesbaar. Dat er een browser is toegevoegd is misschien wel gedaan om ook applicaties te kunnen toevoegen via een soort van appstore.

De appstore is niets anders dan een verwijzing naar wat downloads op internet. Met name wat spelletjes vind je daar. Het nuttigste zijn misschien nog de buitenlandse woordenboekhes die je vlot kan downloaden. Maar eigenlijk zou ik die appstore maar meteen vergeten. Nu niets nuttigs er in en ik verwacht ook niet dat app bouwers enthousiast gaan ontwikkelen voor deze Nokia.

Tenslotte de fotokwaliteit: nou, daarvoor hoef je het toestel zeker niet te kopen. Met een 2MP camera zou je al hele behoorlijke plaatjes moeten kunnen schieten mits je lens en de optische chip niet al te veel een punt van bezuiniging is. Nou en hier is dat helaas het geval. Het toestel maakt zelfs onder goede lichtomstandigheden sterk "verwassen" foto's. Flets, korrelig en met vervorming langs de randen. Vervolgens kan je de plaatjes alleen uitwisselen via MMS, Bluetooth of door de SD kaart met je PC uit te lezen. MMS is dan ook nog iets wat providers willen stoppen.

Door gebrek aan een email client is die route uitgesloten.

Tweakfactor

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet heel diep gezocht heb, maar ik heb nog geen voor Tweakers bruikbare truukjes gevonden. Dus geen Nokia netmonitor of andere speeltjes voor ons als Tweaker. Met alleen GSM en EDGE 900/1800 ondersteuning is er ook niet zoveel te meten met dit toestel.

Conclusie:

De Nokia 3310-2017 is een grappig en fijn toestelletje wat snel een cult status zal krijgen.

De bouwkwaliteit is beter dan andere toestellen in de eenvoudige "GSM" mobiel klasse. De prijs is er in verhouding ook naar. In de klasse van goedkope simpele mobieltjes betaal je doorgaans tussen de 9,95 en 35,- euro. Dit toestel is met de laceerprijs van 59,- dus best wat duurder.

Toch denk ik dat deze Nieuwe versie van de Nokia 3310 best goed zal verkopen. Als eerste bij liefhebbers van de oude Nokia 3310. Daarnaast zal juist bij het publiek wat eenvoudige mobieltjes wil de naam Nokia nog wel bekend zijn van vroeger.

Wat mij betreft een aanrader. Dit is een toestel waar niemand zich een buil aan zal vallen die een no nonsense toestel zoekt voor bellen en SMS. Dat er geen versie van Whatsapp voor is in de zeer beperkte appstore, is wel een echt gemis. Dat had het toestel compleet gemaakt.

En natuurlijk: vragen zijn welkom!

Changelog:

ik ga deze review door de tijd heen aanpassen en aanvullen. Onderstaand de wijzigingen en aanvullingen die gedaan zijn:

Versie beheer/toevoegingen/wijzigingen:
  • foto's toegevoegd
  • Specificaties toegevoegd
  • Foto's en toelichting over mijn ervaringen met de internetbrowser toegevoegd
  • Tekstueel de review uitgebreid met wat ik er vaar en te weten kom tijdens het gebruik

Heb jij ook een Nokia 3310 (2017) Blauw?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-141040+132+20+30Ongemodereerd6
Leuk om hier een nette review van te lezen, dank je voor het plaatsen!

Alleen reacties over gemis van Whatsapp. Wat is er mis met SMS op een simpele telefoon als deze?
Zit in het abonnement (onbeperkt of tegen 1 minuut).
Ik gebruik inmiddels alweer een paar jaar zo'n simpele telefoon, eerst een oude Sony Ericsson totdat de toetsen niet meer werkten, daarna een oude Nokia, gaat prima ;) Maar wil nu wel weer terug naar een smartphone.

Waar ik benieuwd naar ben:
Hoe is de kwaliteit van het bellen?
Heb je enig idee hoeveel smsjes het apparaat kan opslaan?

Wellicht niet uitgebreid kunnen testen als je de telefoon als backup telefoon gaat gebruiken.
Van wat ik gelezen heb, was er op vorige modellen, zoals de Nokia 225, geen geheugen beschikbaar voor SMS berichten en lag de limiet aan je SIM kaart. Kon dit nog niet vinden, maar aan de specificaties te zien is het geheugen hetzelfde...

