XFX GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70F-UDF7 Review

Dedge 17 november 2005, 5.267 views

XFX GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70F-UDF7

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Overklokbaarheid
  • Warmte en Geluid
  • Extra's van XFX

Minpunten

• Nieuwere drivers van nVidia
  • Helaas het saaie koelblok

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Vooraf
Ik heb deze kaart gekozen omdat ik erg te pleiten ben over XFX en nVidia. nVdia vind ik beter dan ATI (niet iedereen). XFX vind ik een goed merk dat nét even wat extra's doet dan alle andere. De prijs is niet het goedkoopste, maar ik wou een kaart waar ik lekker lang mee vooruit kan. Eventueel later een 2de GTX erin.

Featureset
Natuurlijk komt de XFX in een prachtige doos aan. Na wat geklungel om hem eruit te halen heb ik hem in me hand. Groot ding, tot verbazing zag ik dat de koeler die ik verwacht had bij het product anders was. Op vele plaatjes zie je een cd-rom achtig reflecterend plaatje erop. Ik had een gewone standaard koeler die je ook bij de Asus 7800 GTX ziet. Alles was compleet, adapter voor mijn CRT, een flinke kabel voor de tv out, boekjes, cdrom, en 3 games: FarCry, X-Men en Moto GP2. Leuk dat ze die erbij doen, maar leuker was de CoD2 die ze bij de 7800 GT weggeven. De kaart heeft 2 DVI uitgangen en 1 tv-out uitgang. Dit is géén s-video, wat ik eerst dacht. Je moet de dikke kabel erin pluggen en daaruit krijg je de opties voor: Video in, Video uit, R uit, L uit, S-Video in en S-Video uit.

Prestaties
Ik heb de kaart op stock speeds lopen (evenals mijn CPU). Onder 2d mode, dus onder windows, draait de kaart op 275 Mhz. Bespaard weer wat hitte en energie. Als je een game opstart komen de echte snelheden pas aan het licht. De G70 core draait nu op 450Mhz. Het geheugen draait op beide 628 Mhz.
De spellen: Ik draai met deze kaart vooral de spellen: F.E.A.R. en CS:S.
CS:S. nu Vsync is uitgezet draait het spel op 110 FPS. Een lekkere score lijkt me.
F.E.A.R.. Dit spel heb ik na mijn driver update gedraaid, hier kom ik later nog op terug. Hij kan niet alles op Max. aan. Op high wil het spel zelfs nog wel eens lastig doen. Over F.E.A.R. ben ik dus niet heel erg posities.
De driver 81.84 is geinstaleerd. FEAR doet het goed. Alles op max en de resolutie op max geeft een gemiddelde FPS van 33. Een goed resultaat vind ik zelf.

3DMark Scores:
2005:
Alles @ Default: 8018 || Core: 500 Mhz, DDR3: 1300 Mhz

2003:
Alles @ Default: 17984 || Stock speed

Overklokbaarheid
Hier heb ik nog niet veel aan gedaan. Wel is het heel makkelijk om te klokken. Je voert CoolBit tot je register en voilá, je kan klokken in je nVdia paneltje. Ik heb het even op automatisch klokken gezet en 10 minuten later weer terug. De core ging naar 519 MHz ipv 450 MHz. Geheugen ging naar 653 MHz ipv 628 MHz.

Beeldkwaliteit
Mijn vorige kaart (Prolink FX5200) gaf onder windows een iets minder mooi beeld. Ik draai op een IIyama Vision Master 1403, een 17" zwart CRT scherm. Windows draait sneller met bijvoorbeeld het vervagen als je windows wilt afsluiten. Alles in windows gaat vloeiender om het zo te zeggen. In de games is de beeldkwaliteit extreem omhoog gegaan. De 5200 gaf laatst alleen nog maar blokjes. Alles ziet er haarscherp uit en draait prima.

Drivers
Hier is mijn eerst minpuntje over de kaart. Op de CD van XFX stond de driver versie: 77.77. Alles draaide goed en 3Dmark 05 gaf een score van 7800 ong. Ik wou die 8000 halen, dus ik snel nieuwe drivers halen. 88.94 zag ik op de site van nVidia. Snel downloaden en instaleren. Hup, en nog een keer 3Dmark. Wow!, een score van ong 7500. Dit had ik niet verwacht. Ik vind het gek dat mijn score met 400 omlaag is gegaan. Ik ga morgen maar terug naar 77.77. En dan kijken of me score weer +400 gaat. Zo ja, dan ben ik niet echt blij over de drivers van nVidia. Zo nee, moet ik is gaan kijken wat er mis is.
81.84
Mijn systeem draait een stuk lekkerder op deze driver. Bij Prestaties zie je er meer over.

