Archos AV420, 20GB (USB 2.0) Review

Rembert 1 april 2008, laatste update op 1 april 2008, 1.067 views

Archos AV420, 20GB (USB 2.0)

Pluspunten

• VCR met zeer goede beeldkwaliteit
  • Geavanceerde MP3 speler
  • Imagetank voor CF cards en met adapter ook voor andere geheugenkaarten
  • Degelijke en mooie vormgeving
  • Duidelijk en groot scherm
  • Eenvoudige bediening, ook met volwaardige afstandsbediening
  • Helder besturingssysteem
  • Goede geluidskwaliteit via koptelefoon of versterker
  • Prima batterij, reserve batterij mogelijk (alleen bij AV-420, bij alle andere AV-4xx modellen niet mogelijk)

Minpunten

• Kan geen opnemen in MP3 formaat
  • Cradle met wel heel veel kabels
  • Alleen proprietary Archos firmware
  • Zwakke CF card interface
  • Infrarood poort op kast is fake
  • Geen toetsenbord beschikbaar voor KBD interface op cradle
  • Gesloten besturingssysteem
  • Matige handleiding
  • Slechte geluidskwaliteit en zwakke geluidssterkte via interne speaker
  • Harddisk niet upgradebaar (stomweg omdat grotere harddisks fysiek iets dikker zijn, misschien kwestie van tijd?)

Geluidskwaliteit Score: 4
De AV-420 is een zeer mooi uitziend apparaatje, het ziet er veel professioneler uit dan de voorgaande jukebox modellen en is ook eenvoudig te bedienen. Dat het schermpje geen touchscreen is, zal niemand missen. Ondertiteling in films is op het schermpje prima te lezen. Deze Archos zal typisch een plaats vinden bij de TV: films kunnen worden afgespeeld op de tv en het apparaatje kan ook video opnemen (geen tuner aan boord).

Dit apparaat heb ik aangeschaft als imagetank en mp3 speler in een. Daarnaast gebruik ik het apparaat nu ook als video recorder: het is heel eenvoudig om video op te nemen van tv door gebruik te maken van de bijgeleverde cradle. De kwaliteit is veel beter dan VHS maar wel wat minder goed dan DVD. Timeshifting is niet mogelijk met de Archos. Het ding is in staat om via infrarood zelfstandig je digitale decoder te schakelen naar een ander kanaal. Dit kan worden gekoppeld aan de Yahoo channellistings. Ik heb hier niet mee ge-experimenteerd: de infrarood kabel bleek er niet bij te zitten (mijn Archos heb ik 2e hands).

Als MP3/WMA speler functioneert de Archos goed: het is op allerlei manieren mogelijk om de muziek collectie te benaderen en het is eenvoudig om een playlist op te bouwen. Bij de video bestanden is het mogelijk om thumbnails op te nemen van de videos. Daarnaast is het mogelijk een bookmark te plaatsen in een video zodat deze positie later snel terug te vinden is. De geluidskwaliteit van het interne speakertje is zeer matig maar via een goede koptelefoon of via een versterker is de kwaliteit prima.

De Archos is voorzien van een CF-card interface waardoor het apparaatje prima als imagetank kan dienen. Tijdens mijn tweede vakantie heb ik het toch voor elkaar gekregen om een pinnetje te verbuigen in deze interface. Dit bleek gelukkig niet fataal maar het is wel een signaal dat het insteken van CF-kaartjes heel voorzichtig dient te gebeuren. Overigens is een adapter voor andere memorycards als accessoire beschikbaar.

Middels een volledige afstandsbediening (die sprekend op een gewone Philips TV afstandsbediening lijkt) kan de gehele Archos worden bediend: alle toetsen van de Archos komen terug op de afstandsbediening - met nog veel meer toetsen.

De batterij werkt uitstekend: als MP3 speler is het ding zo'n 15 uur te gebruiken. Als videoplayer rond de 4,5 uur (afspelen via het interne schermpje - als je een tv als afspeel apparaat gebruikt, is de speelduur waarschijnlijk een stuk langer).

Het apparaat is via USB aan te sluiten op de PC. De latere versies van de AV-420 kunnen als USB-host functioneren, de eerste versies niet. Koop je een tweedehands AV-420, bekijk dit dan! Je kunt het versienummer terugvinden onder de batterij. De modellen AV42O-04 en AV420-05 ondersteunen dit. Hiermee is de AV-420 optioneel om te vormen tot een playsforsure windows device in plaats van 'harddrive mode'. Het omschakelen betekent wel dat de harddisk van de AV-420 wordt geformatteerd.

DIVX en andere film bestanden zijn met de bijgeleverde software eenvoudig om te zetten naar het subformaat dat de Archos ondersteunt (MPEG-4 SP with B-Frames AVI, 720x576@25f/s). Opgenomen bestanden op de Archos kunnen op de PC eenvoudig worden bekeken met Windows DIVX software of met mplayer op linux.

De documentatie van de Archos is wat beperkt: de toets om het speakertje uit te zetten, het omschakelen naar TV output, het toetsje om in te zoomen op foto's etc. vind je vooral door te experimenteren.

Qua uitbreidings mogelijkheden: er is een reis-cradle beschikbaar waardoor je ook in je hotelkamer video kunt kijken op tv of zelfs op kunt nemen. Er is daarnaast onder meer een FM radio beschikbaar, de eerder genoemde memory card adapter en ook een auto-adapter.

Jammer dat het Archos OS in de firmware beperkt is: er zijn gebruikers in de weer geweest om LinAV te porteren naar dit apparaat maar dat is tot nog toe niet goed geslaagd. De opvolger van de AV-420, de PMA-400, draait echter wel LinAV en biedt veel meer mogelijkheden: het apparaat kan bv. ook als PDA dienen. ALs alternatief zou een ontwikkelkit voor het Archos OS ook een goed idee zijn (of gewoon het Archos OS vrijgeven als open source). Overigens is het updaten van de Archos firmware zeer eenvoudig: plaats update bestand op de Archos en selecteer dan dat de firmware geupgrade moet worden.

Heb jij ook een Archos AV420, 20GB (USB 2.0)?

Hoi Rembert,
de kwestie: usbhostfunctie laterer modellen av420(04/05)
ik heb archos hierover gebeld,maar dit is niet bij ze bekend.
ze gaan je review ''bestuderen''.
Waar heb jezelf deze info vandaan?
heb je zelf met de hostfunctie op je 420 gewerkt?
als het mogelijk is , hoe vorm je je archos dan om tot een pfsw-device?
hoe om te schakelen/te formateren?
zal je ,als dit geinstalleerd is ,ook een mobiele hd, met eigen voeding, kunnen aansluiten waarmee vervolgens gecommuniceerd kan worden?
ik ben erg benieuwd,mvg alex
De informatie over usb-host komt van de Archos site zelf af maar wordt ook genoemd op enkele Yahoo groepen over Archos. Daarnaast was er tot enige tijd geleden een forum waar men discussieerde over Linux draaien op onder meer de AV-420. Helaas is dat forum door toedoen van crackers ter ziele gegaan.

Ik gebruik mijn Archosje nauwelijks: de jpegs die uit mijn camera komen, zijn te groot voor de Archos om weer te geven, daarnaast werk ik tegenwoordig alleen nog maar met RAW formaat. Als MP3 speler is het ding nog wel geschikt maar daarvoor heb ik nu een simpele ipod shuffle. De kinderen spelen nog wel eens met de Archos maar ook zij pakken liever een van de laptops.