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 18 juni 2017 18:05]

Leuk om hier een nette review van te lezen, dank je voor het plaatsen!

Zit in het abonnement (onbeperkt of tegen 1 minuut).

Waar ik benieuwd naar ben:
Hoe is de kwaliteit van het bellen?
Heb je enig idee hoeveel smsjes het apparaat kan opslaan?

Goede vragen. Bedankt. Ik zal ze proberen te beantwoorden:

Als eerste over het bellen: de verbindingsopbouw is vlot. De klank van het gesprek is voor beide kanten van de lijn goed. Dit oordeel houdt er wel rekening mee dat het een GSM verbinding betreft. Gesprekken met andere toestellen over 4G via VoLTE vind ik vele malen helderder klinken, maar voor GSM klinkt het in orde. Ik heb iets betere toestellen gehoord, maar ook heel veel slechtere. Het geluid klinkt redelijk vol en niet zo schel als op andere budget phones.

Dan het geheugen: het toestel zelf heeft 16GB geheugen. Volgens het bestand beheer menu is er in het toestel nog 1,4MB over. Dat zou dan betekenen dat het toestel OS 14,6 GB inneemt, wat ik mij niet echt kan voorstellen. Dan heb je al snel een SD kaart nodig.

SMS typen gaat vlot als je dat gewend bent. Een goed drukpunt in de toetsen en anders typ je met de T9 woordvoorspelling minstens net zo vlot.

Dit nu ook aan de review toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 18 juni 2017 19:00]

16 GB klopt niet helemaal, dit is 16 MB.

Staat op deze pagina van Nokia zelf:

16 GB is wel erg enthousiast voor zon apparaat:P
16 GB klopt niet helemaal, dit is 16 MB.

Staat op deze pagina van Nokia zelf:

16 GB is wel erg enthousiast voor zon apparaat:P
Wat grappig! Klopt als een bus. Ik ben intussen blijkbaar er zo aan gewend dat we bij smartphones in GB's spreken, dat het mij niet eens opviel dat het hier om 16MB gaat. Stom natuurlijk.

Dat ga ik even aanpassen. Bedankt voor de aanvulling.
Dank je voor het uitgebreide antwoord en goed dat je het hebt toegevoegd aan de review!
Whatsapp is het SMS 2.0.

Het gaat mij meer om het statement wat HMD had kunnen maken met de vernieuwde 3310. Alleen is er aan de 3310-2017 weinig vernieuwd. En dat is een gemiste kans. Niks mis met SMS, maar we zijn gewoon verder. En Whatsapp, WiFi en 3G op zelfs een simpele telefoon was gewoon een pluspunt geweest. Je wil als fabrikant toch ook gewoon je spullen kunnen verkopen? Ik denk dat HMD hiermee gewoon potentiŽle klanten kwijt zal raken. Sterker nog, als de 3310-2017 Whatspp en 3G had gehad, dan had ik er 1 gekocht. Nu niet. En ik zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt.
Inderdaad, stel dat deze gsm ook:

- whatsapp
- gps (maps bestond ook op dergelijke kleine schermen)
- 3g
- potentieel 8mp camera
- potentieel: dualsim

had, dan zat deze gsm veel te veel in het vaarwater van andere toestellen, en zeker in de armere landen met lage budgetten.
Ik denk dat niemand hier door heeft dat het gemis van whatsapp niet door nokia komt maar door facebook, Facebook heeft in al zijn wijsheid besloten whatsapp niet meer te ondersteunen voor de software waar deze telefoon op draait. (s40 / s60 / symbian 3^)

whatsapp word alleen nog maar ondersteund voor nieuwe(re) versies van android en IOS en hier en daar nog een windows versie maar dat duurt ook niet lang meer.

zodra je natuurlijk de 3310 op android wil laten draaien is het een smartphone (met bijbehorende harware eisen), dus ander markt segment.
Vraag eens aan een kind geboren in 2007 wat een SMS is...
Geen Whatsapp is een gemis

Zou je echt tekstjes willen schrijven met zo'n ouderwets toetsenbord?
Ik moet er niet aan denken. Duurt veel te lang. Indertijd een sms'je duurde al lang maar we wisten niet anders.
Absoluut. Niet hardcore appen maar daar is dit toestel niet voor. Het toestel is primair om enigszins bereikbaar te zijn en een appje op z'n tijd kunnen lezen of sturen hoort daar tegenwoordig toch wel bij. Toen ik de eerste geruchten erover las had ik eigenlijk ook wel verwacht dat er toch wel een port voor zou komen.

