Specificaties GF 7800 GTX, 256MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) N7800GTX/TOP/2DHTV Review

Red Lion 18 november 2005, 2.792 views

Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) N7800GTX/TOP/2DHTV

Pluspunten

• Goed gebundeld met veel extra's.
  • ViVo werkt probleemloos.
  • Snelste kaart leverbaar (tot 14 november jl. --> 512MB).
  • Asus heeft eigen drivers (gebaseerd op de officiŽle van nVidia) met aanvullende 'Enhanced Drivers' voor beter video-kwaliteit.

Minpunten

• Zelfs de officiŽle drivers van nVidia (niet bŤta) zijn niet altijd even stabiel/goed.
  • Asus heeft aangpaste drivers, maar die brengen meer nadelen dan voordelen (artefacten in-game en incompatibiliteit met andere drivers).

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik ben nu ruim 2 maanden in bezit van dit, in mijn ogen, juweeltje. Ik heb 'm samen met het mobo, proc, mem en hdd's gekocht.

Mijn eerste reacties:
"Wat een grote doos!"
"Wat een grote kaart!"
"PCI-e power connector???"

Inhoud van de doos
De video-kaart :P een boel CD's met apps en games. Boekje uiteraard en kabeltjes: PCI-e --> 2x molex-kabeltje en een 'doosje-met-snoertje' voor het ViVo gedeelte. 't Zag er allemaal mooi en verzorgd uit. Het boekje is duidelijk geschreven met ondersteunende afbeeldingen.

Installatie hardware
Allereerst het voedingprobleem. Ik had toen nog een oude voeding zonder PCI-e aansluiting, dus dat kostte me 2 molexconnectoren. Uiteindelijk toch maar een nieuwe voeding gekocht met de juiste aansluiting (ook 24 pins mobo-connector ipv 20 pins). Verder pastte het ding goed op mijn mobo en in mijn kast. Een klein puntje: de NB-fan van de A8N-SLi is inderdaad een zorgenkindje. Met deze kaart kun je de fan helaas niet vervangen door bijvoorbeeld de Zalman fanless koeler. Deze is te hoog, waardoor de kaart in het gedrang komt. Ik heb foto's gezien waarbij iemand enkele koelvinnen ervanaf heeft gezaagd en de video-kaart-koeler iets heeft gemod, maar ik zou het niet aanraden.

Installatie software
Onder dit kopje kom je al snel op de drivers uit... Tsja, de drivers... Uiteraard heb ik niet eens de meegeleverde CD uit zijn verpakking gehaald en ben ik meteen naar www.nvidia.com gegaan. Het kiezen van de juiste driver was destijds nogal een klus. In rap tempo volgden deze elkaar op en doken ze als bèta her en der op.

Omdat ik beschik over een dualcoreprocessor, wilde ik graag de 8x.xx drivers van nVidia proberen. Deze brachten destijds helaas nogal wat andere problemen met zich mee, zoals video-afspeel-bugs. Bovendien hadden alle niet-WHQL drivers hetzelfde nadeel: Cheating-Death (ik speel CS online) vindt alleen WHQL drivers. Daardoor was ik aangewezen op de 77.77 drivers.

Uiteindelijk ben ik geen C-D meer gaan gebruiken, omdat ik toch 8x.xx drivers wilde gebruiken (momenteel 81.94). Ik zelf merk het verschil in-game zeker wel van de tweede core. Mijn processor is zeker geen bottle-neck als het om prestaties gaat. Alle games speel ik dan ook rustig op 1280x1024x32@60 (vanwege m'n brakke monitor). Maar de fps blijven met 4x FSAA en 16xAF mooi hoog in alle games (lees speelbaar goed).

ViVo
Deze kaart heeft ook ViVo-functies. Ik zelf heb alleen nog de Video-out gebruikt. Er wordt een heel mooi kastje meegeleverd, dat je kunt aansluiten op de achterkant van je kaart. Op dat kastje kun je eigenlijk alle mogelijke aansluitingen kwijt die gebruikt worden voor video-kanalen. Na even snel de duidelijke handleiding ingekeken te hebben over welke van die aansluitingen ik voor mijn kabeltje nodig had, werkte het geheel prima en zonder problemen.

