Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 42 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R1280DB Black Review

Foritain 21 juni 2017, 11.272 views

Edifier R1280DB Black (Product volledig gesponsord)

Een voortzetting van het succes van de R1280T: Aantrekkelijk geluid, plenty of power, plenty bass, maar bovenal gewoon top geluid voor je centen. De meerprijs geeft je optical in, Bluetooth verbinding en een betere remote. Prima, al lonkt een marginaal duurdere R1700BT/R1800BT wanneer je niet op optical-in zit te wachten.

Pluspunten

• Uitstekende all-round geluidsweergave. Redelijk neutraal uit zichzelf, eventueel aan te passen met de fysieke knoppen.
  • Opvallend rijke bass (voor dit geld zeker, en zonder sub...)
  • Uitstekende prestaties in het midden tot hoge segment
  • Fysiek knappe kastjes, met/zonder stofkap
  • Twee analoge ingangen, Optical-in, en Bluetooth in; mooie R1280T upgrade.
  • Losse (standaard) kabel tussen de twee speakers, dus langere kabel kopen is geen issue.
  • Mooie prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• Duidelijk een feature-only upgrade boven de R1280T. Heb je geen interesse in Bluetooth of Optical-in. Voor gebruiik met een degelijke geluidschip op een PC is de meerprijs (bijv voor de zwarte kleur) fors, ook met het oog op sets als de R1700BT/R1800BT die ook geluidtechnisch een upgrade zijn.

Edifier R1280DB review

- Inleiding
- Unboxing
- Bouw & Features
- Praktijk
- Conclusie

Een jaar geleden maakten wij een review van de Edifier R1280T, een 99 euro 2.0 ‘boekenplank’ speakerset die voor ons nog altijd staat als een echte benchmark speaker in die prijsklasse; veel geld is het niet, en het geluid wat er uit komt was, en is, uitstekend te noemen, helemaal wanneer je hem tegenover de meer typische pc speakers af wilt zetten. Hoe graag je ook alle speaker zou willen vergelijken voor het meest zwaar wegende oordeel, al blijft er dan nog een groot deel subjectiviteit over, vinden we wel bevestiging van onze stelling in het feit dat zowel Hardware.info hem een Excellent Choice award hebben gegeven en dat die set in de speakers categorie nog altijd bovenaan staat. Die opmerking maakte ik ten tijde van de review meer dan een jaar terug, maar zelfs vandaag de dag is dat nog een feit.

De R1280T nam het in de tijd op tegen hun eigen R1700BT, een set die zowel wat audio als features betreft een stapje omhoog was. Echter als speakers met de massa als focus is het verschil tussen 99 en 179 euro toch fors, en een echte tussenoplossing ontbrak in de line-up, of je moest naar 2.1 sets gaan kijken. Voor gaming nog wel leuk, maar voor veel muziek luisteren mag 2.0 de voorkeur hebben. Met de introductie van de vers-van-de-pers Edifier R1280DB is de tussenoplossing van Edifier bij ons gearriveerd, een speaker die in de basis gelijk is aan de R1280T, maar dan met een bredere featureset, en het blijft Edifier: met een andere kleurstelling.

De Edifier R1280DB zal voor ca 129 euro over de toonbank gaan.

Wat verpakking betreft is er niet veel veranderd, de kleurstelling op de doos is zelfs gelijk gebleven. Wel fijn dat elke speakers in een extra laag je stof zit, los van wat schuim in de verpakking zelf. Komen ze in elk geval stof-vrij op tafel.

De verbinding tussen de twee speakers wordt gemaakt met een standaard afneembare speakerkabel. Voldoet de standaard aanwezige 3 meter niet dan is het eenvoudig om een langere kabel te regelen. Verder zien we een RCA->RCA kabel, en een RCA->3,5mm kabel. Ook is een optische kabel aanwezig, wat meteen één van de eerste verschillen aangeeft met de enkel analoge R1280T; De R1280DB kan je optisch aan je computer of andere hardware aansluiten.

De afstandsbediening blijft een eenvoudig dome model, maar is wat features betreft duidelijk uitgebreider dan zijn R1280T voorganger.

Één van de absoluut leukste dingen van Edifier reviewen is dat je eigenlijk nooit weet welke kleur er uit de doos komt. Tot dusver had elk model een andere kleur ‘hout’, de R1280T was vrij licht, de R1700BT neigde naar kersen, de S1000DB en S2000PRO zaten daar tussen in maar waren wel anders van elkaar. De enige logische conclusie lijkt dat in China toch veel verschillende bomen staan. De R1280DB is echter gewoon zwart, een wat lastige kleurstelling voor de foto, maar een kleur waarvan ik vermoed dat hij toch breder inzetbaar zal zijn. Voor een set gericht op een grote afzetmarkt vermoedelijk geen minpunt.

