Specificaties 13,3" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Notebook Air 13,3" Review

misterTweakers 8 juni 2017, laatste update op 30 juni 2017, 2.435 views

Xiaomi Mi Notebook Air 13,3" (Product gekocht)

Een goede laptop voor een keurige prijs. Mooi scherm, goede behuizing, dedicated videokaart.

Pluspunten

• Naast de standaard Intel graphics, ook een GTX 940MX
  • Snelle SSD
  • Mooi scherm
  • Snelle processor
  • Design

Minpunten

• Gloeiend heet bij gamen
  • Korte oplaadkabel

Ik was op zoek naar een nieuwe laptop omdat mijn oude toch al wat gedateerd begon te raken. Nadat ik de hele Tweakers Pricewatch had afgekeken had ik toch nog niet de juiste laptop gevonden. Totdat ik in China ging kijken. Daar vond ik deze laptop met goede specificaties voor een relatief gezien lage prijs. Hij had een dedicated gpu, en dat in een mooie kleine behuizing. Het enige wat voor mij het struikelblok was, was de invoerkosten. Uiteindelijk heb ik hem toch besteld, en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.

Ik heb deze laptop zelf gekocht op Gearbest. Daar heb je bij deze laptop 2 keuzes: het Chinese warenhuis en het warenhuis in Hong Kong. In Hong Kong is hij 587 euro. Dat is best wel vreemd, gezien de standaard optie (China) over de 600 euro is. Ik heb uiteraard de Hong Kong versie in Silver besteld.

Indien gewenst linkje: http://www.gearbest.com/laptops/pp_421980.html?wid=4

De bestelling ging heel gemakkelijk. Je kan betalen via Paypal, en zelfs met Ideal. na de bestelling krijg je wat punten in je account gestort, waardoor je bij een volgende aankoop korting krijgt (rond de 11 euro krijg je bij deze aankoop in je aankoop in je account gestort)

Het duurde even voordat de laptop ook echt verzonden werd. Misschien niet helemaal meer op voorraad? Maar nadat hij verzonden was, was hij er ook wel binnen een paar werkdagen. Hij word verstuurd via DHL, en ze beloven een levertijd van 3-10 werkdagen. Gelukkig hebben ze ook nog gratis verzending, zodat je daar niet extra voor hoeft te betalen.

Het hele pakket zit in een grijze zak, waar weer een bruine doos in zit. Overigens is dit waarschijnlijk al een doos van Xiaomi, wegens het Intel logo op de doos.

In de bruine kartonnen doos zit de echte doos van de laptop. Die word keurig op zijn plaats gehouden door twee piepschuimblokken. De doos is geseald, zodat je zeker weet dat er niemand in is geweest.

Overigens is de doos heel klein. Op het eerste gezicht dacht ik dat ze per ongeluk het kleinere model hadden opgestuurd, maar de doos past precies om de laptop.

De Xiaomi doos, met Chinese tekens

In de doos vindt je bovenop de laptop (ik geloof ook geseald), en daaronder vind je alle accessoires zoals de oplader (welke ik wel erg kort vind), en de gebruikers aanwijzing. Gelukkig is Gearbest zo aardig geweest om er een Europees plugje bij te doen (zit overigens niet in de Xiaomi doos, maar los in de bruine doos of in de zak).

De (korte) oplader met de EU plug

De laptop beschikt over keurige specificaties. De processor die in de laptop zit is een I5 6200U. Wat mij vooral wel aanstond was dat er een GTX 940MX verwerkt zat in deze kleine laptop. Zodat je de laptop ook voor wat zwaardere grafische taken kan gebruiken. Verder heb je de beschikking over 8GB DDR4 geheugen, een een 256 GB snelle pricewatch: Samsung PM961 256GB SSD

Verder heb je de beschikking over een prachtig scherm. Het verschil merk je pas als je er een tijdje op werkt, en daarna weer even terug kijkt op je oude laptop om wat bestanden over te zetten. Het is een 1920 x 1080 IPS scherm wat best wel scherp gesteld kan worden, en wat mooie kleuren laat zien.

Het scherm, en ja.. ik had het scherm aan de zijkant moeten schoonmaken ;)

De laptop komt met een Chinese versie van Windows 10. Sommige mensen zetten dat als minpunt, maar omdat we hier op Tweakers zitten doe ik dat maar niet :)
Een beetje Tweaker weet dat makkelijk te veranderen in een Nederlands/Engels talige versie. Ik heb zelf ook een nieuwe frisse installatie gedaan, omdat me dat toch een wat fijner gevoel geeft.

