Promise FastTrak TX2200 (2x SATA150, PCI32/66, NCQ, TCQ) Review

Pompiedom 16 november 2005, 218 views

Promise FastTrak TX2200 (2x SATA150, PCI32/66, NCQ, TCQ)

Pluspunten

• Ondersteuning van NCQ en TCQ
  • PAM (Promise Array Management) Tool waarmee je zelfs over het internet je arrays in de gaten kan houden (heb deze zelf niet gebruikt)

Minpunten

• Maxtor DM9 schijven schijnen niet om te kunnen gaan met dit kaartje, ik had helaas niet het geld om even andere schijven aan te schaffen maar om de een of andere reden (echt alles geprobeerd) wil de schrijf snelheid niet boven de 56 MB/S uitkomen, terwijl deze op de NF7-S (silicon image) raid ruim over de 100 MB/S zat.
  • Wanneer de computer aanstaat, en je ook maar het allerkleinste tikje geeft aan een sata kabeltje is gelijk je array verwoest, 2/3 keer is het wel herstelbaar door de array weg te gooien en opnieuw aan te maken maar ik weet niet of dit met alle sata raid setjes zo is.
  • Geen ondersteuning om schijven zonder raid optie aan te sluiten
  • Promise heeft mij hierin verder niet geholpen ondanks vele telefoontjes en mailtjes met daarin hardware en benchmarks ed.

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 3
De TX2200 heb ik sinds 10-10-2004 in bezit, de kaart had ik aangeschaft omdat de sata raid op mn abit nf7-s v2 mn data corrupted maakte. Een raidkaart is IMO ook handig om mee te nemen naar een ander systeem bij een upgrade.

De kaart heeft ondersteuning voor sata II opties als NCQ en TCQ mijn schijven ondersteunen deze opties niet maar de schijven waren toendertijd nog erg weinig aanwezig maar vond het wel handig voor een toekomstige upgrade.

Ik draai de TX2200 samen met 2 x 160 GB Maxtor DM9 sata schijven in striping raid 0 op Windows XP Pro 32-bit

Helaas heb ik nogal wat problemen ondervonden bij deze kaart, maar ik heb niet alle mogelijkheden uit kunnen testen.

Heb jij ook een Promise FastTrak TX2200 (2x SATA150, PCI32/66, NCQ, TCQ)?