Specificaties 40" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver Review

GregyorTestpanel 20 juni 2017, laatste update op 22 juni 2017, 50 views

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver (Testpanel)

Een mooi vormgegeven scherm, voorzien van veel aansluitingen. Helder, scherp beeld. Menu knop niet intu´tief en op een onhandige plek geplaatst, hierdoor is een afstandsbediening wenselijk. Hoewel de kleuren van het scherm afspatten ben ik niet kapot van de kwaliteit van de presets.

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Groot scherm
  • Veel aansluitingen
  • USB 3.0 hub
  • Vormgeving
  • Picture in Picture
  • Veel kleurenpresets

Minpunten

• Afstandsbediening ontbreekt
  • Slecht geluid
  • Joystick menu niet handig
  • Geen aan/uit knop
  • Kleurwaardes

Review over de Philips BDM4037UW

5. Gebruikte hardware en bevindingen
  6. Conclusie
  7. Tot slot, mijn dank
2. Inleiding
Op maandagmiddag een gesprek ontvangen van de koerier, of ik rond 18:00 thuis ben. Niet veel later al weer vergeten natuurlijk, maar daar kwam ik na na het eten achter, want even voor half zeven gaat de bel of ik even voor een pakket wil tekenen hoor ik in de gang. Mijn kans om een review te houden voor Tweakers, waarvoor dank.

Oh ja, de testmonitor werd gebracht. Bij de voordeur heb ik hem van de koerier overgenomen. De doos in de deuropening gezet en maar even een foto gemaakt, want wauw, wat een grote lelijke bruine doos is er nodig om de monitor te vervoeren.

In deze doos zat een net aan kleinere en mooi gekleurde doos waar je daadwerkelijk een idee krijgt van de inhoud.

3. Wat zit er in de doos
Wat als eerste opvalt zodra je de doos opent is hoe stevig de monitor beschermt is.
Verder bij het openen tref je het volgende:
  • Quick start
  • Metalen voet
  • Stroomkabel
  • Displayport kabel
  • HDMI kabel
  • Geluidskabel
  • VGA kabel
Volgens de Quick start hoort er nog een installatie cd bij te zitten, maar die heb ik niet ontvangen. Ik ben niet de enige persoon die hem test, hij kan dus nog bij de vorige tester liggen. Ik heb overwogen om de installatie bestanden nog te downloaden maar dit bewust niet gedaan. Ik weet daarom ook niet of die beslissing mijn mening over de monitor zou veranderen.

4. Features
Bij het bezichtigen van de doos krijg je in 1 oogopslag al een idee van de belangrijkste features van de monitor. De doos vermeldt het volgende;
  • Curve (als eerst genoemd, vreemde keus)
  • 4K
  • Ultra Wide-Color
  • Multiview
  • Slim
  • Built-in speakers
Na het uitpakken van de monitor zie je ook nog de vele aansluitmogelijkheden. 1 van de features is toch wel de USB 3 hub die is ingebouwd, dit hadden ze wat mij betreft extra mogen uitlichten door op zijn minst een USB3 kabel bij te leveren.

Hieronder een overzicht met de aansluitingen en de aantallen er achter vermeldt.
  • USB3 hub – 4
  • HDMI – 2
  • Displaypoort – 2
  • VGA - 1
  • Tulpaansluiting geluid – 1
  • Tulpaansluiting koptelefoon - 1
Het zal nu vreemd klinken, maar je maakt een monitor die als 1 van de belangrijkste features 4K is, moet je de monitor dan wel willen voorzien van een VGA aansluiting? Vindt het overigens wel goed, dat geeft je als consument de mogelijkheid meer apparaten aan te sluiten.

5. Gebruikte hardware, bevindingen en kwaliteit
Ik heb het beeldscherm getest met de Wii U en met een eigengebouwde PC. De specificaties van de PC kun je in de inventaris onder HTPC van mijn profiel terugvinden. Wat er is veranderd ten opzichte van die specificaties is dat de HDD is vervangen voor een SSD en dat er Windows 10 Pro op staat.

Dat laatste heeft er misschien voor gezorgd dat mijn oordeel over dit scherm minder positief is dan wellicht terecht is. De reden hiervoor kan zijn dat ik de drivers van het moederbord niet optimaal voor Windows 10 heb kunnen vinden.
Beeldkwaliteit
Mijn overall indruk van de beeldkwaliteit is voldoende.

Algemeen
Bij het aansluiten van de apparatuur en het opstarten hiervan hoef ik niks te doen met het beeldscherm, zodra de PC of de spelcomputer start gaat het scherm automatisch aan. Daar zit voor mij gelijk het nadeel, de power on/off knopt ontbreekt. Vaak als mijn computer met updates bezig is of als ik voor iets langere tijd weg ben wil ik zelf snel beslissen of het scherm uit moet of niet. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik weiger dit in Windows op te lossen terwijl dit misschien, als je er over nadenkt, de toekomst kan zijn.

Gebruik met PC
Ik heb mijn PC via HDMI aangesloten, dit omdat ik met geen mogelijkheid de displaypoort in Windows kan gebruiken. Met nadruk op in Windows want bij het opstarten tot en met het Windows 10 logo werkt de displaypoort wel goed. Bij andere beeldschermen die 4K zijn schijnt dit ook voor te komen in Windows 10, een paar van de tips die zijn genoemd uitgevoerd, dit mocht niet baten. Ik vrees dat dit een combinatie is van een oud moederbord met een oudere processor die nu eenmaal niet krachtig genoeg zijn.

