Specificaties Tower • 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Aerocool Aero-500 (Zwart) Review

a.vandenhoeven 2 juni 2017, laatste update op 17 juni 2017, 52 views

Aerocool Aero-500 (Zwart) (Product gekocht)

Prima kast. Sluit mij geheel aan bij de uitgebreide review op 28-12-2016 van GOVIE over Aerocool-Aero-500-Black-Edition (deze-zwarte-is-hetzelfde-maar-zonder-side-window: dus-dicht). Kast gekocht bij Replacedirect. Levering duurt even maar met een coupon van 8 euro kwam die daardoor wel op 34,99 inclusief verzending !!. Ik vind het een mooie sjieke/strakke kast

Pluspunten

• Pootjes hoog voor goede voeding luchtinstroom
  • goede ventilatie opening achter het front
  • Front panel clips kunnen niet echt breken
  • side panel kan 120 of 140mm fan op mits de PCI-kaarten niet in de weg zitten
  • plek voor 5 120mm fans + 1 120/140mm fan
  • 4 fans (3 pin, of 4-pins door mod) te regels met de fan-control
  • voeding onderin, met lucht inname + filter
  • sterke zijpanelen

Minpunten

• Kleur bay-klepjes van de foto kloppen gelukkig niet. zijn fijn zwart en niet wit-zilver
  • geen stof-gaas op FAN aansluiting zij-panel
  • Onderste HDD kooi kan niet verwijderd worden, zit met 4 popnagels vast (had liever boutjes gehad)
  • (PCI)kaart slotplaatjes op de back zijn niet herbruikbaar (type breek uit)

Zie detail review van Aerocool Aero-500 Black Edition van govie 28 december 2016.
Ik sluit mij hier geheel bij aan.
Deze zwarte uitvoering heeft echter GEEN side-window maar is dicht.
Mijn commentaar boven en ook de foto's hier beneden zijn hierop een aanvulling.

Deze kast heeft gelukkig GEEN gesloten onder compartiment (dit is nu de mode om een nog "schonere/ opgeruimde" moederbord te zien). Het is ook niet nodig want de kast is dicht. Hierdoor kun je overal veel beter bij. Een voeding met vaste kabels is dan ook makkelijker te installeren.

Bij de bouw van de PC heb ik de beide zij-platen verwijderd. Als je de kast dan plat op de moederbord kant legt, verbuigen de metalen uitsparingen voor de SSD-bevestiging (die steken uit).
Ik heb er dus 2 latjes onder gelegd om dit te voor voorkomen.

De CPU stroomtoevoer (2x4 pins) kan alleen netjes aan de zijkant worden weggewerkt met het moederbord los (ander gaan de stekkers er boven niet door/langs, de kabel(s) wel).
Kabel management is te doen maar met veel geduld . Dit komt ook doordat ik een voeding heb met vaste kabelaansluitingen (Seasonic S12II bronze). Maar ook de dikke(ronde) 24-pins kabel krijg ik weggewerkt . Het lukt mij goed de luchtdoorgang van de bovenste front-fan naar het moederbord kabelvrij te houden zodat ik een goede "airflow" hou met de fan op de achterkant. Zie ook foto's van de build (ARCTIC-Freezer-33, CRUCIAL-balistix-tactical-DDR4-3000, ASUS-Z270H en INTEL-I5-7600K).

Uitbreiding van de koeling: Set van 5 ARCTIC-F12-PMW-PST fans (VP is value pack. 4 pins) gekocht voor 23,99 euro inclusief verzendkosten bij replacedirect.nl. Aansluiting:
2xARCTIC bovenkant kast op de kast-fan-schakelaar
1xAerocool, meegeleverde fan 3-pins verplaatst naar voor-onder en op kast-fan-schakelaar,
1xARCTIC op moederbord 4 pins aansluiting Achterkant
1xARCTIC op moederbord 4 pins aansluiting Front-midden.
1XARCTIC reserve fan
De lucht kan heel goed door de voor-boven FAN naar binnen geduwd worden (geen metalen belemmeringen zoals bij zijn concurrent de thermaltake reeks H21-tm H25!!).
Ook ervaar ik met de ARCTIC fans aangesloten op de kast-fan-schakelaars geen probleem om de FAN op te starten (stond uit) naar de "LOW" stand. De review van GOVIE (dec. 2016) spreekt van problemen met de kast-fan-schakelaar "LOW" die 5volt zou af geven en dat fans met een hogere startwaarde dan niet starten als ze uitstaan. Mijn ARCTIC fans met startwaarde 6volt start vanuit "OFF" (en FAN draait NIET) naar "LOW" zonder problemen op (gaan draaien) . Ik kan niet zeggen waaraan dit ligt want ik heb geen voltagemeter om dit uit te zoeken. In ieder geval heb ik GEEN PROBLEMEN zoals beschreven door GOVIE.
Om de 4-pins ARTIC fan aansluiting aan te sluiten op de 3-pins houder (met maar 2 pinnetjes aan de binnenkant) van de kast-fan-schakelaar heb ik een stukje van de 3-pins houder weggezaagd zie foto 's hiervan en een foto van het aansluitschema.

De pinnetjes aan de binnenkant voor de uitneembare HDD-houder van de onder-kooi dienen in de zijkant schroefopnemingen van de 3,5inch HDD te vallen.Vervolgens kan de HDD vast geschroefd worden aan de onderkant. Even voorzichtig "open buigen" (om de pinnetje uit de schroef openingen te krijgen) als je de HDD weer uit de houder wilt halen.

De meegeleverde 3 pins ventilator is goed stil. De gebruikte voeding is STIL en geeft gelukkig ook geen trilling af op de kast. De aan/uit- en reset-knop voelen degelijk aan bij het gebruik. De led-lichtje boven de ventilatoren horen niet bij de ventilatoren maar zijn de "POWER-ON (blauw) en HDD-actief (rood en knipper).

Kortom. Jammer dat er geen stoffilter zit aan de zijkant-fan aansluiting (ik heb met gaas en strips aluminium zelf een filtertje gemaakt hiervoor), de HDD-onderkooi niet uitneembaar is (zit vast met popnagels) en dat de expansieslotplaatjes (PCI-krtn) op de achterkant niet herbruikbaar zijn (je moet ze er uit breken en dan kun je ze niet meer terug plaatsen).

Voor de rest is het voor mij de beste low-budget ATX-kast met heel veel goede mogelijkheden en een fatsoenlijk sjiek uiterlijk (ik hoef niet van al die toeters en bellen op de voorkant) en ik kan er ook een DVD-speler en kaartlezer inzetten op de front.

Heb jij ook een Aerocool Aero-500 (Zwart)?