Tagan TG480-U22, 480W (ATX, PCI-e) Review

Ins. Gadget 17 maart 2011, 4.780 views

Tagan TG480-U22, 480W (ATX, PCI-e)

Pluspunten

• Nette afwerking
  • Stabiel
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Stil

Minpunten

• Geen controle over de snelheid van de Fans
  • Wordt redelijk warm
  • upd: condensators

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 2
Afwerking en Uitrusting
De afwerking van deze voeding is naar mijn mening goed. Hij mag dan misschien niet beschikken over op UV reagerende molex connectors of ledjes, maar de voeding zelf ziet er heel degelijk uit en de kabels zijn gevlochten of gesleeved. Wat er naar mijn mening verbeterd zou kunnen worden aan het uiterlijk van deze voeding is: alle kabels sleeven i.p.v alleen de dikkere. En in plaats van blauwe molex stekkers, zwarte of witte gebruiken (Naar mijn mening past dit echt vele malen beter bij de rest van de voeding). Speciale feature van deze voeding is zijn dubbele 12 volt rail van 2x 20A, of 1x 30A. Je kan zelf beslissen of je gebruik maakt van de aparte lijnen of deze samenvoegt met een knop achter op de voeding.

In de doos tref je aan: de handleiding, schroeven (ten behoefte van de montage) en enkele tie-wraps, kabelbinders (van klittenband en dus herbruikbaar) en natuurlijk de powerkabel.

Aansluitmogelijkheden
De voeding beschikt over 2 PCI-E connectors voor je eventuele SLI opstelling, een speciale 4-pin molex voor het VGA gebeuren, een universele 20/24-pin mobo connector, nog een universele 4 of 8-pin connector voor op het mobo, 4 Serial ATA connectors, 8 normale 4-pin molexen en 2 nutteloze floppy connectors. Kabels zijn lang genoeg om alle plekken van de gemiddelde medium tower te kunnen bereiken, maar ik kan me indenken dat mensen met een bigtower en een hele rits hardeschijven wel eens in de problemen konden komen.

Prestaties en Stabiliteit
Ik gebruik deze voeding sinds de zomer en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Voor deze voeding heb ik een Tagan 380watt gehad, en ook daar heb ik alleen maar goede ervaringen mee (hij doet nog steeds dienst, maar dan in een andere pc). Over het algemeen hecht ik niet echt veel waarde aan voltages, meestal ben ik als alles normaal functioneert niet geneigd hiernaar te kijken. Maar voor deze review zet ik ze toch even neer (aangeven door speedfan):

3,3V lijn - 3,34V
5V lijn - 5,08V
12V lijn - 11,84V

Mijn systeem bevat onder andere een AMD64 3500+, een 7800GTX en 11 hardeschijven. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat dit slechts een momentopname is, ik heb geen idee in hoeverre deze voltages verschillen bij maximale belasting. Verder heb ik ook geen idee hoeveel het door speedfan aangegeven voltage afwijkt van het echte voltage.

Ampèrage per lijn is volgens Tagan:

+3,3 - 28A
+5 - 48A
+12 - 20A
+12 - 20A
-5 - 0,8A
-12 - 1A
+5VSB - 2,5A

Geluidsproductie
De fans van deze voeding draaien harder naarmate deze zwaarder belast wordt. Met als gevolg dat de fans (2x 80mm, 1 voor en 1 achter) over het algemeen langzaam en nauwelijks hoorbaar draaien. Maar ook als de belasting toeneemt zal de voeding een zeer acceptabel geluidsniveau produceren. De verhouding belasting/snelheid van de fans ligt als volgt:

20% Belasting: 856RPM (22dB)
40% Belasting: 856RPM (22dB)
60% Belasting: 1291RPM (24dB)
80% Belasting: 1698RPM (26dB)
100% Belasting: 1958RPM (27dB)

Warmteproductie en koelvermogen
De exacte warmteproductie van deze voeding kan ik helaas niet opmeten, wel kan ik zeggen dat de lucht die achteruit de voeding komt toch wel binnen de categorie "warm" valt. Ik heb er het volste vertrouwen in dat ze bij Tagan het koelsysteem zo ontwikkeld hebben dat de voeding stabiel zijn werk kan doen. Maar verwacht niet met deze voeding je kast te kunnen koelen, deze voeding levert op dit gebied een minimale bijdrage.

Prijs en conclusie
De voeding kost rond de 90 euro (link pricewatch), en deze 90 euro is naar mijn mening welbesteed geld. De voeding bied genoeg vermogen en aansluitingsmogelijkheden voor bijna ieder systeem, is stil, stabiel en ziet er ook nog eens niet slecht uit. Tenzij je een voeding in gedachten had waarmee je ook meteen je kast kan koelen is de Tagan 480-U22 een goede keuze.