Verder heeft de laptop twee USB 3.0 poorten, een USB-C poort waar je ook mee oplaad, en een HDMI poort, en ook zeker niet onbelangrijk: een 3,5 mm poort voor je oordopjes/koptelefoon.

Alle poorten die aan de laptop zitten

Waarom ik hem zelf ook gekozen heb, is vanwege zijn gewicht, De laptop weegt gelukkig vrij licht (1,28 kg).

Er blijken AKG speakers op de laptop te zitten, waar best wel hard geluid uit komt, en verder heeft hij Dolby Audio.

De laptop heeft wat weg van een Macbook pro. De laptop zelf ziet er vrij stevig uit, alleen het scherm is wat wiebelig. Voor de rest lijkt alles stevig in elkaar zitten. In het begin leken de usb poorten een beetje stroef te gaan, maar na een paar keer een externe muis aangesloten te hebben(dus de poortjes gebruikt te hebben) lijkt het probleem wel verholpen te zijn.

De laptop is overigens wel klein. Hij is sowieso al kleiner van formaat wegens zijn 13,3 inch, maar omdat de kleine randen om het scherm zitten maakt dat de laptop in formaat ook gewoon een stuk kleiner.

Wat is zelf heel mooi vind, is dat het scherm bestaat uit een mooie glazen plaat, in plaats van nog wat lelijke plastic randen erom heen.

Het toetsenbord vindt ik zelf heerlijk typen. Je hebt gewoon grote toetsen (niet van die priegelende kleine toetsjes). Je hebt van die toetsenborden die een halve meter indeuken als je een toetsje indrukt, maar deze blijft gewoon keurig op zijn plek zitten. Wel een nadeel is dat de aan/uit knop naast de delete knop zit. Als ik de delete toets wil gebruiken heb ik al een paar keer bijna op de aan/uit knop gedrukt. Misschien is het ook wel een kwestie van wennen, maar dan nog kan je van de delete knop op de aan/uit knop glijden.

Het toetsenbord en de touchpad

De touchpad moet ik zelf even aan wennen. Ik kom van een laptop waar je fysieke knoppen hebt, en hier zitten ze ingebouwd in de touchpad. De touchpad heeft een goede grootte waardoor je lekker de ruimte hebt.

Dan nog wat benchmarks.

Geekbench 4 scores

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Djr7iWpqB8wfqU.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Djr7i2NHYX71fe.png
Cinebench R15 scores

Met de Cinebench cpu score scoort hij gelijk aan de desktop versie van de I5 760. Uiteindelijk zijn dit allemaal cijfers, en gaat het met deze laptop vooral om gebruikersgemak en dat alles vlot en snel draait. En dat is iets wat deze laptop doet.

Daarnaast zijn de scores te zien van de videokaart, en die scoort iets hoger dan de HD 5770. Volgens mij presteert hij in real life wel een stuk beter dan de HD 5770 (hun bekijken het ook via het hele testsysteem).

Dan was er verder nog wat interessants te ontdekken aan de SSD. Mijn eerste benchmark kreeg verdacht lage uitslagen, als je vergelijkt met wat de ssd zou moeten kunnen halen. Er zit een Samsung PM961 SSD in. Uiteindelijk heb ik de drivers geupdated, en dat haalde gelukkig de snelheden wat omhoog.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Djr7i1gRd9oxm0.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Djr7izytolnNgo.png
Voor en na de driver installatie

Om het even zonder cijfers te zeggen is deze SSD snel genoeg voor de gemiddelde gebruiker. De laptop start snel op, en bestanden lezen en overschrijven gaat ook snel. Mocht je ooit deze laptop aanschaffen, en ook de drivers wil hebben, kan je altijd even een pm doen.

Ook een belangrijk onderwerp :) Ik was toch wel benieuwd wat deze laptop laat zien op gebied van gamen. Voor lichte games kan het prima zijn, en voor zwaardere games moet je de instellingen wat terugschroeven. Ik heb even een paar games geprobeerd, waaronder Rainbow Six Siege en natuurlijk Battlefield 1 :)

Rainbow six siege speelt hij af tussen de 30-40 fps op 1080P low settings. Dat is voor mij wel even wennen omdat ik het normaal op mijn desktop op >60 FPS speel.