Een beetje ironisch is trouwens dat je op de laatste symbian toestellen volgens mij wel degelijk kon appen.
Inderdaad, dat is precies waar ik ook aan dacht. Ook gebruikers van deze eenvoudige toestelletjes hebben er steeds meer behoefte aan om mee te doen en in contact te blijven. Een Whatsapp port specifiek voor deze modellen zie ik er echter helaas niet snel van komen. Maar het zou inderdaad al mooi geweest zijn als men het alleen kon meelezen. Zelfs de niet tech generatie gebruikt whatsapp al flink in plaats van sms, al was het maar omdat de hele omgeving appt.

En voor ons had het "af" kunnen zijn als festival telefoon, mits ook Whatsapp het deed.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 18 juni 2017 11:15]

Whatsapp zal denk ik niet geport gaan worden naar de 3310.
Telegram zou nog best wel kunnen, want iedereen kan ermee aan de slag. :)
Een T9 meester maatk gehakt van jou opmerking :) Kolere wat ging dat snel...
Niet iedereen voert hele gesprekken via whatsapp... zoals ik want ik vind het verschrikkelijk, ik kan het meestal af met een paar woorden en als ik een gesprek met iemand wil voeren dan bel ik ze wel of ga ik langs. We hebben jaren SMS gebruikt en dat ging ook prima, zeker met zaken als een T9 woordenboek...wat ook weer op dit toestel is te vinden.
Allereerst een prima review, dus respect daarvoor! En met de conclusie en bevindingen kan ik het ook wel eens zijn. Op 1 ding na: Whatsapp; Geen Whatsapp is regelrecht een blunder.

Zelfs gebruikers van de originele Nokia 3310 zullen veelal met de tijd zijn meegegaan en Whatsapp gebruiken. Je richt je als HMD/ Nokia toch al op een beperkte groep en dan was het beter geweest om dit toestel Whatsapp mee te geven en ook 3G. Alleen op sentiment verkoop je niet veel van dit soort toestellen, een update onder de motorkap was ook nodig en enkel een SD-slotje is niet genoeg.

HMD/ Nokia lanceert dit toestel als marketing-gimmick en genereert veel (media)aandacht. In dat opzicht is de missie geslaagd. Maar er is blijkbaar heel weinig tijd en geld gestoken in het ontwikkelen van een leuk toestelletje waarmee je tenminste nog in de buurt komt van basisbehoeftes van het mobiele bellen anno 2017. En daar hoort Whatsapp toch wel bij. De Whatsapp-lozen kunnen ook een Alcatel kopen bij de Mediamarkt en dan ben je § 15 kwijt. Die mensen zal bouwkwaliteit ook niet heel veel interesseren. Tegelijkertijd had HMD/ Nokia dan ook z'n visitekaartje afgegeven. Ok, we weten nu dat ze er zijn, niet waar ze voor staan. Of misschien wel; geld verdienen met meer-van-hetzelfde misschien?

Ik kijk vanuit sentimenteel oogpunt met een glimlach naar dit toestel, maar weet gelijk ook dat ik het nooit zal kopen. Was er Whatsapp aan boord en 3G dan misschien stiekem toch. Gewoon voor de leuk, maar nu... Nee!
Op 1 ding na: Whatsapp; Geen Whatsapp is regelrecht een blunder.
Die ontbrekende Whatsapp zou ik me niet aan storen. Veel mensen die nu nog een featurephone of dumbpphone gebruiken hebben ook geen Whatsapp en zouden het niet missen.

Daarnaast is het ook zo dat zo'n app ook onderhouden moet worden. Zelf ben ik ba mijn Galaxy Gio teruggegaan naar een dumbphone met volledig qwerty-toetsenbord. Daar zaten ook een paar apps op voor social media (ik zou moeten nakijken welke). Echter deze waren toen ik er naar ging kijken al volkomen verouderd en niet te updaten. Kortom ze werkten niet meer. Zouden ze hier een Whatsapp-app op gezet hebben, dan zou het zomaar kunnen zijn dat die na een jaar, na een half jaar, na drie maanden, misschien zelfs al op het moment van daadwerkelijk in de winkels liggen, volledig onbruikbaar is.

