Specificaties 40" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver Review

marvinvermeij1Testpanel 11 juni 2017, 260 views

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver (Testpanel)

De Philips BDM4037UW is een erg grote maar mooie monitor die te gebruiken is voor diverse doelen. Zelf was ik heel er tevreden met het scherm voor de prijs. Voor de uitgebreid review kijk je hier beneden

Pluspunten

• Uitstekende kleur weergave
  • 4K resolutie
  • Groot (soms te)
  • Goede aansluitingen
  • Picture in Picture mode
  • Mooi design

Minpunten

• Bouwkwaliteit kan beter
  • Geen bij geleverde USB 3.0 kabel
  • Niet hoogte verstelbaar of draaibaar
  • Zeer slechte speakers

Inhoudopgave

Teneerste wil ik Tweakers bedanken voor de mogelijkheid om deze monitor te kunnen testen en hierdoor een nieuwe ervaring opgedaan te hebben. Nieuwe ervaring? Ja, de Philips BDM4037UW brengt je waarschijnlijk een nieuwe ervaring. Het is een 40’’ curverd scherm met een 4K resolutie en dat is net iets anders dan je standaard 24’’ scherm. Hieronder staat mijn mening en bevindingen over dit scherm.

Specificaties en features

Hier zijn enkele specificaties van het scherm:
• 40 inch curved scherm
• 2x HDMI
• 1x VGA
• 4X USB 3.0
• Ingebouwde speakers

Philips heeft het scherm ook een aantal handig features gegeven. Daarbij moet je denken aan een Picture in Picture functie waardoor je meerdere inputs tegelijk op het scherm kan weergeven. Verder zit er ook nog MHL op de HDMI poorten waardoor je bijvoorbeeld je telefoonscherm kan weergeven op de monitor. (let er wel op dat je telefoon het ook moet ondersteunen.

Unboxing

Toen de monitor bij mij werd bezorgt schrok ik een beetje van de doos. Hij is namelijk ontzettend groot. Op de doos staan de belangrijkste features van het scherm. Toen ik de doos ging openen zag je al meteen dat alles goed zat verpakt en het was er makkelijk uit te halen. Hier een lijstje van wat je in de doos kan vinden:
• Het scherm zelf
• Monitorvoet
• Voedingskabel
• HDMI, Displayport, VGA en audio kabel
• Quickstartguid, kalibratie rapport en cd met software.

Verder was ik van 1 ding wel verbaasd. De monitor heeft een ingebouwde USB 3.0 hub maar er word raar genoeg geen kabel voor meegeleverd waardoor ik dit niet heb kunnen testen.

Beeldkwaliteit

Zelf heb ik LG monitoren van rond de 160 euro met een IPS scherm. Daarvan vond ik de kleuren al erg mooi maar van deze kleuren ben ik echt verbaasd. Maar dat mag ook wel voor de prijs. Het scherm ondersteunt een breed kleurenspectrum. In de instellingen kan je verschillende standaard profielen selecteren voor de kleurweergaven. Zelf vond ik de standaard instelling erg fijn werken. Zeker met de 4K resolutie van het scherm ziet alles er perfect uit.

De resolutie van 3840x2160 ofwel 4K heb je met zoon groot scherm wel echt nodig. De TV beneden is 42 inch en 1080p en je zag een groot verschil. Zeker omdat ik het getest heb op de afstand waarvan je ongeveer van het scherm zit. In mijn geval is dit ongeveer 80cm en minder zou ik ook niet aanraden. De schaling van het scherm moet je wel instellen naar 125 tot 150 procent omdat alles anders veel te klein is. Ik zat wat natuurvideos te kijken in 4K kwaliteit en daar zie je echt het voordeel van een 4K resolutie. In deze videos kon je ook heel goed het contrast van het scherm zien en die is zeer goed.

De helderheid van het scherm is goed genoeg. Je kan hem erg gedimd maar ook helder genoeg zetten. Tevens vond ik het hier ook weer fijn om de standaard te gebruiken. Ik heb ook een soort van nightmode voorbij zien komen maar dit maakt te kleuren minder mooi. Verder zitten er ook modes in voor onderandere gamen of tekstverwerking.

Met vroegere schermen van mij heb ik beetje last gehad van ghosting en met dit scherm ook al lette ik er extra goed op ik heb tot zovere niks opgemerkt dus daar hoef je je niet druk over te maken. Verder het meest gevreesde als je een nieuw scherm hebt (vind ik dan) en dat is of je pixeldefecten hebt out of the box. Ik heb het hele scherm nagelopen maar heb er geen kunnen vinden.

