Sony MDR-XB50AP (Rood) Review

LankHoar 6 juni 2017, 191 views

Sony MDR-XB50AP (Rood)

Deze oordopjes heb ik nu ruim een half jaar in gebruik, en ze bevallen me redelijk. De dopjes zelf zitten heerlijk. Liever zou ik 3,5 sterren geven, echter kan dat niet. Gezien de prijs laag is rond ik het daarom af naar 4 sterren.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Stevig
  • Niet alleen in-ear, ook getwist dus zit heerlijk
  • Microfoon van prima kwaliteit

Minpunten

• Bas had beter gemoeten, zeker omdat daarmee geadverteerd wordt
  • Erg lomp en opvallend

Deze oordopjes heb ik nu ruim een half jaar in gebruik. Ik kocht deze omdat ze een goede bas zouden geven. Helaas is mijn bas beleving niet beter dan bij oordopjes met een vergelijkbare prijs. Dat is helemaal jammer omdat de dopjes vrij groot uitvallen, waarschijnlijk om de indruk te wekken dat er stevige cones in zitten (smaken verschillen, en ik houd er niet zo van). Desalniettemin is de bas response niet slecht.

Door de grote dopjes voelt het hele zaakje wel stevig aan; de bouwkwaliteit is prima. De verf laat wel een beetje los na een paar maanden.

De dopjes zelf zitten heerlijk, en dat komt voornamelijk omdat ze gevormd zijn naar je oor. Ze zitten dus niet alleen in-ear, maar zijn ook een tikje gedraaid waardoor ze echt perfect zitten. Sinds ik dat heb gemerkt heb ik besloten niet meer anders te willen.

Gezien ik vaak bel wilde ik graag headphones met een microfoon. De microfoon die hier bij zit levert prima kwaliteit. Ik hoor nooit klachten over ruis, en het bereik is ook goed; ook wanneer je hem niet vlak naast je mond houd kan de ander je prima horen. Het microfoon gedeelte laten bungelen is dus geen probleem. Dat gezegd hebbende moet je niet in een erg luide omgeving zijn (trein die voorbij raast bijvoorbeeld), gezien de ander dat ook erg goed hoort. Of dat anders is dan zonder dopjes bellen? Ik denk het niet :)

Al met al bevallen ze me redelijk, hoewel ik ze niet weer zou kopen. Wanneer deze stuk gaan wil ik toch iets meer investeren (50-100E) om voor betere geluidskwaliteit te gaan. Ben je echter op zoek naar headphones met een prima geluid, stevige bouwkwaliteit, en die ook een microfoon heeft? Dan zijn deze een prima keuze. Mocht je ze wat minder opvallend willen kun je ook voor compleet zwarte dopjes gaan.

Heb jij ook een Sony MDR-XB50AP (Rood)?