Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi 32GB (2016) Zwart Review

xs4me 14 juni 2017, laatste update op 3 juli 2017, 1.844 views

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi 32GB (2016) Zwart (Product gekocht)

Perfecte vervanger voor m'n iPad air 2. Echt een verademing. Zie de volledige review.

Pluspunten

• Scherm
  • Gewicht
  • Dun
  • Snel
  • Android

Minpunten

• Accu
  • Geen snelladen
  • Terug/App drawer knoppen
  • Geluid wat matig

---

Na jarenlang iPad's te hebben gehad nu dan toch eindelijk de stap gezet naar Android.
De relatie tussen mij en iPad is er 1 met haat en liefde. Eigenlijk heb ik me altijd enigszins geŽrgerd aan de beperkingen van de iPad. Met name qua tekstinvoer en -correctie en de hele gebrekkige opties m.b.t. lokaal streamen vanaf m'n NAS. Bovendien vond ik ze eigenlijk altijd maar wat traag en WiFi ontvangst ook wat dubieus. Maar wellicht dat dit door de wisselwerking met m'n ASUS routers komt, ik had er op m'n Android telefoon en nu ook met de Tab S2 geen last van.
Sowieso is iOS nooit meer zo snel geworden als iOS6. Anderzijds de voordelen dat er goede apps voor waren weerhield me er voorheen van om de stap naar Android toch maar niet te nemen.

---

Wat zocht ik in een nieuwe tablet?

• het Android besturingssysteem om het meer open karakter en goede ervaringen met de telefoon (Altijd Android's gehad).
  • een top scherm (+- 10 inch, want kleiner en dan geef ik de voorkeur aan m'n mobiel).
  • mobiel en licht.
  • Goede accuduur.
  • Snelle prestaties.
  • Prijs/kwaliteit waardig.
Eigenlijk bleven er met mijn eisen maar weinig over. Ik kwam uiteindelijk op 4 opties uit:
  • Samsung Galaxy Tab S3
  • Samsung Galaxy Tab S2
  • Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016)
  • Huawei MediaPad M3
  • Huawei MediaPad M2
In 1e instantie dacht ik aan de Tab A10.1 om de vele positieve reviews. Met name de balans hardware vs accuduur vs prijs was bijzonder interessant. Alleen wilde ik toch wel erg graag zo'n mooi Super Amoled scherm wat de A10 niet leverde. Ook sprak het veel dunnere en lichtere ontwerp van de S2 me meer aan. Het scheelt bijna de helft in gewicht. De meerprijs waard besloot ik.
De mediapad M3 vond ik uiteindelijk wat te klein voor mijn doeleinde en, net als de M2, geen Amoled scherm, dus die vielen ook af.
De volgende overweging was de S3, welke qua hardware weer meer bij de tijd is, maar ik kon me die meerprijs niet verantwoorden met o.a. een stylus pen die ik niet nodig heb, dus werd 't de S2.

Featureset

Tja, er zit alles wat ik nog heb en wat je van een tablet vandaag de dag kan verwachten op. Wel zijn zaken als Infrared transmitter e.d. niet langer meer aanwezig. Voor sommige mensen die 'm als afstandsbediening gebruiken een valide overweging. Voor mij niet langer meer van toepassing met m'n Harmony Ultimate One setup (WiFi naar IR dongle).
Wat ik wel jammer vind is dat er geen snel lader op zit. Want dat had de iets mindere accuduur goedgemaakt. (zie kopje accuduur)

Prestaties

Dit verbaasd me nog het meeste. Ik had verwacht hierop wellicht iets in te leveren t.o.v. de iPad, gezien de wat oudere chipset. Maar het is echt een sneltrein vergeleken met de iPad Air 2. Met name het navigeren en het surfen gaat gewoon veel sneller. Voelt echt allemaal heel snappy aan. Echt een verademing.

Beeldkwaliteit

Ik ben gek op die contrastrijke Amoled schermen van Samsung. Al vind ik 't verschil met de Air 2 niet groot en het zijn beide hele mooie schermen. De Tab S2 wint 't net als 't gaan om zwartwaardes. T.o.v. andere Android tablets wel een groot verschil.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Tweedelig. Qua formaat en gewicht is de S2 echt super. Lichter en dunner dan de iPad "Air" 2. De Air heeft echter een metalen body wat een wat meer premium gevoel geeft. In mijn ervaring is kunststof degelijker bij vallen en daarnaast dus lichter, dus in mijn optiek beter. Beide hebben een mooie premium look met een volle glazen front. Ik heb geen val test gedaan, dus qua degelijkheid kan ik verder weinig zeggen. Samen met de (geweldige) Samsung S2 cover durf ik wel te stellen dat dit meer solide en premium aanvoelt (zie kopje accessoires).

Ergonomie

Gewoon prima. Dunne bezels zorgen ervoor dat het, ondanks 't 9,7" scherm, prima te gebruiken is. Er is maar 1 nadeel wat duidelijk voor de iPad spreekt. Waar je op de iPad altijd de home knop klikt om terug te gaan (of 2x klikken voor app drawer), gebruik je op de S2 touch buttons (terug en app drawer) naast de home knoppen. Omdat je een tablet roteert en ook weleens ondersteboven heb, ben je de context weleens kwijt van welke knop nou welke is. Bovendien zijn het geen fysieke knoppen en gaan die ledjes die dat duidelijk maken ook vaak uit, wat het behoorlijk irritant maakt.
Duidelijk een verbeterpunt voor Android tablets in gebruik, gewoon werken met 1 knop ipv 3 is een stuk makkelijker. Voor terug kun je ook swipe acties verzinnen.