In het zwart zien we wel bescheiden nerfjes, het oogt best netjes, al is het in deze prijsklasse natuurlijk geen massief houten speaker. Andere details zoals het horizontale lijntje komen ook mee vanaf de R1280T, en zijn voor mij in elk geval erg welkom.

Op de rechter speaker (al staat niets je in de weg de boel om te draaien) bevindt zich zowel de stroom aansluiting als alle inputs en alle fysieke knoppen. Naast een fysieke volumeknop kan je de bass en treble wat aanpassen, en ook de kleine lettertjes onder het status LEDje zijn welkom, zo kan je duidelijker herkennen welke input actief is. De afstandsbediening werkt natuurlijk prima, maar het is positief dat deze bediening ook gewoon een solide indruk maakt; voelt geenszins als een budget implementatie.

Wat inputs zijn de dubbele RCA ingangen nog altijd aanwezig, zo ook de Coax, en daarbij is zowel optisch als Bluetooth toegevoegd. Een ogenschijnlijk eenvoudige aanpassing, maar vergeet niet dat er voor digitale inputs ook extra hardware ingebouwd moet worden om die signalen te verwerken.

Achterop de rechter speaker vinden we enkel de aansluiting voor de standaard speaker kabel.

Als je wilt kan je eventueel voor de stofkap-loze look gaan. Of je kan dat doen om te controleren dat er daadwerkelijk een 4” driver in zit en een 13mm tweeter, en dat het bovenste gat niet enkel voor de show is, ahem. Het extra rondje wat je ziet is voor de optische verbinding met de afstandsbediening.

Voor de aardigheid nog even onderop: vier voetjes om wat te dempen en krassen te voorkomen.

De volledige specificaties voor de goede orde:

Los van het feit dat ik in de R1280T review al uitgebreid op het geluid uit beide speakers ben ingegaan, en gezien hier exact dezelfde drivers in zitten en (afwerking daargelaten) constructie wordt gebruikt ga je het geluid praktisch ook niet van elkaar kunnen onderscheiden, is heel uitgebreid proberen de geluidsweergave te beschrijven eigenlijk niet heel interessant. Er is een reden waarom je naar een speakerset van 99 of 129 euro kijkt en niet naar een set die daar ruim boven zit; je probeert zo veel mogelijk uit een bepaald budget te halen, niet om een ultieme ervaring neer te zetten waarbij je absoluut zeker wil zijn dat de triangel in het orkest op exact de juiste wijze en met de perfecte soundstage wordt neergezet (eerder dat je blij bent dat je de triangel er duidelijk uit haalt).

Daarbij is het belangrijk je eisen goed te formuleren, om vervolgens (hopelijk) de juiste keuze te maken. Wat vooral duidelijk moet worden is dat een 2.0 set als deze primair voor muziek is gemaakt, waarbij een betere muziekkwaliteit evident wordt op een lage volume wanneer vergeleken met een typische compacte pc speaker, of een set waarbij een deel van je budget in een subwoofer gaat zitten, denk bijvoorbeeld aan de Edifier C3X. Of het nu voor rustig achtergrond geluid is, iets wat de R1280DB uitstekend kan, of wat uurtjes wat harder stampen zonder dat je de kleine drivers direct hoort kreunen, dan ligt een 2.0 set meer voor de hand. Puur voor rampestampen en ‘detail is voor losers’ is een sub wel een overweging, maar onderschat niet hoe veel ‘laag’ er uit een set als deze (of zijn grotere broers) kan komen; menig 2.1 set zal zich er op stuk bijten, enkel zal de vloer niet direct trillen.

Hoewel muziek vooral de focus dient te zijn vind ik een set als dit geenszins een slecht idee wanneer gaming of films even goed onderdeel van je ritueel zijn. De ‘ronkende motoren’ van een race game worden wel eens genoemd als argument voor een subwoofer, ook door mij persoonlijk overigens, en daar valt ook zeker wat voor te zeggen (komen we uit op hetzelfde argument als hierboven: trillingen in je stoel), en iets vergelijkbaars kunnen we zeggen voor een mortier inslag in een game als Battlefield, maar verder dan dat is er feitelijk geen reden om twee degelijke speakers niet te prefereren boven 3 iets mindere. Heck, zelfs wat explosies en actie betreft is dat een relevante vraag. Je hoort al welke kant ik op ga: zeker in het lage segment denk ik dat de extra investering in de twee degelijke speakers vrij consequent de voorkeur mag hebben zolang ‘muziek’ maar een significant onderdeel is, dus niet prio 1, 2 en 3, van je gebruik.