Zou er op die appstore-website daadwerkelijk door een developer een app gepubliceerd worden, dan zal doe developer die app waarschijnlijk ook onderhouden, maar een voorgeÔnstalleerde app zonder update-functies zeker niet.

Ik ben het met je eens dat deze 3310 wel een goede reclamestunt kan zijn om de naamsbekendheid terug te winnen.
Dat is eigenlijk ook wat ik er aan toe wilde voegen. Applicaties moeten bijgewerkt worden. Buiten dat, waar leg je de grens met welke apps?
Hier is Whatsapp erg populair, in andere regio's weer andere apps. Moeten die ook allemaal toegevoegd worden?
In dat op zicht is het jammer dat er geen gang zit in RCS, veel te laat komt en niet de nieuwe standaard is geworden. Al die losse apps zijn geen standaard.
Ik heb een beetje de hoop dat de introductie van deze 3310 een eerste stunt was voor op het Mobile World congres in Barcelona. HMD wilde showen dat ze Nokia niet slechts als naam "misbruiken", maar ook de historie en het erfgoed nog in hun achterhoofd hebben zitten. Het zou daarom net als met die mini Nintendo best kunnen zijn dat dit toestel slechts eenmalig is geproduceerd en dus kort verkrijgbaar is. Op inhoud en specs verliezen ze het van alle andere budget phones. Toch zou ik mijn ouders er bijvoorbeeld voor die paar tientjes meer gerust een geven. Oorspronkelijk zou het prijspunt 49,- euro zijn. Dit is nu al opgetrokken naar 59,- euro. Ik weet niet wat dat zegt, maar dat tientje verschil doet in deze klasse wel veel. Het toestel blijft namelijk niet meer onder de 50,- euro. Wie weet dat ze in een prepaid start pakket van een provider er straks nog een tientje af kunnen halen.

De andere Nokia's die gaan komen (De Nokia 3, Nokia 5 en Nokia 6) hebben totaal niets meer met het oude Nokia te maken. Maar door deze 3310 heeft de herlancering van de merknaam toch heel slim wat meer flair gekregen. Dat straalt ook af op die andere nieuwe Nokia's die gewoon op Android draaien.

Wat ik een beetje hoop is dat HMD ieder jaar als aandachttrekker een oude Nokia herontwerpt. Wat denken jullie van een Nokia 7650 met Android?

[img=234,176,,,"Nokia 7650"]https://tweakers.net/ext/f/1jMy2asNWbQBMPMIqYXXP5XC/medium.jpg[/img]

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 18 juni 2017 11:39]

Wat dacht je van een N95 met een 47Mp Camera met optische zoom, 128Gb geheugen LTE / 3G / 2G / etc. op sailfish OS met ondersteuning van alle Android apps. (dus ook watsapp). en een geheugenkaart slot voor microSD 128GB en een mini HDMI out, bluetooth 4.x en usb3 poort, de hele telefoon van binnen gecoat met nanotechnologie zodat ie water bestendig is.

Kijk dan wil ik wel weer overwegen om een Nokia aan te schaffen _/-\o_
Met dat laatste ben ik het niet eens, vooral door het gemis van de al genoemde whatsapp functie.
Zelfs mensen die zo'n telefoon meenemen met stappen of naar een festival willen "appen" (of juist vanwege slecht bereik of hard geluid).

Ik zie echt niet wie deze telefoon in grote getale zou moeten kopen, anders dan de paar die 'm uit nostalgische redenen aanschaft.
Dan is je visie niet veel breder dan je eigen doelgroep, maar er is ook nog een hele markt mens die helemaal geen behoefte aan smart functionaliteit hebben en het apparaat alleen gebruiken om bereikbaar te zijn en incidenteel een berichtje te sturen... die zullen alleen al wat betreft accuduur een groot voordeel in dit toestel zien, en dat ene berichtje af en toe kan prima via SMS. Denk hierbij vooral de groep 65+...
Nu zal die groep niet zo groot zijn, noch de sociale kracht hebben om dit toestel tot cult status te verheven, iets waar mijn reactie om ging.
Mijn schoonvader zou zijn telefoon kunnen gebruiken, waar het niet dat hij al een tientje heeft neergelegd voor een Alcatel dumb flip phone. Die is toch ook niet echt in de markt voor een hip gekleurde Nokia van 6 tientjes.
Eens!

