Specificaties Bedraad Qwerty met Romer-G switches - Bekijk alle specificaties

Logitech G413 - Mechanisch Gaming Toetsenbord Qwerty Zwart Review

Wimmel 3 juni 2017, laatste update op 3 juni 2017, 246 views

Logitech G413 - Mechanisch Gaming Toetsenbord Qwerty Zwart

Een prachtig keyboard met voor mij onoverkomelijke problemen.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Geborstelde afwerking
  • USB extension poort

Minpunten

• Breathing backllight niet uitschakelbaar
  • Metalen echo
  • Geen num- en scrol-lock indicatoren

Ik was op zoek naar een nieuw mechanisch toetsenbord en op basis van mijn goede ervaringen met Logitech in het verleden en enkele positieve reviews is mijn keuze gevallen op de Logitech G413. Mijn review is voornamelijk gebaseerd op geschiktheid voor kantoorwerk, de gaming specifieke features zijn voor mij van ondergeschikt belang.

Eerste indrukken; een prachtige uitgevoerde, zeer robuust aanvoelend en ogend toetsenbord. Gauw aangesloten en ermee aan de slag, echter binnen enkele minuten begonnen de volgende zaken negatief op te vallen:

De problemen

Geen fysieke numlock en scrollock indicatoren! Het is dus alleen proefondervindelijk vast te stellen welke status het toetsenbord heeft. Pas wanneer de Logitech software is ge´nstalleerd kan er een overlay indicator op het beeldscherm worden getoond. Voor een toetsenbord van bijna 100 euro vind ik dit een onvergeeflijke misser.

De verlichting van het toetsenbord heeft een "breathing" modus waarbij de verlichting automatisch fluctueert tussen volledig verlicht en volledig uit. Zonder de bijbehorende software is dit niet te configureren en zelfs wanneer de software is ge´nstalleerd en het station wordt gelocked gaat deze modus weer aan. Volgens commentaar in een andere review wist Logitech hierop het volgende te melden:

Tijdens de lockfase van Windows werkt de Logitech Gaming Software niet, daarom treedt het breathing effect op. We kunnen hier niets aan doen.

Ik wilde dit toetsenbord ook gebruiken met de door mijn werkgever verstrekte laptop. De kans dat ik hierop de Logitech software mag installeren is nul. Dat betekent een toetsenbordverlichting die de gehele tijd fluctueert en een onzichtbare scrollock en numlock status.

Wanneer dan het toetsenbord voor het eerst wordt gebruikt komt er nog een probleem aan het licht; het toetsenbord rinkelt/echoot. Typen gaat zeer fijn met de Logitech eigen Romer-G switches maar het toetsenbord resoneert en dit begon mij toch wel zeer snel te irriteren. Ik heb geprobeerd dit fenomeen te vangen met de microfoon van mijn webcam. In werkelijkheid is het probleem nog nadrukkelijker aanwezig dan dat wellicht aan de hand van de opname aangenomen zou worden.

In onderstaande clip is achtereenvolgens 3 maal een toetsenbord aanslag en 3 maal een tik op de behuizing met mijn vingernagel te horen.

Naar aanleiding van bovenstaande zaken heb ik al besloten dat dit toetsenbord retour gaat maar nog even een nabrander, de rechter Windows toets is vervangen door een FN toets. Ik lock al jaren mijn werkstation door met ÚÚn hand Win+L in te drukken. Dit gemak heeft Logitech mij met dit toetsenbord ook ontnomen.

Mooi en robuust maar schiet in mijn geval serieus te kort. Daarom heb ik de bouwkwaliteit een onvoldoende gegeven, hij lijkt gebouwd voor de eeuwigheid maar ik kan er geen moment langer mee leven door het echoŰn. Ook de drivers krijgen van mij een onvoldoende maar wellicht moet het de firmware kwalijk genomen worden dat de verlichting zonder drivers een oncontroleerbare kermis is. Functionaliteit wordt gehinderd door de ontbrekende indicatoren en Win toets, hierdoor kan ik ook geen volledige punten geven aan ergonomie en vormgeving.
Al het bovenstaande in ogenschouw nemend is ook de prijs te hoog voor het gebodene.

Heb jij ook een Logitech G413 - Mechanisch Gaming Toetsenbord Qwerty Zwart?

Mechanische toetsenborden vind ik vaak niet geschikt voor kantoortoepassingen. Te kitsch, te luid, te dik en teveel gericht op gaming. Dit is ook een gaming toetsenbord, dus je hebt gewoon het verkeerde type product gekocht.

Deze meeste mechanische toetsenborden zijn gemaakt voor gaming. Dat er geen Windows toets op zit snap,ik wel. Dan verlaat je meestal full-screen mode en dat is lastig tijdens gaming. Ik zou graag een fraai dun TKL toetsenbord zien met mechanische switches die niet zo luid zijn.
Het is natuurlijk met dank aan gaming dat er Řberhaupt weer enige keuze in mechanische toetsenborden is. Bij mij op het werk wordt er nog veelvuldig gebruikt gemaakt van oude mechanische planken van DEC en IBM dus lawaai is niet direct een issue maar in mijn geval werd de klik een gong. En van alle toetsenborden is deze Logitech zelfs gedistingeerd the noemen. Hij ziet er mooi uit en de kitschfactor is laag. En inderdaad een TKL staat hoog op mijn verlanglijstje helaas zijn de meeste TKL meteen compact met kleinere toetsen wat ik juist weer niet zoek.
Je hebt als minpunt aangegeven dat het pulserende effect niet uit te schakelen is. Dit is gelukkig wel zo. Installeer Logitech Gaming Software om je profiel in te stellen. Dit kan eventueel opgeslagen worden naar interne opslag van het toetsenbord, zodat deze ook gebruikt kan worden op andere computers/apparatuur zonder dat je voorkeuren verloren gaan.
Zoals in mijn review vermeld kan de breathing modus zonder de software niet gewijzigd worden. Logitech heeft zelf aangegeven dat wanneer de software is geinstalleerd en breathing modus is uitgeschakeld, deze weer inschakelt wanneer de werkplek gelocked wordt. De modus is dus niet in het toetsenbord op te slaan en op de laptop van mijn werkgever mag ik de software niet installeren. De betere oplossing had geweest om breathing in de firmware van het toetsenbord standaard uit te schakelen en alleen via de software inschakelbaar te laten zijn.
Vreemd, dit is bij mij wel het geval... Ik kan met de functieknoppen de helderheid aanpassen in 5 stappen, zonder pulseren.