Makita DHP481 Review

Devler 8 juni 2017, 235 views

Makita DHP481

Handig, krachtig toestel geschikt voor allerlei zaken. Vooral de klopboorfunctie maakt dat dit toestel een ideale all rounder is.

Pluspunten

• 18V accu Li-Ion
  • Quick Charge
  • Klopboorfunctie
  • Brushless
  • Nauwkeurig, stabiel

Minpunten

• Zwaar
  • Groot
  • Luide oplader
  • Dure batterijen

Voor onze nieuwbouw verder af te werken was ik op zoek naar een degelijk, betrouwbaar en vooral makkelijk hanteerbaar toestel dat wel tegen een stootje kan.

Na wat wikken en wegen en vooral goede ervaring op het werk met het merk Makita besloten om de gok te wagen en de DHP481 aan te schaffen.

In de doos:
- DHP481 body
- Accu 18V 4.0Ah
- Handbeugel
- beugel om de machine aan de riem te hangen
- 2 schroefbits in een handige houder
- Handleiding

Ik heb de handboormachine voornamelijk gekocht als boormachine, niet als schroefmachine. Vooral de klopboorfunctie en de min of meer compacte vorm hiervoor waren doorslaggevend.

Bovenop de machine is een selectie te maken tussen de 3 functies: Schroeven, boren en klopboren voor steen (en beton). Verder kan een keuze gemaakt worden tussen snelheid 1 (langzamer, nauwkeuriger) en snelheid 2 (sneller) wat vooral tijdens het boren belangrijk is.

Klopboorfunctie:
Hoewel ik mijn twijfels had over het vermogen waren deze compleet ongegrond. Bij het ruwbouwgedeelte van onze nieuwbouw heb ik elektrische kabels moeten vergrendelen in beton waarvoor gaten geboord moesten worden. Op stand 1 (er zit een keuzeschakelaar boven op de body) ging dit moeizaam, op stand 2 al een heel stuk makkelijker. Nadeel is dat de makita een erg hoog toerental heeft en de gebruikte boren (6mm) hier erg snel door slijten.
Zodra de gaten werden geboord muren, hout, ... komt de machine volledig tot zijn recht. De nauwkeurigheid waarmee gaten worden geboord, zowel met als zonder beugel, zijn het grootste verkooppunt. De machine is voorzien van een traploze snelheidsregeling via de "trekkker" waardoor een nauwkeurige aanzet mogelijk is.
Verschillende gaten in steen heb ik moeten verruimen omdat de bijhorende plug net niet in het gat paste.

Schroeffunctie:
Door het grote vermogen van de machine wordt het indraaien van schroeven kinderspel. Schroeven in hout grijpen makkelijk en worden nauwkeurig vastgezet. Wel moet hierbij rekening gehouden worden dat door het grote vermogen en een niet passende schroefbit het regelmatig kan voorvallen dat de koppen van de schroeven worden beschadigd.

Overige:
Onderaan de body is een witte LED gemonteerd om de werken wat bij te lichten. Deze is redelijk goed gepositioneerd en verlicht de werkruimte waar geboord moet worden. Eveneens onderaan is een spanningsindicator om de batterijen wat op te kunnen volgen. De nieuwste accu's zijn voorzien van een eigen indicatie op de accu zelf, deze werkt net zo goed.

Batterijsysteem:
18V, dus vermogen genoeg. Makita adverteert dat het quick charge systeem ervoor moet zorgen dat een 3Ah batterij op 40 minuten volledig geladen is. Omdat ik 2x 4.0Ah batterijen heb was het interessant om deze vlot te kunnen wisselen. Batterij 1 wordt gebruikt, batterij 2 wordt geladen. In onze situatie konden we vlot wisselen tussen de batterijen omdat de machine niet continu werd gebruikt. De laadtijd van de 4.0Ah was +-40 minuten, wat voor ons meer dan snel genoeg was.
De duurtijd van een batterij was ruim voldoende voor ons gebruik. Ik heb de batterijen slechts 1 keer moeten opladen gedurende de werken.
Bijzonder is dat de machine zijn vol vermogen blijft gebruiken zolang de batterij nog genoeg spanning levert. De werking wordt niet afgezwakt bij een legere batterij maar blijft 100% leveren tot de batterij te leeg is, dan stopt de werking.

Toch zijn er enkele nadelen aan de machine. De bouwvorm is redelijk groot, groter dan we gehoopt hadden. Dit maakt dat de machine niet in compacte kasten gebruikt kan worden.
Bij de grote bouwvorm en groot vermogen komt een groter gewicht. Mijn vriendin kan de machine vlot gebruiken maar zodra er op een lastige positie geboord moet worden is deze te zwaar voor haar.
De oplader heeft een ingebouwde ventilator. Deze kan ervaren worden als lawaaierig zolang deze aan het laden is. Voor ons in de ruwbouw en nadien afwerking geen probleem.
Met 1 batterij kan heel wat werk verzet worden, doch is het makkelijk een tweede te hebben zodat er vlot gewisseld kan worden. De prijs van een officiŽle batterij is niet mals,. zeker wanneer naar de 4.0Ah en de 5.0Ah gekeken wordt. In Nederlkand was er een actie waarbij een 2de accu gratis verkregen werd bij aanschaf van een machine waar wij van geprofiteerd hebben.

Al bij al 1 van de betere aankopen geweest vwb een handboormachine. Zeker wanneer gepland wordt om meerdere accu machines aan te schaffen is Makita aan te raden.

Heb jij ook een Makita DHP481?