×

Help Tweakers weer winnen!

TP-Link AC1750 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point - Plafond Monteerbaar Auranet EAP245 Review

recombinator 16 juni 2017, laatste update op 26 juni 2017, 1.338 views

TP-Link AC1750 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point - Plafond Monteerbaar Auranet EAP245 (Product gekocht)

Mooie access-points van klein formaat. Simpel te configureren maar mist wel een aantal opties die zeer prettig zouden zijn.

Pluspunten

• Klein formaat
  • Voelen robuust aan
  • LED kan uit
  • Multiple SSID's
  • Vlan ondersteuning
  • Radio Scheduling
  • Super simpele GUI
  • Heb ik al gezegd dat de GUI super simpel is? :-)

Minpunten

• 5GHZ channels gelimiteerd
  • Geen regio selectie
  • Geavanceerde tweak setting gelimiteerd
  • Geen Beamforming
  • Geen DFS channels in de huidige firmware
  • dus op 5Ghz slechts 4 kanalen beschikbaar

Beheerbaarheid Score: 5
Onlangs heb ik 2 van deze AP's aangeschaft. Een aantal reviews her en der waren zeer lovend over het bereik,de ondersteuning voor multiple ssid's en vooral de prijs.
Dus na wat kort getwijfel (lees: minuut of 5 :) ) besloten om een setje te bestellen ter vervanging van al het oude.

De montage was vrij simpel. Er zit een wit metalen bracket bij waarbij je aan 2 schroeven/pluggen genoeg hebt om 'm aan de muur (of plafond) te hangen. Ik moest ze aan de muur ophangen, het systeemplafond krijg ik er nog niet door thuis ;) .

Configuratie is echt zeer simpel en de GUI is echt "clean". Goed begin dus....

Ook voor de LAN poort hoef/kun je geen gekke instellingen te doen. Hij kletst Dot1Q out-of-the-box en je kunt bij je verschillende ssid's gewoon een vlan-tag kiezen die hij dan automatisch kletst richting je netwerk.
Ik gebruik er thuis 3, 1 voor al mijn devices en die van moeke, 1 guest-netwerk en 1 aparte ssid voor m'n dochter haar devices.
Met de scheduling in de gui kun je heel makkelijk een SSID uitschakelen op bepaalde tijden dus zo kan ik m'n dochter d'r SSID uitschakelen zodat we die "discussie" in ieder geval niet iedere dag hoeven te voeren :-).

Maar toen kwam het dingetje wat me echt tegenvalt en dat is het gebrek aan extra kanalen op de 5GHZ-band. Ik kon hier in de specs,reviews etc ook niets over terugvinden. Normaal gesproken kun je meestal een "regio" instellen en op basis daarvan je 2,4G of 5G kanalen. Dat gaat hier dus niet. 5Ghz heeft alleen de keuze uit channel 36-40-44-48. Als je dan 80Mhz channel-bonding doet ben je ze meteen alle 4 kwijt en je zit gegarandeerd met je buren te "knokken". Het had fijn geweest als je op je 2e AP kanaal 52-56-60-64 kon kiezen om die op 80Mhz te bonden.

Voorheen had ik 1 SSID over 2 ap's lopen op verschillende kanalen. Maar al mijn oude ap's ondersteunen ook de kanalen 52 en hoger en sommige zelfs de DFS kanalen boven de 100. Nooit gezeur en zeker niet met 80Mhz.

Ik heb de vraag gesteld op het TP-Link forum maar nog geen antwoord gehad of dit bijvoorbeeld een software limitatie is.

Het bereik verder is wel erg goed, zeker op de 2,4Ghz. Op zo'n 60 meter vanaf huis heb ik buiten nog steeds aardig bereik op m'n telefoon.

Verder had ik ook nog een dingetje met dat er geen WOL-pakketjes over het wifi meer lijken te gaan. Dat werkte voorheen prima maar met deze ap's ook niet meer. Van het weekend maar eens met Wireshark aan de gang.......

Heb jij ook een TP-Link AC1750 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point - Plafond Monteerbaar Auranet EAP245?

"5Ghz heeft alleen de keuze uit channel 36-40-44-48. "

Je had voor de aankoop beter even een blik kunnen werpen op WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier ;) , DFS lijkt hier te ontbreken, of het moet alsnog later toegevoegd zijn d.m.v. een firmware update ..... Nope, zo te zien niet.

[Reactie gewijzigd door Raven op 16 juni 2017 12:10]

Ja daar kwam ik "later" dus ook achter ;( 8)7 8)7
Op de site van TP-Link en in de manual staat er dus helemaal niets over. Maar goed, er zijn pas 2 firmware releases geweest en anders is misschien dd-wrt nog een oplossing met der tijd.

[Reactie gewijzigd door recombinator op 16 juni 2017 12:53]

Helaas, TP-link heeft zojuist ook bevestigd dat regio selectie opzettelijk niet is toegestaan. Geen ondersteuning op DFS en ook niet bekend of dit in nieuwere firmware nog wel komt.
Hi Recombinator,
Je geeft aan dat er al 2 firmware updates zijn voor de EAP245. Ik zie op de TP Link website alleen de initiele firmware versie: EAP245(EU)_V1_160924.
Groetjes, Dave

[Reactie gewijzigd door TapeRobot op 25 juli 2017 17:37]

Hier staat wel een nieuwere firmware:
EAP245(EU)_V1_161116

Het vage is dat de firmware version van mijn EAP245 is:
1.0.0 Build 20160924 Rel. 55726(4555)

Dat staat tenminste onder Monitoring / device information/ firmware version als ik inlog op mijn EAP