Mio MiVue M560 Zwart Review

jaxoezy 12 juni 2017, laatste update op 12 juni 2017, 459 views

Mio MiVue M560 Zwart

Deze camera is eenvoudig in gebruik. Er zitten voor de rest weinig extra's op of aan. De beeldkwaliteit is voldoende maar bevat redelijk veel ruis. Al met al een redelijk camera voor het geld.

Pluspunten

• batterij duur
  • formaat
  • gebruik van GoPro adapter
  • overgang van videos
  • bouwkwaliteit camera

Minpunten

• te donker beeld bij weinig licht
  • slechte geluidskwaliteit
  • geen geluidsnotificatie bij inschakelen camera
  • ontbreken live preview wifi/bluethooth

Beeldweergave Score: 2
Opnamekwaliteit Score: 2
Features Score: 2
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Accessoires en verpakking

De Mio MiVue zit in een redelijk eenvoudige verpakking, met de hoognodige accessoires inbegrepen. Een groot pluspunt is dat Mio gekozen heeft voor de gopro mount, deze is dus te gebruiken met alle bestaande Gopro accessoires. Verder zitten de volgende accessoires inbegrepen:
• De camera
• Oplaadkabel (micro-usb) met waterdichte aansluiting
• 1 sticky gopro mount + schroef
• 1 unieke adapter voor de camera
• Handleiding

De adapter voor de camera naar de gopro mount is een unieke adapter, waar je waarschijnlijk moeilijk een 2e aan kunt komen. Deze is van de binnenkant voorzien van een rubbere laag, zodat de camera niet kan draaien tijdens gebruik. Ik moet zeggen dat dit goed werkt, zo goed zelfs dat ik soms moeite heb om de camera te draaien in de mount.

Specificaties
Dit zijn de specificaties volgens de verpakking:
Gewicht: 77gram
Kijkhoek: 130 graden groothoeklens
Batterij: 2.5 uur opname

Gebruik
De camera zelf

Het gebruik van de camera is eenvoudig. Er zit enkel een knop op aan de bovenkant van de camera. Ook zit er een gaatje aan de bovenkant, deze is voor de microfoon. Verder is de camera gestroomlijnd en echt gemaakt om aan de zijkant van een helm te monteren.
Verder zit er aan de achterkant een kap die je los kunt schroeven, hierachter zit de micro-usb aansluiting voor het opladen en de plek voor het geheugenkaartje. Achter de schroefkap zit een O-ring om het geheel af te sluiten tegen water, tijdens het gebruik heb ik gemerkt dat je deze zeer snel kwijtraakt bij het verwijderen van de kap. De meegeleverde oplader kun je aansluiten en op de camera schroeven zodat deze ook waterdicht afsluit, de camera kun je tijdens gebruik dus zonder problemen opladen. Ook is de camera geschikt als dash-cam, omdat de camera meteen aangaat en filmt als hij opgeladen word. Ook zit er achterop een led, die aangeeft of de camera vol is of niet tijdens opladen.
Om de camera te gebruiken houd je de bovenste knop enkele secondes ingedrukt, dan start de camera op en begint meteen te filmen. Vervolgens een keer kort drukken om te pauzeren, en de knop ingedrukt houden om de camera weer uit te schakelen. Tijdens het filmen knippert de knop rood, als de camera op pauze staat brand de knop rood. Dit is dan ook de enige status die je krijgt van de camera, verder geen geluidsignaal of vibratie. Tijdens het gebruik merkte ik dat dit een gemis is, omdat je geen zin hebt om elke keer je helm af te doen om te kijken of je aan het filmen bent of niet.

