Beyerdynamic DT 990 (32 Ohm) (Zilver) Review

carbonspeed 14 juni 2017, laatste update op 27 juni 2017, 84 views

Beyerdynamic DT 990 (32 Ohm) (Zilver) (Product gekocht)

De DT 990 is een luchtige koptelefoon voor de echte audio liefhebber. Je voelt hem nauwelijks op je hoofd zitten, ook na langdurig gebruik. Je hoort dingen in de muziek die je nooit eerder zijn opgevallen.

Pluspunten

• Open, luchtige koptelefoon.
  • Veel mooie details, afwerking.
  • Zit heerlijk.
  • Algemene robuustheid.
  • Geweldig geluid.

Minpunten

• Bass niet op de voorgrond aanwezig.
  • Tremble is echt oorverscheurend op "extreem" hoog volume.

In de zomer een koptelefoon dragen is niet altijd even prettig. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een luchtige zomerse koptelefoon. Daarbij waren mijn voornaamste eisen de pasvorm en geluidskwaliteit. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Dlt0c1beTWVtC1.jpeg

Ik heb ongeveer 190 euro voor de koptelefoon (32 Ohms versie) betaald, wat ik een redelijke prijs vind voor een premium koptelefoon. Belangrijk is wel om te beseffen welke versie je van de 990 aangeschaft. Voor het 250 ohm model is eigenlijk een versterker nodig en voor het 600 ohm model al helemaal. Een goede versterker is al snel 100,- euro.

Bouwkwaliteit

Wat betreft de bouwkwaliteit zit je met de 990 wel gebakken. Ik heb nog nooit zo’n mooi afgewerkt elektronisch product in mijn bezit gehad. Dit merk je al bij het uitpakken van het product, dat wordt geleverd in een mooie (leren) opbergdoos.

De 990 Premium is afgewerkt met een metalen hoofdsteun, comfortabele hoofdband en semi-open body. Dit wil zeggen dat het geluid door de hoofdtelefoon kan ontsnappen en dus luchtig aanvoelt. De oorkussens zijn gemaakt van een hemelse stof, waardoor je oren niet zullen gaan zweten. De kussentjes zijn overigens vervangbaar.

Iets wat niet vervangbaar is is de rechte geluidskabel. Die overigens lekker dik is en kwaliteit uistraalt. Bij de geluidskabel krijg je een 3.5 mm jack en een opzetbare 6,35 mm adaptor.

Geluidskwaliteit

Eerder gaf ik al aan dat de 990 (Premium) een semi-open koptelefoon is. Dit heeft behoorlijk veel (positief) effect op de geluidskwaliteit. De midden tonen zijn echt geweldig, en de details in het geluid zijn subliem. Vocals komen er prachtig uit en ik hoor details in de stemmen die ik nooit eerder hed gehoord, soms zelfs van nummers die ik al tientallen keren heb geluisterd. Ik kan niets anders zeggen, dan dat dit wat doet met de luisteraar.
Als ik mijn 32 Ohms versie volle bak opendraai dan is de treble, echt oorverscheurend hard. Muzieknummers met een keiharde treble, draai ik dan ook nooit echt vol open. Wat mij betreft had de treble dus iets tammer gemogen. De bass had daarentegen wel wat meer op de voorgrond mogen staan. Hij is zeker aanwezig, maar niet overweldigend en stiekem ben ik daar wel een beetje een liefhebber van. Echter zijn zowel de treble als bass opmerkingen geen deal breakers voormij. Mogelijk heeft dit ook te maken met het open karakter van de koptelefoon.

Ik ben uitermate tevreden met de aanschaf van dit product. Zowel de bouwkwaliteit, zit vorm als prijs zijn voor mij dik in orde. Urenlang luisteren naar het prachtige geluid van de DT990 is echt een genot. De koptelefoon is zodanig comfortabel dat je soms niet eens doorhebt dat je hem op hebt. Ideaal om urenlang door Skyrim heen te banjeren. Daarnaast produceert de DT990 het beste geluid dat ik ooit heb gehoord. Echter zijn er ook nadelen, zo kan je hem absoluut niet gebruiken als vliegtuig device. Hier lekt de DT990 teveel geluid voor. Daarnaast is hij ook niet echt bass heavy en is de treble bij de 32 Ohms versie op hoog volume oorverscheurend.

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 990 (32 Ohm) (Zilver)?