De reden dat ik die kant op denk is simpel: Ik zie het niet als een discussie dat Edifier met de R1280T heel erg knap geluid neer zet voor 99 euro, of soms nog wat minder met een leuke aanbieding. Het is een speakerset met een mooie balans tussen detail, power, mooie balans en natuurlijk de prijs. Kan het altijd beter? Zonder twijfel, maar het product is goed in balans en het is een bijzonder veilige aankoop voor vrijwel iedereen die degelijk geluid in die budget klasse wil, en ik zie zeker bevestiging in de populariteit ervan in de prijsvergelijker. Die mijns inziens sterke prijs-prestatieverhouding is ook cruciaal gezien de R1280DB natuurlijk hetzelfde geluid bevat, maar wel wat duurder is.

In hoeverre de verschillen het waard zijn ligt dan vooral aan jouw gebruik: heb je een degelijke desktop met degelijke geluidschip erin dan is de optische uitgang een zeer bescheiden, discutabele meerwaarde. Analoog en optisch op de MSI Z170 Pro Carbon, een moederbord met degelijke ALC1150 geluidschip, is het een beetje hoofd krabben of het verschil nu wel of niet aanwezig is, maar in geen geval is het een 30% extra investering waard.

Toch valt er wel meer voor de optische ingang te zeggen, want hoewel het voor een beetje desktop niet direct cruciaal is zet het wel de deur open voor gebruik op bijvoorbeeld consoles of wanneer je de speaker direct op de TV aan wilt sluiten. Hoewel de term ‘PC Speakerset’ in gedachten zit bij een set als deze is het even goed een mega upgrade voor bijvoorbeeld de typische TV speakertjes.

Ook de optie om je telefoon via Bluetooth te laten verbinden en vervolgens met de uitgebreidere afstandsbediening de muziek doorlopen is iets wat de R1280T mist, dus zodra je daar meerwaarde in ziet dan is de keuze praktisch niet heel complex.

Als referentie: de eerdere R1280T naast de step-up: de R1700BT

In hoeverre de 30 euro meerprijs reëel is is lastig te zeggen, uiteraard vereist het meer componenten om met het digitale signaal om te gaan, en een paar euro hardware plus de marge van het hele kanaal loopt in de praktijk altijd wel op. Hoewel dat een argument is waar ik alle begrip voor heb moeten we niet vergeten dat ‘de 1280’ met die prijsverhoging wel halverwege een R1700BT is gegaan, en die keuze sta je als consument voor. Die laatste mist de optische in, dus als je dat zoekt is het een eenvoudige keuze –of- een serieuze stap naar bijvoorbeeld de R2000DB, maar de R1700BT biedt ook Bluetooth en hoewel de geluid-upgrade niet heel extreem ervaren werd (in de eerdere ervaring, de directe 1:1 vergelijking kan ik helaas niet herhalen) was het desondanks wel dat: een upgrade.

De R1700BT kent overigens ook een piano-zwarte broer, de R1800BT, die normaal rond de 169 euro zit en op moment van schrijven bij twee webwinkels voor 149 euro te koop is. Waar ik oorspronkelijk aangaf dat de R1700BT de extreme prijs-kwaliteitverhouding van de R1280T niet kan evenaren, voelt de R1280DB met zijn extra features en prijs de hete adem van die inmiddels iets goedkoper geworden R1700BT en R1800BT wel duidelijk in zijn nek. Het primaire argument om die stap niet te maken lijkt, een strikt budget en een specifieke vraag naar de optische input terzijde, vooral de praktische afweging of een nog grotere speaker wel tot de opties behoort, want de R1280DB’s zijn met ca 146mm bij 234mm bij 196mm (BxHxD) al niet gering, en de R1700/R1800’s zijn per stuk weer een centimeter breder, 2 centimeter hoger, en 2 centimeter dieper; beide reuzen naast iets als een Logitech Z623, maar ook wat geluid een ander kaliber.

Edifier en hun 2.0 ‘bookshelf’ speakersets zetten de positieve review streak voorlopig nog even door. Waar ze bij gaming headsets en Bluetooth speakers soms zowel hits als misses (of in elk geval geen grote hits) neer zetten ligt deze markt hen kennelijk erg goed. Dat menig concurrent in de speaker hoek de handdoek al in de ring heeft gegooid, of er met hun petje naar gooit, speelt daar ongetwijfeld ook een rol bij, maar voor de consument is er één ding wat telt: we hebben 2.0 speakersets van ze van 100 euro tot 500 euro gezien, structureel waren we erg te spreken over het geluid, en veelal zagen we toch een interessante aanvullende featureset.

De R1280DB pakt de uitstekende R1280T drivers als basis met genoeg power, opvallend wat bass capaciteit, en vooral ook een helder geluid op dat prijspunt, en voegt daar dus vooral features aan toe. En het resultaat is een product die eigenlijk dezelfde uitdagingen kent als de luxere grafische kaarten op basis van een betaalbare grafische chip: ze neigen vaak erg richting de prijs van de hogere serie die naar mate je die benaderd des te meer gaat lonken. Bij grafische kaarten gaat het dan om een relevante snelheid upgrade, bij speakers on een driver upgrade, en dus bij de R1280DB komt het er op neer dat met de toevoeging van optical-in en Bluetooth connectiviteit voor je telefoon ‘de 1280’ de prijs van de grotere, wat krachtigere R1700BT en R1800BT benadert. Zoek je de optische ingang (bijvoorbeeld om hem direct aan je console aan te sluiten, of TV of PC met matige geluidschip), dan is dat natuurlijk geen strijd, maar voor zij die enkel analoog of via Bluetooth aan gaan sturen wel degelijk. Ook niet iedereen zal in de rij staan meteen weer een paar tientjes bij te tikken, zeker als je bijvoorbeeld net als je budget verhoogd hebt om van de R1100 of R1280T toch die R1280DB te pakken, voor welke reden dan ook.

Dat neemt niet weg dat deze tussenoplossing meer dan welkom is, deels vanwege de relevantie van de features, deels vanwege de wat breder inzetbare kleurstelling, en deels omdat ik gezien de vele berichtjes met betrekking tot de review een jaar geleden ook niet anders kan dan concluderen dat er gewoon echt ruimte was voor een leuke oplossing tussen de betaalbare R1280T en de voor sommigen toch gewoon ietwat te dure R1700BT. Laten we in dat stukje nuance ook zeker niet vergeten dat er echt weinig te klagen valt over het geluid dat die basis produceert; nog altijd ben ik overtuigd dat het gewoon heel knap geluid is voor je geld. De Edifier R1280DB vult dat ruime budget gat tussen de R1280T en R1700BT ook gewoon netjes in met features waar gebruikers wel degelijk echt op zitten te wachten; optisch is mooi voor menig desktop pc, console of TV, en ook Bluetooth is in reactie op de eerdere review veelvuldig genoemd als argument om toch voor de R1700BT te gaan. Hoe dan ook, een leuke nieuwe keuze op de markt voor wat meer flexibiliteit in je feature- en budget wensen.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 400 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier R1280DB Black?

Weer een fantastische review. Well done!

Ik heb zelf de R1700BT en dat is gewoon een geweldige set. En als je iBood beetje in de gaten houdt, komt ie daar af en toe voorbij voor 100 euro en dan lijkt me de keuze toch snel gemaakt (of je moet heel graag die optische ingang willen hebben).
Thanks! 1700 stond oorspronkelijk tegenover de 1280T hier, beide knap voor hun centjes. Wat je zegt is zeker waar en ook een beetje mijn punt, groot is het gat niet, maar zo'n 1700 in de aanbieding is natuurlijk wel super interessant. De vraag of je optisch 'wil' twijfelde ik ook wat over, maar er is kennelijk aandacht aan besteedt omdat het voor veel mensen gewoon een harde vereiste is; bijv op consoles of sommig moderne TV's zonder analoge optie. Minder een goed/fout vraag, maar zeker iets om voor je eigen situatie even over na te denken.

Vind het wel leuk dat ik in reacties over die speakersets, zowel de 1280 als de 1700, vrijwel enkel heel blije mensen hoor :D
Opnieuw een top review Foritain.

Ik heb zelf inderdaad de 1700BT voor in de woonkamer en de 1280 voor in de slaapkamer. Gekocht aan de hand van jouw reviews. Zeker voor de prijzen waar ze voor te koop staan zijn het echt top setjes! Zien er goed uit en klinken geweldig. En met een aux kabeltje kom ik al een heel eind.
Grootste nadeel van de 1700BT is dat er geen beveiliging zit op de BT. Elke dag 3x iemand anders over je boxen is heel vervelend. Zelfs zo vervelend dat ik denk ze te verkopen ondanks het mooie geluid.
Verhuizen! :Y)