Wat mij erg opvalt bij het opstarten van Windows (Bios scherm en logo) is dat er veel backlight bleed optreedt, boven in beide hoeken grijzig en onder in de hoeken meer wit. Ook vind ik de kleurwaardes niet acceptabel, zwart is niet echt zwart, dit is ook bij wit het geval, er zit een grijzige film overheen. Tijdens het werken met Windows is het voor mij niet storend, maar ik kan me voorstellen als je dit scherm wilt gebruiken bij video / foto bewerking dat het storend kan zijn.

Bij het browsen is de curving van het scherm voor mij storend, mijn optiek is echt voor de gek gehouden. Het lijkt namelijk alsof het favorieten lint (kijkend van links naar rechts) smal begint, in het midden breder en aan het eind weer smaller is. Het is voor mij niet alleen bij browsen maar bij het bewerken van documenten ondervind ik dit ook. Als je goed kijkt, in mijn geval zelfs een plastic lineaaltje, zie je dat dit niet het geval is. Daarnaast als je er enige tijd mee hebt gewerkt dit niet meer opvalt.

Wat mij verbaasde is dat de PC dit scherm als TV detecteert en niet als monitor. Dit klopt in mijn ogen absoluut niet.

Gebruik met de Wii U
Ik heb Netflix gestart en een film opgezet, wel het geluid uit na mijn eerdere ervaringen (die je hieronder kunt lezen). Ook heb ik even een spel opgestart en gespeeld.
Over beide ervaringen kan ik kort zijn, die zijn zeer goed. Geen haperingen, soepel afgespeeld, reageert snel.
Geluidskwaliteit
Hier kan ik vrij kort over zijn, ik heb met 4 manieren verschillende bronnen gebruik gemaakt van het geluid.
De Windows geluiden klinken zonder meer goed.
Met Spotify, Youtube en met het spelen van de game is het uitermate vlak, de bas ontbreekt en de stereo klinkt niet echt stereo.
Bij Youtube eerst hetzelfde filmpje middels telefoon en over de receiver gespeeld en daarna via het beeldscherm ter vergelijk. Kwaliteit van uploads in Youtube is niet altijd denderend namelijk. Dus door hetzelfde op diverse bronnen af te spelen heb ik referentie materiaal.
Kwaliteit van het scherm
De bouwkwaliteit van het scherm is goed. Als je de poot onder het scherm vastmaakt met de handige draaischroef en het scherm plaatst is dit stabiel.
De aansluitingen zitten stevig in het scherm, je hebt niet het gevoel dat er speling is. Er is optimaal gebruik gemaakt van de grote van het beeldscherm ten opzichte van het omhulsel. De bezels zijn mooi, niet te groot maar zeker niet te klein. De joystick is stevig verwerkt in het scherm en ik heb geen moment het gevoel gehad dat deze onder mijn lompigheid zou bezwijken.

Het scherm reageert snel als er input is gedetecteerd, echter vind ik dit bij het menu tegenvallen, daar duurt het gevoelsmatig te lang alvorens de input is verwerkt. Zeker de bevestiging blijft lang in beeld. Daarnaast, waar ik lovend ben over de kwaliteit van de joystick, ben ik dit niet over het intu´tieve gebruik er van. Ik heb zeer regelmatig de verkeerde keus gemaakt, deels omdat ik ongeduldig ben, deels doordat hij traag is. Hierdoor vind ik het een gemis dat er geen afstandsbediening is, zeker als je PC dit scherm als TV ziet.

Wat ik een beperking vind van dit scherm is zijn bewegingsvrijheid, hij kan niet draaien tenzij je de poot meedraait. Ook bij het Ja-knikken is hij ietwat stijf, wel een mooie draai naar boven, naar onder daarentegen niet echt.
6. Conclusie
Alles bij elkaar genomen zou dit een scherm zijn waar ik blij mee zou zijn. Dat wil zeggen als ik hem als cadeau krijg of tegen gereduceerd bedrag zou kunnen kopen.
Als ik dit scherm zou zien voor dit bedrag zou ik meer verwachten. Hij ziet er High-end uit, maar zo performed hij niet. Heeft Philips potentie in huis met dit soort schermen, jazeker. Moet hij perse 40" zijn, voor privÚ gebruik is dit overdreven. Op een regulier bureau zit je veel te dicht bij de monitor, maar zit je te ver moet je het scherm zo positioneren dat je alles goed kunt zien. Ik denk dat 32" tot 34" de max is. Voor race- en vliegsimulatiespellen denk ik dat de curving wel geweldig is.

Als ik de genoemde criteria beoordeel zie je veel Goed, logisch gevolg zou dan ook als eindoordeel Goed zijn, toch geef ik dit scherm een voldoende. Met name de minpuntjes die ik heb genoemd in mijn review. Mijn mening maakt dit scherm absoluut niet slecht, laat ik dit nog even benadrukken, maar ik moet wel een, voor mij, eerlijk oordeel geven.
7. Tot slot, mijn dank
Dit review had ik nooit alleen gekund. Ik wil dan ook mijn dank uitten naar Pjerry, hij heeft op het forum een mooie handleiding geschreven. Volg de link als je ook graag een review wilt schrijven en dit met opmaak wilt doen.
Handleiding "User Productreview" (draft).

De termen Backlightbleed en kleurwaardes had ik zelf nooit gevonden, hiervoor mijn dank aan Harm Damhaar.

Ik wil Maartje Arts van Tweakers danken voor de goede communicatie en de kans die ik heb gehad om mee te werken aan dit review.

Uiteraard tot slot Philips voor het beschikbaar stellen van de testmonitoren aan Tweakers.

Heb jij ook een Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver?