Specificaties 40" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver Review

livranca 1 juni 2017, laatste update op 1 juni 2017, 293 views

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver

Een prima monitor voor iedereen die eens wat anders wil dan een standaard 27” zwart flatpanel. Ondanks de kleine ongemakken een leuke monitor voor een nette prijs.

Pluspunten

• Mooi helder paneel
  • Strak design

Minpunten

• USB3 kabel ontbreekt
  • Rand sluit niet overal even netjes aan
  • Geen mogelijkheid tot wegwerken kabels
  • Ingebouwde speakers zeer matig

Via tweakers.net heb ik de mogelijkheid gekregen om de Philips BDM4037UW monitor 2 weken thuis te reviewen. Ik vind het zeer leuk om een keer de mogelijkheid te hebben gehad om een product te mogen testen en reviewen voor de community. De BDM4037UW is een 40” curved monitor. Mijn bevindingen heb ik hier in dit review opgenomen. Voor dat ik aan dit review begon had ik nog geen ervaring met 40"-, 4K- en curved schermen.

Unboxing

Dit grote scherm wordt in een vrij grote doos geleverd zoals ook te zien is in de afbeelding hieronder. Op de doos staat een afbeelding van het scherm en de belangrijkste specificaties en features.

Op deze mooi vormgegeven doos staan de belangrijkste specificaties en features opgesomd.
Wanneer men de doos opent, komt men als eerste de volgende dingen tegen:
  • Monitorvoet
  • C5 netsnoer (dit type wordt ook wel mickey mouse genoemd)
  • Displayport-, HDMI- en VGA kabel
  • Audiokabel
  • Kalibratierapport
  • Quickstartguide en cd met de Philips Smart control Software.

Hierin ontbrak tot mijn ongenoegen helaas de USB3 kabel voor het aansturen van de USB3 poorten op de achterzijde van dit scherm, dit vind ik erg jammer.
Na alles aan te sluiten ziet de volledige testsetup er als volgt uit:

Specificaties en features

Hieronder de belangrijkste specificaties en features op een rijtje:
  • 40” UHD curved display
  • Smartcontrol
  • VESA-mount
  • De aanwezige aansluitingen zijn:
  • 2x Displayport
  • 2x HDMI (1x HDMI 2.0, 1X HDMI 1.4)
  • 4x USB3.0
  • VGA
  • Audio in/out
De aanwezige aansluitingen zijn:
  • 2x Displayport
  • 2x HDMI (1x HDMI 2.0, 1X HDMI 1.4)
  • 4x USB3.0
  • VGA
  • Audio in/out

Bouwkwaliteit en afwerking

Tijdens de reviewperiode zijn mij een aantal dingen opgevallen. Zo wiebelt de monitor licht op zijn voet, dit stoorde mij weinig tijdens de testperiode. Ook is de behuizing niet van de allerbeste kwaliteit, het viel mij op dat de behuizing niet bij alle naden van de rand even netjes aansloten.

Vormgeving

De eerste gedachte welke door mijn hoofd schoot toen ik het display in gebruik nam was:
“Het is een zeer mooi vormgegeven beeldscherm met een goede kleurbalans. Al vind ik deze wel aan de grote kant.”
Deze gedachte is tijdens de gehele testperiode aanwezig gebleven. Ik vind de vormgeving van het scherm prachtig, met mooie dunne randen in de zilveren kleur. Het paneel zelf is een glanzend paneel met een anti-glare coating welke weerspiegelingen vermindert wat erg prettig werkt in de praktijk. Een ander pluspunt van deze monitor is de voet welke in dezelfde zilverkleur is geleverd.
De bediening van het scherm geschied aan de hand van een joystick welke zich in de rechteronderhoek van het scherm bevind. Het is echt even wennen waar deze zit en hoe deze moet worden gebruikt om alles in te stellen. Dit scherm heeft ook ingebouwde speakers, welke voldoende zijn voor de standaard Windows geluiden, maar wanneer men iets meer wil, zou ik toch een extern speakersetje aanraden.
Een ding heb ik gemist tijdens mijn testperiode met dit scherm en dat is een manier om alle kabels netjes weg te leiden achter de voet. Dit heb ik uiteindelijk opgelost met een stukje klittenband.

Paneel en weergave

De Philips BDM4037UW is zoals eerder vermeld een 40” curved UHD display. Het paneel is een edge-lid VA paneel met een maximale resolutie van 3840x21600, dit levert dit een pixeldichtheid van maximaal 110 dpi. De refresh rate van het scherm is 60Hz met een reactietijd van 4ms.
Het paneel zelf ik zeer helder. Zelf heb ik deze tijdens mijn testperiode gebruikt op de volgende helderheid settings:
  • 40 voor overdag
  • 20 voor 's avonds
Het display komt met een kalibratierapport vanuit de fabriek. Zelf bezit ik niet de nodige kennis en apparatuur om dit alles te controleren. De kleuren zijn op dit scherm zeer levendig. Tijdens het gebruik van deze monitor heb ik genoten van de kleuren welke dit scherm produceert. Tijdens de testperiode heb ik onder andere de volgende activiteiten ondernomen:
  • Beoordelen van zelfgemaakte foto’s
  • Werken binnen Word
  • Gamen
  • Film/series kijken
Zelf ben ik zeer tevreden over de kleuren en het contrast van het scherm. Verder ben ik tijdens mijn testperiode niet tegen gebreken zoals ghosting en pixeldefecten aangelopen.

Als je een fan bent van een mooi groot scherm welke groter is dan de standaard 27” panelen, dan is dit een scherm welke zeker in aanmerking kan komen. Met een prijs vanaf 599 is dit een leuk scherm met weinig nadelen. Zelf heb ik de afgelopen twee weken met veel plezier met dit scherm gewerkt, al blijft deze mij te groot. Mijn eindbeoordeling is dan ook 4 sterren.

Heb jij ook een Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver?

Mooie review! Ik vroeg me af hoeveel licht het scherm reflecteert: ik was van plan om het scherm naast een raam te zetten, maar ben bang dat het daarvoor te veel spiegelt.

Kan je daar nog iets over zeggen?
Ik heb dit scherm getest op een zolderkamer met een schuin dak. Als je de foto's bekijkt dan komt het licht wat op het scherm valt van links achter. In mijn geval was dit niet hinderlijk. Maar ik ken jouw situatie niet. Ik moet wel zeggen dat dit scherm minder reflecteerde dan mijn iMac die normaal op dit bureau staat. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Bij mij zou hij echt precies naast het raam komen aan de westkant :) Nu heb ik een mat scherm en dan heb je er geen last van...

Wat me ook lastig lijkt is dat de stekkerjes naar achter uitsteken waardoor je meer ruimte nodig hebt.

Dank voor de informatie.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 5 juni 2017 09:49]

Het scherm spiegelt wel wat, maar daar heb je vooral last van als de achtergrond donker is. In mijn review staan ook wat foto's daar zie je de reflectie wel in terug. Het scherm stond bij mij in een kamer waar de zon over het algemeen direct op mijn scherm staat in de middag.