De doelgroep voor een no-nonsense phone is heel beperkt. En die doelgroep zal ook met een simpele Alcatel van § 10 genoegen nemen. Waarom zou je dan § 60 betalen?

Als je dan toch in de § 60-range zit, dan is een eenvoudige smartphone ook te overwegen vanwege de extra mogelijkheden, ook al gebruik je die niet direct.

Ja, natuurlijk zijn er scenario's te bedenken waarbij een simpele, goedkope telefoon uitkomst biedt. Maar dan zijn er gelijkwaardige …N goedkopere alternatieven. Zoals ik al in andere posts hier schreef; de vernieuwde 3310 had met meer mogelijkheden onder de motorkap een veel groter publiek kunnen aanspreken. Maar blijkbaar heeft HMD er gewoon voor gekozen om veel media-aandacht te genereren. Vanuit markering-oogpunt heel slim en goed! Mensen weten nu dat Nokia er weer/ nog steeds is. En de naam Nokia hoeft geen reputatie op te bouwen, dus met de introductie van de nieuwe Android-telefoons hebben ze dan die horde al genomen. Mijn inziens is de her-introductie van de 3310 dan ook niet bedoeld om ook maar 1 telefoon te verkopen, maar meer om de herintroductie van het merk Nokia voor te bereiden.
Toch heb ik mij wel laten verleiden en heb er net eentje aangeschaft. Na inmiddels 3 jaar met een alcatel van 10 euro te lopen.

Vind het toch prettig meer dan 40sms berichten in mijn inbox te kunnen hebben. Zeker nu vaak regel per regel word gesmst, want dat zijn ze gewend. Het is ook handig dat ik nu kan zien wat ik precies gestuurd heb, mijn alcatel hield geen verzonden berichten bij :+. Verder de mogelijkheid om toch een koptelefoontje erop aan te sluiten voor een muziekje. Ook heeft vrijwel iedereen wel zo'n micro usb kabeltje liggen waar die alcatel nog zo'n grote lompe verwacht en die heeft niemand meer. (Maarja zo vaak hoef ik hem niet op te laden.... :+)

Al met al ben ik dik tevreden.

@ucsdcom Ga ik even in de gaten houden!

*#0000#
Nokia 3310
V10.03.11_2
28-03-17
TA-1008
(c)Nokia
Language:AD

Edit na dagje gebruik:
Heerlijk toestel, goede radio echt uitstekend. Heerlijk OS, even mijn oude nokia 6300 ernaast gehouden en verdomd, OS technisch als een druppel water. Wil je een wegwerp telefoon neem een alcatel, wil je hem dagelijks gebruiken dan kan ik de nokia echt aanraden. Beiden de zelfde "features" ongeveer, maar bij de nokia kun/wil je er daadwerkelijk gebruik van maken.

Nogmaals heerlijk telefoontje! :)

[Reactie gewijzigd door Yemoke op 20 juni 2017 22:27]

Als je er achter komt hoeveel SMS het toestel maximaal aan kan, laat het dan nog even weten, dan kan ik die info nog toevoegen.
Leuke review goed gedaan. Maar geen echte echte nokia en het beperkte geen Whatsapp en geen wifi mogelijkheid dus echt voor de diehard niet voor de meesten denk ik die toch bereikbaar willen zijn op de moderne manier.
Geen echte nokia? Wat bedoel je daar mee? Het gebruikt toch echt Nokia Series 30+ OS die HMD Global bezit wat gemaakt wordt door voornamelijk ex-nokia werknemers... (Dit is meer Nokia dan Microsoft telefoons)

Dit toestel is gewoon een manier om breed aandacht te krijgen terwijl ze bezig zijn met meer complexere telefoons, ik denk dat er over een jaar er een touchscreen/keyboard met WiFi/4G etc met dezelfde extreem lange accuduur niet ondenkbaar is. (want het hoeft geen HD video/etc te kunnen spelen, dingen zoals whatsapp komen vanzelf wel)

[Reactie gewijzigd door stewie op 18 juni 2017 22:51]

Hoe is SNAKE?!?!?!

Leuke review. Netjes gedaan!
Hoe is SNAKE?!?!?!

