Foscam FI9900P

Specificaties Draad(loze) buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Foscam FI9900P Review

Martin M 5 juni 2017, laatste update op 11 juni 2017, 1.161 views

Foscam FI9900P

Mooie camera die wel wat creativiteit vergt bij de installatie.

Pluspunten

• Goed beeld (ook nachtzicht)
  • IP-camera, werkt met 3rd party software
  • Werkt met prima OWLR Foscam app

Minpunten

• Nachtverlichting is zichtbaar
  • Montage-voet biedt onvoldoende vrijheidsgraden
  • Geen PoE
  • Onpraktische kabelboom

Kwaliteit Score: 4
Ik wilde een IP camera waarmee ik niet vast zou zitten aan software van de leverancier. De Foscam app heb ik wel geïnstalleerd maar ik ben niet tot gebruik gekomen. Ik moest een account aanmaken, kreeg vragen die me niet bevielen, weg ermee!

Ik gebruik nu de OWLR Foscam app. Keurige app. Alleen daarmee kreeg ik 'm al werkend. Maar daar kun je niet mee bij de camera-instellingen. Daarvoor is de web console van de camera.

Het is nog een heel geklier om de web console van de camera toegankelijk te krijgen. Je hebt een plug-in nodig en die werkt alleen met Internet Explorer, niet met Chrome. Ben je daar eenmaal in dan ligt het ding wel aan je voeten en kun je er van alles mee instellen. Ik heb 'm graag op een vast IP adres en een minder voor de hand liggende port. Je kunt een apate port voor https opgeven.

Het beeld is te draaien en te spiegelen. Handig als het beter uitkomt de camera ondersteboven op te hangen. WDR werkt redelijk en is zinvol als je in een donkere hoek kijkt en met tegenlicht te maken hebt. Het beeld stelde mij niet teleur.

Het nachtzicht is goed door de infra rood verlichting. Alleen, het is helaas niet alleen infra-rood wat het ding uitstraalt, in het donker zie je een krans van rode ledjes oplichten. Weinig discreet dus.

WiFi heb ik niet geprobeerd, daar had ik weinig vertrouwen in en ik vind het zonde van de van de bandbreedte. Hij zit bij mij op kabel. Een duurdere uitvoering heeft ook nog Power-over-Ethernet. Daar kwam ik te laat achter, had ik wel gewild. Nu moet je een stopcontact in de buurt hebben of een verlengsnoer gebruiken en de stroomadapter is niet echt geschikt voor buitengebruik. Ik haal het nu maar net met montage op de gevel.

De korte kabelboom is niet ideaal. Je wordt gedwongen om alles buiten aan te sluiten. De camera mag dan water proof zijn, de connectoren zijn dat niet. Hoezo buitencamera? Hij moet onder een afdakje. Het was mooi geweest als de kabelboom een meter of twee lang was geweest met een afkoppelbare stekker aan de camerazijde die dun genoeg is om door een gele pvc-buis te voeren.

De montagevoet is netjes maar de vrijheidsgraad yaw (gieren) ontbreekt bij montage op een muur. Dit maak hem zo goed als onbruikbaar voor muurmontage, je moet gaan knoeien met scheefgezaagde houten blokjes of er nog een ophangbeugeltje bijkopen en 'm daar aan vastmaken.om hem goed te kunnen richten. Bij montage op een plafond kun je wel gieren maar niet rollen. Dat is al beter want je wil toch geen scheef beeld.

Je zou ook een microfoon en een speaker aan kunnen sluiten om bijvoorbeeld een bezoeker toe te kunnen spreken via de app. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Al met al ben ik wel tevreden. Het is mijn eerste IP-camera en ik was aangenaam verrast door de beeldkwaliteit en de mogelijkheden. Je moet er echter wel wat voor doen om hem goed geplaatst te krijgen en dat zal niet voor iedereen zijn.

[edit]

Om de montagevoet bruikbaar te krijgen voor muurmontage moetje het volgende doen.
  • een stukje hoekijzer vinden. Dit plaats je uiteindelijk met camera en al, met het loodrecht van de muur komende stuk onder, op de muur.
  • de boutjes voor de knikbeweging moeten er uit, de camera 180 graden gedraaid terugplaatsen en de boutjes elk aan de andere kant terugplaatsen.
  • de voet aan het hoekijzer bevestigen en het geheel op de muur zetten.
Nu kun je de camera goed richten en zit hij niet ondersteboven. Handig hè? Als de camera nu onbeschut hangt moet je nog een voorziening treffen tegen het inregenen. De voet is een trechter en regen zal via de kabel een weg vinden de camera in. Dit kan ondervangen worden met een mooi plankje tussen het hoekijzer en de camera. Wat je dus ook zelf moet maken. Ideaal voor de hobbyist!

Heb jij ook een Foscam FI9900P?

Hoi,

Ik heb de PoE versie, en inderdaad het is wel erg handig. Maar bij jou nadelen mist er zeker nog 1 maar dat is een nadeel dat alle buitencamera's hebben met de ir-leds ronde de lens. Vliegen en spinnen zien het IR-licht blijkbaar ook met als gevolg dat er een spinnenweb voor de camera komt en dat de rondvliegende vliegjes door de reflectie van het IR-licht de camera verblind. Maar ook regen doet dat, het IR-licht reflecteert in de druppels.
Voor mij dus geen camera meer die is voorzien van ledjes rond de lens.
Maar verder is het beeld wel erg goed. (als hij niet wordt verblind ;) )