Benchmarks
Het enige wat ik hierover kwijt wil is dit. Ik kan natuurlijk zelf met getallen gaan smijten, maar er zijn al genoeg sites die deze kaart volledig binnenstebuiten hebben gekeerd. Ik vermeld alleen mijn ervaringen.

Algehele prestaties
De kaart presteert uitermate goed in mijn systeem. Zoals eerder al vermeld is, kan ik alle spellen op de hoogste settings goed spelen. (Quake 4 en FEAR misschien uitgezonderd, maar die heb ik nog niet getest.) Bij het gewone gebruik als tekstverwerken is al dat grafische geweld natuurlijk niet nodig, maar ook dan geeft de kaart een mooi en rustig beeld weer. (Ligt ook aan de monitor uiteraard.)

Slotoverweging
Tot slot wil ik alleen nog vermelden dat ik van plan was om dit beestje ooit een broertje te geven in de vorm van SLi. Helaas is de kaart inmiddels niet goed leverbaar. Ik hoop dat dit in de toekomst nog veranderd. Als dat het geval is, zal ik hier nog een stukje over mijn SLi-ervaringen aan toe voegen.

Heb jij ook een Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) N7800GTX/TOP/2DHTV?

Goede review, misschien een beetje oppervlakkig op sommige punten zoals het feit dat ie dual slot is en dus veel ruimte in de kast in beslag neemt..
Over de leverbaarheid kan ik melden dat er voorlopig weinig kaarten welke als TOP of EXTREME bestempeld worden leverbaar zullen zijn. Het lijkt erop dat nV deze goede cores heeft opgespaard om het huidige paradepaardje (GTX(/Ultra) 512) op de markt te zetten. Ik hoop voor je dat de TOP wel leverbaar blijft en dat je dus je SLI-set compleet kan maken met 2x dezelfde kaart.. Desnoods zou je een combi tussen de TOP van asus en de Extreme van XFX kunnen gaan, voor zover ik weet moet dat ook kunnen(en omdat ze dan op dezelde snelheden lopen heb je geen "last" van het feit dat er ťťntje wordt gedownclockt..)
@ Oet:
Allereerst: de geruchten gaan (ik weet niet of het al bevestigd is) dat de GTX-512 een andere core heeft gekregen om die snelheden te kunnnen halen.

Ten tweede: de XFX-E en de Asus-TOP lopen niet helemaal op dezelfde snelheid. Ik weet dus niet of ik die snelheden dan eerst handmatig hetzelfde moet maken, of misschien een biosflash moet uitvoeren, of dat alles automatisch gelijk wordt getrokken door de nVidia-drivers. Om zulk soort dingen te voorkomen wil ik uiteraard proberen er een tweede TOP bij te zetten.

Als laatste: de meest triviale dingen, zoals: "Hij is dubbelslot met een aangepaste Artic-koeler." en "Hij schopt kont, zelfs tov. een X1800xt (soms)." Die heb ik dus weggelaten, omdat alle sites daar al vol mee staan en ik aanneem dat de mensen die deze review lezen hun huiswerk hebben gedaan en extra informatie willen hebben over hoe de kaart 'in gebruik' bevalt bij een gewone gamer/tweaker ipv. alleen de benchmarks van een grote site. Snappie? :)
Zeer leuk geschreven review, en zeker een dikke leuke kaart! Lijkt mij wel een toppertje om te kopen. Wat is de prijs eigenlijk?
te lui om in de pricewatch te kijken :'( ?

mooie review, en prachtig kaartje, hoewel de xfx extreme een singleslot heeft, en net iets beter scoort bij mij B-)
Heel veel over deze kaart gelezen maar helaas geen kunnen kopen aangezien hij niet leverbaar is in nederland :'(

Heb nu net paar dagen een XFX 7800 GTX...

Ruilen ? :P