Bij Battlefield 1 heb ik Campain en Multiplayer gespeeld. Op Campain zat je net boven de 30 FPS op 1080P low settings. Op multiplayer kwam je tussen de 20-30 FPS uit. Soms net erboven, en dan weer wat eronder. Ik heb toen de resolution scale gezet op 65% zodat je tussen de 30 en 40 FPS uitkwam. Het ziet er dan natuurlijk wel een stuk minder uit, maar toch nog altijd beter dan 720P.

Battlefield One Campain mode

Als ik er nog meer games op test update ik deze review.

Aandachtspunt: De laptop word gloeiend heet met gamen. Misschien ga ik nog een keer de koelpasta vervangen, maar wat sowieso al een optie is, is om aan de achterkant een notitieblokje te leggen zodat de warmte beter onder de laptop uitkomt. Met gamen word het toetsenbord echt warm, zodat je soms wel eens je vingers van het toetsenbord moet halen. Maar het gedeelte waar je bijna je vingers verbrand is het balkje boven het toetsenbord.

Xiaomi heeft het over een 9.5 uur batterijduur, maar dat is wel wat overdreven als je hem echt gebruikt. Ik heb geen exacte cijfers, maar weet wel dat het lastig gaat worden om die 9,5 uur te halen. Op het moment van schrijven ben ik hier dus een review aan het schrijven, muziekje op de achtergrond, net even een game geopend voor een foto, en dan heb ik in 2 uur zo'n 30 procent verbruikt (op 25% schermhelderheid, en heel kort even op 100)

Een prachtige laptop met leuke specificaties voor relatief weinig geld.

Ik zou het op prijs stellen als bij typefoutjes een pm gestuurd werd.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Notebook Air 13,3"?

Zeker interesse voor foto's. Dank je.
Ga ik inderdaad nog toevoegen. Vanavond of anders morgen.
Mooie review! Ik zie net dat xiaomi een revisie heeft uitgebracht mocht je chinees kunnen: https://detail.tmall.com/...7310518&scene=taobao_shop
maar deze is zo'n 660 euro omgerekend (ex btw) met i5 7200u en geforce mx150.

Verder hoe zit het met het openmaken en upgradability? is alles vastgesoldeerd?
Dank :)

Misschien wel interessant om ook een keer die revisie aan te schaffen.

Je kan hem aan de onderkant openmaken, door wat schroefjes los te draaien. (net zo als een Macbook), maar je kan bijvoorbeeld het geheugen niet upgraden. Volgens mij kan je wel een 2e ssd toevoegen.
Als ik op de site van Gearbest en ook die van bv. Notebookcheck kijk kan je zowel de bestaande SSD upgraden als inderdaad een 2e M.2-2280 toevoegen.

Ik maak me wel enigszins zorgen over die 2 ventilatoren. Je geeft in je review aan dat het toetsenbord gloeiend heet wordt en ik veronderstel dat die 2 fans dan overuren draaien. Hoe ervaar jij het kabaal van die twee? (Daarentegen staat op notebookcheck dan weer te lezen dat ze over het algemeen juist heel stil zijn). Ook trof ik een paar verhalen aan van ratelende fans (defect?) zoals hier en hier Op zich geen ramp allemaal als die fans maar makkelijk te vervangen zijn en ik vraag me af hoe bv. Gearbest hiermee om gaat.

Overigens geeft XiaomiInsider de aanwezige tweakers hier een leuk inkijkje in deze aantrekkelijke laptop. :)
Hartelijk dank voor de links :)

normaal gesproken zijn ze vrij stil, maar zodra je gaat gamen gaat hij inderdaad wel kabaal maken. Ik gebruik zelf een koptelefoon, dus voor mij maakt het niet zo veel uit, maar als ik hem afzet, hoor ik hem wel hard blazen.

Ratelende fans heb ik niet op idle, maar met gamen zou ik het niet weten. Zou ik even moeten testen, maar volgens mij ratelen ze niet echt, maar is het meer een hard blazen.

Hoe de support van Gearbest is in deze dingen zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar als je echt ratelende fans vanaf begin af aan hebt zullen ze misschien wel een vervangende laptop opsturen :?
Hoeveel inklaringskosten heb je betaald? Heb hem ook net besteld.
Op deze website kan je het ongeveer berekenen: http://www.invoercalculator.nl/

Maar er komt inderdaad best wel wat bij.
Mooie review! Ik heb hem zelf al een tijdje in bezit en ben er ook super tevreden mee. Ik heb er 630 euro voor betaald en ben 50 euro kwijt geweest aan het invoeren, ook via Gearbest.

