Specificaties 40" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver Review

MeausesTestpanel 5 juni 2017, laatste update op 5 juli 2017, 1.434 views

Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver (Testpanel)

Monitor een aantal weken getest voor Tweakers en mijn ervaring is positief te noemen. Kwaliteit en prijs verhouding zijn wat mij betreft op orde. Het scherm geeft prachtig (4K) beeld en biedt een hoop aansluitingen waarmee je goed uit de voeten kunt.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Aansluitingen
  • Picture in Picture (PIP) / Picture by Picture (PBP)

Minpunten

• Vereist wel een diep bureau (afstand)
  • Niet te draaien en beperkt te kantelen
  • Geen USB hub kabel bijgeleverd

Introductie

Ik heb dit scherm een aantal weken mogen testen voor Tweakers. Ik was vooral benieuwd naar 4K i.c.m. curved,en de Picture-in-Picture (PIP) en Picture-by-Picture (PBP) features.
Zelf heb ik een vierentwintig inch Dell scherm staan welke op een KVM switch is aangesloten zodat ik makkelijk tussen 2 systemen kan switchen. Helaas blijf je dan wel beperkt tot 1 a 2 schermen per systeem.

Bouwkwaliteit

Tijdens het uitpakken van de monitor, welke overigens goed is verpakt met de nodige materialen, kom je als eerst de voet tegen van de monitor. Deze is gemaakt van staal en dient aan de monitor te worden geschroefd. Hier is geen schroevendraaier voor nodig omdat men hier een handig lipje aan heeft gemaakt zodat je de schroef met de hand vast kan draaien.
Aan de monitor zit een korte metalen stang waar je deze voet aan vastschroeft. Het geheel voelt voor mij stevig aan.

In mijn geval lag de monitor plat op de grond, maar doordat de voet verder komt (uitsteekt) dan de monitor, kun je de voet niet vastschroeven op de grond, je zult de monitor wat op moeten tillen of op een tafel/bureau hebben liggen.

Het scherm zelf zit ook goed in elkaar, en is netjes afgewerkt. Het oogt echt als een premium product.

Wat ik minder mooi vond aan het scherm is o.a. de verdikking die ongeveer ter hoogte van de helft van het scherm zit. Het bovenste deel van de monitor is mooi plat, waarna het opeens een stuk dikker wordt. Dit zal ongetwijfeld voor de elektronica gedaan zijn, maar had m.i. misschien wel wat beter weg of afgewerkt kunnen worden. Anderzijds kijk je er gelukkig niet constant tegenaan.

Daarnaast zijn er geen mogelijkheden om kabels weg te werken of te geleiden aan de achterkant van de monitor of de voet. Gezien de functies (PIP & PBP) en dus de kabels die je aan zult willen sluiten aan zo'n monitor had dat wel mijn voorkeur gehad.

Beeldkwaliteit

Mijn huidige scherm (24" Dell) gaat maar tot FullHD en dat is voor zo'n grootte prima acceptabel voor mij. Ik doe er voornamelijk kantoorwerk op en soms wat casual gaming.

Waar ik met dit scherm benieuwd naar was, was de 4K feature en hierin ben ik niet teleurgesteld (het is tenslotte een flinke verbetering tov FullHD). Gelukkig had ik een videokaart die 4K kon weergeven anders was het lastig geweest om dit scherm goed te testen.
Er zijn op dit scherm twee HDMI ingangen, maar de een is een HDMI 1.4 ingang en de ander een HDMI 2.0. Hier kwam ik ook pas achter toen ik op de 1.4 ingang geen 4K resolutie voor elkaar kreeg.

Nadat ik de resolutie op 4K heb in kunnen stellen werd het beeld superscherp, en dan zie je dat FullHD voor zo'n schermgrootte en de afstand waar je op zit onvoldoende is.
De monitor biedt ook een aantal pre-sets voor als je een film wilt kijken, gamen of gewoon kantoorwerk aan het doen bent.

Ik heb onder andere een aantal 4K filmpjes op Youtube zitten kijken, en daar leek het alsof ze tot leven kwamen zo helder en scherp was het beeld.

Bij de monitor die ik heb, heb ik geen defecte pixels kunnen ontdekken en voor wat betreft de beeldkwaliteit kan ik eigenlijk geen minpunten noemen.

Aansluitingen

Het scherm biedt voldoende aansluitingen om meerdere systemen op aan te sluiten. Twee HDMI aansluitingen, waarvan 1 HDMI 2.0 en de ander 1.4, twee DisplayPort aansluitingen, en een enkele VGA aansluiting.
Daarnaast zijn er nog twee aansluitingen voor audio, en een USB hub met vier USB3 poorten, waarvan een aansluiting meer power levert voor het snel opladen van bijv. je telefoon.

PIP/PBP

De meest interessante en onderscheidende feature van deze monitor vind ik de Picture-in-Picture (PiP) en Picture-by-Picture (PBP) feature. PIP biedt de mogelijkheid om een tweede scherm weer te geven in een klein blok binnen je primaire beeld (desktop). Hiermee kan je dus bijvoorbeeld een voetbal/wielren/hardloopwedstrijd of wat dan ook volgen terwijl je aan het werk bent of gamen (al zal je dan wel minder zien).