Leuke review. Netjes gedaan!
Net even Snake in de 2017 versie gespeeld, het is zeker leuk. De moeilijkheidsgraad loopt echter snel op, doordat je in de vervolg levels geen muurtjes meer mag raken. Ik zou hem er niet voor kopen ;)
Leuke review!

Is dit toestel geschikt voor bejaarden denk je? Ik zoek iets dat supersimpel is in gebruik en niet al te veel moet kunnen... in eerste instantie lijkt dit toestel perfect maar als ik dan lees over knoppen met dubbele functies enzovoort begin ik toch al te twijfelen.
Leuke review!

Ik denk zeker dat dit toestel geschikt is voor bejaarden. Mijn ervaring is dat die tegenwoordig ook liever met een wat opvallendere telefoon lopen en geen grijze muis willen zijn.

Het enige is inderdaad dat de bel en ophang toets dubbel gebruikt wordt. Dat is voor bejaarden in eerste instantie wel een misser wat mij betreft. Als je kijkt naar de toetsen, dan is dit echter wel makkelijk te leren. Druk je op het bel of ophang logootje op de toets, dan bel je of hang je op. Druk je op het puntje bovenaan de toets, dan pakje de functie van "softkey" van wat op het scherm er boven staat. Het voelbare en zichtbare puntje in de toets maakt het verschil, waardoor het ook voor bejaarden zonder al te veel gewenning echt wel gaat werken......en de bediening van de oude Nokia 3310 was trouwens veel onhandiger en dat werkte ook........

....Ik plaats over een paar minuten even een foto van mijn oude Nokia 3310 naast de nieuwe in de review. Als je kijkt naar de oude 3310, dan zie je dat deze geen aparte of goed gemarkeerde bel en ophang toets heeft. De grote softkey in het midden verandert van functie. Zodra je een nummer intypt, wordt het de beltoets. Ben je aan het bellen, dan wordt het een ophangtoets. De nieuwe Nokia 3310 heeft 2 afzonderlijke toetsen voor bellen en ophangen. Mijn ervaring is dat bejaarden beter met afzonderlijke bel en ophang toetsen overweg kunnen, dan met toetsen, waarvan de functie verandert tijdens het gebruik.

Het begint al met het vasthouden: hij past makkelijk in je hand en de randen zijn iets scherper dan veel smartphones, maar ook weer niet te scherp. Het gevolg is dat hij echt heel goed in de hand ligt en dat je bakken met grip hebt, ook als je behendigheid door strammer wordende handen wat minder wordt. Plus, omdat hij dun is, kunnen mannen van die leeftijd hem in hun borstzakje stoppen. ;)

Het goede drukpunt van de toetsen samen met het kunnen aanzetten van een toetsen toon maakt dat het kiezen soepel en trefzeker is.

Ga je bellen, dan geeft hij een toon zodra de verbinding er ook echt is, net als bij oude Nokia's. Dan merken ze dat er ook echt een verbinding tot stand is gekomen. En is men gewend, door de verwisselbare accu kan men het toestel behouden, ook als de accu versleten is.
Goeie gedetailleerde review!

Zelf ben ik niet echt een fan van niet-smartphones, maar toch applaus voor de mooie gedetailleerde review! _/-\o_
Fijn te horen. Dank voor de leuke reacties allemaal!
Nu vind ik het best heel erg grappig, omdat ik jaren lang met de Nokia 3310 het oude model rond heb gelopen en ik werd op een gegeven moment zelfs ouderwets genoemd en ging toen over op de Sony K800i in 2006.

Na ruim 11 jaar om hem weer terug te zien en dat met deze aanpassingen vind ik hem erg leuk als een eventueel 2e telefoon maar niet voor het dagelijks gebruik. En leuk dat hij voorzien is met technologieŽn van nu en iemand die een heel klein scherm wilt hebben, is dit een goede keuze en grappig nog om te zien dat YouTube en Internetten hierop werkt. Ik zal mijn Galaxy S8+ niet willen ruilen, maar leuk is deze nieuwe Nokia 3310 wel!

Leuk dat de achterkant gewoon open kan en niet zijn vergeten voor een Micro-SD kaartje wel weer jammer om te lezen dat het maar tot 32GB mogelijk is, voor audio genoeg.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 19 juni 2017 12:15]

Hoi, je geeft dit als pluspunt :
Ook nog hip als festival telefoon
Echter lijkt mij dat zonder Whatsapp toch verre van ideaal 8-)

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8