sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Kobo Aura H2O (edition 2) Zwart

Specificaties 6,8" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Aura H2O (edition 2) Zwart Review

Kovogar 2 juni 2017, laatste update op 16 juni 2017, 5.090 views Product gekocht

Kobo Aura H2O (edition 2) Zwart

De Kobo Aura H2O e-reader is een handzaam apparaat, met een fijn scherm dat lekker leest. Voeg hier de waterdichtheid, ingebouwde woordenboeken en ruime opslag (8GB) aan toe, en men krijgt een waardig apparaat dat zijn prijs rechtvaardigt.

Pluspunten

• Schermgrootte
  • 8GB opslag voor duizenden boeken
  • Waterdicht tot op 2 meter diep (60 min)
  • Ingebouwde browser en woordenboeken
  • Licht (207 gram)

Minpunten

• Prijs kan wat afschrikken

Veelzijdigheid Score: 4

NOTE: review zal nog bijgewerkt worden a.d.h.v. hands-on ervaringen. Deze review bevat alleen de eerste indrukken. Criteria die op Voldoende zijn beoordeeld, zijn op moment van schrijven nog onvoldoende getest. Eventuele tips en op / aanmerkingen zijn altijd welkom!

UPDATE 16/06/17 (zie onderaan):
- algehele prestaties en bevindingen beschreven
- prestaties m.b.t. accuduur beschreven
- Comfort Light systeem beschreven

Foto's volgen nog.
Ik lees al jaren vrij intensief allerlei boeken, en dit is de laatste 2 jaar alleen maar meer geworden. Afgelopen tijd heb ik een lijst gemaakt met boeken die ik allemaal nog wil lezen, en kwam al vrij snel tot de conclusie dat als ik die allemaal fysiek moest kopen, ik een stuk aan het huis moest bouwen om het allemaal kwijt te kunnen... :P

Hierom ben ik gaan kijken naar een e-reader. Ik heb een tijdje verschillende e-readers vergeleken, maar uiteindelijk is mijn oog gevallen op de Kobo Aura H2O (Edition 2).

Het feit dat deze e-reader waterdicht is, is natuurlijk al een groot pluspunt. Waterdichtheid blijft tot een diepte van 2 meter, voor 60 minuten. Daarnaast heeft de e-reader 8GB opslagruimte (het dubbele van de vorige editie), waardoor in theorie zo'n 6000 boeken opgeslagen kunnen worden. Verder beschikt de e-reader onder andere over de volgende features:

- Ingebouwde woordenboeken
- 6.8" E-ink scherm
- ComfortLight Pro (deze past de helderheid aan aan het moment van de dag)
- Internetbrowser (Beta functie)

De e-reader heeft, zoals vermeld, een 6.8" scherm. De afmetingen van het product zijn als volgt:

Hoogte 172mm
Breedte 129mm
Diepte 8,8mm
Gewicht (gram) 207g

Scherm specificaties:

Resolutie 1430x1080
DPI 264

Unboxing... altijd leuk :P Naast de micro-USB kabel zitten er alleen een quick-start guide en safety guideluines bij.

De e-reader wordt aangezet door op de blauwe knop op de achterkant te drukken. Bij de eerste keer opstarten wordt de setup gestart. Wat ook opvalt, is dat de achterkant van de e-reader stroef aanvoelt. Dit heeft als voordeel dat de e-reader lekker in de hand ligt en niet snel weg zal glijden.

Er zijn 2 mogelijkheden om de e-reader in te stellen; door te verbinden met Wifi of door te verbinden met een PC / laptop (via de meegeleverde micro-USB kabel). Ik heb gekozen voor verbinden via Wifi.

Zodra de e-reader verbinding heeft, wordt er gecontroleerd op updates. Als deze gevonden worden, zal de e-reader deze automatisch installeren en opnieuw starten.

Als de e-reader na de update opnieuw gestart is, wordt gevraagd om een Kobo account te maken, of te verbinden met een bestaand account.

Zodra dit gebeurd is, komen we in het hoofdscherm terecht. Hier kunnen we kiezen om te browsen door de boeken die Kobo beschikbaar gesteld heeft (linkerkant van het scherm), of om een korte "rondleiding" te krijgen door de mogelijkheden van de e-reader (rechterkant van het scherm).

Natuurlijk kan je ook zelf boeken uploaden. Door de e-reader met een PC / laptop te verbinden, en vervolgens op de e-reader te kiezen voor Verbinden, zal de e-reader met de PC / laptop verbinding maken.

Het scherm van de e-reader zal er als volgt uit zien. Nu zal op de PC / laptop de melding komen dat Windows (in mijn geval) een nieuw apparaat gevonden heeft.

Als we kiezen voor Map en bestanden weergeven, komen we in de root directory van de e-reader terecht. Nu is het simpelweg een kwestie van de boeken die je wil uploaden, hierheen slepen. Als dit gebeurd is, en de e-reader word losgekoppeld, geeft deze de melding dat de content gesynchroniseerd wordt. Hierna kan je de boeken vinden via Home >> Mijn Boeken.