Vormgeving en prijs

Het scherm heeft een mooi en strak design. De bezel is aan de voorkant gemaakt van aluminium net als de voet. De achterkant van het scherm is gemaakt van plastic. De voet geeft een mooi strak design mee. Philips had van mij wel een andere kleur van het scherm erbij mogen maken. De kleur is wel mooi maar zal denk niet in elke setup passen. Een zwarte erbij had mooi geweest.

Het scherm is enkel kantelbaar en niet in hoogte te verstellen of te draaien. Wanneer je het scherm gebruikt is het aan te raden om het scherm meer naar jezelf toe te kantelen omdat het scherm erg hoog is. Het verstellen van de hoogte en het draaien van het scherm heb ik echter niet gemist. Omdat ik op wat meer afstand zat was de hoogte verstellen niet echt nodig en draaien voegt al helemaal geen waarde toe volgens mijn mening.

Bouwkwaliteit

Dit is het zwakste punt van de monitor. Philips heeft hier zeker wat bonus punten laten vallen. Alles van het scherm is even goed afgewerkt en de naden zijn niet overal goed aangesloten. De achterkant voel als goedkoop plastic en kraakt een beetje als je er op drukt. Het scherm zelf kan je ook tever indrukken en als je er met je vinger overheen gaat lijkt het alsof je een olie vlek achterlaat. Dit trekt pas na ongeveer 5 minuten volledig weg. De aluminium voet van de monitor wiebelt soms teveel en komt snel los.

Maar na al dit negatieve vind ik het voor de prijs nog redelijk gedaan. Je hebt er niet veel last van tijdens het gebruik alleen als je de monitor verplaatst of iets te hard tegen je bureau aanstoot.

Het laatste min puntje is zeker de speakers de kwaliteit van de speakers is heel slecht. Het klinkt een beetje als je geluid afspeelt vanuit een put. Hier had ik voor de prijs wel meer van verwacht maar als je zoon monitor kan betalen dan kan je vast ook wel een mooi setje speakers krijgen. Zelf verkies ik mijn speakers er ook zeker boven

Ideale gebruik

Een echt ideaal gebruiksscenario is er niet echt. Het is een beetje een all rounder. Ik heb er voornamelijk op gegamed en video’s op gekeken. Daarnaast ook nog een beetje foto en videobewerking. Van de volgende dingen zal ik mijn ervaring laten weten.

Als eerste het gamen met de monitor. Zelf speel ik vooral spelen als Rainbow Six Siege en simulatie spelen als Projects Cars en Euro Truck Simulator 2. Vooral de simulatie spelen speelden erg fijn met dit scherm aangezien het zo groot is. De spelen als Rainbow Six Siege spelen hier wat minder op. Omdat je vaak je ogen meer van hoek tot hoek moet bewegen om alle informatie te zien. Ondanks dat vond ik het nog steeds erg fijn spelen.

Video’s kijken is echt ideaal op dit scherm. Door de grote van het scherm kan je lekker achterover gaan zitten en rustig je video kijken. De 4K resolutie laat alles erg perfect uit zien. Echter moet ik wel zeggen dat als je 1080p of lager gaat kijken is de ervaring niet superfijn omdat daarvoor het scherm eigenlijk te groot is.

En als laatste het foto en video bewerken. Zelf heb ik nog nooit zoon fijne ervaring gehad met het bewerken van foto’s en video’s. Hier heb je ook weer een groot voordeel aan de 4K resolutie. Het geeft je zoveel meer werk ruimte en je kan met meer precisie werken. Hierbij kan het handig zijn om de schaling te veranderen naar 125 tot 150 procent. De uitstekende kleurweergave zorgt voor een extra goede beleving tijdens het bewerken.

Heb jij ook een Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver?

Duidelijk en informatief review!
Leuke Review,

Ik heb deze actie ook gezien op Tweakers en hoopte op een poging dit scherm te mogen testen omdat ik ook op de markt ben / was voor dit scherm. Wat mij in diverse reviews opviel was dat het scherm qua ghosting en dergelijke niet al te best was.

Nu zie ik dat er U diverse games heeft getest maar zijn dit ook snelle games? Met andere woorden hoe zit het met de ghosting / input lag?
Zelf speel ik voornamelijk Rainbow Six Siege dus je moet daarvoor snel reageren en heb er binnen de test periode niks van gemerkt. Verder heb ik ook GTA 5, ghost recon wildlands en project cars mee gespeeld maar daar merkte ik ook geen input lag en was geen ghosting aanwezig naar mijn idee. Het zou kunnen dat hun het wel opvalt en mij niet maar dit is in iedergeval mijn beleving ermee.

Hopelijk heb ik je vraag beantwoord en mocht je er nog eentje hebben vraag maar raak! :)