Voor mij is het warm worden tijdens het gamen ook een minpunt, echter denk ik dat er weinig laptops zijn met deze afmetingen en een dedicated gpu die het veel koeler kunnen houden. De lengte van de oplader heb ik niet zoveel moeite mij, wel jammer dat de kabel vastzit aan de adapter anders kon je er nog een andere aan hangen.

Zou je mij de driver van de SSD even kunnen PM'en? Deze kan ik wel gebruiken :)
Hartelijk dank :)

Ik heb hem nu inderdaad ook een tijd, en ben er zelf ook super blij mee. :)

Wat je zegt over het warm worden is inderdaad zo, dat het lastig is om goede koeling in zo'n kleine laptop aan te brengen, maar het is wel jammer als je aan het gamen bent, dat je hand wegbrand.

De lengte van de kabel vind ik persoonlijk toch een wat groter probleem, vooral als ik wat verder van een stopcontact zit, maar vaak weet ik het wel op te lossen met een stekkerdoos/verlengsnoer.

De driver krijg je via PM :)
Je kunt natuurlijk altijd nog een andere lader kopen, alleen blijkt dit in de praktijk helaas nogal lastig.

Een oplader waarvan ik zeker weet dat ie goed werkt is die van de nieuwe macbook pro's, deze is echter een beetje prijzig. Ik heb zelf deze oplader op Amazon gekocht. Geen aanrader helaas, ik krijg tijdens het opladen met deze oplader enorme framedrops.

De officiele sleeve van Xiaomi is trouwens wel een aanrader, kun je geloof ik bij Gearbest vinden voor +-20 euro.

Nogmaals bedankt voor de driver ;)
Ik heb al een sleeve van Aliexpress :) Alsnog dank voor de tip :)

Over die lader is wel handig ja. Misschien haal ik er dan nog een keer een. Maar opzich is het zo ook prima uit te houden. (beetje passen en meten) ;)
+1000 ptn voor de review!!
Ik heb op dit moment een best oude laptop die het nog redelijk doet. (HP-Envy 14 Beats Edition) Tijdens mijn zoektocht ben ik deze laptop tegen gekomen. Na het e.e.a. te hebben gelezen ben ik van mening dat deze laptop #1 staat op mijn lijstje.

Zelf studeer ik Civiele Techniek en ben ik dagelijks in de weer met de programma's AutoCAD Civil 3D en Revit. Omdat mijn laptop echt aan vervanging toe is, zoek ik een goede en goedkope oplossing.

Nou is mijn vraag of het verstandig is om dit soort programma's te draaien op deze laptop.

Ben benieuwd naar je mening! mvg, OCDP
Hey OCDP, dank voor je leuke berichtje :)

Ik heb zelf niet veel ervaring met die programma's, maar zodra ik er games op draai, word het toetsenbord gloeiend heet. Ik weet niet of dat ook met AutoCAD, ed. Het geval zal zijn.

Overigens is er ook al een opvolger van deze laptop uit, met een nieuwere generatie processor, en een nieuwere videokaart. Maar volgens mij is die wel een stuk duurder. Maar misschien word die wel minder warm.

Overigens ben ik zelf wel enorm tevreden met mijn laptop, en gebruik ik hem vooral als Hackintosh (dual boot met Windows 10).

Dus wat betreft die programma's kan ik je niet veel verder adviseren :'(
Maar toch hoop ik dat je wat aan mijn informatie hebt.

Vriendelijke groet,

MisterTweakers
Thanks voor de reply!

Denk dat ik het erop ga wagen en de laptop ga kopen! Wel als aanvulling op mijn huidige laptop.

Overigens valt mij ook nog iets anders op.. In jouw review heb je een link geplaatst naar de site van Gearbest. Als ik op de link druk, kom ik netjes terecht op de productpagina. Onder het kopje ''Size'' staan twee verschillende versies. Chinese Windows 10, of een niet geactiveerde Engelse Windows 10 versie. Kies ik voor de laatste, dan scheelt het al gauw 250,-. Ik heb zelf echt geen idee wat voor extra werk mij dat gaat opleveren. Is dat slechts een kwestie van Windows opnieuw installeren, of koop ik dan een laptop waarmee ik naar een specialist moet om het op te lossen? Overigens wil ik Windows linea recta opnieuw installeren zodra ik hem binnen krijg.

Link naar de productpagina: https://www.gearbest.com/laptops/pp_453000.html

Met vriendelijke groet,

OCDP.
Ik had die keuze niet :) , maar hij is op het moment wel enorm goedkoop.

In principe als je een nieuwe Windows koopt zou het met de tweede optie ook gewoon moeten kunnen.