Initieel geüpload:
The Lord of the Rings trilogie
The Hobbit
7 boeken van The Witcher
1984 en Animal Farm van George Orwell
Algehele prestaties en bevindingen:
De e-reader maar direct mee genomen op vakantie natuurlijk :P 4 dagen Lissabon, intensief gelezen in zowel het vliegtuig als het hotel, en moet zeggen dat de e-reader erg goed bevalt. Ben begonnen met het boek 1984 van George Orwell. Het scherm is goed af te lezen, door de hoge DPI zijn de letters ontzettend scherp en valt het niet van een bladzijde uit een echt boek te onderscheiden. Het touchscreen reageert erg vlot. Er kunnen aantekeningen gemaakt worden bij bladzijdes, er kan live gezocht worden in een woordenboek (wel even van tevoren downloaden), en er kan ingezoomd worden (standaard kunnen de letters wat klein zijn).

Wat wel opgevallen is, is het volgende:
Op het moment dat je klaar bent met lezen en je zet de e-reader in de slaapstand (1 keer drukken op de Aan/Uit knop op de achterkant), zorg er dan voor dat je niet eerst het boek sluit (terug naar Hoofdmenu), maar dat je direct vanuit het boek de e-reader in de slaapstand zet. Op het moment dat je eerst terug gaat naar het Hoofdmenu, vervolgens de e-reader in de slaapstand zet, en dan weer aanzet, dan is het boek ineens helemaal uitgezoomd en is het niet meer te lezen. Je kan dan gemakkelijk weer inzoomen en je verhaal hervatten, dus onoverkomelijk is het niet, maar vreemd is het wel. Misschien een firmware dingetje.
Prestaties m.b.t. accuduur
Ik heb, voor dat ik op vakantie ging, de e-reader helemaal opgeladen. Zoals hierboven vermeld, is er vrij intensief gebruik van gemaakt, maar de accu is nu nog steeds 79%. (intensief gebruik = ongeveer 60 pagina's per dag, lees sinds vrijdag 08/06). Wat meewerkt aan de goede accu prestaties is (vermoed ik) de Comforlight Pro functie, die de achtergrondverlichting direct aanpast aan het moment van de dag (in het donker minder fel dan overdag). Deze wordt in het volgende hoofdstuk beschreven.
Comfortlight Pro
De Comfortlight Pro functie van deze e-reader werkt verrassend goed. Zoals meermaals vermeld, past de e-reader de helderheid van het scherm aan aan het moment van de dag. Dit zorgt er voor dat, met veel licht op het scherm, dit nog steeds goed te lezen is, en dat in het donker de helderheid fors verminderd wordt. Een mooie functie vind ik zelf de Bedtijd functie (vergelijkbaar met Night Shift van de iPhone). Dit zorgt er voor dat, vanaf de tijd die je zelf instelt (bijvoorbeeld 20:00), het blauwe licht uit het scherm gefilterd wordt, zodat het comfortabel lezen is in bed bijvoorbeeld. Bijkomend voordeel; geen nachtlampje meer nodig, dit is ook fijn voor degene die naast je ligt :P.

Heb jij ook een Kobo Aura H2O (edition 2) Zwart?

Hoi Paul,

Sorry voor de late reactie (iets met vakanties) :)

Voor zover ik weer kun je iBooks alleen op een iPad, iPhone of iPod Touch lezen. Er was vroeger software beschikbaar om de DRM van iBooks af te halen (Requiem), maar deze schijnt niet meer te werken. iBooks zijn beschermd met Apple FairPlay DRM.

Wat ik wel tegen ben gekomen is het volgende:
Until months ago, a software studio called TunesKit announced that they have come up with a solution for converting Apple iBooks to DRM-free EPUB books.

The software is called iBooks Copy for Mac.

As the only software on the market which can do this, it’s acceptable that the software charges you $29.95. (You can get 20% off at the bottom of this post, it’s exclusively offered by this blog.)
via: https://www.ereader-palace.com/read-apple-ibooks-kobo-ereader/

Qua proces doe je dus niks verkeerd, maar iBooks kunnen niet op Kobo e-readers gelezen worden, in ieder geval niet voor zover ik weet ;)
Hoi Raindog,

Je bent verplicht om je aan te melden met een Kobo account. Je merkt hier verder helemaal niets van, het geeft je alleen de mogelijkheid om boeken te kopen / downloaden uit de Kobo store.

De backlight werkt verrassend goed, en is (naar mijn persoonlijke ervaring) geen belemmering. Het licht wat de e-reader gebruikt is (afhankelijk van de tijd die je instelt bij Bedtijd), licht zonder blauwtinten. Het is vergelijkbaar met de Night Shift mode van de iPhone. Je kunt deze natuurlijk ook helemaal uit zetten, en alsnog een lamp aan doen tijdens het lezen. Hiermee heb je dan een lichtbron die waarschijnlijk veel feller is, maar dat is persoonlijk.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag natuurlijk.