Warmte- en geluidsproductie

Geen warmte waar te nemen. Geluid van de speakers is op zich wel prettig, maar zit aan 1 kant (mono effect) en gaat niet echt hard en blokkeer je weleens een beetje met je hand. Minder als bij de iPad.

Mobiliteit

Mobiliteit is ongekend voor een 10" tablet formaat. Super lichte tablet, voor zover ik weet de lichtste 10"-er. Wat fijn in de hand houdt. Je merkt het verschil duidelijk, zeker na een tijdje.

Accuduur

Accuduur is wel duidelijk wat minder dan de iPad. Ik heb 't niet gemeten, maar ik durf wel te stellen dat ik op de iPad 2x langer op een batterij deed. Bovendien duurt het opladen van de S2 ook langer. Dus dat is toch niet helemaal volgens "high-end standaard".

Streaming

1 van de onderdelen die ik maar niet goed werkend kreeg was het streamen van video vanaf m'n Synology NAS. Elke videospeler app mankeerde wel wat, vaak een missende codec (DTS, AC3 e.d.) waardoor ik maar selectief dingen kon afspelen. PLEX geprobeerd, maar daarvoor moest de video getranscode worden, zodat de codecs niet langer nodig zijn, maar dit bleek te zwaar voor m'n Synology NAS (geen instapper, een DS1813+).
Is dat nu beter op de Samsung? Jazeker. 1 van de videospelers installeren (overvloed aan opties zoals MX player, VLC etc) en gaan met die banaan. 0 problemen, super soepel, met werkende subs zelfs. Echt ideaal.

Apps

Een punt waarvoor ik de afgelopen jaren toch bij de iPad bleef waren vooral de (aangeschafte) apps. Je hebt ze immers gekocht en over het algemeen van hoge kwaliteit. Doch, nadat ik nog 's goed analyseerde gebruik ik in de praktijk helemaal niet zo vaak apps. Ik heb er wel veel, maar het is toch vaak een beetje surfen of dezelfde informatie kunnen vinden op een website (vaak nog beter ook). Er zullen vast wat apps zijn die ik zo nu en dan zal missen, maar tot nu toe mis ik nog helemaal niks. En ik krijg er andere zeer goede apps, zoals Swiftkey vooral, voor terug. Een hekel punt van de iPad was namelijk de tekstinvoer en correcties. Dat gaat, als je Android gewend bent, zo tergend traag en correctie zo hopeloos slecht, dat alleen al Swiftkey kunnen gebruiken het meer dan waard maakt :-) Formulieren en invoervelden invullen gaat ook veel sneller nu. Nee, geen punt waarop ik het gevoel heb dat ik ingeleverd heb. Eerder het tegendeel. Android biedt toch juist wat meer smaken. En qua kwaliteit valt het me alleszins mee. Al mis je misschien net die finishing touches bij sommige apps, maar het verschil is inmiddels kleiner dan ooit. Qua functionaliteit ga je er in ieder geval op vooruit.

Accessoires

Ik heb de officiŽle S2 tablet cover genomen. Niet alleen voor bescherming, maar vooral ook als standaard. Je betaald wel wat meer als een 3rd party cover, maar je krijgt er echt een top cover voor terug. De flexibiliteit om de standen in te stellen plus de stabiliteit dankzij z'n metalen interieur maakt 't echt een no-contest vergeleken met de iPad hoes (ook officiŽle). Die van de iPad viel nogal eens om, zeker op bed met een wat zachtere ondergrond. Bijzonder blij met de combinatie.

Prijs & conclusie

Beetje een mixed bag. Voor deze prijs zit je toch in de premium range. Je krijgt er wat verouderde hardware voor, echter, is deze wel in 2016 geŁpdatet en bovendien is die in de praktijk echt super snel en snappy. Dus, who cares?
Het meest negatieve van de tablet vind ik nog wel de ietwat beperkte accuduur. Het is niet zo dat je dagelijks moet opladen zoals bij de meeste telefoons. Als je 'm zo nu en dan gebruikt gaat die makkelijk een week mee. Maar toch, vergeleken met de iPad, duidelijk een groot verschil. Bovendien vind ik 't een gemis dat die behoorlijk traag oplaad. Dat maakt het dubbelop een wat zwakker onderdeel.
Scherm is echter top. Bouwkwaliteit en 't compact design is top. Het lost meerdere problemen die ik met de iPad had op en i.c.m. de cover ook een verademing. Dus ik ben zeer zeker blij met de overstap.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi 32GB (2016) Zwart?

Thx xs4me, jou review heeft me ervan overtuigd om ook de S2 aan te schaffen. Mede ook omdat ik de meerprijs van de S3 me niet kan en wil veroorloven.
Bedankt voor je leuke review.
Ik overweeg 'm nu te kopen (18% korting bij de MM).
Heb jij reeds een upgrade naar Android 7 Nougat? Volgens diverse berichten op het web, dan zou Nougat reeds uitgerold moeten zijn voor de Tab S2..

[Reactie gewijzigd door G.Shumway op 19 september 2017 11:22]