Tenslotte nog een linkje naar dit product op de site van de fabrikant.

Update 16-03-2011: overlijden
-dit is niet heel relevant, maar ik vind het zelf wel leuk om te schrijven- De inmiddels oude PC staat nu op mijn studentenkamer en heeft tot gisteren zo ongeveer 3 volle dagen per week aangestaan. Gisteren bleef, na het afsluiten van de computer, de voeding aanstaan ('dat doet 'ie anders nooit!') en heb ik uiteindelijk maar de schakelaar op de achterkant overgehaald. Toen ik vanochtend de schakelaar weer omzette reageerde m'n PC niet meer op de aanknop. Na verschillende checks heb ik de voeding eruit gehaald om de oude McGyver methode te proberen, ook hierbij geen succes. Toen heb ik de voeding maar eens opengeschroeft (niet dat de inhoud hiervan me verder iets zegt, maar een basaal probleem zou zelfs ik kunnen vinden) en zag ik dat enkele condensatoren bol waren gaan staan en lekten. Ik weet niet of dat de reden is waarom hij geen teken van leven meer gaf, maar voor mij is dit in ieder geval genoeg reden om de voeding met eeuwig pensioen te sturen. De Tagan 380 watt doet trouwens nog dienst, maar die maakt minder uren dus die vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk.

Heb jij ook een Tagan TG480-U22, 480W (ATX, PCI-e)?

De +5V VSB lijn is de "standby" spanning in je computer. Deze blijft de PCI sloten van stroom voorzien en zorgt er voor dat je kan opstarten via je LAN of modem.
Tagan zeggen ook zelf dat hun voedingen NIET geschikt zijn als kast koeling, waardoor ze ook zo stil kunnen zijn.
gaat om hoe stabiel die is.. En het zijn 2x 12V 20A. Jij bent in de war met een normale voeding met 1x 12V. die A merk voedingen hebben meestal 1x 12V 30A.
En deze tagan voeding kan je schakelen naar of 2x 12V 20A of 1x 12V 30A.
Met de 2x 12V funktie wordt 1 rail gebruikt voor de mobo en processor enzo. en de 2e 12volt rail voor alle overige apparatuur zoals 3D kaart, harde schijven etc.

Dus veel stabieler en zekere geen lage amperage :)
En deze tagan voeding kan je schakelen naar of 2x 12V 20A of 1x 12V 30A.
Dat schrijf ik toch? Waar ben je het dan niet mee eens in je 1e reactie? Ik vat em ff niet :?
hij heeft het toch tegen mij :D
Ik heb em ook,
rete stabiel bij overclocken! en stil!
2800XP-M @ 2,5Ghz
FX5500 ook wat overgeclocked, maar die telt nauwelijks mee..
Asus probe geeft melding bij afwijking 5%,
na 3 uur prime, nog geen melding
In het boekje zie ik toch echt staan dat je met doormiddel van de schuif knop achter op de voeding kan instellen of je de spanning max 20A mag komen, en met de andere stand de volle amperage.. Of lees/snap ik dit nu verkeerd?
Verder idd een prima voeding met stabiele voltages en veel aansluitingen.. alleen wordt hij idd erg warm als je geen goede airflow in je kast hebt. Toen ik gezorgd had voor goede airflow kwam er geen warme lucht meer uit en was de zeikant lekker koel.
20A (+12V) voor een 480Watt voeding is niet veel imo :?
Zoooowwww, jij pompt ff een review van 6 jaar geleden op de frontpage :P, ik moest ff met m'n ogen knipperen toen ik mijn oude voeding in de productreviews zag staan op de voorpagina :)

Mijn Tagan draait overigens nog prima in m'n scrapyard-server/bakkie. Ik heb hem wel na twee jaar een keer terug moeten sturen, kreeg direct een nieuwe mee overigens.
Haha ja volgens mij gebeurde dat automatisch toen ik de status van het apparaat update. Dus ik dacht; dan kan ik net zo goed schrijven wat er gebeurt is. En opzich is een review van een nieuw product altijd over de eerste indruk, nu -6 jaar later- is de review compleet ;)
R.I.P ik heb hem ook gehad.
En de 600 watt i-X-eye (3.5 jaar gebruikt en verkocht)
Nu heb ik de corsair AX750 met 7 jaar garantie, kijken hoelang die het vol gaat houden.
Die van mij heb ik minder goede ervaring mee.
Stoppen eruit toen ik de PC ergens in 2007 aanzette. :+