De PBP functie biedt de mogelijkheid om tot vier desktops van verschillende systemen weer te geven op dit scherm. Dat is ideaal als je meerdere dingen tegelijk aan het doen bent of bepaalde informatie tegelijkertijd in wil zien.
Normaliter zit ik te werken op mijn 24 inch scherm en heb ik soms mijn laptop scherm open staan om zo twee schermen te hebben, maar bij dit scherm kon ik de VGA en HDMI aansluiten en kon ik zo mijn desktop extenden naar twee schermen op een monitor, dat vond ik wel ideaal.

Voor wat betreft de PBP functionaliteit wordt het met vier desktops tegelijk wel een stuk kleiner allemaal en dat maakt dat je er weer dichter op moet zitten, afhankelijk uiteraard van wat je wilt doen. Wel is het zo dat het bureau dat ik heb staan in dit geval niet diep genoeg is, waardoor ik dichter op het scherm zit dan handig is met dit formaat.
Met de vier desktops tegelijk maakt dat het weer dat je meer met je hoofd moet bewegen, en dat zal uiteindelijk erg vermoeiend worden voor je ogen en je nek.

Het voorbeeld dat door Philips zelf wordt gegeven op hun productpagina (weerradarbeelden https://www.philips.nl/c-...-lcd-scherm-met-multiview) is wel het ideale gebruik voor dit scherm, maar ook het monitoren van dashboards m.b.t. je infrastructuur of CI/CD pipelines, Flight (of andere) simulators, het volgen van beveiligingscamera's en nog wel meer.

Wat mij betreft is dit een erg nuttige feature, en zorgt ervoor dat je dit scherm optimaal kunt gebruiken.

Gezien de korte periode dat ik het scherm heb kunnen testen moet ik zeggen dat ik er wel van onder de indruk ben. Er zijn zeker wel wat (kleine) nadelen of onvolkomenheden aan, maar daar is mee te leven en hebben ook te maken met de context, zoals mijn bureau.
Ik vind dat het scherm een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, en zou hem zeker kopen in plaats van bijvoorbeeld twee aparte schermen aan te schaffen die je voor ongeveer dezelfde prijs hebt. Voor dit geld koop je een monitor die multi-inzetbaar is voor kantoorwerk of gaming, met een goede beeldkwaliteit en mooie features

Heb jij ook een Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver?

Ben ik toch benieuwd hoe diep je bureau is :)
Ik heb het niet opgemeten met een rolmaat, maar ongeveer anderhalf toetsenbord (aan de lange kant uiteraard ;) )

Dus je moet het zo zien dat mijn toetsenbord uiteraard niet aan de rand zit, en de voet van de monitor steekt nog wat naar voren, dus zit je er vrij dicht op. Vooral met gamen is dat dan onprettig.
Ik zou met/voor zo'n monitor wel een groter en dieper bureau aanschaffen.
Ik heb het toch nog even opgemeten. Van ene kant naar andere kant bureau is ong 70 cm.
En aangezien je toetsenbord niet direct aan de rand staat en je monitor niet vlak tegen de muur houd je denk ik zo'n 50 cm over.
Ah dank je wel.
Hmm ja mijn bureau is 80 cm diep... dat is ook de voornaamste reden dat ik nog twijfel over kopen - ik vermoed nl. dat dat eigenlijk niet genoeg is... Ik game dan weliswaar niet maar voor programmeren is het denk ik ook erg aan de krappe kant.

Wat me overigens verbaasde is dat de monitor op de foto helemaal tegen de muur staat. Had ik niet verwacht aangezien de aansluitingen recht naar achteren lopen.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 13 juni 2017 08:50]

Dat denk ik ook, voor het gamen met een controller ofzo kan je zelf afstand nemen, maar ik zelf game met toetsenbord en muis. Maar ook met/voor kantoorwerk zat ik er vrij dicht op.
Ik denk dat als ik deze monitor zou aanschaffen daar wel een ander bureau voor/bij zou aanschaffen, maar het is maar net wat je wilt.

[Reactie gewijzigd door Meauses op 13 juni 2017 09:05]

Vwb de aansluitingen, de voet van de monitor staat naar voren gericht, daardoor is het dat als je de voet tegen de muur zet de monitor zelf niet tegen de muur aan komt. En kun je dus die aansluitingen gewoon prima gebruiken.
Net als Meauses, heb ik deze monitor ook mogen testen en ik kan mij volledig vinden in jouw review _/-\o_ . Al zou ik zelf dit scherm niet snel aanschaffen, maar dat heeft meer te maken met "wat je er mee doet" voor op mijn werk (GEO-info) zou ik deze wel graag hebben...
Ik heb zelf deze monitor al een tijdje en hiervoor de platte voorganger. Ik ben het helemaal eens met deze review :)

Misschien nog een tip: Om optimaal van de ruimte gebruik te maken en een en ander overzichtelijk te houden in geval je veel vensters open hebt staan: Daar zijn handige programmaatjes voor zoals Optimal Layout voor macOS. Je kan daarmee sneltoetsen definiŽren zodat je met een druk op de knop een venster op een bepaalde positie / formaat kunt zetten. Erg handig, al is het maar voor af en toe.
Zeker voor die prijs een heel mooi scherm :) Ik ben echter te verknocht geraakt aan 21:9 en wil eigenlijk niks anders meer. Helaas is er na 2 jaar nog steeds niks in 21:9 met een hogere resolutie dan 3440x1440.