Nee, echt nog nooit gehad en ook nog ooit bij stil gestaan. Das wel nadeel als je in flat woont met stel grapjassen om je heen.
Moeten ze wel serieus dichtbij zitten :D Heb er zelf geen niks van gemerkt iig, maar dat lijkt mij ook niet heel vreemd :D Hoe dan ook, wel apart idd.
Hoe dichtbij. Dacht dat bt tot 100 meter ging.
In theorie misschien, in de praktijk kom je misschien een enkel muurtje door?.. en niet altijd.
Hoewel het geen monitors zijn vraag ik me af hoe ze klinken in vergelijking met mijn setje van KRK.
Ik mag hopen dat een set die je ~3x meer kost toch een flink stuk beter klinkt :D Als ik zie wat een S1000DB doet dan is dat weinig vergelijking. Al is dat ook relatief denk ik, kan hem 1-2-3- niet vinden maar had elders een reactie dat iemand die flinke speakers gewend was deze erbij had gepakt en toch erg positief was.
Wederom een toppert en dat met deze warmte!
Chappeau
Thanks Ewoud! En tja, je moet een beetje muziek hebben bij je zomerdrankje he :D
Deze Edifiers hebben geen gaatje voor COAX, maar voor COX... onbewust dubbelzinnig, of iemand bij Edifier piest nu in zijn broek omdat het niemand is opgevallen :+

Maar och, wederom een toppertje zoals we inmiddels van je gewend zijn. Moet vast wat druk geven, die hoge lat die je voor jezelf hebt gelegd ;)
Heh, goed gevonden :D Blijven Chinezen natuurlijk, hoe groot ze ook mogen zijn :D Ik vind hem leuk!

En thanks! En tja, valide punt, zat er net nog even aan te denken. Misschien toch maar eens kijken wat er gebeurd als we beknopte reviews gaan bakken. Paar 100 woorden max, paar foto'tjes, point across. Maar die verdomde +3's he... ;)
Mooie review, ik houd wel van Edifier spul.
Zelf heb ik de pricewatch: Edifier R2730DB (Zwart)
2x zelfs, mijn oma (die normaal een hoorapparaat nodig heeft) kan alle dialoog goed oppakken bij het nieuws. Ik vraag me wel altijd af hoe die grote set nu tegenover de kleinere sets staat qua geluid.
Thanks! :)

Ik had ooit zo'n betaalbare 'grote' set, vond het wel indrukwekkend. Tot zover detail gaat, zeker op laag volume, zou je wel verschil moeten horen in het voordeel van de kleinere sets, dus op je bureau zou het een logische keuze zijn. Helaas heb ik ze nooit 1:1 naast elkaar gehad, spijtig. Ik heb mij ook laten vertellen dat de electronica in de kleinere sets (dus relatief duurder voor het formaat) beter is.
Thanks Foritain, heb ze gisteren besteld en ben nu aan het genieten!
Ik heb de R1280DB speakers overgenomen van iemand die ze in opwelling had aangeschaft bij de Ibood Hunt. Mijn oude Creative speakerset begaf het opeens na een jaar of 15. Ik heb de Edifier via coax aangesloten op de pc. De prijs kwaliteits verhouding van deze speakertjes is echt fenomenaal en ze zien er ook stark uit.
Weer een tevreden geek, fijn te horen Kim Jong-un :D
Haha, bij Tweakers heet ik al 16 jaar zo! Ik dacht dat ik de enige was, maar ben nu in goed gezelschap.
Als die knakworst nu een tweakers account zou willen zou hij iig goed balen :D

Of wie weet is je naam nu geld waard :D
Hij mag zich nu melden bij mij, dan starten we meteen de onderhandelingen :*)
Top review! Even een vraagje, ga komende week mijn eerste PC bouwen en vraag mij af wat in mijn geval een betere keuze zal zijn... de 1280DB's / 1700BT of de Logitech Z623. Ik zal de speakers praktisch alleen voor gamen gebruiken :)
Ik vind dat zelf geen discussie. Dat kleine subje zal de vloer wat meer doen trillen en wat meer bonken, en je moet die Edifiers kwijt kunnen op tafel, maar dat zijn twee knullige argumentjes in een verder gestreden strijd (in het voordeel van Edifier).
Dank voor het snelle antwoord! Na idd nog wat meer gelezen te hebben lijken de Edifiers de beste keuze te zijn. :)
Absoluut! Ben zoals aangeraden voor de 1280DB's gegaan en helemaal tevreden! De upgrade van gamen op een PS4 naar PC is sowieso enorm :9
Mooie review Foritain!

Begint al bijna te kriebelen om nog een setje van hun aan te schaffen. De studio 6 Plus speakers doen het echter nog steeds prima.
Thanks! :D

6 Plusjes zijn beesten idd, beetje ruwer, wel lekker hard knallen :D In de huiskamer of elders in gebruik?