Warmte- en Geluidproductie
Ook een pluspunt van de XFX versie is dat hij stiller is. De koeler draait op een toerental van 2000. Dit is niet te horen eigenlijk. Ik had zeker meer verwacht van zo'n kaart, maar het viel mee. Hierdoor had ik verwacht dat de warmte productie omhoog zou gaan. Ook dit viel mee. Onder windows 35 graden. Dit komt dus door de 275 Mhz. Als ik een game opstart stijgt de temperatuur en weet het de 55 te bereiken. Dit vind ik een goeie prestatie voor een krachtige kaart als deze.

Tsja, de prijs. Hij is wat duur zou ik zeggen, maar de verhouding tot de kwaliteit is prima! Hij heb hem voor 502 Euro gekocht, vlak voordat de prijzen van de kaart weer omhoog gingen. Het is een betrouwbare kaart. Nog een negatieve punten tegengekomen van de kaart zelf.

Kortom
Een echte lekkere gamerskaart. Alles kan op high gespeeld worden icm de juister drivers. Je moet er wat voor over hebben, maar dan heb je ook wat.

Heb jij ook een XFX GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70F-UDF7?

uhm,.

de drivers die xfx levert zou je als plus punt moeten zien want nvidia leverd knudde drijvers volgens je review.
de prijs tja wie een snelle kaart wil moet zwaar betalen en in verhouding vind ik hem persoonlijk niet duur. de grote zie ik niet als probleem en ik zie in de tekst ook neit zo snel waarom dit een bezwaar is.

ja je raad het al ik heb ook een xfx, gewoon no nonsens goeie kaart. verder redelijke review.

grr
Ja, ik zie de drivers ook als pluspunt van XFX. Maar mij lijkt het dat dat ook gewoon drivers van nVidia zijn? Terwijl drivers beter zouden moeten worden, is dat hier niet zo. Daarom ben ik niet echt blij met de drivers.
Prijs en grootte, eerlijk gezegd hebk die er een beetje te snel bij gezet ja, de grootte is geen probleem, en zoals ik in me review zei: Hij is wat duur zou ik zeggen, maar de verhouding tot de kwaliteit is prima! Hier blijf ik ook bij.
Ik heb ook een XFX 7800 GTX, alleen bij mij draait de core standaard op 499 en het geheugen op 650.

Ik vind de score die je haalt in 3D05 nogal aan de lage kant. Ik haal met mijn kaart zelf rond de 8500... En dat was met de 81.84 (non-WHQL) drivers. Als ik hem dan nog eens overclock kom ik tot de 8897 ...

Probeer die eens zou ik zeggen..

btw ik heb AMD X2 3800+
2 gig Geil
MSI K8N nforce 4-FI
Jij hebt een wel iets snellere pc, dus daarom misschien dat je meer 3dmarks haalt?
fear speel je met 2gig... niet gek dat hij alleen op high redelijk draait
Dan moet ik maar weer even sparen voor een nieuw 1 gig moduletje ^^
dit is met een overclock neem ik aan? of een extreme versie?
@ keldererik

De 05 is met overclock, 500 MHZ en 1300. De rest is stock
dan presteert je kaart onder, ik heb een xfx 7800gtx extreme, standaard draaiend op 490/1300, en die scoort 8465. Jij hebt nog eens 10MHz meer op de core. Het komt ook wel eens voor met een te verre overclock, de score alleen maar slechter word, ik heb verder een soortgelijk systeem: 64 3500+, 2gb ocz gold pc3200, msi k8n sli platinum.

Mag ik vragen wat voor voeding jij hebt? aangezien dit ook een belangrijke rol speelt.
Ik heb een Tagan 580 Watt U22. Daar zal het niet aan liggen denk ik.
hangt natuurlijk van zijn vorige videokaart af! de 7800's is wel zuiniger als de 6800's. Vergelijk je het daarmee, is het koeler.
Temperatuur van mijn kast is met 5 graden gestegen, ben overgestapt van Asus 6600GT met zalman vf700-cu.
Er zit geen lock op de fps in CS:S. Je moet even Vsync uitzetten. Dan zul je zien dat je hoger komt. Vsync zorgt ervoor dat je FPS gelijk is aan de refreshrate van je monitor.
nee vsync staat voor vertical syncronisation, en voorkomt tearing. kan ook wel wezen dat het met je refreshrate te maken heeft,
maar als ik op 85 hz speel heb ik alsnog 60 fps max
mijn xfx extreme had geen hologram koeler -_-'
hmm vreemd ik heb hem wel gekregen, niet dat ik hem gebruik want ik heb waterkoeling erop (nexus H²O)
Nieuwe Resultaten:

CSS draait rond de 110
FEAR draait op 33 gemiddeld met maximale settings en maximale resolutie.

3Dmark 05:

3Dmark 03:
Mooie review.
Wel leuk om een vergelijking te trekken met de andere review van Asus (survey door Darker).

Iig nog buiten mijn bereik.
Ook al zijn de prijzen wel iets aan het zakken.