Xiaomi Mi 6 64GB Zwart Review

kanem0chi 4 juni 2017, laatste update op 7 juni 2017, 9.761 views

Xiaomi Mi 6 64GB Zwart

Een interessante telefoon voor +- 400 euro, welke dezelfde krachtige processor als de Samsung S8 heeft, maar het een beetje laat liggen op software gebied.

Pluspunten

• Het display is scherp genoeg en een van de helderste LCD's rond, met zeer goed contrast, goede kleuren en daarom ook uitstekend af te lezen in de zon
  • Vingerafdrukscanner is eindelijk ‘always-on'
  • Xiaomi heeft eindelijke android Nougat als uitgangspunt genomen
  • De Snapdragon 835 en 6GB RAM zijn een beest en laat dezelfde prestaties zien als een S8 zien
  • De selfie camera heeft veel details, iets te veel wit maar de wide-angle camera is erg prettig
  • De "telephotos" zien er goed uit en hebben een goed "bokeh" effect terwijl de normale foto's goede kleuren en detail hebben
  • De batterij is groot in vergelijking tot de resolutie en de grootte van het scherm en laad erg snel op vanwege de 3.0A stekker

Minpunten

• Software niet optimaal voor Android 7.0 in combinatie met MIUI 8.2 waardoor er wat haperingen en instabiliteit issues zijn
  • Achterkant heel, heel erg glad (zie de video in de review)
  • Video processing unit voor de video laat wat steekjes vallen wat betreft exposure en stabiliteit in in de kleuren
  • Beperkte 4G voor Vodafone en KPN
  • Google Play via een kleine omweg

Is de Mi6 wat jullie er van verwachtte na het lezen van deze review? Laat het mij weten in de comment sectie.

Waar ik vorig jaar best lovend was over de Mi5, welke meer dan 80.000 keer is gelezen, alsook de Mi5s welke bijna 15.000 keer is gelezen, laat Xiaomi met de Mi6 een paar software steekjes vallen, welke wel gelukkig gemakkelijk opgelost kunnen worden. Op het forum ontstond een nogal heftige discussies over het ontstaan van de review, aangezien nagenoeg niemand van de grotere reviewers transparantie geeft; ik heb de Xiaomi Mi6, 6/64 zwart met voorrang van iBuyGou.com gekocht voor de officiŽle Xiaomi RMB prijs.

BELANGRIJK! Wil je de Mi6 gaan aanschaffen.. dan geef ik je 1 heel belangrijke tip; doe de plastic bumper die je van Xiaomi gratis erbij krijgt, gelijk eromheen. Anders gebeurt er dit:

Xiaomi heeft de Mi 6 aangekondigd op 19 April 2017. De nieuwe high-end smartphone van de Chinese fabrikant beschikt over een Snapdragon 835 en 6GB ram. Het toestel is spatwaterdicht en heeft twee camera's van 12 megapixel. Er is geen 3,5mm-audioaansluiting.

Volgens Xiaomi markeert de Mi 6 het debuut van de Qualcomm Snapdragon 835 in China. De smartphone beschikt net als voorganger Mi 5 over een 5,15"-scherm met 1080p-resolutie. De maximale helderheid bedraagt 600cd/m≤. Xiaomi claimt dat de backlight op 4096 niveaus is in te stellen voor soepele overgangen bij aanpassingen van de helderheid. Het toestel heeft verder een blauw lichtfilter. De behuizing wordt nu echter gekenmerkt door het gebruik van afgerond glas aan alle kanten, gecombineerd met roestvast staal.. wat resulteert in bovenstaande video als je deze ergens neerlegt zonder hoesje. Ouch!

Aangezien niet iedereen zin heeft om lange teksten te lezen, en graag straight to the point alles wilt weten, bekijk mijn korte video preview hieronder:

De gebruikelijke witte doos, met slechts een wit logo op de voorkant en de specificaties op de achterkant. Het typische Xiaomi doosje zullen we maar zeggen ;).

Bij het openen van de doos is de telefoon direct zichtbaar. De voorkant van de telefoon is voorzien van een tijdelijke screenprotector. Onder een uitgedrukte kartonnen houder voor de telefoon, zijn enkele accessoires te vinden. Allereerst vinden we de bumper die je eigenlijk direct moet plaatsen, want in mijn 26 jarig bestaan heb ik nog nooit zoiets tragisch meegemaakt op de tweede dag. Een schermbreuk, zoals hierboven in de video zichtbaar is. Daaronder vinden we de gebruikelijk Chinese handleiding, Chinese stekker, de USB type-C kabel en een, adapter voor diegene wie echt de 3.5mm headphone mist. Tegenwoordig zijn er al erg goede Type-C headphones, bijvoorbeeld van LeEco welke ik hier gereviewd heb. Tevens word er door iBuyGou ook een adapter gratis meegeleverd, waardoor je de telefoon gewoon gemakkelijk kan opladen in de EU.

Als we het dan over de eerste impressie hebben dan ziet de Mi6 er naar mijn mening erg goed uit, voelt deze erg premium en luxe aan. In mijn ogen beter dan de Mi5s, maar de Mi5 was ook wel erg prettig, en voelt de bouw kwaliteit beter aan dan de Mi5 welke ook een glazen achterkant heeft.

Het chassis zelf voelt kwalitatief goed aan, waardoor het toestel niet gemakkelijk zal doorbuigen en deze is ook lichtelijk afgebogen, waardoor deze goed en lekker in de hand ligt. JerryRigEverything heeft op Youtube al laten zien dat de bouwkwaliteit erg goed is, doordat de telefoon niet buigt of tordeert, en dit kan ik ook bevestigen. Door de afgeronde hoeken aan alle kanen, alsook het 2.5D glas wat is toegepast, snijdt het toestel niet in je handen.. MAAR.. wanneer je deze op en houten tafel legt, welke een kleine beetje schuin staat, dan glijd deze er heel gemakkelijk vanaf, doordat er een soort van “luchtkussen” gevormd wordt. De Xperia Z / Z2 etc hebben ook een glazen achterkant, maar geen afgeronde hoeken en glijd bijvoorbeeld niet, en aangezien Xiaomi nu een hoesje meelevert ga ik er van uit dat ze weten dat de achterkant glad is.. hadden ze wel een waarschuwing voor mogen geven.

Naast de al genoemde specificaties, beschikt het toestel ook over twee twaalf megapixel camera's zijn zonder uitstulpingen in de behuizing geÔntegreerd en bieden 2x optische zoom, terwijl een van de camera's vierassige beeldstabilisatie heeft. De frontcamera is een acht megapixel variant. De accucapaciteit is 3350mAh, waarmee de 5,15"-smartphone een interessant resultaat boekt. Verder zitten er twee luidsprekers in de behuizing en is er een 2x2-netwerkkaart voor wifi aanwezig. De vingerafdruklezer is onder het glas verwerkt en de smartphone is spatwaterdicht. Alle overige specificaties vindt je hieronder.

Laten we gelijk met de deur in huis vallen, dit is Xiaomi eerste toestel op Android Nougat, samen met MIUI 8.2 en dit is nog niet perfect. Er zijn vaak kleine haperingen, soms vastlopers of input mogelijkheden, ondanks dat het toestel toch een goede processor, CPU, GPU etc heeft. Xiaomi heeft gelukkig wel een goede track-record wat betreft software updates, en in de enkele weken dat ik het toestel nu heb, samen met de officiŽle weekly China Rom updates is er al een hoop verbeterd sinds mijn eerste ervaringen. Aangezien ik nu een nieuwe Mi6 heb vanwege het gebroken scherm, heb ik een versie met de Global Rom gekregen, waar geen NL taal in zit, maar wel alle Google Apps.

Wat betreft de telefoon met een China Rom, Google Play wordt dan niet meegeleverd. Koop je het toestel bij andere webshops, dan leveren ze vaak wel NL taal mee, maar dan krijg je daarbij ook gelijk extra onnodige Apps, malware etc. Kijk hiervoor uit! (Gearbest heeft hier vooral een handje van, maar ook Banggood en NL webshosp etc doen dit soms om maar telefoons te verkopen met NL taal en Google Play.

Wat betreft Google Play, dit wordt niet standaard meegeleverd met de China Rom, maar kan gemakkelijk zelf geÔnstalleerd worden, binnen 3 tot 5 minuten, zonder root of technische kennis. Ik heb er een korte uitleg video over gemaakt, welke je hieronder ziet.

Vele weten well wat MIUI 8 inhoudt, wat onder meer "scrolling screenshots" heeft, Dual Space, Second space, MIUI Caller ID, en nog heel veel meer instellingsmogelijkheden. Veel heb ik in mijn andere reviews besproken. Neem hier een kijkje voor al mijn Xiaomi reviews. Wanneer MIUI 9 naar de Mi6 komt zal ik dit aanvullen, met mijn ervaringen aangezien MIUI 9 Multi-Window support heeft, Quick reply voor notificaties, Doze Mode, betere RAM management, New launcher, thema's, altijd VPN aan, Call screening en nog heel veel meer.

Met een Snapdragon 835, 6GB aan RAM en de Adreno 540 GPU, is het toestel heel snel, maar laat de software bij dagelijkse taken het soms een beetje liggen. Wat betreft multi-tasken, gamen, en intensieve taken heb ik dan ook niks te klagen. Bij langdurige zware games spelen wordt het toestel een beetje warm, maar niet irriterend. Het scherm is 5.15 inch en met “slechts” een 1080p scherm, blijven de FPS lekker stabiel en merkte ik nergens haperingen.

Over het scherm gesproken, ja, de glasplaat is kapot gegaan, maar registreert nog steeds gewoon alle aanrakingen. De kijkhoeken zijn net als op de Mi5s en Mi5 goed en heb ik ook het idee dat het paneel nagenoeg hetzelfde is, terwijl de instellingsmogelijkheden verbeterd zijn, zodat je nu bijvoorbeeld de lichtintensiteit goed zelf kan instellen.

Het scherm reageert nog op aanrakingen, maar de vingerafdruk scanner vond de val niet zo leuk. Gelukkig had ik het getest voordat deze viel, en ik kan je vertellen, de vingerprintscanner is heel veel verbeterd ten opzichte van haar voorganger, sneller, accurater en in mijn preview video, kan je zien hoe snel en goed dit nu is. De video staat in de “First Impressions” sectie vanaf minuut 4:48.

Voor de liefhebbers van nummertjes, de 3 meest gebruikte benchmarks en daaronder de resultaten van de GPS en Wi-fi. Over die laatste twee heb ik niks te klagen, aangezien de GPS fix snel gedaan was, en ook thuis op het Wi-Fi netwerk verliep alles soepel. 4G Staat er ook tussen en wat betreft de 4G, precies hetzelfde verhaal als bij alle andere toestellen, buiten de grote steden heb je een beperkte 4G als je bij VF of KPN zit, bij T-mobile of Tele2 zit je goed.

Aparte aan de 4G is, ik gebruik mijn werkgevers simkaart, welke bij een shitty provider zit, vandaar de wisselvallig resultaten. Aangezien ik in het buitenland ben, is het wat lastig om mijn eigen simkaartje erin te steken.

Luister je graag naar muziek via de luidspreker? Deze kan hard, maar verwacht geen B&O. De speakers voor bellen kunnen ook redelijk hard, wat vooral fijn is als je vaak op festivals staat. Wat betreft het bellen, hier ondervond ik geen enkel probleem mee, en sta je toch te bellen op een festival en er komt bier over je heen, wees gerust, het toestel is spatwaterdicht. Zorg er alleen voor dat het niet bij de Type-C spoort komt, hier zit geen water bescherming in verwerkt, alle andere aansluiting wel.

Zoals je misschien al doorhad heb ik ondertussen een nieuwe Mi6 en de oude terug gestuurd. Voordat ik dat deed heb ik nog snel wat product foto's gemaakt, zodat je tijdens de review de camera kwaliteit al kan zien. Aangezien alles geschaald is naar 630 breedte, zal ik hieronder nog wat originele samples plaatsen. De camera moet een verbetering zijn ten opzichte van de Mi5s. Dezelfde sensor in de Meizu Pro 6 Plus, welke gaat worden vervangen door de Mi6 als mijn ‘daily driver’ heeft precies dezelfde sensor waar ik erg onder de indruk van ben, al heeft deze slechts 1 camera. Mijn review van de Meizu vindt je hier.

Over de foto’s heb ik niks te klagen, de dubbele camera doet goed zijn werk, details zijn overal te zien en ook de kleur-echtheid is erg goed. Precies hetzelfde wat ik met mijn Meizu Pro 6 Plus ervaar. Ook de dubbele camera werkt goed en de software integratie is ook gericht op twee camera’s, aangezien je gemakkelijk kan switchen tussen 1x of 2x zoom.

Foto’s kunnen natuurlijk ook met de selfie camera genomen worden, en net als bij de Mi5s ben ik met 1 feature heel blij: een wide-angle camera van 110 graden. Niet dat ik heel veel selfies maak, maar het is wel altijd handig en leuk om iedereen op de foto te hebben ;). De kleuren zijn wat mij betreft goed, als is de wit-balans iets te hoog.

Waar het grote verschil in zit ten opzichte van de Meizu zijn de video opnames. Wat betreft de video, deze kan ik 1080p of 4K worden geschoten, beide op maximaal 30 FPS wat toch wel erg jammer is. Vooral 60FPS op 1080p zou mooi meegenomen zijn. Een ander kleine puntje van, vooral software, aandacht is de image processing unit. Zoals je misschien kan zien in mijn video hieronder, laat de white-balance en de kleuren-echtheid wat wisselvallige resultaten zien. Verder is de auto-focus ook een beetje traag, en moet je echt gericht schieten om een auto-focus te krijgen.

Aangezien beelden op zich zelf niks zeggen, heb ik voor de gein eens de RedMi 4X (review hier) ernaast gelegd, om te zien wat het verschil tussen een Flagship smartphone en Xiaomi’s budget monster smartphone is. Als je de video bekijkt zie je duidelijk de punten die ik hierboven benoem:

Met een krachtige, maar toch zuinige processor, een relatief ‘klein’ scherm met ‘lage’ resolutie is een combinatie welke het batterij verbruikt interessant maakt. De software is nog niet helemaal optimaal zoals eerder aangehaald, maar toch ben ik tevreden met het batterij gebruik. Het toestel laad ontzettend snel op, binnen 50 minuten is de telefoon volledig vol aangezien het met 3.0A laadt via de type-C aansluiting.

De batterij zelf is een kleine beetje groter dan zijn voorganger, maar met 3350mAh kwam ik gemakkelijk de dag door. Bekijk mijn dagelijks gebruik hieronder:

Bij wat meer langdurig gebruik van de telefoon zal ik de batterij ervaringen verder uitschrijven, aangezien met een bart in het scherm de telefoon niet helemaal lekker te gebruiken was.

Tja, waar ik met de Mi5 en Mi5s toch best tevreden was en erg lang als mijn daily driver heb gebruikt, viel de Mi6 in eerste instantie mij een beetje tegen. Met de nodige wekelijkse updates is het toestel nu wel stukken verbeterd, al moest ik in het begin wel rekening houden met 3 punten.

1) Gladheid van de telefoon
2) Software niet optimaal (Xiaomi.eu of Global ROM scheelt al een hoop!)
3) Video camera kleuren instabiel (software)

Ondanks dat het vooral de software is welke voor haperingen en enige vastlopers zorgde in de afgelopen weken, wordt deze gelukkig wel regelmatig geŁpdatet, is het toestel nu een stuk meer stabiel en heb je bijvoorbeeld ook een recentelijke security patch. Gelukkig werkt de software wel goed samen met de hardware. De telefoon is glad, heel glad en gelukkig zit er een hoesje bij welke je bijna verplicht bent om te gebruiken, al moet ik zeggen dat de telefoon wel erg premium aanvoelt wanneer je deze ‘naakt' in je handen hebt liggen. Wat betreft de hardware, de vinger afdrukscanner is nu stukken beter dan haar voorgangers, maar heeft het scherm niet dezelfde verbeteringen ondergaan dan haar voorgangers. Don’t get me wrong, het scherm is gewoonweg goed, maar er zit zeker ruimte voor verbetering in.

Al met al moet ik zeggen, het is een leuk en interessant toestel, maar gaf mij een minder ‘wauw’ gevoel dan dat ik met bijvoorbeeld de Mi5 had. De Snapdragon 835 en 6GB Ram is leuk, al zijn we wel op een punt aangekomen dat ik denk dat de gehele user-experience belangrijker is dan met specs blijven knallen. Ik heb expres de 3.5mm poort niet in de lijst erbij gezet, aangezien dit altijd een erg hot onderwerp is om over te discussiŽren, en dat laat ik lekker aan jullie over :P

Door de combinatie van de nodige software updates (gelukkig heeft Xiaomi een goed track-record wat betreft updates) die nodig zijn, de hogere prijs ten opzichte van de vorige modellen, gladheid maar goede hardware, goede foto camera maar mindere video software en een uitstekende batterij, kom ik uit op net aan 4 sterren.

Wil je meer weten over dit toestel? Bekijk de officiŽle website op mi.com/mi6/specs. Heb je vragen over deze review, het toestel of iets anders? Stel ze gerust, ik ben altijd erg actief in de comment sectie op T.net, alsook op mijn eigen YouTube kanaal. Nogmaals, deze review is niet gesponsord door Xiaomi of iBuyGou.com, het toestel is zelf aangeschaft.

Mocht je deze review handig vinden, interessant of je hebben geholpen met de keuze om het wel of niet aan te schaffen? Je kan iets kleins, kosteloos en binnen 10 seconde terug doen door een reactie achter te laten met een nominatie voor deze review in dit topic.

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi 6 64GB Zwart?

Meer advertenties

Leuke review heb je weer online gezet, lekker snel ook!

Mag ik je even meenemen in de historie van Miui en nieuwe Xiaomi telefoons? Nee,iIk doe het gewoon :P
Als Xiaomi een nieuwe telefoon uitbrengt, dan lijken ze vaak vanaf scratch te zijn opgebouwd. Tevens willen ze de telefoons zo snel mogelijk uitbrengen zodra die uit de fabriek komt. Vanuit de community krijgen ze feedback van de beta-testers. Een korte tijd later is de telefoon te bestellen en zal het grote publiek aan de slag gaan en als early-adoptor krijg je dan vaak te maken met een aantal bugs. Als je naast een nieuwe telefoon ook te maken hebt met een nieuwe Android versie, dan is het dubbel feest met betrekking tot fouten/bugs in de software. Ik ga er vanuit dat de meeste bugs ongeveer 4-6 weken na de release niet meer aanwezig/waarneembaar zijn bij een nieuwe Xiaomi telefoon.
Ik ben benieuwd wat je oordeel is over ongeveer 6 weken met de huidige build.

De Xiaomi.eu build is gebaseerd op de China builds, de bugs die er zijn, zijn zeer waarschijnlijk ook te merken op de Xiaomi.eu builds. Momenteel is die al te downloaden, waardoor je het zou kunnen testen. De eerste stable build zit dus vaak vol met fouten en na enkele updates is de rom stabiel genoeg om te importeren. De Global komt ongeveer 4-8 weken na de release online. Hierin zijn veel bugfixes opgelost die in de standaard weekly builds zijn opgelost. Wellicht is dat de reden waarom je een Global build stabieler vind dan de huidige Chinese build.

Wat betreft gladheid van de telefoon.
Wil je zeggen dat de achterkant glad is of de voorkant? Het filmpje en tekst laten tegenstrijdige dingen zien.
De voorkant van een smartphone is over het algemeen gladder dan de achterkant. Het is sowieso niet aan te raden om een smartphone met het scherm omlaag ergens op te leggen. Dit kan dergelijke problemen voorkomen, maar eventuele zandkorrels op tafel/grond, kunnen het scherm ook aantasten. Ik hoop dat het nog eenvoudig te fixen is voor je, want dit is het laatste wat je zou willen bij een gloednieuwe telefoon :(
Ik heb overigens zelf een keer de S6 Edge op de grond laten vallen vanaf mijn heup. Midden in het centrum, zo op straat :( Gelukkig was het scherm nog heel en waren er slechts enkele krasjes in het scherm. Dit was de eerste en hopelijk de laatste keer dat ik een telefoon laat vallen (in mijn reviewperiode).

Wellicht kun je een kijkje nemen in het Mi6 topic, volgens mij komen daar veel vragen voorbij die je zo zou kunnen beantwoorden.
Ik beantwoord de vraag gewoon lekker omdat ik het toevallig weet. :P De achterkant van het toestel schijnt ontzettend glad te zijn. In dat filmpje zie je het toestel met de achterkant op de stoel liggen en de stoel staat een heel klein beetje scheef waardoor het toestel er gewoon afglijdt omdat het ding zo glad is. Ik weet toevallig ook dat het toestel van kanem0chi op een tafel lag en een heuuul klein tikje tegen de tafel aan zorgde er al voor dat het toestel zo van de tafel schoof en op de grond viel.

Glas is mooi maar ook erg fragiel en vaak glad.
Check het filmpje nog een keer vanaf 1:02, daar ligt hij op voorkant. Als hij op de achterkant lag dan zou de voorkant ook zijn voorzien is van een groot Mi Logo en een dubbele frontcam O-)

Ik kan me overigens voorstellen dat het lastig te reproduceren is, maar de tekst + beelden laten het tegenovergestelde zien.
het glijden van de stoel is alleen ter inspiratie, beeldvorming. Mijn gleed zeg maar van een bureau af, heel langzaam zonder dat je het doorhebt omdat het bureau best wel vlak staat. Om het niet te langdradig te maken heb ik in de video de stoel gebruikt, om het effect iets sneller te laten zien. Ik kom er ook nu pas achter dat ik hem verkeerd heb neergelegd op de stoel :P
Ahhh, scherp, in die video wel inderdaad. Dan zijn beide kanten ontiegelijk glad. :+

Lastig reproduceren zal wel meevallen denk ik; is eerder een kwestie van "Wil ik nog een kapot toestel?" :D
uff, ik moet sneller typen. Je bent me voor :+
Verschil moet er wezen hŤ. :+
Haha, thanks voor je uitgebreide reactie Herman!

Lekker snel? Nah.. heb het toestel nu 3 weken gebruikt, rond 10 Mei heb ik de Mi6 mogen ontvangen met China build ROM. Niet echt stabiel, Chris van TechTablets had ook diezelfde ervaring. Daarna de Global Rom versie mogen ontvangen, en toen was het al stukken minder, en ook een veel hogere score op Antutu. Vreemd, maar nu met verschillende updates kan ik je wel vertellen dat het nu stukken beter is. Zo'n beetje dezelfde ervaring als met de 4X en 4 PRO.

Een telefoon laten vallen is nooit goed. Ook al breekt je scherm niet, mijn hart krijgt toch een kleine verzakking haha. Voor en achterkant zijn beide ontiegelijk glad. De achterkant is hier vooral de boosdoener, aangezien je aan 4 kanten gebogen glas hebt, waardoor er een soort van luchtlaag wordt gecreŽerd, en op een bureau die een beetje doorbuigt kan hij er gewoon vanaf glijden. Zelfs al denk je dat hij stil ligt, glijd hij er heel langzaam vanaf zonder dat je het doorhebt.

Ga jij de Mi6 nog reviewen? :)
Graag gedaan! :D
Ik heb momenteel nog geen plannen om de Mi6 aan te schaffen of te reviewen. Ik wacht even wat andere opties af zoals een nieuwe telefoon van het werk. Wellicht neem ik die nog mee in de review of de P10 actie die Tweakers heeft geoorganiseerd ;)

Het is overigens wel een prachtige en meest volledige Xiaomi smartphone tot nu toe.
Klopt zeker!

Qua formaat ligt het net buiten jouw 'straatje', maar met de smalle bezels is 5'1" net wel/niet voor jou denk ik?
Voor een review is alles tot 160*72mm acceptabel. Een Mi Max ligt buiten mijn review zone :)

De Mi6 ziet er veelbelovend uit, maar ik hoop op een kleiner exemplaar voor dagelijks gebruik. Wellicht moet ik maar voor de unieke Essential phone gaan, qua formaat zit het rond hetzelfde niveau als een doorsnee 5" smartphone. Kleiner i.c.m. high-end specs gaat er niet meer van komen ben ik bang.
Misschien de Mi 6c? Die heeft waarschijnlijk kleine bezels.
Gruwelijk mooi toestel en die camera is serieus indrukwekkend zeg.. :o

+3 ;)
Mooi toestel is het zeker, alleen glad haha!

Thanks!
Dank voor de review. Je vroeg echter of mensen je een berichtje wilden sturen met wat ze graag in de review wilde zien. Heb ik gedaan, maar geen reactie gekregen. Zou je hier nog op willen ingaan?
Graag gedaan! Yes,, ik heb zoveel berichtjes ontvangen dat er een paar tussendoor geglipt zijn. Je heb nu een antwoord op je vraag in je PM box zitten. Als je meer vragen hebt, stel ze hier of via de PM zoals je deed :)
Bedankt voor de snelle en duidelijke review! Mag ik vragen welke global rom geleverd werd? Op de website zie ik alleen nog maar een officiŽle China rom http://en.miui.com/download-326.html
Volgens mij heeft Ibuygou ervoor gekozen om een eigen custom rom erop te zetten, ik heb geen idee waarom. Ik zag dit enkele weken geleden op hun FB pagina.
Als er daadwerkelijk een eigen ML rom op staat dan is dat een groot minpunt en dat vind ik jammer.
Volledig met je eens. Ik vind het altijd zo fijn als ze je zelf de keuze geven, en niet de keuze voor jou maken welke software je wilt hebben.. zou zonde zijn als je dit op elk toestel gaan doen.
Vandaag heeft Xiaomi de officiŽle stable Global Rom voor Mi6 beschikbaar gesteld! Het is versie Version: V8.2.2.0.NCAMIEC (MIUI8 - Android 7). De Rom kan hier gedownload worden: http://en.miui.com/download-326.html#481

Deze Global Rom ondersteunt standaard de Google Play Store. Na installatie zijn toekomstige updates OTA. Als je de telefoon al hebt dan kun je deze Rom zelf installeren. Ik verwacht dat de meeste leveranciers vanaf nu standaard bij export deze officiŽle Global Rom zullen installeren.
Ah, bedankt voor het melden, super!
Mooie review! Even een paar vraagjes:

Het 'watermerk' "shot on mi6 dual camera", is dat automatisch, en uit te schakelen?

Wat is de kwaliteit van foto's bij minder goede lichtomstandigheden?

En verder nog: onder het kopje hardware, derde alinea, moet verbetert 'verbeterd' zijn. ;)
Excuses voor de late reactie. Yes, gelukkig wel.

Bij low light valt me op dat de camera gelukkig niet het ISO ontiegelijk hoog zet, waardoor het er best redelijk uitziet. Als je vaak low-light shots maakt, dan kan je met de manuele instellingen, zoals met de "open-camera" veel meer uitje camera halen.

Ik heb het verbeterdt ;)
Ik ben wel benieuwd, wilde voor dit toestel kiezen, maar heb het toch maar niet gedaan omdat de 3.5mm aansluiting ontbreekt. Mis jij die aansluiting eigenlijk als reviewer? Aangezien dit denk ik een van de eerste reviewtoestellen is zonder een dergelijke aansluiting?
Ik heb hele fijne, goedkope en best goede type-c oordopjes. Doordat de telefoon binnen 50-60 min vol is, kom ik ook niet in de knoei met de telefoon opladen etc. Voor mij maakt het dus niet uit, maar ik snap beide kanten wel van het wel of niet hebben..
Ik heb momenteel de Mi5s en vraag me af of het waard is deze te verkopen en voor deze Mi6 te gaan.