Het beeld
De camera is een 1080p full-hd camera die filmt op 30fps met 13mbit/sec. De beeld kwaliteit is redelijk in rustige omgevingen, de camera heeft soms moeite met overgangen van donkerder naar lichter, dan flikkert het beeld enkele keren voor deze weer goed bijstelt. Wel komen de kleuren goed overeen met de werkelijke kleuren.
Het geen wat mij het meest teleurstelde waren te prestaties in het donker, op de verpakking staat het volgende: “Sony optische sensor – voor superieure kwaliteit, vooral bij weinig licht”. Hier had ik dus hoge verwachtingen van. De camera geeft het beeld veel donkerder weer als dat het daadwerkelijk is, de beelden heb ik vergeleken met onder andere mijn telefoon (HTC one M8). En dit beeld was al veel lichter in vergelijking met de Mio MiVue, terwijl die telefoon niet bekent staat om zijn goede camera. Dit was dus lichtelijk teleurstellend.

Het geluid
Tijdens mijn eerste test op mijn mountainbike was het eerste wat mij opviel de hoeveelheid wind ruis die de camera opving. Aangezien ik hier maar snelheiden haal tot 30kmph vond ik dit al storend. Tijdens mijn motorrit werd de windruis (natuurlijk) nog erger en werd echt storend. Op de windruis na vangt de camera weinig ander geluid op.
Tijdens het mountainbike op lage snelheid werd een gesprek niet opgenomen en dit was teleurstellend. Na nog wat onderzoek gedaan te hebben blijkt als je het kapje bij de Sd-kaart eraf schroeft worden deze gespreken wel opgenomen. Daarna heb ik het schroefkapje van de oplader verwijderd en deze gebruikt, hier zit een gat in het midden. Daarna heb ik het microfoongaatje afgetapt en wat schuim tussen het schroefkapje en de camera gedaan om het geluid verder te verbeteren. Hierna was het geluid acceptabel, maar de windruis was nogsteeds goed hoorbaar op hogere snelheden (vanaf 70 kmph).

Batterij duur
Ik heb de camera getest op de batterij duur, na deze volledig opgeladen te hebben ging deze tot 3 uur en 25 minuten mee, dit is dus nog meer als ze op de verpakking claimen. Dit was dus zeker een pluspunt voor de camera.

Settings
Om te settings op de camera te veranderen moet je de camera op een computer aansluiten, en naar een tekst bestand gaan genaamd setup.txt. Dit is alleen een verborgen bestand, dus deze moet je zichtbaar maken. Als je dit gedaan hebt kom je de settings veranderen in het tekst bestand.
Hier kun je kiezen uit de onderstaande opties. Dit is niet de meest gebruiksvriendelijke manier om te settings aan te passen, maar ik vond dit geen storend iets. De maximale clip opname is 3min, na wat testen bleek wel dat de clips goed in elkaar overgaan zonder haperingen of missende frames.
Montage
De montage op mijn helm ging met de bijgeleverde sticky mount, deze is voorzien van 3M tape en blijft zeer goed zitten. Vergelijkbaar met de orginele gopro mounts. Wel had ik problemen met de positionering op de helm, omdat je de hoek van de camera niet meer kunt veranderen (verticaal) na de montage. Dit zorgen ervoor dat ik de mount meerdere malen los heb moeten halen en opnieuw moest bevestigen voor deze goed zat.
Verder is het positioneren lastig omdat je geen ‘live view’ kunt bekijken om te zien of de camera goed gepositioneerd is. Ik heb de camera uiteindelijk kunnen positioneren door korte stukjes te filmen en deze terug te kijken via mijn telefoon met een adapter die ik nog had liggen. Maar dit is natuurlijk geen makkelijke methode.

Deze camera is eenvoudig in gebruik. Er zitten voor de rest weinig extra's op of aan. De beeldkwaliteit is voldoende om terug te kijken maar bevat redelijk veel ruis. Al met al een redelijk camera voor het geld. Deze zal niet voldoende zijn voor de veeleisende gebruiker maar iemand die op zoek is naar een makkelijke camera zonder al te veel extra's om af en toe mee te nemen op een motorrit oid.

Heb jij ook een Mio MiVue M560 Zwart?