Een dubbele camera spreekt me erg aan, hoewel ik eerst dacht dat ze elkaar gewoonweg zouden aanvullen.
Het mooie van de Mi5s is dat de sensor erg lichtgevoelig is en gewoonweg prachtige, goed belichte foto's maakt en vrijwel alle omstandigheden. Ik hoopte erop dat de Mi6 gewoonweg twee van zulke lichtgevoelige sensoren had en dat deze elkaar zouden aansterken. Dat was ook een van de redenen dat ik voor de Mi5s en niet het '-plus' model ben gegaan. Ik zie meer nut in ťťn goede, lichtgevoelige sensor dan twee niet lichtgevoelige en softwarematige aanpassing (door de foto's samen te voegen).

Blijkbaar is het dan zo dat er 1 als telelens wordt gebruikt (net zoals in de iPhone 7+) - want juist dat stukje begrijp ik niet zo: beide sensoren zijn gelijk, allebei maken ze foto's op 13MP - hoe kan het dan dat er een wordt gebruikt als telelens? Is dit daadwerkelijk optisch reeds ingezoomd, zodat je bij zoomen switched tussen de twee?

Zoomen doe ik nauwelijks of nooit.

Daarnaast ben ik juist blij dat nu net LineageOS officieel is uitgekomen voor de Mi5s en dat zal op de Mi6 nog wel even duren.

Mooie review trouwens! +3 Ben fan van je YouTube filmpjes tussendoor. Dat vind ik persoonlijk een fijne twist: iets kort lezen, filmpje, dan weer lezen, wat foto's, weer een filmpje, etc.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 15 juni 2017 20:57]

Als mi5s bezitter heb ik er ook over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen om te wachten tot de volgende flagship. Vooral ook omdat Xiaomi telefoons zo lang ondersteunt probeer ik mijn geduld te bewaren, en eerlijk gezegd dramatische verschillen zijn er niet, behalve de camera opstelling zoals je genoemd hebt. Verder is de software voor de mi5s al stabieler en is er nog wel een prijsverschil hoewel de mi6 snel goedkoper lijkt te worden.

De dubbele camera is zoals ik het van gsm arena begrijp ťťn 'normale' wide angle en ťťn 2x zoom camera waardoor je 2x kan inzoomen zonder dat het softwarematig gebeurt. Het lijkt erop dat je op een icoontje 1x kan klikken en dan van camera kan wisselen, maar misschien gebeurt dat ook automatisch zodra je inzoomt.

Bij wide angle heb je dan betere bokeh. In theorie zijn de normale foto's iets beter dan mi5S maar denk ik niet een wereld van verschil, ingezoomd logischerwijs bij de 6 veel beter.
En dan vind ik zelf ingezoomd juist het minst belangrijk. Een goede 'normale' camera i.c.m. een wide angle (zoals de LG G5) lijkt mijzelf meer nuttig.
Weer een uitgebreide review zoals altijd. Ik heb nog wel een puntje over de software. Na een aantal Samsung en LG toestellen ben ik wat gaan rondkijken naar de softwareondersteuning van Xiaomi. Iedereen zegt die is lang. Eerst zien dan geloven dus ik heb als voorbeeld de Xiaomi mi2 gepakt. Introductie: Augustus 2012. Op xiaomi.EU komt er nog wekelijks een nieuwe weekly uit. Ik denk dat voor china/global ook geldt. Misschien niet met de nieuwste versie van Android maar dat is tegenwoordig ook een stuk minder spannend. Wel de laatste security patches. 5 jaar ondersteuning dat is toch wel ongekend. Dus lange software ondersteuning vanuit de fabrikant mag wat mij betreft voor alle Xiaomi toestellen als pluspunt genoemd worden.
Heb net een Xiaomi Mi6 besteld bij Geekbuying, en hij was maar §392.50, met gratis Silicone Case + Tempered Glass :)

Wat ik overal gelezen heb is het een erg goede kwaltijd telefoon, ook vooral de Bend Test and Scratch Test van JerryRigEverything komt hij goed uit.

Gebruik nu al bijna 3 jaar de OnePlus One met veel plezier, maar wou toch weer na 3 jaar een nieuwe telefoon, ook omdat de OS (Android 6.0.1) de laatste was die hij kreeg, een jaar terug en de Xiaomi Mi6 komt met Android 7.1.1 en is VEEL sneller en maakt ook veel betere foto's.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juni 2017 16:43]